TEST Kia Ceed SW 1.5 T-GDI (118 kW) 7DCT – Vypadá k světu, jezdí skvěle. A co dál?
Aktuální Kia Ceed se po třech letech dočkala faceliftu. A jak dokazuje, je pořád povedeným vozem. V rámci modernizace se toho tolik nezměnilo. Nebylo jednoduše proč.
Kia Ceed je skvělým příkladem rozvoje této korejské značky. První generace z roku 2006 ještě musela bojovat o místo pod sluncem, nynější třetí generace uvedená v roce 2018 ale už na trh přicházela jako auto, s nímž musí počítat i zavedená konkurence. Potvrzuje se to i po třech letech na trhu, kdy do prodeje vstoupila modernizovaná verze třetího Ceedu.
Ceed je přitom pro korejskou značku klíčovým modelem. Pro Evropu navržený automobil vyráběný v Žilině má od roku 2018 na svém kontě už přes 200.000 prodaných kusů. Aktuálně tak tvoří 28 % evropských prodejů značky.
Automobil se ale i nadále slušně prodával, třeba na českém trhu ho loni tolik nezastavila ani koronavirová krize – 3.828 registrací bylo jen o 5,6 % méně než o rok dříve, a možná i proto provedená modernizace není nijak výrazná.
Výraznější vizáž
Stylistické změny se točí hlavně kolem nového loga výrobce, které je novinkou letošního roku, pro zdůraznění dalšího směřování značky. Ceed tak stylistickými úpravami více zdůraznil svůj sportovní charakter, což platí především pro obecně sportovně stylizovanou verzi GT Line, kterou jsme měli možnost vyzkoušet.
Musím se ale přiznat, že provedené úpravy jsem najisto poznal až při přímém srovnání auta s dosavadní variantou. To vynikne nově řešený nárazník, stejně jako výraznější maska chladiče nebo přepracované světlomety, v testované verzi s technikou full-LED.
To uvnitř se nic zásadního nezměnilo. Kia vlastně hovoří jen o novém voliči automatické převodovky, digitální přístrojový štít s 12,3“ obrazovkou, stejně jako 10,25“ displej multimediálního systému Ceed nabídl už dříve. Úpravy se tak zaměřily na vylepšení multimedií nebo elektronických asistentů, je tu tudíž bezdrátové Android Auto nebo Apple CarPlay, vylepšeno bylo též hlídání mrtvého úhlu nebo udržování v jízdním pruhu.
Já osobně kvituji, že si Ceed uchoval v naprosté většině verzí analogové budíky, které na mě působí mnohem prémiověji než digitální displeje konkurence. Digitální přístrojový štít si však v rámci výbavových paketů lze objednat i pro Ceed, a to u vyšších stupňů výbavy. Na druhou stranu je škoda, že kabina Ceedu i přes mírné změny nadále působí poněkud obyčejně. Na mysli mám hlavně dolní část palubní desky, červené podsvícení teploty dvouzónové klimatizace je dnes už vyloženě retro.
Na druhou stranu, vůz si naštěstí uchoval klasické ovladače. I 10.25“ infotainment doplňují tlačítka pro přímý vstup do vybraných zákoutí menu, byť jde o dotykové plošky. Mimochodem inovovaný multimediální systém nabízí opravdu velké množství nastavení, třeba včetně automatického spuštění klimatizace při zapnutých stěračích pro odmlžení oken. Samostatná tlačítka pak mají i vypínače vedení v pruzích nebo stop-startu. Jak osvěžující proti „jisté“ konkurenci, kde tyto kroky musíte činit přes obrazovku infotainmentu.
Plusem zůstává také pozice za volantem. Široký rozsah nastavení sedačky i volantu zajistí optimální pozici opravdu pro každého. Sedačky pak poctivě podrží tělo i v ostřejších zatáčkách. Slušně místa je pak také na zadních sedadlech, musíte se však smířit s kratšími sedáky.
Zavazadlový prostor s udávaným objemem 625 litrů pak nadále patří mezi největší v daném segmentu. Platí to ale pro konvenční verze, mildhybrid se musí spokojit s 512 litry objemu. Líbí se mně každopádně dvojitá podlaha, s organizátorem v dolním patře, pro oddělení různých drobností.
Povedená patnáctistovka
Pod kapotou testovaného kousku pracuje přeplňovaný benzinový čtyřválec 1.5 T-GDI, který v nabídce už loni nahradil dosavadní čtrnáctistovku. V rámci faceliftu se na něm nic neměnilo, nadále poskytuje 118 kW a 253 N.m s tím, na rozdíl od bratrského Hyundaie i30 nejde o mildhybrid. Vedle šestistupňového manuálu je patnáctistovka za příplatek 50.000 Kč dostupná také se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou. A právě s ní jsme inovovaný Ceed SW vyzkoušeli.
K samotnému motoru přitom nemám výhrad. Člen rodiny Smartstreem s nejmodernější technikou v podobě plynule proměnné periody ventilů CVVD, částicového filtru nebo nízkotlakého systému recirkulace výfukových plynů je povedeným motorem, s čilým nástupem, příjemným zvukem i pečlivým odhlučněním. Pochvalu zaslouží také spotřeba, z dlouhodobého hlediska se držící kolem sedmi litrů. Často jsme ale jezdili za šest litrů, třeba na dálnici, případně klidně ještě za méně.
Kia Ceed SW – srovnání s konkurenčními kombíky | ||||
Model | Kia Ceed SW | Hyundai i30 kombi | Renault Mégane Grandtour | Škoda Octavia Combi |
Motor | 1.5 T-GDI | 1.5 T-GDI MHEV | 1.3 TCe | 1.5 TSI e-Tec |
Zdvihový objem [cm3] | 1482 | 1482 | 1333 | 1498 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 118/5500 | 118/5500 | 103/4500-6000 | 110/5000-6000 |
Točivý moment [N.m/min] | 253/1500-3500 | 253/1500-3500 | 240/1600-3750 | 250/1500-3500 |
Převodovka | 7DS | 7DS | 7DS | 7DS |
Max. rychlost [km/h] | 210 | 210 | 206 | 224 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 8,8 | 8,8 | 10,0 | 8,6 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,8 | 5,0 | 6,0 | 5,4 |
Základní cena [Kč] | 524.980 | 564.990 | 567.000 | 644.900 |
Naopak sladění s příplatkovou dvouspojkovou převodovkou má jisté mezery. Automat zkrátka nezapře svůj dvouspojkový původ, kdy rozjezdy nejsou vždy zrovna hladké, ale spíše trhavé. Ve vyšších rychlostech už ale automat řadí hladce, slušně také reaguje na manuální pokyn.
Jistý i pohodlný
I nadále nemám výtek ani k jízdním vlastnostem, vzhledem k osobnosti auta se neváhám říci, že podvozek je naladěn naprosto ideálně. Je tuhý přesně tak, jak bych si od rodinného kombíku představoval, na jednu stranu Ceed zůstává pohodlný i na českých cestách, zároveň však poskytuje dostatek jistoty při svižnějším tempu.
Ceed si navíc ve všech verzích uchovává podvozek kombinující vzpěry McPherson vpředu s víceprvkovým zavěšením vzadu, který je příkladně odhlučněn. Ani na vyloženě rozbitých úsecích se tak od zadní nápravy neozývají hlučné rány, ale jen pečlivě odfiltrovaný dusot. Kvalitně odhlučněn je také aerodynamický šum a na rozdíl od verze před faceliftem se mně jeví lepší také odhlučnění odvalujících se pneumatik.
Ve výsledku je tak Kia Ceed SW s 1.5 T-GDI doporučení hodnou volbou, což dále potvrdí pohled do ceníku. Testovaná kombinace patnáctistovky s dvouspojkovou převodovkou začíná na 524.980 Kč, přičemž za tuto cenovku dostanete výbavu, která bude leckomu stačit. Čítá mlhovky, dojezdovou rezervu, manuální klimatizaci, rádio, zadní parkovací čidla, tempomat nebo multifunkční kožený volant. Snad jen 15“ ocelová kola by mně byla málo a připlatil bych si za infotainment (osmipalcový, bez navigace za 15.000 Kč) nebo vyhřívaná přední sedadla (v kombinaci s vyhřívaným volantem za 10.000 Kč).
I výbavou po střechu nabitý kousek z přiložených fotografií se pak drží v mezích, přijde na ceníkových 739.980 Kč. A to má inteligentní parkovací asistent, sledování mrtvého úhlu, varování pro bezpečné vystupování, navigaci s 10,25“ obrazovkou nebo hudební systém JBL s osmi reproduktory o výkonu 320 W.
Pravdou ale je, že Kia má pořád problém s na můj vkus až příliš opatrnými asistenčními systémy. Zvlášť sledování mrtvého úhlu mnohdy varovalo před vzdálenými vozidly. Stává se také, že elektronika „chytá“ auta z vedlejších pruhů. Prémiové audio pak v tomto případě neposkytuje nijak zázračný zvuk. Úprava hlasitosti je navíc až příliš jemná, a tak mnohdy trvá, než se proklikáte či protočíte k hlasitějšímu zvuku.
Závěr
Kia Ceed SW byla povedeným automobilem už před faceliftem, a tak není divu, že modernizace byla tentokrát spíše decentní, zaměřená spíše na moderní technologie. Inovovaný multimediální systém nabízí široké možnosti nastavení, plusem je intuitivní ovládání, stejně jako zachování konvenčních tlačítek třeba pro ovládání ventilace. Elektroničtí bezpečnostní asistenti jsou však v některých ohledech až příliš opatrní.
Výraznější design přitom vypadá ještě lépe než dosud, navíc kvituji zachování poctivě vypadajících analogových budíků – digitální přístrojový štít je dostupný až za příplatek. Škoda, jen že se v rámci faceliftu neudálo více s palubní deskou, která kromě moderního displeje infotainmentu působí trochu obyčejně.
Přeplňovaná patnáctistovka je pak vhodnou volbou, je to silný motor se slušnou spotřebou. Jen škoda sladění s automatem, zvlášť cukavými rozjezdy dává najevo, že jde o dvouspojkovou převodovku. Jízdní vlastnosti ale pořád zaslouží pochvalu, jsou skvělým kompromisem mezi pohodlím a jistotou. A co víc, Kia Ceed si pořád uchovává dostupnou cenovku, parádně vyhlížející auto z přiložených fotografií nabušené výbavou přijde na 740.000 korun. A to je v dnešní době na poměry kompaktních kombíků atraktivní cenovka. Když o tom tak přemýšlím, Kia Ceed SW je za mě aktuálně jeden z nejlepších kompaktních kombíků na trhu.
Nejlevnější verze modelu | 419.980 Kč (1.0 T-GDI/74 kW Comfort) |
Základ s testovaným motorem | 524.980 Kč (1.5 T-GDI/118 kW 7DCT Fresh) |
Testovaný vůz bez příplatků | 669.980 Kč (1.5 T-GDI/118 kW 7DCT GT Line) |
Testovaný vůz s výbavou | 739.980 Kč (1.5 T-GDI/118 kW 7DCT GT Line) |
Plusy
- Stylový vzhled
- Jisté jízdní vlastnosti
- Silný motor se slušnou spotřebou
- Pořád dostupná cenovka
- Slušný vnitřní prostor i zavazadelník
Minusy
- Obyčejně působící interiér
- Nedoladěné sladění motoru a převodovky
- Opatrně fungující asistenční systémy