TEST Lexus RX 450h – Luxus, který si zamilujete
Design, interiér
Luxusní SUV Lexus RX bylo světu prvně představeno v roce 1997 a aktuálně se nabízí ve čtvrté generaci. Pokud si myslíte, že hybridní smýšlení je v podání japonské automobilky otázkou posledních let, pletli byste se. Již s příjezdem druhé generace (od roku 2003) byste dieselové agregáty v nabídce hledali marně. Vybírat šlo jen z benzinových, případně hybridních jednotek, což je filozofie, kterou značka aplikuje dodnes.
Zatímco předchozí generace vozu působily hodně asijsky a pro evropského zákazníka nebyly po designové stránce dvakrát atraktivní, dnes je tomu jinak. Lexus dle mého názoru aktuálně staví snad nejkrásnější auta. Stačí vzpomenout na nedávno testované LC 500 a musíte mi dát zapravdu. Když se pak podíváte na nejnovější RX, jde o neméně atraktivní auto, které ve svém segmentu jen těžko bude hledat vzhledového přemožitele.
Otázka designu by tedy byla vyřešena, ale jaké je RX po stránce vnitřní praktičnosti a jízdních vlastností? V rámci tradičního redakčního testu jsme vyzkoušeli hybridní provedení 450h, které lze jako jediné pořídit v nejvyšší testované výbavě Luxury. Jak moc se sázka na spalovací motor v kombinaci se dvěma elektromotory vyplatí v reálném provozu?
Z jiného světa
Rozhlédněte se po showroomu Lexusu a první co vás napadne je „wow“. Design aut japonské značky se opravdu vydařil a v několika případech byste namísto sériového kousku hádali spíše futuristický koncept. Nejinak je tomu u SUV RX, které před časem s příjezdem nové generace narostlo, ale proporce zvládá dokonale maskovat.
Typickým poznávacím znamením na přídi je ohromná rozevřená maska, na níž navazují úzké diodové světlomety. Ať se na auto podíváte z jakéhokoliv úhlu, uvidíte ostré křivky a agresivnější vzezření. Pod ním se ukrývá pořádný kus auta, vždyť RX disponuje rozměry 4890 x 1895 x 1685 milimetrů. Rozvor se ve srovnání s předchůdcem natáhl o dalších 50 mm na 2790 milimetrů, což ocení zejména cestující uvnitř (o tom ale později). Třešničkou na dortu je pak světlá výška s hodnotou 195 mm (při volbě benzinové varianty je to dokonce 200 mm).
Líbivý dojem exteriéru nekazí ani usednutí do kabiny. Kombinace hnědé palubovky se světlými sedačkami a detaily funguje, řidiče zase potěší rozmístění a uspořádání jednotlivých prvků. V kabině se cítíte dobře, přitom je pojata o poznání „klidněji“ než vnější vzhled. Už při prvním usednutí si všimnete dvou věcí: auto nejenže nabízí luxusní porci nástupního prostoru, ale když za sebou zavřete dveře, o okolním světě skoro nevíte. Lexusu se totiž podařilo kabinu od vnějších ruchů výborně odizolovat.
Vcelku poklidné a jemnými křivkami doprovázené palubovce dominuje 12,3“ palcová obrazovka multimédií, jen se standardní výbavou se musíte uspokojit s osmi palci. Infotainment neovládáte dotykem, jak jsme zvyklí od konkurence, ale maličkým posuvníkem na středové konzole, kterému Lexus říká Remote Touch. Nebudu vám lhát, ani po týdenním soužití jsem si na tento prvek nezvykl, vyžaduje práci s citem a nastavit prakticky cokoliv během jízdy je náročně a vlastně i nebezpečné. Adresu tedy raději vždy vyťukejte ještě před startem.
Naopak plusové body sbírá kabina za prostor pro posádku. S výškou 176 centimetrů si najdu ideální řidičskou polohu a s pořádnou rezervou si sednu sám za sebe, o tom žádná. Neméně pohodlně je však v obou řadách i figurantovi s výškou blížící se dvěma metrům. Ano, tady už může pocítit stísněnost zejména nad hlavou, ale v oblasti kolen nebudete utiskováni, i kdyby před vámi seděl obdobně velký čahoun.
Kromě příjemně tvarovaných a komfortních sedaček vpředu potěší zadní lavice možnostmi nastavení. I tady jsou sedáky tvarované tak, abyste při jízdě neplavali ze strany na stranu. Pohodlí lze ladit díky možnosti manuálního posunu (v rozmezí 130 mm), ale i pomocí elektrického polohování opěradla. Jo, ani ve druhé řadě nebudou dlouhé dálniční cesty pro cestující v tomto autě žádným utrpením.
A co zavazadelník? I tady došlo ve srovnání s předchůdcem ke zlepšení, konkrétně o 43 litrů. Kufr nyní pojme 539 l, sklopením zadních sedaček (elektricky) pak získáte velkorysých 1612 l. Po stránce praktičnosti potěší takřka rovná ložná plocha i vysoko se otevírající víko, slabším místem je naopak vyšší nákladová hrana. Pokud ale co druhý týden nepomáháte přátelům se stěhováním, zavazadelník plně uspokojí i rodinné potřeby.
Motor, jízdní vlastnosti
Berte hybrid!
S modelem RX máte dnes na výběr ze dvou typů pohonu – benzinové varianty s výkonem 175 kilowattů a možností volby pohonu předních nebo všech kol. O něco dražší variantou je právě testovaný hybrid, kde s 3,5litrovým vidlicovým šestiválcem (193 kW) kooperují dva elektromotory. Přední se 123 kW a 335 N.m točivého momentu, zadní s 50 kW a 139 N.m). Protože víme, že výkony nelze jednoduše sčítat, uvádí výrobce výkon soustavy 230 kilowattů.
Na papíře velmi slušné hodnoty, které u takřka 2,2 tuny vážícího auta slibují dvě zajímavé věci: kombinovanou spotřebu 5,5 litru a zrychlení z klidu na stovku pod osm sekund. O druhém parametru nemůže být řeč, na takový kus auta dokáže RX akcelerovat opravdu parádně. Se spotřebou už je to složitější. Více než kde jinde totiž záleží na tom, jak budete s autem pracovat a jak moc jste ochotni se mu přizpůsobit.
Čistě na elektřinu lze s vozem plout až do rychlosti 60 km/h, ale s dojetím si pro rohlíky do vedlejšího města nepočítejte. V tichém elektrickém módu urazíte do připojení spalovacího motoru vždy něco kolem dvou kilometrů, což je ideální vzdálenost pro ranní odjezd z domova, zatímco zbytek vaší rodiny ještě v poklidu spí. Vzhledem k absenci plug-in hybridu však Lexus ze soustavy ždímá maximum, těžko bychom mohli žádat ještě víc.
Když se ale za volantem naladíte na úspornou vlnu, zvládnete s hybridem absolvovat městské popojíždění společně s okreskami pod osmi litry. Už bohatý komfort na palubě ale naznačuje, že RX není stavěno jen jako dopravní prostředek pro přepravování dětí do školy. „Sežrat“ vám to dá zejména na dálnici. Můžete se tu sice spolehnout na živý motor a pružné zrychlování i ve vyšších rychlostech, odpovědí je pak ale spotřeba kolem jedenácti litrů. Při přepisové stotřicítce točí auto 2000 otáček, ale ani při nižší ustálené rychlosti se šestiválec pod kapotou neumí odpojit a nechat pracovat zbytek pohonné soustavy. Škoda, spotřebu paliva by to dokázalo posunout na ještě sympatičtější hodnotu.
Mé každodenní dvousetkilometrové putování se z drtivé většiny skládá právě z dálnic, zhruba tři desítky kilometrů jsou okresky a zbytek tvoří vcelku poklidný pražský provoz. Průměrný spotřeba během týdnu testování postupně klesala, až jsem se dostal na hodnotu 8,8 litru, což v daných podmínkách s takovým autem považuji za slušné.
Méně je více
Na papíře vypadá celkový výkon 230 kW a točivý moment 335 N.m hodně lákavě, i volič jízdních režimů napovídá, že bychom si za volantem mohli užít trochu té legrace. Jaká je ale realita? Jde to, avšak RX žádným trhačem asfaltu není. Maximální výkon totiž počítá i se zapojením zadní nápravy, ke kterému dochází kupříkladu při svižném zrychlení či ztrátě přilnavosti. Můžete se rozdovádět se hned dvěma sportovními režimy, s nimiž řízení a podvozek ztuhnou, ale nakonec zjistíte, že je vám nejlépe v pohodovém tempu a s lehkou nohou na plynovém pedálu.
Lexus díky zástavbě hybridních komponent zvládl snížit těžiště auta. Náklony karoserie sice sem tam pocítíte, ale ve srovnání s obdobně velkými konkurenty jsou zanedbatelné. Že řídíte 2,2tunové auto však opomenut nelze, ať se budete snažit sebevíc. I kvůli tomu bude nakonec jízda „na pohodu“ nejlepším řešením. Dostáváte totiž do rukou komfortní auto s příjemným řízením, ve kterém vás po stránce jízdních vlastností dokáže potrápit jen nedotáčivost.
Časté výlety po německých dálnicích už možná nebudou takovou zábavou, jelikož maximální rychlost je u RX omezena na 200 km/h. Nejde o výsadu hybridního pohonu, stejné je to i při volbě spalovacího motoru. Výrobce uvádí, že jde o preventivní opatření, které může zabránit přehřátí a poškození jednotlivých komponent podvozku.
Ke klidu vybízí i převodovka s plynule proměnným převodem, která se motor snaží držet v nižších otáčkách a při hbité akceleraci pocítíte neduhu v podobě vysavačového efektu. I tento nedostatek CVT se Lexusu podařilo minimalizovat, takže zvýšený hluk pocítíte, ale ne tak, že by vás na palubě vyloženě otravoval.
Největší bombou na jízdě je ale klid, který dokáže odhlučněná kabina v kombinaci se skvěle naladěným podvozkem poskytnout. RX žehlí vady českých okresek s grácií, vždyť i silnice v opravdu bídném stavu zvládne auto přeplavat, aniž byste pod sebou všechny ty výmoly a záplaty pocítili. A to připomeňme, že jde o vůz na dvacetipalcových kolech! A hluk pohonné jednotky? Zapomeňte. Ať už jste v jakémkoliv jízdním režimu, oceníte bravurní izolaci s minimem rušivých projevů. To ale neznamená, že byste o motorech vůbec nevěděli. Při rozjezdu od parkoviště uslyšíte jemný hvízdot elektromotoru, jindy zase sametový zvuk zážehového šestiválce. Vždy ale jen v takové porci, aby to pro vaše uši bylo příjemné.
Závěr
Závěr
Lexus RX pořídíte se stupněm Luxury za dva a čtvrt milionu, přičemž se můžete spolehnout na vůz s pořádnou porcí výbavy. S takovou vám ke spokojenosti nechybí zhola nic. Uzpůsobit si auto můžete už jen volbou metalického laku či střešním oknem (menším za 30.000 Kč, případně panoramatickým za 50.000 Kč). Vše ostatní už je součástí balení, do kterého je opravdu radost usednout.
Hybrid se logiky v pořizovacích nákladech promítne výrazněji. Jen se spalovacím motorem a pohonem předních kol pořídíte RX od 1.400.000 Kč, čtyřkolka je o 80 tisíc korun dražší. Hybridní ústrojí v základní výbavě přijde na 1.665.000 Kč. Není to malý rozdíl, ale vzhledem k léty ověřené technice Lexusu snesitelný.
Luxusní SUV mají být hlavně o pohodlí na dlouhých cestách, což RX plní na výbornou. Nejenže nabízí široké možnosti nastavení sedaček, ale hlavně disponuje bravurně odhlučněnou kabinou a podvozkem, jenž není určen jen na hladké dálnice, ale na asfaltu se statečně vypořádává s takřka jakýmikoliv podmínkami. S takovou autu odpustíte i mušky v podobě náročnějšího ovládání infotainmentu či faktu, že se vozu pro co nejnižší spotřebu musíte o něco více přizpůsobit. Ale co už, RX si tohle hýčkání zaslouží a dvojitou měrou vám jej vrátí!
Nejlevnější verze modelu | 1.400.000 Kč (RX 200t FWD/175 kW Comfort) |
Základ s testovaným motorem | 1.665.000 Kč (RX 450h/230 kW Comfort) |
Testovaný vůz bez příplatků | 2.260.000 Kč (RX 450h/230 kW Luxury) |
Testovaný vůz s výbavou | 2.322.000 Kč (RX 450h/230 kW Luxury) |
Plusy
- Atraktivní vzhled
- Prostorný a hezky zpracovaný interiér
- Pohodlný podvozek
- Odhlučnění kabiny
Minusy
- Hybrid žádá přizpůsobení se
- Složité ovládání infotainmentu
Foto: Petr Homolka
