TEST Kia Soul 1,6 CVVT vs. Toyota Urban Cruiser 1,33 VVT-i – Dva fešáci, co tankují super
Srovnání Kie Soul a Toyoty Urban Cruiser nemusí na první pohled vypadat jako úplně férový souboj – zatímco Toyota je zaměřena spíše na vír velkoměsta a nemá ambice stát se plnohodnotným rodinným vozem, o něco větší Kia Soul už se svými vnitřními rozměry rodiny nezalekne a nabízí velmi dobrý poměr cena/užitná hodnota. Oba dva vozy na našich silnicích fungují jako svěží vítr, přinášející kvalitní techniku v přitažlivém kabátě. A při pohledu do ceníku zjišťujeme, že jsou k mání za velmi podobné peníze. Kdo si připíše více kladných bodů.
Statická remíza?
Oba dva vozy se vyznačují neotřelým designem, který je dostatečně odlišuje od zbytku třídní produkce. Líbí se nám, že ani jeden z výrobců nevsadil na agresivní styl, oba vozy působí přívětivě a vesele. Urban Cruiser sází na dynamické, přesto spíše klasické pojetí exteriéru, zatímco Soul svým designem osloví zřejmě spíše zákazníky toužící po něčem výjimečném. To se potvrdilo i během testování, kdy na Toyotu spočinulo řádově méně zkoumavých pohledů kolemjdoucích. Svou roli v tom sehrála jistě i barva testovaných vozů, která jen podtrhla maximální snahu Soulu zaujmout okolí. Z tohoto pohledu tedy nelze ukázat na vítěze – každý si vybere dle svého gusta.
Palubní desky jakoby si oba vozy prohodily; Soul nás na místě řidiče vítá čistým a přehledným (vzhledem k exteriéru můžeme říci umírněným) přístrojovým panelem, zatímco na o něco hůře čitelné ukazatele Urban Cruiseru je pro jejich vesmírnou podobu potřeba si chvíli zvykat. Ve slícování ovládacích prvků hraje prim Toyota, i když nedostatek měkčených nebo jinak hodnotnějších plastů u ní mrzí. Její středový panel je vůbec o něco chladnější a odtažitější než ten v Soulu, malá černá tlačítka v (i na pohled) laciném stříbrném plastu zrovna dvakrát k dotýkání nelákají. Objevil se také menší ergonomický problém a to sice s jeho vyboulenou spodní částí. Ta se čas od času dostane do kontaktu s pravým kolenem řidiče, což rozhodně není příjemné. U Soulu se podobný problém nevyskytoval, středová část palubní desky je bez jakýchkoliv hran či výstupků.
Kde se pobývalo příjemněji? Ač se výrobci snažili sebevíc, velký důraz na konečné výrobní náklady je cítit z obou vozů. O něco kompaktněji a fortelněji sice působí interiér Toyoty, přívětivější a útulnější je i díky použitým barvám ten v Soulu. Když k tomu připočteme více místa ve všech směrech, delší sedáky či pocit vzdušnější kabiny a mírně větší zavazadlový prostor, vítězí Soul dostatečně přesvědčivě.
Slabší, ale kultivovanější
Srovnání obou vozů pokračuje na silnici. Zde má sice Soul velkou objemovou i výkonovou převahu (93 vs. 74 kW), ani on ale není zrovna velkým svižníkem. Na dálnici je z této dvojice Soul jasným pánem a to nejen kvůli výrazně silnějšímu agregátu, ale i kvůli velké hlučnosti (více než je zdrávo se ozývá motor i aerodynamický hluk), která v Toyotě v dálničních rychlostech posádku nadměrně obtěžuje. Hlučnost je bohužel jedna z věcí, která oba vozy nechtěně spojuje. Benzinovou šestnáctistovku v Soulu totiž při rozjezdu musíte více vytočit, jinak má tendenci se dusit. V té chvíli se ovšem z pod kapoty line nepěkný kovově hlasitý zvuk a z venku to vypadá, že jste právě udělali autoškolu a nemáte cit v noze. Vše by snad vyřešilo sofistikovanější uložení motoru nebo více tlumicích materiálů, které patrně padly za oběť v souboji o kilogramy. Ideální v tomto směru nebude ani utopení agregátu ve velkém motorovém prostoru (v zámoří se do něho musí vejít i větší dvoulitr), což naopak uvítají komisaři Euro NCAP hodnotící přívětivost přídí vůči kolizím s chodci.
Kia Soul je o více než 200 kilogramů těžší a proto se na klikatých silničkách necítí zdaleka tak dobře jako Toyota. Ani zde ale nemůžeme mít proti jízdním vlastnostem vozu výraznější námitky, i Soul patří zcela jistě na tomto poli k premiantům. Pomáhá mu k tomu ovšem tvrdší podvozek (velkým dílem přispívají osmnáctipalcové pneumatiky), který si na horších površích vybírá svou daň v podobě zhoršeného komfortu. Řízení je taktéž přesné, je ale o něco lehčí a mírně gumového pocitu z něj jsme se nezbavili. Řazení je na tom podobně, v kulise se páka pětistupňové manuální převodovky pohybuje povětšinou přesně, avšak až s odevzdanou ležérností s občasným zaškobrtnutím ve středové poloze.
Výbava a styl: ten umí to a ten zas tohle
Jak už bylo řečeno, oba dva vozy by si v rámci trhu v podstatě neměly konkurovat. Soul je orientován spíše na poměr cena/výkon zabalený do líbivého papíru, zatímco pro Toyotu si půjdou lidé, co se nebojí si za malé auto připlatit, nepotřebují přitahovat pozornost a chtějí mít špičkovou techniku (platí zejména pro lepší výbavový stupeň Sol) i jízdní vlastnosti.
Urban Cruiser boduje také variabilitou zavazadelníku, kdy lze díky posunování zadní řady sedadel v rozmezí 15 cm zvětšit zavazadelník z 314 až na úctyhodných 388 litrů. Potom ale mohou zadní sedadla sloužit výhradně malým dětem.
Kia Soul je zajímavým spojením stylu a užitné hodnoty, za poslední roky zřejmě tím nejpovedenějším. K tomuto spojení totiž inženýři u Kie přidali povedený interiér, velmi dobré vlastnosti na silnici i konkurenceschopnou cenu. Zavazadlový prostor o velikosti 340 litrů i dobrá vnitřní prostornost předurčují v českých podmínkách Soul k úspěšnému zvládnutí role rodinného vozu. Oproti Urban Cruiseru lze vytknout odtažitější řízení a řazení či horší komfort odpružení a větší hlučnost pohonné jednotky, celkově ale Soul výraznější slabinu nemá.
Koho tedy zvolit? Vskutku těžká otázka, do níž budou významně promlouvat peníze.
Pohled do ceníku odhalí, že za přibližně 400 tisíc korun nabídne Soul o něco lepší výbavu, připlacením zhruba 50 tisíc za nejvyšší výbavy Sol v případě Urban Cruiseru a Exclusive v případě Soulu se situace v podstatě srovná. Bodování dopadlo lépe pro Soul, protože nabízí více prostoru a silnější pohonnou jednotku.
Kdo chce nakupovat podobné auto za méně než 400 tisíc, má v nabídce Kie prakticky jedinou možnost.
Kia Soul 1,6 CVVT Exclusive
První cena vozu | 299 980,- Kč (1.6 CVVT Base, 93 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 299 980,- Kč (1.6 CVVT Base, 93 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 449 980,- Kč (1.6 CVVT Exclusive, 93 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 459 980,- Kč (1.6 CVVT Exclusive, 93 kW) |
Plusy
- Prostorný interiér
- Silné image, podobné kategorii SUV
- Dobré jízdní vlastnosti
- Nadprůměrně výkonný motor
- 5letá záruka do 150 tisíc km
- Velký kus auta za vynaložené peníze
Mínusy
- Tvrdé pérování, horší jízdní pohodlí
- Hlučný motor ve vyšších otáčkách
- Kostrbaté řazení
- Celkově méně kultivované ovládání než u Toyoty
- Ve srovnání s prostorem pro posádku malý zavazadelník
Toyota Urban Cruiser 1,33 VVT-i
První cena vozu | 399.900,- Kč (Urban Cruiser Terra, 1,33 l Dual VVT-i, 74 kW ) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 399.900,- Kč(Urban Cruiser Terra, 1,33 l Dual VVT-i, 74 kW ) |
Základní cena testovaného vozu | 399.900,- Kč (Urban Cruiser Terra, 1,33 l Dual VVT-i, 74 kW ) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 409.900,- Kč (Urban Cruiser Terra, 1,33 l Dual VVT-i, 74 kW) |
Plusy
- Kultivovanost v ovládání a při jízdě
- Přesné řízení
- Podélný vnitřní prostor
- Variabilní zavazadlový prostor
- Kvalitní dílenské zpracování
- Bohatá standardní výbava
Minusy
- Malá vnitřní výška
- Ovládání a omezenost funkcí palubního počítače
- Pronikání hluku do interiéru při rychlostech nad 100 km/h
- Pouze maloobjemové pohonné jednotky
- Plasty v zavazadelníku náchylné k poškrábání
- Nepraktické uspořádání přístrojového štítu
- Vysoké ceny