Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Kia Xceed 1.6 CRDi MHEV (100 kW)
Kia Xceed 1.6 CRDi MHEV (100 kW)
Kia Xceed 1.6 CRDi MHEV (100 kW)
Kia Xceed 1.6 CRDi MHEV (100 kW)
44 Fotogalerie

TEST Kia Xceed 1.6 CRDi MHEV (100 kW) – Vlastně si toho ani nevšimnete

Kompaktní crossover z dílny Kie jsme vyzkoušeli s mildhybridním turbodieselem. A kdybychom nevěděli, o jakou novou techniku jde, prakticky bychom si jí ani nevšimli.

Kia je už delší dobu velký propagátor elektrifikovaného pohonu, a tak svoji nabídku těchto aut začala rozšiřovat ještě v době, kdy o tom vedení jiných automobilek jen hovořila. Zároveň však tvrdí, že různí klienti žádají různá řešení, a tak nadále nabízí i čistě spalovací motory, bez podpory elektřiny. Vedle nich však aktuálně nabízí také dva bateriové elektromobily (e-Soul, e-Niro), tři plug-in hybridy (Niro, Ceed SW a Xceed, k nimž brzy přibude i Sorento), dva full-hybridy (Niro a Sorento) a postupně se rozšiřující nabídku mildhybridů. A právě jednoho z nich jsme vyzkoušeli, v podobě kompaktního crossoveru Kia Xceed s turbodieselem 1.6 CRDi MHEV (100 kW).

Tento čtvrtý člen rodiny Ceed (po hatchbacku, kombi a shooting braku) na trh vstoupil v roce 2019, přičemž následně se rozšiřovala jeho nabídka právě o elektrifikované verze. Vedle plug-in hybridu s možností dobíjení baterií z externího zdroje tak dorazil i mildhybrid, který elektromotor využívá jen jako pomoc spalovacímu motoru, v tomto případě turbodieselu 1.6 CRDi. Původně byly k dispozici dvě výkonové varianty této elektrifikované šestnáctistovky, s 85 kW a 100 kW, od modelového roku 2021 však v nabídce zůstává už jen výkonnější z nich. A právě tu jsme měli možnost vyzkoušet.

Atypická spojka

Technickou zajímavostí řešení korejské automobilky je fakt, že Kia (stejně jako Hyundai) umí spárovat mildhybridní pohon také s manuální převodovkou. Šestistupňovému manuálu pro mildhybrid Kia říká iMT a jeho zvláštností je spojka bez mechanické vazby (clutch-by-wire). Spojka ústrojí iMT tak namísto mechanického spojení funguje čistě na elektronické bázi, přičemž doplňuje další součásti mildhybridního pohonu, jako je elektromotor fungující jako startér/generátor, 48V palubní síť nebo li-pol baterie ústrojí, umístěná pod podlahou zavazadelníku. 

Důvody tohoto řešení jsou pak dva, Kia chce nadále nabídnout možnost ručního řazení, dík čemuž se tato spojka nadále ovládá pedálem vlevo pod volantem jako u konvenčních aut. Hlavně to ale snižuje spotřebu paliva.

Pořád tu však zůstávají schopnosti mildhybridního pohonu, tedy možnost krátkodobé jízdy s vypnutým spalovacím motorem, a to konkrétně při jízdě setrvačností, až do rychlosti 125 km/h. Funguje to přitom tak, že zařazený stupeň zůstává v záběru i při vypnutém spalovacím motoru. Jakmile pak řidič sešlápne brzdový nebo plynový pedál, motor se znovu spustí se stejným zařazeným převodem jako před deaktivací, zde s využitím elektrické síly dodané mildhybridním ústrojím, která zajistí správné otáčky spalovacího motoru i převodovky. Pokud naopak řidič sešlápne pedál spojky kvůli přeřazení, případně pokud vozidlo jede s ohledem na zařazený převodový stupeň příliš pomalu, převodovka znovu spouští motor na volnoběh, s rozpojenou spojkou. 

 

Na papíře složitého technického řešení si však v praxi ani nevšimnete. Sladění ústrojí je příkladné, a tak spojku bez mechanické vazby poznáte leda tak podle poněkud nepřirozeného měkkého chodu. Zkrátka jako u konvenční spojky nepoznáte, kde přesně spojka zabírá, ten typický bod záběru tady chybí, kterak se o něj stará sama elektronika. Samotné řazení je nicméně hlučnější, přechod řadicí páky v kulise doprovází mechanické kliknutí. Při startování pak musíte převodovku vyřadit na neutrál, jinak nenastartujete. Na druhou stranu úplného vypnutí spalovacího motoru během jízdy jsme ani za celý týden testování nedosáhli (že by vliv zimního počasí?), jen jízdy na neutrál.

Typický turbodiesel

Samotná šestnáctistovka pak odpovídá typickému turbodieselu dnešní doby. Nad volnoběhem lehce duní, nad 1500 otáček se však síla motoru začíná zvedat a dunění se utlumí. Syrovější vznětové tóny však Xceed za chladných rán ani tak nezapře, po zahřátí je však odhlučnění už příkladné, jen na dálnici se zpod kapoty ozývá jemné vrnění. Dynamika nicméně navzdory pomoci elektromotoru zůstává spíše průměrná, o čemž ostatně vypovídají už udávané technické parametry. Xceed s tímto motorem zrychlí z 0-100 km/h za 10,6 sekundy a jede nejvyšší rychlostí 196 km/h, což zkrátka není nic dech beroucího. To však souvisí i s tím, že po nastartování se automaticky sepne eco režim. Ani při změně nastavení se však motor do otáček příliš nežene.

Kia Xceed 1.6 CRDi MHEV (100 kW)Kia Xceed 1.6 CRDi MHEV (100 kW) | Auto.cz/Ondřej Kroutil

V otázce spotřeby se však už mildhybridní ústrojí plně projeví. Za volného provozu se ve městě klidně dá jezdit za čtyři litry, mimo obec se pak za klidnějšího tempa pohybujete kolem 5 l/100 km. Jen na dálnici spotřeba roste přes stále slušných 7 l/100km a při ranním popojíždění v pražských kolonách si šestnáctistovka řekne o bezmála 8 l/100 km. Celkový průměr tak po týdnu jezdění činil 6,3 l/100 km, což beru za velice hezké číslo. 

Pohodlný i prostorný

Jinak je to Xceed, jak ho známe. Tedy stylové auto s povedeným vnějším vzhledem a prostorným interiérem. Jinak černou kabinu přitom mohou stylově oživit příplatkové žluté detaily. Na poměry crossoverů se dá usadit velice nízko, což v kombinaci s vysokou palubní deskou může působit až poněkud nepřirozeně. Sedačky jsou ale pohodlné a místa je uvnitř více než dostatek. Se svými 185 cm výšky mám na zadních sedadlech dostatečnou rezervu jak před koleny, tak nad hlavou.

Zavazadelník nabízí pořád slušnou velikost, s udávaným objemem 426 litrů. Zajímavým detailem je oboustranný koberec s omyvatelnou vnitřní stranou, po sklopení zadních sedaček pak nevznikne žádný schod, byť samotná ložná plocha je přece jen lehce nakloněná. Nevýhodou jsou však rezervy ve využitelnosti zavazadelníku. Je poměrně mělký (i kvůli baterii mildhybridního systému pod podlahou) a s úzkým vstupním otvorem, daní za koncepci crossoveru je pak vyšší nakládací hrana.

Vnitřek pak potěší svým zpracováním. Chválím též multimediální systém s rozměrnou 10,25“ obrazovkou, dodávanou od testovaného stupně Top. Uchovává si totiž oddělená tlačítka (byť dotyková) pro vybrané součásti menu, což usnadňuje práci s infotainmentem během jízdy. Kia navíc příkladně odděluje tlačítka pro mapu a navigaci. První spustí mapu, zatímco druhé vyvolá vyhledávání cílové destinace. Jasný obraz má rovněž příplatkový digitální přístrojový štít s úhlopříčkou 12,3“, u něhož bych však čekal širší možnosti nastavení grafiky. Použité řešení je však naprosto přehledné.

Při jízdě pak Kia Xceed nadchne poskytovaným komfortem. Podvozek tvořený vzpěrami McPherson vpředu a víceprvkovým zavěšením vzadu poskytuje dostatek jistoty, zároveň však zůstává naprosto komfortní. I při přejetí větších rolet v oblouku se tak dočkáte jen utlumeného ducnutí od zadních kol. Na to, že testovaný kousek obouval osmnáctipalcová kola, je to výtečná práce.

Kia Xceed 1.6 CRDi MHEV (100 kW)Kia Xceed 1.6 CRDi MHEV (100 kW) | Auto.cz/Ondřej Kroutil

A za kolik?

Celkově tak musím zkoušený Xceed pochválit. Platí to však i pro cenu? Vlastně také, chce to ale trochu rozvést. 

Za zkoušený 1.6 CRDi MHEV (100 kW) v kombinaci s šestistupňovým manuálem totiž dáte minimálně 584.980 korun, což vzhledem ke slušné výbavě stupně Smart (full-LED světlomety, dvouzónová automatická klimatizace, zadní parkovací čidla včetně kamery, čalounění kombinující látku s kůží) není tolik. Navíc příplatek 60.000 korun ve srovnání s konvenčním benzinovým čtyřválcem 1.4 T-GDI (103 kW) s manuálem mně přijde s ohledem na vznětový motor pod kapotou, navíc spárovaný s elektromotorem, jako akceptovatelný. 

Jenže uvedené cenovky platí pro vozy stávajícího modelového roku. V tom novém, MY 2021, Xceed v tomto případě o 10.000 korun zdraží. 

Závěr

Emisní normy jsou neúprosné, a tak se v následujících letech dočkáme postupného rozšiřování různých hybridů různé úrovně. Příklad Kie Xceed s mildhybridním turbodieselem 1.6 CRDi MHEV (100 kW) ale dokazuje, že to v některých případech není na škodu. A že si takového ústrojí vlastně ani nemusíte všimnout.

Mildhybridní ústrojí v kombinaci s manuální převodovkou se Kie zkrátka povedlo. Turbodiesel sice v nízkých otáčkách poněkud duní a jeho dynamika navzdory pomoci elektřiny nijak zvlášť nenadchne, je ale celkově příjemným a hlavně úsporným společníkem. Dobře funguje také převodovka iMT se spojkou bez mechanické vazby. Při změně převodu se sice ozývá mechanické kliknutí a chod spojkového pedálu je poněkud nepřirozený, jako celek ale ústrojí zaslouží pochvalu. Kdybych totiž nevěděl, jaký systém v útrobách Xceedu pracuje, vlastně bych ani přítomnost mildhybridního pohonu nezaznamenal. A tak pokud bude mildhybridní budoucnost aut vypadat právě takhle, není ji za co zatracovat. 

Kia Xceed 1.6 CRDi MHEV (100 kW)Kia Xceed 1.6 CRDi MHEV (100 kW) | Auto.cz/Ondřej Kroutil

Nejlevnější verze modelu444.980 Kč (1.0 T-GDI/88 kW)
Základ s testovaným motorem534.980 Kč (1.6 CRDi MHEV/100 kW Comfort)
Testovaný vůz bez příplatků619.980 Kč (1.6 CRDi MHEV/100 kW Top)
Testovaný vůz s výbavou729.980 Kč (1.6 CRDi MHEV/100 kW Top)

Plusy

  • Stylový vzhled
  • Skvělé jízdní vlastnosti
  • Nízká spotřeba paliva
  • Výborně odhlučněný podvozek
  • Prostorný interiér

Minusy

  • Nepřirozeně působící chod spojkového pedálu
  • Neoslňující dynamika
  • Průměrná využitelnost zavazadelníku