TEST Land Rover Defender 110 SW – Lesní móda
Každá přemalba ikony je risk, ruští pašeráci o tom vědí své. Když v Coventry dumali o změnách, které by prodloužily Defenderu život v houšti evropských norem, sahali jen na věci řekněme zbytné až druhořadé. Skalnímu offroadistovi, lesnímu dělníkovi či obsluze velkorypadel se vrátilo srdce z kalhot na původní místo, a ti ostatní se přestávají Defenderu bát. Hleďme, co dokáže facelift.
Zvenku změny pozná jen skutečný znalec, který zatlačí slzu nad chybějícími „vstupy manuální klimatizace“, jak byly přezdívány záklopky pod předním sklem. I jejich absence je totiž odrazem důležitých změn, které se odehrály v interiéru. Ne, netřeba se bát, volant stále není v ose sedadla a výškově nastavovat lze stále jen obočí, palubní deska ale získala lidské parametry a co mohla, převzala z modelu Discovery této i minulé generace. Výsledkem je v mezích offroadu až nečekaně příjemné ovládání všech dostupných funkcí, z nichž největší dojem zanechává příplatkové vyhřívání sedadel a předního skla.
Největší novinku je třeba slyšet – původní poněkud zupácký pětiválec se samostatnými vstřikovači je nyní nahrazen commonrailovým čtyřválcem 2,4 l (90 kW) z dílen Fordu a i když jde stále o typický traktor, je větší kultivovanost chodu znát. Druhou nejdůležitější změnou je spřažení s šestistupňovou manuální převodovkou – zatímco první stupeň je o třetinu pomalejší a zvládá tak i extrémní zátěže, rychlá šestka dovolí ustálenou jízdu vysokými rychlostmi bez děr v ušních bubíncích i peněžence. Motor, kterému točivý moment narostl o pětinu na 360 Nm je navíc až neskutečně pružný a táhne rovnoměrně od nízkých otáček. Úbytek hluku v kabině je zřetelný ve všech režimech – za jízdy je dokonce možná konverzace mezi osazenstvem předních a zadních sedadel. Spotřeba se zuby nehty drží desetilitrové hranice, roste jen při extrémní zátěži v terénu nebo pokusech o překonání dálničního limitu.
Znatelné jsou i rozdíly při jízdě - řidič bude stále žehrat na podprůměrný rejd, ale řízení získalo alespoň na přesnosti a vůz není třeba udržovat v přímém směru jako zmatenou ovečku. Odpružení lehce zkomfortnělo, brzdy už auto zastaví na standardnější vzdálenosti, světlomety dosáhnou i přes třicet metrů a v nenastavitelném volantu je přece jen airbag. Pokrok nezastavíš.
Všechny naše pozitivní poznatky je nicméně třeba brát z pohledu „standardu Defender“ - za neskutečnou terénní průchodnost, více než tunovou nosnost a tradici platíme v porovnání s konkurencí stále ještě nekomfortem, problematickými jízdními vlastnostmi na silnici a relativně vysokou cenou. Příplatková politika je pochopitelná také jen při respektování původního užitkového určení vozidla – pak kupce nepřekvapí ani 49.500,- Kč navíc za ABS a naopak ocení, že tato položka u osobního horského traktoru vůbec existuje. A tak to máte, pane nadlesní, se vším…
Plusy:
- robustnost
- schopnosti v terénu
- nový motor a převodovka
- prostor pro náklad
- jednoduchá údržba
Minusy:
- komfort posádky
- řízení a brzdy
- malá úroveň pasivní bezpečnosti
První cena vozu | 775.000,- (rozvor 90, Soft Top, Base) |
První cena vozu s testovaným rozvorem | 879.000,- (rozvor 110, Chassis Cab, Base) |
Základní cena testovaného vozu | 998.000,- (rozvor 110, Station Wagon, Base) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 1.322.977,- (rozvor 110, Station Wagon, Base) |