Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Kia Pro ceed
Kia Pro ceed
Kia Pro ceed
Kia Pro ceed
46 Fotogalerie

TEST Kia Pro_Cee’d 1.6 GDI – Slovenský športovec

Původní Kia Pro_Cee’d se uchytila, nyní přichází její nástupce. Je ještě stylovější, přitom lépe jezdí a je o dost levnější než třeba Volkswagen Scirocco nebo Opel Astra GTC.

Pro_Cee’d byl před pěti lety první Kiou, která v Evropě nabídla něco více než víceméně rodinný vůz. Třídveřový hatchback vsadil na stylový design sportovního střihu a k tomu přihodil vstřícnou cenovou politiku – Kia se nezařadila do zástupu automobilek, které pod klíčovým slovem kupé ženou ceny třídveřového hatchbacku o desetitisíce vzhůru.

Druhá generace staví na tom nejlepším z předchůdce. Design je ještě expresivnější, plný dynamických prolisů a ozdobený pořádnou porcí chromu. Přitom cena je nachlup stejná jako u pětidveřového Cee’du – prostě si za danou částku vyberete svému srdci bližší model.

kia testy nizsistrednikia testy nizsistredni | acz 

Zevnějšek je silnou kartou nového Pro_Cee’du, zvlášť v zářivě zrzavé barvě. Třídveřový model dostal nový přední nárazník – má nižší masku chladiče, její bohaté chromování zasahuje až ke světlům. S trochu kýčovitou zdobností ale kontrastují nelakované parkovací senzory. Jako by šlo o lehký vnitrokoncernový útlak, vždyť sesterský Hyundai i30 je má v barvě karoserie.

Výrazný prolis ve dveřích Pro_Cee’d podědil po předchůdci, zmizely ale ostře řezané hrany a dynamický tvar bočních oken. Místo toho novinka sází na ladnější obliny a snaží se vzbudit dojem luxusního zboží. A jde jí to celkem úspěšně, málokteré auto do půl milionu korun vypadá tak efektně. Do celkového konceptu zapadá také design zadní partie, který není zrovna nejhezčí, ale přitahuje pozornost.

Interiér, stejně jako ve výchozím Cee’du, prokouknul hned o několik generací. Pro_Cee’d přidal tradičně úpravu v podobě střechy snížené o 40 milimetrů, nová generace má navíc černé a mimořádně kvalitní čalounění stropu.

kia testy nizsistrednikia testy nizsistredni | acz 

Snížení kabiny příliš neomezilo prostor na předních sedadlech, strop je totiž nejvýše právě nad hlavami předních pasažérů a i dlouhánům nechává dostatek místa. O kousek nižší posaz by sice nevadil – kvůli sportovnějšímu pocitu i výhledu přes krátké čelní okno. Jinak je ale z místa řidiče vidět dopředu a do boků výborně. Směrem vzad je to však kvůli malým oknům a širokým sloupkům horší, to pak přijde vhod příplatková parkovací kamera.

Životní prostor na zadních sedadlech není vůbec špatný, Kia ale zbytečně komplikuje situaci nedořešeným tvarem zadního sedáku. Strop je nad druhou řadou hodně nízko, zde by opravdu pomohl nižší posaz. Stehna si naopak říkají o strmější sedák, tedy výraznější oporu. Pak by se vzadu dospělým sedělo pohodlně, třeba jako ve stále bezkonkurenční Astře GTC.

Vedle designu je silným trumfem interiéru jeho výbava. Provedení Exclusive má vyčerpávající seznam standardních prvků, který lze díky mnoha paketům ještě rozšířit. Testovaný vůz dostal nejbohatší paket Ultra, který za 80.000 Kč udělá z Pro_Cee’du opravdu luxusně vybavený vůz. Nechybí xenonové světlomety, vyhřívaný volant a sedadla, navigace, bezklíčový vstup, parkovací kamera a mnoho dalšího. Přitom cena automobilu stále zůstává bezpečně pod půl milionem korun.

kia testy nizsistrednikia testy nizsistredni | acz 

Motor GDI je v testech na Auto.cz poměrně častým návštěvníkem. Atmosférická šestnáctistovka s přímým vstřikováním dosahuje výkonu 99 kW a může se pochlubit silným průběhem točivého momentu. Aktuálně jde o vrchol motorové palety, ve skutečnosti se ale tento agregát dynamicky řadí někam na úroveň Astry GTC 1.4 Turbo – tedy do středu pelotonu stylových hatchbacků. Zájemci o rychlejší svezení musí ještě pár týdnů počkat na silnější Pro_Cee’d GT s přeplňovaným motorem.

Z hlediska každodenního použití bohatě postačí atmosférický čtyřválec. Ve městě přijde vhod rychlý nástup točivého momentu, otáčky motoru mohou snadno klouzat kolem 2000 min-1, kdy se šestnáctistovka s tichým ševelením proplétá provozem. Zhruba v polovině spektra otáček zvuk motoru výrazně zesílí, výkon ale přibývá svižně a lineárně až do zásahu omezovače. Na občasné dravé svezení to s přehledem stačí.

Přiměřenému výkonu sekunduje také přiměřená spotřeba. Na dálnici benzinový Pro_Cee’d při konstantních 130 km/h točí 3400 min-1 a v průměru žádá 7,3 l na 100 km. To je zatím nejlepší výsledek motoru GDI – i když to není nikterak podstatné, třídveřový model zde uplatňuje výhodu nižší karoserie a splývavějších tvarů zádi, takže pár decilitrů ušetří. Nároky na palivo jsou přiměřené i v ostatních režimech. Mimo město sice šestnáctistovka potřebuje vždycky více než pět litrů, na druhou stranu ve městě se přes osmilitrovou hranici podívá jenom vzácně.

kia testy nizsistrednikia testy nizsistredni | acz 

Příjemným překvapením je podvozek, i přes tužší nastavení si se sedmnáctipalcovými koly udržuje rozumnou míru komfortu. Na rozbité silnici neznervózní a po hladkém asfaltu doslova pluje. Stejně jako ostatní Cee’dy nové generace je i ten třídveřový směrově stabilní – zúročuje vyspělou konstrukci podvozku, široké pneumatiky a tužší uložení náprav.

Stejné faktory, spolu s relativně lehkým motorem skloněným vzad, pomáhají i ovladatelnosti v zatáčkách. Pro_Cee’d je důsledně neutrální, všechna kola věrně následují natočení volantu, bez zaklekávání, odskakování nebo ztráty trakce na přední nápravě. Díky vhodně nakaliborvanému posilovači řízení (v režimu Sport) by si Pro_Cee’d mohl troufnout i na Astru GTC, která má širší rozchody kol a propracovanější konstrukci přední nápravy.

Když k tomu přidáme cenovou politiku, vychází nám Kia Pro_Cee’d jako velice atraktivní nabídka v tomto okrajovém segmentu. S motorem 1.6 GDI je ze všech kupé-hatchbacků okolo 100 kW nejlevnější, nemluvě o bohaté standardní výbavě.

Kia Pro_Cee'd vs. konkurenti - srovnání cen a výbav
ModelKia Pro_Cee'dOpel Astra GTCRenault MéganeVW Scirocco
Motor1.6 GDI/99 kW1.4T/103 kW1.2 TCe/85 kW1.4 TSI/90 kW
VýbavaExclusiveSportDynamiqueSport
Základní cena [Kč]374.980,-428.900,-387.900,-499.900,-
Bluetooth hands-freeS12.300,-S7.000,-
KlimatizaceSSSS
Litá kola R 16S-S-
Litá kola R 178.000,-R186.100,-S
Metalický lak14.000,-14.100,-13.700,-13.800,-
Navigace38.000,-21.200,-15.500,-21.400,-
Palubní počítačSSSS
Parkovací senzoryS12.600,-S15.000,-
Přední mlhovkySSS5.500,-
TempomatSSS12.000,-
Vyhřívání předních sedadel10.000,-9.100,-5.600,-15.500,-

kia testy nizsistrednikia testy nizsistredni | acz 

S novým Pro_Cee’dem Kia dokazuje, že i na základech masové techniky se dá postavit velmi zajímavý automobil. Má výrazný design, dobře jezdí, je docela praktický a k tomu stojí stejně jako normální pětidveřový hatchback. Takto vypadá férová nabídka!

Pro_Cee’d sice není tak šokující jako sesterský Hyundai Veloster, ale za výrazně nižší cenu nabízí podstatně více muziky. Z ostatních konkurentů se mu cenově dokáže přiblížit jedině Renault Mégane Coupé. Vyrovnaným soupeřem Pro_Cee’du jsou ale i Opel Astra GTC a Volkswagen Scirocco, které však stojí o sto i více tisíc korun navíc.

První cena vozu269.980 Kč (Active 1.4 CVVT/73 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací329.980 Kč (Comfort 1.6 GDI/99 kW)
Základní cena testovaného vozu374.980 Kč (Exclusive 1.6 GDI/99 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků473.980 Kč (Exclusive 1.6 GDI/99 kW)

Plusy

  • Výrazný design exteriéru, kvalitní provedení interiéru
  • Nejlepší poměr cena/výbava a cena/výkon v daném segmentu
  • Stabilita, ovladatelnost, neutrální chování v zatáčkách
  • Nejlepší naladění posilovače řízení v řadě Cee’d
  • Shodná cena a výbava jako u pětidveřového modelu
  • Vyhřívaný volant
  • Sedmiletá záruka

Minusy

  • Nevhodně rozmístěné loketní opěrky
  • Nízký strop nad zadní řadou sedadel
  • Velmi omezený výhled šikmo dozadu
  • Vysoká nakládací hrana zavazadlového prostoru
  • Nelakované parkovací senzory v náraznících

Foto: Petr Homolka