TEST Lexus LC 500 Convertible Hokkaidó – Kompromis diskrétnosti a vulgárnosti
Osmiválcový Lexus LC 500 se už definitivně rozloučil s evropským trhem a jednou z posledních edic byla i limitovaná série Hokkaidó. Oslavuje ostrov, kde Lexus jednu ze svých vlajkových lodí vyvíjel a testoval.
Úvod
Vysokootáčkový osmiválec s každou další otáčkou zesiluje na intenzitě a otevřenou krajinou českého venkova se nese burácení a řev. V minulých dnech jsem kvůli častým dešťům musel jezdit s nataženou křiklavou červenou střechou, a teď konečně vyšlo slunce, stáhl jsem ji za sebe a vyrazil rychlými zatáčkami vedoucími přes louku k nezapomenutelným zážitkům. Ty však už definitivně odcházejí z Evropy.
Lexus LC 500 je moderní automobilovou legendou. Představil se v roce 2016 a Japonci jej začali vyrábět v následujícím roce, kdy jej uvedli do globálního prodeje spolu s hybridní šestiválcovou alternativou. Na tu ale okamžitě všichni zapomněli. V časech, kdy se ve sportovních autech pomalu začaly objevovat turbodmychadly přeplňované motory, se v Lexusu rozhodli vydat “oldschoolovou” cestou.
Atmosférický osmiválec je technickým skvostem japonských inženýrů, protože pro luxusní kupé, a později i kabriolet, byl až ideální volbou. V každodenním provozu díky vysokému točivému momentu jen přede v otáčkách těsně nad volnoběhem, a když se rozhodnete na to pořádně šlápnout, se vzrůstající silou se mu otevřou výfukové klapky a začne o sobě dávat vědět širokému okolí.
Lexus LC 500 je jedním z těch posledních mohykánů, jež mohou být autem na celý život. Když si jej teď koupíte, během chvíle se vám zaryje pod kůži a nebudete ho chtít pustit ze svého života. A i když bych si vždy vybral elegantnější kupé, kabriolet se skládací střechou bude dávat smysl všem, kdo se svým osmiválcovým lexusem budou vyrážet hlavně za sluncem.
Nahoře bez
Lexus vyrábí model LC v továrně Motomachi, kde v minulosti vyráběl exkluzivnější desetiválcový supersport LFA. Produkce kabrioletu se však rozběhla o přibližně čtyři roky později poté, co se odhalil veřejnosti na americkém autosalonu v Los Angeles. Lexus jej vybavil elektricky stahovanou látkovou střechou ze čtyř vrstev, skládající se 15 sekund, s níž můžete manipulovat i při jízdě do rychlosti 50 km/h, polykarbonátovým větrným deflektorem, vyhříváním krku i aktivním potlačováním hluku. Ovladač pro stahování střechy inženýři Lexusu ukryli do loketní opěrky.
S dodatečnými výztuhami pro zpevnění karoserie však váží o přibližně metrák navíc a speciální schránka pro složení střechy si vyžádala zmenšení zavazadlového prostoru z původních 197 na 149 litrů. Celková praktičnost je spíše diskutabilní a omezit se budete muset i při cestách na dovolenou, ale zato rozměrnější předměty můžete vozit na zadních „sedadlech“. Ty jsou tak stísněným prostorem, že i děti v dětských sedačkách tam mají místa tak tak. A pochopitelně si to vyžádá odstranění větrného deflektoru, takže do kabiny víc fouká.
Lexus LC 500 Convertible, jak se oficiálně mezinárodně jmenuje, se pochopitelně příliš neliší od standardního kupé. Dokonce i nejmodernější verze na evropském trhu je vybavena už zastaralým infotainmentem ovládacím trackpadem, s displejem za krycím sklem a archaickou grafikou. Lexus už v loňském roce uvedl i modernizovanou verzi s novým infotainmentem a bez charakteristických analogových hodin, ale k nám se už nedostala. Jinak je příjemně luxusní a vysoká kvalita dílenského zpracování dává najevo, že sedíte v něčem extra.
Vůbec posledním novinářským kabrioletem je už dvouletá limitovaná edice Hokkaidó, vycházející z výbavy Luxury, inspirovaná japonským ostrovem s proslulými sopkami i závodním okruhem Šibecu, kde se vlajkové kupé Lexusu testovalo při vývoji. Exkluzivní kabriolet se ve speciální edici vyrobil pro Evropu pouze ve čtyřiceti kusech a česká konfigurace je charakteristická stříbrnou barvou Sonic Platinum v kombinaci s červenou střechou a černo-červeným interiérem. A mimochodem, Lexus pro náš kontinent vyrobil i stejný počet kupé.

Motor, jízdní vlastnosti
Nic pro introverty
V reálném světě je to zvláštní kombinace diskrétního laku s typickou japonskou vulgárností. Ne, tenhle kabriolet v pražských ulicích rozhodně nepřehlédnete, a ať už jsem s ním čekal kdekoli, vždy přitahoval obrovskou pozornost. Pokud jste introverti, tohle rozhodně není kabriolet ani zážitek pro vás.
Pojďme se však přesunout od obyčejných informací k tomu nejdůležitějšímu – jízdním zážitkům. Jeden z hlavních důvodů, proč bych vždy upřednostnil kupé před kabrioletem, je celková tuhost vozu. Lexus LC 500 Convertible sice je luxusním kabrioletem za miliony korun, ale techniku ani fyziku bohužel ohnout neumí. Zvláště se staženou střechou si na velkých nerovnostech všimnete, jak se vám kroutí před očima.
Vnitřní zpětné zrcátko se klepe a rám okna se vám chvěje ve výhledu ven. Bohužel, tohle je pro čtyřmístné kabriolety typické, a pokud chcete absolutní dokonalost, nikdy nebudou volbou pro vás. Když však vyjde slunce, vy stáhnete střechu, vyjedete na okresky s kvalitním asfaltem a až neuvěřitelně hladkou desetistupňovou automatickou převodovku přepnete do manuálního režimu, všechno mu odpustíte.
Vysokootáčková nirvána
Technickým srdcem „LC-pětistovky“ je atmosférický pětilitrový vidlicový osmiválec 2UR-GSE, který při evoluci dostal filtr pevných částic a oslabil o nepatrných 10 kW (13 koní) a 10 newtonmetrů. Ve výsledku tak nejmodernější varianta má 341 kW (464 koní) a 530 newtonmetrů, což je i tak solidní výsledek. A Lexus během stejné modernizace snížil i neodpruženou hmotnost zavěšení kol o zhruba 10 kilogramů a přepracoval nastavení elektronických tlumičů s delším zdvihem.
Ano, byli to opět Japonci, kdo přišli na to, jak vylepšit něco, co se pravověrným řidičům líbilo už při prvním setkání. A vždy, když se do LC 500 vracím, jen těžko se mi z něj odchází. Hlavně v dnešních dnech je to stroj, v němž se za volantem připoutáte a rovnou můžete vyrazit. Bez otravného hledání vypínání stop/startu nebo legislativou vynuceného asistenta pro hlídání překročení aktuální nejvyšší povolené rychlosti, oficiálně pojmenovaného Intelligent Speed Assistance.
Prostě jen za doprovodu osmiválcového hřmění nastartujete, voličem automatu zařadíte D a vyrazíte vstříc nezapomenutelným zážitkům. Lexus LC 500 dokonce vyráběl i s řízením všech kol nebo samosvorným diferenciálem Torsen, ale novinářský kabriolet Hokkaidó bohužel disponuje docela obyčejnou konfigurací bez těchto prvků. Vadí to? Nikoliv. Zásadní pro vás bude to, že jej s adaptivním podvozkem AVS jednoduše přepnete do komfortního módu a pohodlně v něm projedete i celou Evropu.
Dokonce i na klikatých okreskách se s evolucí vylepšeným řízením nadšeně vrhá do zatáček, reakce atmosférického motoru vám umožňují přesné dávkování plynu, a když jej ovládáte v manuálním režimu řazení, můžete si užívat štěkání osmiválce při hlasitých meziplynech. K těm si pomáháte velkými hliníkovými pádly pod volantem. A ať už řadíte nahoru, nebo naopak dolu, digitální otáčkoměr vám stínem ručičky krátce ukazuje, v jakých otáčkách jste změnili kvalt. A točit jej můžete až k 7100 otáčkám za minutu. A to i za cenu vysoké spotřeby, často přesahující 14 litrů na 100 kilometrů.
Srovnání s hlavní konkurencí | Lexus LC 500 Convertible | Ford Mustang GT Convertible | Mercedes-AMG SL 55 4Matic+ |
Motor | 5.0 V8 | 5.0 V8 | 4.0 V8 Twin-Turbo |
Zdvihový objem [cm3] | 4969 | 5038 | 3982 |
Největší výkon [kW/min] | 341/7100 | 328/- | 350/- |
Převodovka | 10AT | 10AT | 9AT |
Max. rychlost [km/h] | 270 | 250 | 295 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 5 | 5 | 3,9 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 11,7 | 12 | 12,9 |
Emise CO2 [g/km] | 275 | 282 | 293 |
Objem zavazadlového prostoru [l] | 149 | 310 | 213 |
Pohotovostní hmotnost [kg] | 2055 | 1876 | 1875 |
Rozměry d x š x v [mm] | 4770 x 1920 x 1350 | 4810 x 1916 x 1398 | 4700 x 1915 x 1359 |
Rozvor [mm] | 2870 | 2719 | 2700 |
Cena od [Kč] | 3.528.000 | 1.776.900 | 4.583.480 |
Závěr
Poslední sbohem
Nic není věčné a o atmosférických výkonných autech to v posledních letech na evropském trhu platí dvojnásob. Už letos v dubnu nám české zastoupení značky oficiálně potvrdilo ukončení prodeje osmiválcových lexusů LC v Evropě s tím, že od kupé i kabrioletu je k dispozici už jen několik málo skladových kusů. A ty se rozhodně nestanou zapomenutými ležáky za autorizovanými dealerstvími, protože právě status posledních mohykánů bude pro zájemce hlavním lákadlem.
Poslední svezení s novinářským „eLCéčkem“ tak končí, a přestože jsem ke kabrioletu nejprve přistupoval s rozporuplným dojmem, nakonec mu asi dovedu odpustit i tu torzní tuhost. I bez samosvorného diferenciálu má tendence neustále driftovat a i bez řízení všech kol agilně projíždí zatáčkami. A abych řekl pravdu, má to něco do sebe. Ve skutečnosti to totiž podtrhuje ten „oldschool“ zážitek, co na něm máme tak rádi.
Nejlevnější verze modelu | 3.528.000 Kč (LC 500 Convertible, Luxury) |
Základ s testovaným motorem | 3.528.000 Kč (LC 500 Convertible, Luxury) |
Testovaný vůz bez příplatků | 3.699.000 Kč (LC 500 Convertible, Hokkaidó) |
Testovaný vůz s výbavou | 3.699.000 Kč (LC 500 Convertible, Hokkaidó) |
Plusy
- Nestárnoucí design
- Návykový vysokootáčkový osmiválec
- Prvotřídní dílenské zpracování
- Celkový jízdní komfort
Minusy
- Nižší torzní tuhost oproti kupé
- Vysoká spotřeba paliva
