Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Kia Pro ceed
Kia Pro ceed
Kia Pro ceed
Kia Pro ceed
65 Fotogalerie

TEST Kia Pro_Cee´d 1.6 CRDi - Mrštná kočka domácí

Má sice rysy tygra, ale jde spíše o mrštnou kočku, která je ve formě.

Modernizovaný Pro_Cee´d má nyní mít rysy tygra, my však stále vidíme pouze třídveřový stylový hatchback za rozumnou cenu. Jen je zase o něco lepší...

Model Pro_Cee´d je nejsportovnějším zástupcem značky Kia a proto nepřekvapí, že součástí faceliftu bylo zakomponování dynamičtějších linek. Designéři pod vedením Petera Schreyera připravili nový přední nárazník, masku chladiče, kterou tiskové materiály označují jako tygří nos, nové hlavní světlomety a mlhová světla. Toť vše, jak ale vidíte na fotkách, vůz to po vizuální stránce opravdu o pěkných pár let omladilo – málokdo by hádal, že Pro_Cee´d se vyrábí již od roku 2007.

Uvnitř najdeme kvalitní interiér bez ergonomických přešlapů (velká tlačítka, přehledné uspořádání, otočné ovladače atd.), který si zaslouží naši pochvalu. Pozici za volantem nacházíme velice rychle, sportovnímu ražení modelu odpovídá možnost nízkého posazu i vyšší linka bočních oken. Usazeni v Pro_Cee´du tak budete opravdu cítit sportovního ducha, to vše však již znáte z našich předchozích testů.

kia testy nizsistrednikia testy nizsistredni | acz 

Klíčovou otázkou dnes je, jak si Pro_Cee´d bude rozumět s nejsilnějším motorem v nabídce, vznětovým agregátem 1,6 CRDi o výkonu 94 kW. Dříve montovaný vznětový dvoulitr (103 kW) už totiž v ceníku chybí.

Pro_Cee´d...to the next level?

Je to trochu paradox, nejsportovnější model korejské automobilky je ve své nejvýkonnější verzi vznětová šestnáctistovka. Jistě, evropští zákazníci to tak zkrátka chtějí, lehký benzinový agregát by se však v přídi sportovního hatchbacku jistě skvěle vyjímal, však vzpomeňme třeba na Scirocco a jeho výborné přeplňované dvoulitry.

Jenže automobilový byznys není o tom, co by si recenzent uměl představit, ale o tom, co se reálně v showroomech prodává. Výkonná, sportovní Kia Pro_Cee´d by se stala popelkou, ke které by si našlo cestu jen pár zájemců. Ještě by tu byla možnost zástavby dvoulitrové atmosféry z Magentisu, jenže...diesely zkrátka dnes bodují na celé čáře. I když kdo ví, čeho se od Korejců ještě dočkáme. Vždyť příští generace je už za dveřmi.

kia testy nizsistrednikia testy nizsistredni | acz 

Jedno je jisté, pokud dnes budete hledat stylově vypadající třídveřový automobil s více než rozumnou spotřebou a přijatelnou cenou, určitě budete muset o Pro_Cee´du vážně uvažovat.

Pokud z nějakého důvodu nebudete chtít verzi s povedeným motorem 1,6 CVVT (ta je ve sprintu na 100 km/h o dvě desetiny rychlejší) a rozhodnete se připlatit 75 tisíc za 1,6 CRDi, můžete se těšit na nízkou spotřebu a solidní zátah z nízkých otáček. Ale to už předbíháme, od toho je další kapitola.

Vznětový skorosportovec

Motor je za jízdy dobře utlumen a ani při razantnější akceleraci nepronikají do kabiny žádné větší známky toho, že pod kapotou pracuje právě diesel. Řidič pouze vnímá příjemný zátah z nízkých otáček bez turboefektu. Gradace výkonu však není silnou stránkou agregátu, ve vyšších otáčkách znatelně přichází o svou jiskru v oku. U sportovně střiženého vozu je to samozřejmě škoda, majitele však může těšit velice dobrá hodnota spotřeby.

Ta se v průměru pohybuje kolem šesti litrů na sto kilometrů, na dálnici můžete navíc palivo výrazně ušetřit. Při reálné rychlosti 100 km/h točí agregát na šestku lehce nad 2000 min-1, spotřeba paliva se přitom ustálí na velmi příjemných 4,6 litrech. Ani zrychlení na reálných 130 km/h neznamená díky vhodnému zpřevodování výrazný nárůst spotřeby, otáčky vzrostou jen o 600 min-1 a z palubního počítače odečteme spotřebu 6,1 litru nafty na 100 ujetých kilometrů.

Nutno poznamenat, že orientační test spotřeby proběhl na zimních pneumatikách při venkovní teplotě kolem deseti stupňů, takže po přezutí na tvrdší letní pneu lze očekávat ještě o něco nižší hodnoty. I tak jsme však s výsledkem velmi spokojeni.

kia testy nizsistrednikia testy nizsistredni | acz 

Podvozkově je na tom Pro_Cee´d dobře. Naladění přesně odpovídá charakteru vozu. Auto tak není ani houpavé, ani vysloveně sportovní a i na pěkných sedmnáctipalcových ráfcích dobře tlumí nerovnosti, výraznější nakopnutí posádky mají na svědomí až opravdu velké výmoly.

Pro občasné sportování na českých silnicích jde o dobrou volbu, auto statečně drží stopu a na limitu přichází dlouho dopředu avizovaná nedotáčivost. Náklony karoserie nejsou při dynamické jízdě překážkou a například brzdy mají hodně příjemný stisk a jsou schopny 1283 kilogramů těžký hatchback spolehlivě krotit.

Stále však jde většinou o kompromisy, ten kdo hledá opravdu sportovní vůz, se bude muset podívat jinde. Řízení i řazení pokračují ve stejném duchu – mix mezi komfortností a sportem je vykoupen méně výraznou vazbou mezi volantem a předními koly, řadit lze bez výraznějších odporů, kulisa by však mohla být lépe vymezena.

Nastavení posilovače je spíše komfortní, což je pro běžnou jízdu výhoda; v nízkých rychlostech lze volant ovládat velice lehce a s přibývající rychlostí posilovač poslušně tuhne. Kůží potažený volant naší nejvyšší výbavy se velmi dobře drží, tlačítko ovládání palubního počítače najdeme klasicky na pravé části dolního „dvojramene“.

Pro_koho je Pro_Cee´d?

Zásadní otázka. Nedejte na avizovanou sportovnost, ani naladěním ani paletou motorů se Pro_Cee´d nemůže rovnat sportovně střižené konkurenci.

V pohodlných sedadlech se však nemusíte bát projet rychleji oblíbený sled zatáček a vůz přitom nerozhodí ani výraznější nerovnosti na silnici.

V maximální výbavě, kterou jsme testovali, se tak z Pro_Cee´du stává výborně vybavený a stylový třídveřový automobil pro zákazníky, kteří to s tím sportováním nehodlají přehánět a o výletu na Nordschleife nikdy neuvažovali, pokud vůbec vědí o čem je vlastně řeč.

kia testy nizsistrednikia testy nizsistredni | acz 

Vznětový agregát je při běžné jízdě výborným společníkem, který váš rodinný rozpočet rozhodně nemá v úmyslu zruinovat. A to je při aktuálních cenách pohonných hmot jednoznačné plus. Vzhledem k cenovému rozdílu mezi ním a 1,6 CVVT bychom být vámi velmi pečlivě propočítali, zda se vám nafta opravdu vyplatí.

K výbavě samotné však nelze mít námitky, za necelých 525 tisíc dostanete opravdu slušně vybavený vůz. Stále však mějte na paměti, že na šelmu odkazuje nic víc než tygří maska, jinak jde spíše o mrštnou kočku domácí.

První cena vozu264.980,- (1,4 CVVT, 66 kW, Active)
První cena vozu s testovanou motorizací484.980,- (1,6 CRDi, 94 kW, Comfort Plus)
Základní cena testovaného vozu524.980,- (1,6 CRDi, 94 kW, Exclusive)
Cena testovaného vozu vč. příplatků536.980,- (1,6 CRDi, 94 kW, Exclusive)

Plusy

  • Atraktivní a vyvážený design
  • Hodnotně působící interiér
  • Pohodlné sedačky
  • Výkonný a kultivovaný motor
  • Účinné brzdy

Minusy

  • Slabá zpětná vazba od předních kol
  • Omezené možnosti další individualizace
  • Méně přesvědčivý zátah ve vyšších otáčkách
  • Absence vyloženě sportovní motorizace