TEST Kia Stonic 1.0 T-GDI (88 kW) 7DCT – Stačí styl a cena na konkurenci?
Malý crossover Kia Stonic je na trhu už dva roky. Má stále šanci zaujmout v rámci rozšiřující se kategorie?
Design, interiér
Malá SUV (nebo crossovery, chcete-li) jsou v rámci Evropy pořád nejrychleji rostoucí kategorií. Prodeje takových aut neustále rostou (v první polovině o 13,1 % v rámci starého kontinentu), spolu s čímž se rozšiřuje i jejich nabídka. Kia Stonic nebyla průkopníkem tohoto segmentu, na trhu už však je od roku 2017, což už také je nějaká doba. Má v rámci stále tvrdší konkurence pořád co nabídnout?
Co se týče stylu, tak nepochybně ano. Kie se v posledních letech design svých aut daří a Stonic v tomto směru není výjimkou. Šmrncovní je ze všech úhlů, v rámci značky si uchovává svébytný styl, podobný není ani malému hatchbacku Rio (možná jen obdobně řešenou zádí), zároveň je však nezaměnitelnou kiou. Navíc mu to sluší i v obyčejné bílé barvě, byť to samozřejmě není takový odvaz jako u žlutého kousku s černou střechou, který se objevuje v reklamních spotech.
Originální v rámci segmentu je pak samotná koncepce. Většina konkurence zdůrazňuje svůj terénní charakter, ať už drsným výrazem nebo rozsáhle oplastovanou karoserií, stonic má však vlastní styl. Odhalené plasty tu sice též nechybí, celková silueta 4.140 mm dlouhého, 1.760 mm širokého a 1.520 mm vysokého auta je ale bližší konvenčním hatchbackům. Do terénu se zkrátka tahle kia i kvůli absenci pohonu všech kol nehrne. Pokud bychom měli hledat nějakou paralelu u konkurence, má blíže Fordu Fiesta Active než Fordu Ecosport (byť ani jeden aktuálně na trhu není).
U nás si taková koncepce podle všeho své zákazníky najde, po deseti měsících letošního roku je stonic osmým nejprodávanějším vozem ve své kategorii. Pro Kiu je to pak čtvrtý nejžádanější model u nás (po ceedu, sportage a riu).
Uvnitř jak v hatchbacku
Jako v hatchbacku si navíc připadáte i uvnitř, sedačku řidiče si můžete dát opravdu nízko, a tak si můžete nastavit „sportovní“ pozici. Rozsah nastavení volantu i sedačky je široký, a tak si svoji oblíbenou pozici najde snad každý. Pořád ale budete sedět relativně nízko, což je otázkou, zda to v rámci tohoto segmentu není vlastně chyba – vždyť zákazníci na malých SUV vyzdvihují mimo jiné vyšší posaz, který Stonic neumí úplně nabídnout. Místa vzadu je pak sice nad hlavou dostatek, před koleny to mám se svými 185 centimetry spíše tak akorát.
Palubní deska je převzata z ria, což není na škodu. Je jednoduše a přehledně řešená, navíc díky oživujícímu dekoru nepůsobí lacině a obyčejně jako třeba v kompaktním modelu ceedu. Sedmipalcová obrazovka multimediálního systému vykukuje ze středového panelu, je pěkně po ruce a dobře na očích. Navíc si stonic pořád uchovává konvenční ovladače pro většinu prvků, což je při jízdě pořád jednodušší řešení než hledání dotykových ploch na obrazovce.
Také použité plasty zaslouží pochvalu, v tomto ohledu Kia v posledních letech umí nabídnout vysokou úroveň kvality. Vůbec přitom nevadí, že jsou tvrdé i na vrchu palubní desky.
Zavazadelník ale dokazuje, že je stonic spíše jen přerostlým hatchbackem než typickým SUV. Udávaný objem 332 litrů je v rámci segmentu opravdu málo, však je na stejné úrovni jako v riu, kde je jen o sedm litrů menší. Stonic tak v tomto směru vyhoví spíš bezdětným párům, na které ostatně primárně cílí.
Motor, jízdní vlastnosti
Volbu litru dobře promyslete
Česká nabídka motorů pro Stonic aktuálně čítá výhradně benzinové jednotky, turbodiesel 1.6 CRDi už v ceníku nenajdeme. Kia nicméně pořád osloví jak zájemce o tradiční techniku, tak o „modernu“, na výběr jsou stále jak „tradiční“ atmosférické čtyřválce 1.25 CVVT (62 kW) a 1.4 CVVT (74 kW), tak přeplňovaný tříválec 1.0 T-GDI (88 kW), který je představitelem dnešního trendu.
A právě turbolitr (s oficiálně udávanými parametry 88,3 kW při 6300 ot. a 171,5 N.m při 1500 až 4000 otáčkách) jsme v rámci redakčního testu vyzkoušeli, a to rovnou v kombinaci s příplatkovou sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou, která je dodávaná za příplatek 40.000 Kč. Ve výsledku tak šlo o nejdražší nabízenou motorizaci pro Stonic, jejíž základní cenovka však nadále zůstává relativně slušná, činí 464.980 korun.
Popravdě bychom ale váhali, zda tuto vrcholnou variantu opravdu vybrat a zda nesáhnout raději po nějakém ze slabších motorů. Už dříve nás korejský tříválec tolik nepřesvědčil a ve Stonicu to není výjimkou.
Už udávané parametry (zrychlení z 0-100 km/h za 10,6 sekundy a maximální rychlost 185 km/h) příliš nenadchnou a jiné to není ani v praxi. Ve městě má sice auto díky turbodmychadlu slušný elán, když ale vyrazíte za město nebo na dálnici, působí na vás motor poněkud přidušeně, a tak při dálničních rychlostech najednou poskytne jen průměrnou dynamiku, přestože při tachometrových 140 km/h točí 3000 otáček. Obecně je ho nutné vytáčet, v nízkých otáčkách tolik síly nemá.
Navíc ani spárování se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou není zrovna ideální. Sedmikvalt řadí spíše pomalu (byť relativně hladce), navíc ve většině případů drží nízké otáčky, v nichž motor nemá dostatečnou sílu. A tak vůz najednou působí trochu letargicky, byť se jedná o nejvýkonnější agregát v nabídce.
A ani v otázce spotřeby to není žádný zázrak. Z dlouhodobého hlediska jezdí stonic za nějakých sedm litrů na 100 kilometrů. O stejnou hodnotu si 4.140 mm dlouhá kia řekne také ve městě, zatímco na dálnici je spotřeba zhruba o litr vyšší. Při vyšším tempu se pak průměr klidně šplhá k devíti litrům.
Jistá jízda
Vyšší tempo přitom stonicu vyhovuje. Už při premiéře Kia hovořila o tom, že z hlediska jízdních vlastností byla referenčním vozidlem Mazda CX-3.
A v praxi je to opravdu znát. Stonic je při jízdě příjemně tuhý, v zatáčkách poskytuje dostatečnou jistotu a zůstává agilní. Navíc se v oblouku prakticky nenaklání. Zkrátka se opět ukazuje, že je to spíše hatchback než ryzí SUV. Až si říkáte, jaká je škoda, že stonic nenabízí nějaký více potentní motor.
Navíc podvozek se vzpěrami McPherson vpředu a vlečenými rameny s torzní příčkou vzadu zůstává poddajný, a tak z vás nevytřese duši. Pomáhají mu v tomto ohledu vyspělejší tlumiče než v riu, o větších výmolech ale pořád dá vědět. To si sedmnáctipalcová kola přece jen bouchnou.
Pořád ale stonic zůstává primárně autem do města, což se plně projeví na dálnici, kde se nevyhnete aerodynamickému šumu.
A co cena?
Cenu už jsme krátce nakousli, a tak se na ní pojďme podívat komplexněji. V rámci kategorie je základní cenovka 464.980 Kč za testovanou kombinaci 1.0 T-GDI (88 kW) a automatu slušná. Seat Arona nebo Mazdu CX-3 pořídíte s porovnatelnými motory podstatně dráže.
Kia Stonic – srovnání s konkurencí | ||||
Model | Kia Stonic | Mazda CX-3 | Seat Arona | Škoda Kamiq |
Motor | 1.0 T-GDI | 2.0 Skyactiv-G | 1.0 TSI | 1.0 TSI |
Pohon | 4x2 | 4x2 | 4x2 | 4x2 |
Zdvihový objem [cm3] | 998 | 1998 | 999 | 999 |
Válce/ventily | 3/4 | 4/4 | 3/4 | 3/4 |
Největší výkon [kW/min] | 88/6300 | 89/6000 | 85/5000-5500 | 85/5000-5500 |
Točivý moment [N.m/min] | 172/1500-4000 | 206/2800 | 200/2000-3500 | 200/2000-3500 |
Převodovka | 7DS | 6A | 7DS | 7DS |
Max. rychlost [km/h] | 185 | 187 | 190 | 193 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 10,6 | 9,9 | 10 | 10 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,2 | 6,1 | 4,9 | 5 |
Základní cena [Kč] | 464.980 | 545.400 | 483.800 | 452.900 |
Navíc i výbava za tuto částku není vůbec špatná. Zahrnuje elektricky sklopná zrcátka, rezervní kolo, 15palcová hliníková kola, automatickou klimatizaci, zadní parkovací kameru nebo tempomat.
Navíc když si připlatíte 40.000 Kč, dostanete stupeň Premium, který za relativně nízký příplatek přidá záplavu prvků. Mimo jiné zadní diodová světla, 17palcová kola, bezklíčový vstup, navigaci a vyhřívání předních sedadel i volantu.
Závěr
Závěr
Kategorie malých SUV je stále náročnějším tržním prostředím. Konkurence je kvůli bobtnající nabídce pořád širší, SUV segmentu B navíc podobně jako malé hatchbacky musí oslovit různorodé skupiny – ať už mladé řidiče bez výraznějších zkušeností, hledajících stylový povoz za slušnou cenu, tak i starší klientelu žádající vyšší posaz, která si navíc neváhá klidně připlatit.
Kia Stonic si i po dvou letech na trhu zatím umí s náročnými úkoly poradit, minimálně na českém trhu, kde patří do top ten své kategorie. Auto nepochybně umí nalákat šviháckým vzhledem, atraktivní cenovkou nebo slušnou výbavou. Koncepce přerostlého hatchbacku nicméně má svá omezení ve vnitřním prostoru.
Pokud vám nevadí, že stonic je pořád spíše hatchback než tradiční SUV, má vám co nabídnout. Jen musíte pečlivě volit motorizaci. Testovaná kombinace 1.0 T-GDI s dvouspojkovou převodovkou nás příliš nenadchla, nijak zvlášť nejede a úsporná také příliš není. Jinou volbou jsou ale pouze dva atmosférické čtyřválce, které poskytnou ještě nižší elán. Pokud ale berete stonic jako auto do města, doporučili bychom vám se raději se poohlédnout právě po nich.
Nejlevnější verze modelu | 339.980 Kč (1.25 CVVT/62 kW Comfort) |
Základ s testovaným motorem | 464.980 Kč (1.0 T-GDI/88 kW 7DCT Exclusive) |
Testovaný vůz bez příplatků | 504.980 Kč (1.0 T-GDI/88 kW 7DCT Premium) |
Testovaný vůz s výbavou | 524.980 Kč (1.0 T-GDI/88 kW 7DCT Premium) |
Plusy
- Povedený vzhled
- Atraktivní cenovka
- Pěkně zpracovaný interiér
- Slušná výbava
Minusy
- Malý zavazadelník
- Sladění motoru a převodovky
