Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Lexus LBX 1.5 Hybrid Elegant Tech
Lexus LBX 1.5 Hybrid Elegant Tech
Lexus LBX 1.5 Hybrid Elegant Tech
Lexus LBX 1.5 Hybrid Elegant Tech
58 Fotogalerie

TEST Lexus LBX 1.5 Hybrid Elegant Tech – Nová Alfa v městském revíru, ale co na dálnici?

O malé roztomilé novince z Japonska už víme, že zvládá město s naprostou grácií a nezalekne se ani běžného příměstského provozu. Někdy je ale potřeba vyrazit dál, tak jak se s tím popere?

Design, interiér

V naší redakční garáži sloužil Lexus LBX na takový dlouhodobější test. Japonská automobilka si u tohoto vozu dala za cíl vytvořit bestseller ve třídě a redefinovat luxus pro malá auta do města. Je to vozidlo segmentu B určené pro domácí trh a pro Evropu. Patří k takzvaným crossoverům, v jejichž nabídce na našem trhu se již nějakou dobu doslova topíme. Každé nové auto tedy musí vyčnívat, aby si ho vůbec někdo všiml.

Dělat věci po svém

Lexusu ale vlastně stačilo udělat to po svém a nebylo nutné sahat k radikálním krokům. Pokud máte rádi jízdní projev těchto japonských vozů a chybělo vám jeho zastoupení i v tomto nižším segmentu, tak tady ho máte. Pravda, vychází z levnější Toyoty Yaris Cross, ale vsadím se s vámi, že podobnosti na první pohled budete hledat jen marně. Ať už jde o design či jízdní projev, je LBX na hony vzdálené svému levnějšímu sourozenci a stejně tak je vzdálené i od některé konkurence.

LBX jsem měl doma na dva týdny během Vánoc a najezdil s ním přes dva tisíce kilometrů včetně jedné delší zahraniční cesty. Mám tak zkušenosti nejen z městského provozu, ale i s několikahodinovými dálničními přesuny. Ale hezky jedno po druhém, naše LBX má výbavu Elegant s paketem Tech, což znamená bezklíčový vstup, elektricky ovládané víko zavazadelníku, ionizátor vzduchu, ostřikovač parkovací kamery a spoustu dalších prvků.

Sedadla mají vyhřívání, ale jsou manuálně nastavitelná. Stejně tak i volant je vyhřívaný, ale má ručně nastavitelný sloupek. Klimatizace je dvouzónová, diodové světlomety mají automatické přepínání, kola jsou 18palcová a 9,8palcový displej umí promítat bezdrátově Apple Carplay i Android Auto. Telefon si pak můžete nabíjet bezdrátově v přihrádce. Přístrojový štít má 7 palců v základu, s naším paketem Tech má 12,3 palce.

Auto je to krásné, elegantní. Exteriér doplňují lišty ve stříbrné barvě a osmnáctky hezky vyplňují podběhy. Moje nadšení ale pramení především z interiéru, který můžete mít dvoubarevný a v „‚kůži‘‘. Uvozovky proto, že výbava Tech má provedení interiéru bez živočišného materiálu. Jenže i vegani mají rádi něco jako kůži, tak máte třeba palubní desku čalouněnou syntetickou tkaninou. Prostě taková šidítka, ale vypadá to hezky.

Lexus LBX 1.5 Hybrid Elegant TechLexus LBX 1.5 Hybrid Elegant Tech | auto.cz/David Rajdl

Zpracování je špičkové, volant si ponechal fyzická tlačítka a infotainment je přehledný. Obklopují vás měkčené materiály a všechno tak nějak hezky voní. Ačkoliv je interiér útulný, neměl jsem se svými 187 centimetry problém s výhledem nebo s tím, že bych se cítil v autě namačkaný. Zadní sedadla už tolik prostoru nenabídnou, ale není ho výrazně méně než u konkurence.

To auto jednoduše vypadá draze. Tedy ono nejen tak vypadá, ale drahé skutečně je. V případě pohonu pouze předních kol stojí tato výbava 980.000 Kč, čtyřkolka řešená pouze elektromotorem vzadu pro přistrčení zadní nápravy, třeba při rozjezdech, vyjde na 1.030.000 Kč. Jsou to ale ceníkovky, tahle verze má teď akční cenu 839.000 Kč i s metalízou, která jinak stojí dalších 25.000 Kč. Hezké, ale pořád to míří k milionu korun.

Určitě vás tak napadne, proč byste měli dávat takové peníze za tohle, když - doplňte libovolného mainstreamového konkurenta - stojí půl milionu? A je to vlastně jednoduché, ten konkurent totiž není Lexus. Prémiové produkty v nižších třídách působí svými cenami jako pěsti na oko. Třeba taková Alfa Romeo Junior také není úplně z levného kraje, protože stejně jako LBX na to jde prostě jinak. A jestliže se říká, že do Lexusu musíte dozrát, tak s LBX nemusíte, protože dozrajete s ním.

Video placeholder
Videotest Lexus LXB 1.5 Hybrid Elegant Tech • WeSmart

Motor, jízdní vlastnosti

Luxus i za jízdy

Pokud si libujete v pocitu luxusu a dokážete ocenit veškeré detaily a použité materiály, bude vám LBX vyhovovat. Proto si myslím, že své místo na trhu má velmi oprávněně. Prémiové produkty není nutné omezovat pouze na vyšší třídy. A díky tomu, že se Lexus nemusel úplně podbízet cenou a tohle auto neosekával, máme tu podle mě to nejlépe jezdící auto ve svém segmentu.

Právě na jízdním projevu jsou peníze cítit nejvíce. Tuhost karoserie je skvělá, auto jezdí tak nějak celistvě. Komfort podvozku samozřejmě nedosahuje takových kvalit jako větší auta této značky, ale Volkswagen T-Cross nebo Ford Puma proti LBX působí jako trakaře. Při vývoji jakoby každý aspekt v rámci segmentu musel být vyhnaný o něco výše než je standardem.

LBX nerovnosti českých silnic nežehlí, ale spíš si tak dupne a nerozklepe se u toho jako krysařík čekající na piškot. Je to velmi rozvážná dospělá jízda, u které nebudete muset zatínat zuby, i když se před vámi rozprostře typický český tankodrom. Elektrické řízení pak patří k těm lepším na trhu, moc zpětné vazby v něm sice nenajdete, ale přesnosti a příjemnému účinku posilovače mu bylo dopřáno dosyta.

Pod kapotou už to tak prestižní není, najdete tam tříválec o objemu 1,5 litru. Ve spojení s elektromotorem pak produkuje systémový výkon 136 koní, přičemž maximální výkon spalovacího motoru je pouze 91 koní. Drobné rozměry a pohotovostní hmotnost 1205 kilogramů však zaručí, že se z nuly na stovku dostanete hluboko pod deset sekund, přičemž převodovka e-CVT vás roztáhne pouze na 170 km/h, což je však na vůz tohoto určení více než dostatečné.

S rozjezdy na elektřinu jste ve městě hbití jako s elektromobilem a díky skromnému půdorysu můžete bleskurychle vyplňovat mezery v provozu a nečekat, než si to měnič přebere, jako u konvenční převodovky. Ve vyšších rychlostech už je samozřejmě zapojení spalovacího motoru potřeba, ale rušivé je to pouze akusticky.

A tady už se dostáváme k jádru pudla. Ani, dálniční přesuny bych si s LBX asi pravidelně nedopřával. Jedním z důvodů je převodovka e-CVT, kdy držení třeba stodvaceti do mírného kopce znamená akustický virvál. Proč? Převodovka s plynule měnitelný převodem potřebuje z malého motoru v takové situaci vydolovat i toho posledního koně a vleze si tak do polohy nejvyššího výkonu, což je kousek před omezovačem. Ani jinak dobré odhlučnění ve městě vás pak v takovéto situaci neochrání od akustické nepohody.

Lexus LBX 1.5 Hybrid Elegant TechLexus LBX 1.5 Hybrid Elegant Tech | auto.cz/David Rajdl

Také pohonné ústrojí není natolik výkonné, aby v dálničních rychlostech ještě nějak záživně akcelerovalo, ale to jde sotva vyčítat takto malému autu. Jeden z mála konkurentů, který má co nabídnout ve vyšších rychlostech je třeba Ford Puma se svým 155koňovým EcoBoostem a klasickým měničem. Hybridy s převodovkou e-CVT však neoplývají uhrančivou dynamikou ani ve větších vozech Toyoty a Lexusu.

Trampoty převodovky však v běžném příměstském provozu pocítíte jen zřídka, v nízkých rychlostech toho LBX zvládne hodně přes elektromotor a když už spalovací motor vystřelí do otáček, tak třeba jen při předjíždění. Na delší vzdálenosti není LBX vhodné také kvůli malé nádrži. V technických údajích se píše 36 litrů, ale když mi palubní počítač ukazoval dojezd 2 kilometry, cvakla mi pistole po 28,41 litrech.

Jízdní dosah LBX je samozřejmě závislý na situaci, ve městě to bude klidně 650 kilometrů, na dálnici to může být i 400. Spotřeba se při cestě z Prahy na italskou Gardu ustálila na 5,8 l/100 km. Vynulovaný palubní počítač v příměstském provozu ale ukázal mnohem příjemnějších 4,5 l/100 km. I tady je vidět, kde je LBX jako doma. Nicméně pokud jde o odhlučnění, komfort a stabilitu při dálničních rychlostech, LBX si v ničem nezadá s většími vozy.

Za mě je také škoda, že se do LBX nepropadly Matrix-LED světlomety. Jsou tu sice výkonné diodové světlomety s automatickým přepínáním dálkových, ale matrixy to jednoduše nejsou, přičemž automatické dálkové nefungují úplně spolehlivě, ve vesnici občas probliknou a někdy napálí dálkové do auta proti vám, když se třeba objeví za zatáčkou.

Závěr

Myšlenkou tohoto textu není strhat Lexus LBX za to, že se při dálničních přesunech nechová jako Audi A6 3.0 TDI. Auta této kategorie k tomu jednoduše nejsou určena, jde tak jen o to, jak moc velkou oběť musíte podstoupit, když vás nějaký ten přesun čeká a nemáte doma nic většího. Shrňme to tedy tak, že po stránce komfortu, stability a akustické pohody, si až na motor Lexus LBX zachovává podobnou fazónu jako ve městě.

LBX vám jde na ruku základní cenou 699.900 Kč. Elegant Tech má výhodnou nabídku za 839.000 Kč. Stejně pojmenovaná výbava je i u většího modelu UX 300h, kde je cenovka 979.000 Kč. V rámci hierarchie vozů Lexus má tedy LBX smysl i cenově. Faktem také je, že naše výbava je za cenu naftového VW Golfa Variant ve výbavě People plus nějaký ten výbavový příplatek navíc.

To bychom ale míchali jablka a hrušky, porovnáváme tak spíše se zmíněnou Alfou Romeo Junior, francouzským DS 3 za 820 tisíc nebo Audi A1 allstreet za 690 tisíc. Osobní zkušenost mám pouze s DS 3 a nutno říct, že z Lexusu LBX tá prémiovost čiší víc. Sice nemá tak zajímavé nápady v interiéru, ale kvalitou jízdy je na tom mnohem lépe. Mezi malými auty je to takový úkaz, který potěší nejen běžné řidiče, ale i ty, kteří jsou už trochu náročnější.

Nejlevnější verze modelu699.000 Kč (LBX 1.5 Hybrid 2WD e-CVT)
Základ s testovaným motorem839.000 Kč (Elegant Tech1.5 Hybrid 2WD e-CVT)
Testovaný vůz bez příplatků839.000 Kč (Elegant Tech 1.5 Hybrid 2WD e-CVT)
Testovaný vůz s výbavou839.000 Kč (Elegant Tech 1.5 Hybrid 2WD e-CVT)

Lexus LBX 1.5 Hybrid Elegant Tech
Cena základní sestavy
839 000 Kč
Výbava základní sestavy
Adaptivní dálkové světlomety, Ostřikovač parkovací kamery, zadní parkovací kamera, Dynamický adaptivní tempomat, Proaktivní asistent řízení, Inteligentní parkovací senzory, 18palcová kola, Dešťový senzor, Systém sledování slepého úhlu, Vyhřívaný volant, Bezklíčový vstup, Elektrické víko zavazadlového prostoru, Provedení materiálu bez živočišného materiálu, Vyhřívaná přední sedadla, Obložení palubní desky ze syntetické kůže, Manuálně ovládaná přední sedadla, Dálkové ovládání klimatizace, Bezdrátová nabíječka telefonu, 2x USB konektory vpředu a 2x vzadu, 12,3palcový kokpit Tazuna, bezdrátové Apple Carplay a Android Auto, a další…
Cena testované sestavy
839 000 Kč
Motor
Typ motoru:
zážehový
Válce / ventily:
3 / 4
Zdvihový objem (ccm):
1490
Nejvyšší výkon (kW / ot/min):
67 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min):
120 / 3600 - 0
Nejvyšší toč. moment elektromotoru (Nm / ot/min):
0 / 0 - 0
Nejvyšší výkon elektromotoru (kW / ot/min):
69 / 0
Nejvyšší výkon soustavy (kW / ot/min):
100
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h):
170
Zrychlení 0 - 100 km/h (s):
9.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km):
0 / 0 / 4.4
Emise CO2:
100
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l):
402 / 0
Objem nádrže (l):
36
Pohotovostní hm. / nosnost (kg):
1205 / 550
Lexus LBX 1.5 Hybrid Elegant Tech schema
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm):
4190
b) šířka (mm):
1825
c) výška (mm):
1550
d) rozvor (mm):
2580
e) rozchod vpředu (mm):
0
f) rozchod vzadu (mm):
0
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm):
830 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm):
610 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm):
980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):
920
k) šířka vpředu (mm):
1407
l) šířka vzadu (mm):
1374
délka sedáku vpředu (mm):
492
délka sedáku vzadu (mm):
469
výška opěradla vpředu (mm):
646
výška opěradla vzadu (mm):
637
místo vzadu pod předním sedadlem:
Ano