Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Lexus LS
Lexus LS
Lexus LS
Lexus LS
41 Fotogalerie

TEST Lexus LS 600h F Sport – Luxusport

Místo zcela nové generace přichází opravdu důkladná modernizace Lexusu LS. Hybridní pohon zůstává a na přání se k němu přidává sportovní paket F Sport.

Úspěch značky Lexus je z velké části založen na předvídání trendů. Vůbec první generace modelu LS si vzala za vzor konstrukce i techniky Mercedes třídy S a v roce 1989 musela ve Stuttgartu způsobit velké pozdvižení, když se povážlivě přiblížila tehdy chystané generaci W140. Za tu dobu se ovšem automobilový svět změnil, ubírá se spíše bavorskou cestou.

Vývojáři Lexusu ale nespí na vavřínech a už několik let postupně implementují do DNA svých vozů vlastnosti, které stojí za úspěchem především BMW. A jdou na to velice chytře – původní charakter zůstává zachován ve standardní nabídce Lexusu, zatímco módu sportování uspokojí verze označované F Sport. Toto rozdvojení dnes už umí nabídnout všechny modelové řady počínaje nejmenším CT.

lexus testy luxusnilexus testy luxusni | acz 

Platí to i pro limuzínu LS, která dnes vyhoví prakticky všem typům zákazníka. Je prioritou komfort? Pak je tu nepřeberné množství luxusně laděných verzí, od základního LS 460 po prodloužený LS 600h L s masážním křeslem vzadu. A když máte chuť na něco ostřejšího? Pak Lexus odpovídá „krátkým“ LS F Sport, které dostalo množství radikálních úprav.

Paket F Sport

Pořádný sportpaket totiž není jen o designových rozdílech, těmi to teprve začíná. Ke zcela novým tvarům masky chladiče a předních světel Lexus přidává agresivní nárazníky a dvoubarevně lakovaná kovaná 19palcová kola. Uvnitř pak čeká čalounění černou perforovanou kůží, hliníkový dekor, sportovní volant a za příplatek symbolických 25 tisíc i strop čalouněný černou Alcantarou.

Jenže to není všechno. Úpravy vzhledu doplňuje výrazně přepracovaný podvozek. Paket F Sport se může pochlubit o 10 mm nižší světlou výškou, tužším šasi a aktivními stabilizátory, které potlačují náklony karoserie. Celek korunuje posílená brzdová soustava s šestipístkovými třmeny Brembo a náporovým chlazením skrze přední nárazník.

lexus testy luxusnilexus testy luxusni | acz 

Výsledkem je docela jiný jízdní projev, než co nabízí komfortně laděná výchozí verze. F Sport ovšem nejde proti typickým vlastnostem řady LS, jen je posouvá jiným směrem. Sportovnější nastavení logicky ubralo něco na komfortu, v rámci konkurence se vzduchovým odpružením se ale způsob, jakým se přitvrzené LS nese přes díry, stále řadí nad průměr.

O podstatnou část kouzla se totiž starají aktivní stabilizátory, které karoserii brání táhnout auto po tečně ven, a nastavitelné adaptivní tlumiče. Na přeborníky v podobě BMW 7Jaguaru XJ tyto úpravy nestačí, i tak ale paket F Sport znamená výrazný krok směrem k obratnosti v zatáčkách a schopnosti uspokojit řidičské choutky. Nakonec co je lepším důkazem než fakt, že v této mutaci Lexusu LS se stabilizační systém prakticky nedostane ke slovu.

lexus testy luxusnilexus testy luxusni | acz 

Vůbec nezajímavějším aspektem řízení toho Lexusu je ovšem naladění ovládacích sil. S ním dělá F Sport čest luxusnímu statusu značky. To, že auto poslouchá na slovo, totiž automaticky neznamená, že je nutné stále se prát s volantem a zuřivě šlapat na pedály. Naopak, řízení i odpor brzdového pedálu mají naprosto přesnou a velmi jemnou odezvu. Volant proto stačí vodit konečky prstů a brzdy jen lechtat – Lexus vždy zareaguje podle očekávání. U brzd pak zůstává v záloze velkorysá rezerva, pořádné sešlápnutí pedálu má totiž za následek tak intenzivní zpomalení, jako by LS 600h bylo o hezkých pár metráků lehčí.

Motor

Zatímco se na podvozku intenzivně pracovalo, motor se změnil jen minimálně. Lexus stále udává maximální výkon 327 kW (445 koní), který je výsledkem spolupráce pětilitrového osmiválce s duálním vstřikováním (290 kW, 510 N.m) a elektromotoru (165 kW, 300 N.m). Na rozdíl od čistě benzinového LS 460 automobilka neslibuje žádné konstrukční zásahy do pohonného systému. Přesto se spotřeba paliva proti předchozímu testu zvýšila zhruba o litr na průměrných 11 l/100 km – zřejmě vlivem větších kol, aerodynamiky agresivně tvarovaného nárazníku a možná i kvůli úpravám pro emisní normu Euro 5.

lexus testy luxusnilexus testy luxusni | acz 

O skládání síly benzinového a elektrického původu se stará hybridní planetová převodovka E-CVT, poháněna jsou stále všechna kola prostřednictvím mezinápravového diferenciálu Torsen. Převodovka se umí na jedné straně naladit na komfortní strunu a držet otáčky motoru na minimálních hodnotách. V rychlostech do 100 km/h pak velmi často dochází i k vypnutí spalovacího motoru.

Naproti tomu při potřebě dynamické jízdy drží konstantní vysoké otáčky a Lexus letí s větrem o závod. Na rozdíl od slabších motorů s bezestupňovými převodovkami to rozhodně není na škodu, zvuk vytočeného osmiválce neobtěžuje, nýbrž potěší. Akcelerace z 0 na 100 km/h za 6,1 sekundy je daní za vlažnější rozjezd. Jakmile je auto v pohybu, zrychluje mnohem svižněji, než naznačuje tento údaj. Akcelerace je naprosto plynulá a sebevědomě pokračuje daleko za hranici 200 km/h. Dosáhnout maxima 250 km/h je dílem okamžiku, pak jde ale veškerá úspornost stranou – jízda takovým tempem nečiní Lexusu nejmenší obtíže, jenže plná nádrž by vystačila na hodinovou projížďku.

Interiér

Jízdu s LS 600h F Sport jsme už popsali důkladně, byl by ale hřích nezastavit se ještě pořádně v interiéru. Lexus změnil 3000 dílů (a při předchozím faceliftu dalších 2500)a podstatnou část z nich najdeme právě v kabině. Zajímavým krokem je zjednodušení přístrojového štítu – Lexus LS z let 2010 až 2012 měl velkoplošný displej, který všechny údaje zobrazoval digitálně a byl i propojen s navigací. Modelový rok 2013 se vrací k původnímu řešení s dvojicí klasických ukazatelů.

To je ale jen malý, až nepodstatný detail ve srovnání s kompletním přepracováním palubní desky. Lexus zahodil svislou symetrii a místo toho použil horizontálně členěné uspořádání, kterému dominuje displej navigace – s úhlopříčkou 12,3 palce (312 mm) je největší multimediální obrazovkou na trhu. Stejně jako v menších řadách GS a RX se celý systém obsluhuje myší na středovém tunelu, kterou Lexus označuje RTI.

Dále se nové LS dočkalo zjednodušení ovládací logiky – na středovém panelu ubylo tlačítek a zlepšilo se jejich rozložení. Navíc to nejdůležitější, tedy teplotní komfort, obstará vůz zcela automaticky. Kromě udržování teploty pomocí čtyřzónové klimatizace totiž dokáže navodit pohodu díky automatickému vyhřívání volantu a automaticky regulovanému vyhřívání sedadel. Funguje to opravdu skvěle, automobilka musela věnovat hodně času kalibraci všech senzorů a výpočetních procesů.

lexus testy luxusnilexus testy luxusni | acz 

Mimořádná kvalita zpracování je u třímilionového auta samozřejmostí, stejně jako extenzivní použití kůže – měkký materiál kryje i výplně dveří, středový tunel nebo spodní polovinu palubní desky. Vedle toho se zlepšila akustika interiéru, audio Mark Levinson Reference Surround je zase o kousek vyladěnější a upravené odhlučnění kabiny znamená, že ticho na palubě nejvýrazněji ruší tlumené odvalování zimních pneumatik.

Na samotný závěr nám zbývá největší technická lahůdka. Lexus přišel už v roce 2006 jako první s diodovými světlomety, tuto výhodu ale nedokázal náležitě prodat – funkci směrovek a dálkových světel zastávaly žárovky, a tak všechnu slávu na sebe strhlo Audi o dva roky později s full-LED světly. Teď Lexus konečně dostal taky takové (jedinou žárovku už najdete akorát v zadních mlhovkách), navíc vybavené funkcí automatických dálkových světel AHS. Právě to je ta nejpůsobivější finesa – po většinu času svítí dálková světla a zůstávají svítit i v případě, kdy se do jejich dosahu dostane jiné auto. V takové situaci se dálková světla ztlumí jen v bezprostředním okolí protijedoucího vozu, zbytek silnice včetně obou krajnic zůstává i nadále osvětlen plným výkonem. To samé platí, když zezadu dojedete pomalejší auto. Stejnou funkci se letos chystají uvést do prodeje i Mercedes a Volvo.

Závěr

Pokud dosud Lexusu LS něco chybělo, pak facelift přináší odpověď. Technická úroveň výbavy opět doběhla dobu, design dozrál do evropštější podoby a paket F Sport uspokojí ty zákazníky, kterým na LS vždy vadil páprdovský design a příliš komfortní jízdní vlastnosti.

lexus testy luxusnilexus testy luxusni | acz 

První cena vozu2.269.000 Kč (LS 460)
První cena vozu s testovanou motorizací2.689.000 Kč (LS 600h)
Základní cena testovaného vozu2.839.000 Kč (LS 600h F Sport)
Cena testovaného vozu vč. příplatků3.024.000 Kč (LS 600h F Sport)

Plusy

  • Kvalita zpracování interiéru, odhlučnění
  • Vysoký standard výbavy
  • Zásadně vylepšená ovladatelnost bez velkých ústupků v komfortu
  • Výkon a dávkování brzd
  • Stálý pohon všech kol s diferenciálem Torsen

Minusy

  • Baterie omezují velikost zavazadlového prostoru
  • Grafika a způsob obsluhy multimediálního systému
  • Vysoká provozní hmotnost

Foto: Petr Homolka