TEST Jaguar XF 20d vs. Škoda Superb 2.0 TDI – Srdce, nebo rozum?
Úvod, pořizovací náklady
K sedanu, respektive liftbacku vyšší střední třídy (ač je tedy superb tradičně na pomezí a my jej vnímáme spíše jako typickou střední třídu) mohou vést hodně rozdílné cesty. Jedna naprosto klasická, mainstreamová, v podobě tuctového služebáku. Tento proud reprezentuje na českých silnicích hlavně Škoda Superb, ve svém segmentu suverénně nejprodávanější.
Co když ale nechci spotřební zboží a rád bych se od manažerského stejnokroje odlišil? Co třeba takový zbrusu nový Jaguar XF? Tedy trochu staromilská zadokolka s charakterem? Byť tedy s tím nejobyčejnějším možným motorem, čtyřválcovým vznětovým dvoulitrem… Nebude ale nakonec tahle emotivní cesta z praktického pohledu až moc velkým kompromisem? Lze vůbec anglickou srdcovku provozovat jako standardní dopravní prostředek (služebák…) se vším, co s tím souvisí? A dojde vůbec na ty emoce? Když máme pod kapotou tu čtyřválcovou naftu… Srdce a rozum, na startovní čáru!
Rozdíl třídy
Podle rozměrů to sice úplně nevypadá, ale jak jsme si řekli, superb patří spíš do střední třídy, zatímco Jaguar XF o segment výš – míří tedy třeba na tradiční německé trio Audi A6, BMW 5 nebo Mercedes třídy E. Odtud tedy plyne základní cenový rozdíl, do kterého se promítá také příslušnost Jaguaru k těm prémiovějším značkám.
Tedy, zatímco Škodu Superb 2.0 TDI/140 kW DSG pořídíte od 832.900 Kč (verze Ambition, s nejlevnější výbavou Active se nejvýkonnější nafta nenabízí), za Jaguar XF 20d s automatickou převodovkou zaplatíte nejméně 1.236.136 Kč (základní specifikace Pure). Výbava obou vozů je v zásadě podobná, u jaguaru ale musíte počítat s daleko dražšími příplatky.
Pořizovací náklady | Jaguar XF 20d 132 kW AT Pure | Škoda Superb 2.0 TDI 140 kW DSG Ambition |
ZÁKLADNÍ CENA | 1.236.136 Kč | 832.900 Kč |
STANDARDNÍ VÝBAVA A PŘÍPLATKY | ||
Kolenní airbag [Kč] | - | S |
Boční airbagy vzadu [Kč] | - | 7.000 |
Litá kola [Kč] | S (sedmnáctipalcová) | S (sedmnáctipalcová) |
Rezervní kolo [Kč] | 6.488 | 2.100 |
Bi-xenony [Kč] | 31.032 | S |
Vyhřívané čelní sklo [Kč] | 9.874 | 5.900 |
Vyhřívané přední sedačky [Kč] | 23.415 | 7.400 |
Adaptivní podvozek [Kč] | 45.137 | 25.700 |
Automatická dvouzónová klimatizace [Kč] | S | S |
Zadní parkovací senzory [Kč] | 13.823 | S |
Parkovací kamera [Kč] | 11.848 | 9.000 |
Tempomat [Kč] | S | S |
Adaptivní tempomat [Kč] | 43.726 | 17.200 |
Navigace [Kč] | 31.032 | 9.000 |
Bluetooth handsfree [Kč] | S | S |
Metalíza [Kč] | 30.467 | 16.900 |
SERVIS | ||
Světlomet/zadní sdružená svítilna [Kč] | 18.940/5.320 | 18.249/7.203 |
Přední/zadní nárazník [Kč] | 19.504/15.029 | 12.470/11.971 |
Přední blatník [Kč] | 10.104 | 6.289 |
Čelní sklo [Kč] | 17.724 | 5.841 |
Brzdové destičky přední + výměna [Kč] | 4020 + 2.116 | 2.687 + 345 |
Hodinová sazba v servisu [Kč] | 1924 | 690 |
Náklady na servisní prohlídky do ujetí 100.000 km [Kč] | zdarma | 21.513 |
ZÁRUKY | ||
Celý vůz/lak/neprorez. karoserie (roky) | 3/3/6 | 2/3/12 |
Prodloužená záruka [Kč] | - | 2.000 (5 let/100.000 km) |
A také servisem. Ten je však po dobu tří let zdarma (jedná se o pravidelné servisní úkony), omezený není ani kilometrový nájezd. Stejně jako v případě tříleté klasické záruky, zarazí ovšem jen šestiletá „korozní“ garance.
Ani u superbu se nemusíte nutně spokojit s výchozí dvouletou zárukou, za už tradiční dva tisíce získáte „pětiletku“ omezenou stotisícovým nájezdem. Na pět let si můžete předplatit rovněž servis. Tady s dovolením odkážu přímo na stránky výrobce, nabídka se totiž hodně liší v závislosti na požadovaných službách a najetých kilometrech. Ceny se tak pohybují od 17.490 do 83.990 Kč.
HODNOCENÍ POŘIZOVACÍCH NÁKLADŮ | Jaguar XF 20d | Škoda Superb 2.0 TDI |
Základní cena | 6 | 9 |
Standardní výbava a příplatky | 8 | 9 |
Servis | 8 | 9 |
Záruky | 7 | 7 |
Průměr | 7,25 | 8,50 |
Design, interiér
Tohle je ten nový jaguar!
Že se jedná o jeden z nových jaguarů, poznáte celkem spolehlivě. Který to ale je, to už bude horší. Přiznám se, že jsem se zatím nenaučil spolehlivě odlišovat menší model XE od aktuální novinky XF. Hlavně přední partie mi přijdou prakticky totožné. Vzadu pak nechápu, proč oba sedany používají nevzhledné obrovské svítilny, když Jaguar na sporťáku F-Type ukazuje, jak elegantní tato část může být. Modelům XE a XF sice nechybí podobné vykrojení svítilen (se zdůrazněnou kulatou částí), odehrává se však pouze pod společným a jak už bylo řečeno, hodně rozměrným krytem. Kdyby Jaguar XF disponoval úzkým svítilnovým proužkem jako F-Type, asi bych napsal něco o „nejkrásnějším autě nejen své třídy“. Takhle jsem se při obchůzce kolem jaguaru pořád dokola zklamával. Zaměnitelnost s menším sedanem bych přežil, ale ty svítilny… Pane Callume, proč?
Pozornost ale Jaguar XF samozřejmě budí, svítilny nesvítilny. Na první pohled je každému jasné, že tohle je něco extra. Žádná další A6, pětka od BMW nebo éčkový mercedes. Tohle je Jaguar, pánové!
Z interiéru jsem měl dost obavy, vzpomínky na odfláknutý a laciný model XE jsou pořád dost živé. Rozpaky z menšího sourozence připomene jen povědomá architektura, zpracování i kvalita plastů jsou naštěstí o několik poschodí výš. Drobnosti se najdou, třeba lehce povrzávající plast v řidičových dveřích nebo méně honosné ovladače elektrických okýnek, celková atmosféra však třídě a hlavně značce určitě odpovídá. Jaguaru zcela odpovídá také výsuvný kulatý volič jízdních režimů, který možná před lety působil efektně, teď už mi ale toto řešení přijde trochu přežité. V Jaguaru bych si i u automatu představoval něco, co bude alespoň vzdáleně připomínat klasickou páku. Nebo lépe, pro Jaguar typickou kulisu ve tvaru písmena J, známou jako J-gate. „Kruháč“ vypadá všelijak, sportovně rozhodně ne. A nejde jen o vzhled, na otočnou volbu jsem se musel soustředit víc než u klasického voliče nebo nejrůznějších páček pod volantem (Mercedes-Benz).
Ono toho bylo nakonec trochu víc, na co jsem se musel v interiéru Jaguaru XF soustředit. Za celý týden jsem se nenaučil poslepu nahmatat elektrické ovládání oken. Možná po měsíci, půl roce… Tlačítka umístěná až v nejzazším místě loketní opěrky kousek od přístrojové desky po ruce skutečně nejsou. Dostupnější a řidiči blíž jsou naprosto nelogicky tlačítka paměti elektrického nastavování sedaček. Kolikrát já si místo čerstvého vzduchu přenastavil sedačku…
Se sedačkou souvisí i další ergonomický nešvar. Tlačítkem na středovém panelu se symbolem sedačky jen otevřete menu na dotykovém displeji, samotné vyhřívání pak aktivujete právě až na obrazovce. A pak zmáčknete v dobré víře na displeji symbol pro zpět, čímž se však dostanete až do základního menu. Lhostejno, jestli jste měli před tím „rozjetou“ třeba navigaci. Štvaly mě také drátky pro rozmrazování čelního skla. Jakmile jsem si jich všiml, byl jsem v pasti (jako pokaždé v těchto případech) a začal jsem na drátky přeostřovat. Proč nemá jaguar fólii jako superb?
Na konektivní požadavky doby je Jaguar XF připraven velmi slušně, ve standardní výbavě nabídne USB slot, připojení pro iPod, bluetooth handsfree i audio streaming. Digitální rádio koupíte za jedenáct tisíc, navigaci za jednatřicet. Mezi příplatky najdeme také příjem digitální televize za 28.120 Kč nebo Wi-Fi Hotspot, který je součástí „aplikačního“ balíčku za 23.979 Kč.
Hrany, čínské svítilny a klasika
Když jsem viděl nový superb prvně, byl jsem jeho nečekaně výrazným stylingem nadšený. Prakticky hned mě však napadlo, jestli se mi náhodou jeho tvary rychleji neokoukají. Zatímco trojková octavia bude i za deset let vypadat pořád tak nějak stejně, excentričtější superb by mohl stárnout rychleji.
Zatím je vše v pořádku, alespoň tedy v mých očích. Pořád mě baví třeba přechod z předního blatníku do kapoty plné prolisů a záhybů. Nebo zdůrazněná linka táhnoucí se celým bočním profilem. Povedly se také dělené zadní svítilny, o nichž prý rozhodl čínský trh. Co by se v koncernu řešilo na X poradách, vyřešil jeden telefonát. „Superb? Jedině s dělenými svítilnami,“ mělo zaznít z Číny.
Jestliže byl exteriér pro většinu motoristické veřejnosti asi trochu překvapením, design interiéru těžko mohl být očekávatelnější. A to jsem ještě v době vývoje aktuální generace přímo od škodováckého zdroje zaslechl, že by se unifikace tvarů přístrojovky superbu týkat neměla. Nakonec týká, a nutno říct, že na první pohled beze zbytku. Osobní zkušenost nebo ještě lépe přímá konfrontace s octavií, pak ale odhalí přece jen honosnější materiály a zejména v testované specifikaci Laurin & Klement luxusnější atmosféru. Je to sice detail, mírně vystupující středový displej však celek odlišuje od octavie víc, než je z fotek patrné. Jak už jsem napsal, nejlepší je oba modely bezprostředně porovnat. Na kvalitu zpracování a dostupnost ovládacích prvků si u Škodovky dávají už tradičně dobrý pozor.
A u nejnovějších modelů k tomu mladoboleslavští přidávají ještě konektivitu. Doba je už holt taková… V základu (myšleno pro specifikaci Ambition, kde testovaná verze 2.0 TDI/140 kW DSG začíná) ovšem můžete počítat prakticky jen s Apple konektivitou, funkcí SmartLink a bluetooth. Za příplatek jsou ovšem k dispozici IT hody. Nejlevnější navigaci koupíte už za devět tisíc, digitální příjem rádia přijde na tři tisíce, TV tuner na osmnáct (podmínkou je však infotainment Columbus, který sám o sobě stojí v závislosti na výbavě 19.900, nebo 28.900 Kč). A za dalších 15.100 Kč můžete mít i bezdrátové dobíjení mobilu a připojení k internetu LTE (prostřednictvím samostatné SIM karty).
HODNOCENÍ DESIGNU | Jaguar XF 20d | Škoda Superb 2.0 TDI |
Vnější vzhled | 9 | 9 |
Vnitřní vzhled | 9 | 7 |
Zpracování | 8 | 9 |
Ergonomie | 7 | 10 |
Konektivita | 9 | 9 |
Průměr | 8,40 | 8,80 |
Tady se lámou centimetry
Z pohledu prostornosti a praktičnosti nemohl mít Jaguar XF těžšího soupeře než mladoboleslavský liftback. Ten, ač je kratší a užší (dokonce i menší rozvor), nabídne uvnitř v každém směru víc místa, přičemž před koleny je to známé superbovské nekonečno.
Že se bych ale uvnitř Jaguaru cítil stísněně, to rozhodně nemůžu říct. Spíš příjemně sportovně, všechno je řidiči blíž, přístrojovka cestující na předních sedačkách obklopuje. Superb je svým nadbytkem trochu neosobní, vzdálený, působí lehce odtažitě.
Vnitřní rozměry | Jaguar XF | Škoda Superb |
Podélný prostor vpředu min/max (mm) | 870 / 1120 | 920 / 1120 |
Podélný prostor vzadu min/max (mm) | 670 / 890 | 710 / 960 |
Výška nad sedadlem - vpředu (mm) | 960 | 1000 |
Výška nad sedadlem - vzadu (mm) | 930 | 970 |
Šířka vpředu (mm) | 1520 | 1570 |
Šířka vzadu (mm) | 1460 | 1540 |
Samozřejmě škodovce nelze její prostorový nadprůměr vyčítat, však je také oceněn v naší bodovací tabulce. Superb jenom nedovede navodit pocit, že jste součástí auta. Na velmi pohodlných sedačkách jen sedíte, do těch výrazněji tvarovaných v jaguaru zapadnete. Chytne a nepustí! A nejen sedačkami… K tomu se ale ještě dostaneme.
Na rozdíl do menšího XE, které je pro dospělého člověka vzadu v zásadě nepoužitelné, se v Jaguaru XF usadíte vlastně pohodlně. S výškou 180 cm jsem se sice už hlavou skoro dotýkal stropu, to bylo ale jediné, co mě na zadních sedačkách trápilo. Ty jsou podobně jako ty přední důsledněji tvarované, skvěle podepírají stehna a pozor – před koleny jsem měl víc než slušnou rezervu osmnácti centimetrů! Ano, můžu napsat, že superb je všestranně prostornější. V úvodu zmíněného neakceptovatelného kompromisu se však v Jaguaru XF obávat nemusíte, vejdete se i vzadu (jenom s hlavou by mohl mít třeba takový Honza Mička trochu problém).
Srovnání rozměrů zavazadlových prostorů | Jaguar XF 20d | Škoda Superb 2.0TDI |
Objem zavazadelníku min/max [l] | 505/- | 625/1760 |
Výška nákladové hrany [mm] | 700 | 710 |
Šířka kufru v nejužším místě [mm] | 1030 | 1010 |
Délka kufru [mm] | 1190 | 1160 |
Délka po sklopená zadní opěradla [mm] | 1650 | 1750 |
Výška pod plato [mm] | 470 | 550 |
V disciplínách „Kufr“ a „Variabilita“ to bude podle očekávání kočka a myš. Když totiž superb otevře svou liftbackovskou tlamu, spolkne všechno kolem (do objemu 625 litrů, s náhradním kolem pak nejvýš 584). Tomu se logicky Jaguar XF vyrovnat nemůže, i když objem 505 litrů rozhodně zanedbatelný není. Spíš jde o konfrontaci karoserií, liftback vs. sedan. Přístup k těm 505 litrům je zkrátka občas trochu boj, do superbu hážete, do XF cpete. S tím nenaděláte nic. Dělená zadní opěradla však v jaguaru sklopit můžete, dosažený objem pánové z Coventry neudávají.
HODNOCENÍ INTERIÉRU | Jaguar XF 20d | Škoda Superb 2.0 TDI |
Prostornost | 7 | 10 |
Přední sedačky | 9 | 8 |
Zadní sedačky | 9 | 8 |
Kufr | 8 | 10 |
Variabilita | 6 | 9 |
Průměr | 7,80 | 9,00 |
Motor, jízdní vlastnosti
Ingenium a TDI
Málokdo by pod kapotou dlouhé bílé kočky čekal tak přízemní motorizaci jako dvoulitrový vznětový čtyřválec. Opticky by Jaguar XF odpovídal minimálně šestiválci… I na test takového modelu se můžete těšit, jen půjde znovu o naftu. Úplně nejlépe by se pod kapotou XF vyjímal samozřejmě třílitrový zážehový šestiválec přeplňovaný kompresorem, tak snad někdy příště.
Teď mačkám tlačítko od pouhého vznětového dvoulitru s nijak zvlášť slibným výkonem 132 kW. Jednotka je to nová, z celohliníkové řady zvané Ingenium. U ní Jaguar zdůrazňuje modulární stavbu a tím pádem flexibilní architekturu, umožňující nejrůznější konfigurace. Angličané se také chlubí patentovanou technologií na snížení vnitřních ztrát a nízkou hmotností (úspora proti předchozí řadě motorů má činit zhruba 80 kg). Vše samozřejmě s cílem dosáhnout co nejnižší spotřeby a emisí.
A tohle zadání se anglickým motorářům splnit povedlo. Nemusíme dlouho rozebírat, že za udávaných 4,3 litru XF opravdu nejezdí, o dva litry vyšší hodnoty jsou však v pohodě dosažitelné i při svižnějším tempu. Ani průměry pod šest litrů nejsou dvoulitru zapovězené, stačí se jen pohybovat mimo dálnici a město. Nízké spotřebě pomáhá také vstřikování močoviny, které má tato verze ve standardu. AbBlue se ale doplňuje dost nešikovně v zavazadlovém prostoru, takže velký pozor na potřísnění koberečků!
Dynamické měření na letišti | Jaguar XF 20d | Škoda Superb 2.0TDI |
Pneumatiky | 245/45 R18 | 235/45 R18 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 9,7 | 9,0 |
Pružnost na 60-100 km/h/5. RS 80-120 km/h [s] | 5,0/6,6 | 4,7/6,1 |
Otáčky na nejvyšší RS při 130 km/h | 1900 min-1 | 2100 min-1 |
Skutečná rychlost při tachometrových 50, 90 a 130 km/h [km/h] | 46,3/83,6/122,6 | 48,2/85,4/124,9 |
S nároky na palivo tedy naprostá spokojenost, velmi chválím také opravdu důsledné odhlučnění, jenže… Ono to bohužel moc nejede. A nejen v kontextu toho, že od anglické šelmy tak nějak podvědomě očekáváte minimálně odpovídající dynamiku, on je Jaguar XE 20d jede nejvýš průměrně také v porovnání se superbem. Horší pružnost potvrzuje naše měření – v klasických disciplínách 60 až 100 km/h a 80 až 120 km/h byla škodovka o tři desetiny, respektive půl sekundy rychlejší (vzhledem k automatickým převodovkám jen plný plyn, žádná blokace konkrétního převodového stupně). A jak jste se dozvěděli z videa, jaguar zaostal rovněž při měření akcelerace z 0 na 100 km/h.

A nejde jen o samotný výstup z Racelogicu, jaguar je i pocitově letargičtější. Šlápnete na plyn a sedan se jen pozvolna a netečně probírá a velmi váhavě rozjíždí. Rozhodně mu nepomáhá osmistupňový automat, který po většinu času působí podobně ospale. Změna rychlostí je na jednu stranu pomalá, mnohdy zmatečná, na druhou stranu občas převodovka zbytečně podřadí i v situacích, kdy by se o dostatečně svižnou akceleraci postaral točivý moment sám (s maximem 430 N.m), bez nutnosti nižšího převodu.
Tahle vlastnost je vlastní i šestistupňové dvouspojce DSG v suberbu, jen je ještě o něco patrnější. Ani nemusíte mít předvolený sportovní mód, abyste se skoro báli plynového pedálu jen dotknout. I v normálu je DSG přehnaně akční a podřazuje tehdy, kdy je to jednoznačně na překážku plynulé jízdě. Naplánujete si mírnou akceleraci, přidáte lehce plyn, převodovka ovšem nelení, podřadí a superb vystřelí víc, než jste původně zamýšleli. Ani zde nenechává elektronika vyniknout točivý moment samostatně (nejvýše rovných 400 N.m) a plete se mu pod ruce.
V případě škodovky je taková činnost ještě nadbytečnější, dvoulitr TDI s výkonem 140 kW je jednoznačně živější, čipernější a na přidání plynu reaguje ostřeji. Je ovšem také znatelně hlučnější a v průměru o pár deci žíznivější. Celkově jsem se superbem jezdil za 6,5 litru, s jaguarem za 6,3. Močovinou disponuje rovněž dvoulitrové TDI ve škodovce, doplňování však najdeme přímo u hrdla nádrže, což je pochopitelně daleko praktičtější řešení.
HODNOCENÍ MOTORU | Jaguar XF 20d | Škoda Superb 2.0 TDI |
Zrychlení | 7 | 8 |
Pružnost | 7 | 8 |
Spotřeba udávaná | 9 | 8 |
Spotřeba v testu | 9 | 8 |
Odhlučnění motoru | 9 | 7 |
Průměr | 8,20 | 7,80 |
Kočka a… Prostě superb
A teď se dostáváme k tomu nejpodstatnějšímu, jízdním vlastnostem! Tedy z pohledu jaguaru samozřejmě, superb je v této disciplíně připraven splnit povinnost, XF by však rádo nabídlo sportovně-zábavnou nadstavbu.
Na tento aspekt srovnávacího testu jsem byl zvědavý rozhodně nejvíc. U menšího XE mi totiž jeho bájné jízdní vlastnosti přijdou spíš jako zbožné přání a sen anglických kolegů než realita. Rovnou říkám, že XF je nefalšovaná a úžasná kočko. Naladění podvozku a jízdní vlastnosti novinky mě totálně dostaly! Široko daleko nejschopnější auto s nejpodařenějším kompromisem zábava/sport/komfort.
Je to sice trochu klišé, napsat, že jsem se těšil na každou jízdu s Jaguarem XF, ono to ale opravdu tak bylo. Navíc mě jaguar celou svou osobností nutil jet rychle. Nemyslím překračovat rychlostní limity, ale užít si každou zatáčku, třeba i dálniční sjezd. A krásné na tom bylo, že tuhle zábavu dokáže podvozek XF spojit s úžasným komfortem. Tedy abych byl přesnější, naladění je tužší a kola osmnáctipalcová… Nerovnosti však jaguar tlumí naprosto bezpřipomínkově. Klid skoro absolutní občas naruší jen mírný hluk od zadních podběhů, který však zaznamenají právě jen cestující v druhé řadě. Vepředu je úžasné ticho – od pohonné jednotky, podvozku, na dálnici vynikne propracovaná aerodynamika.
Úplně nejlepší je ale vypnout stabilizaci a užít si nějaké ty tanečky. Jde to i ve verzi s naftovým dvoulitrem! Samozřejmě, točivého momentu není tolik, abyste udrželi dlouhý drift. Když si však pohrajete s přenesením hmotnosti, zadek ochotně sklouzne a těch 430 N.m stačí na to, aby kočka ve skluzu přece jenom pár metrů vydržela. A aby to nebylo jenom takové škubnutí, připomínající víc ztrátu stability, než snahu o lehké zadriftování. Tuto činnost se snaží zpříjemnit také řízení, které i přes elektrický posilovač dokáže k řidiči dopravit trochu těch informací. Opravdu, se skoro pětimetrovou limuzínou vybavenou dvoulitrovým vznětovým čtyřválcem jsem si zablbnul, jak už dlouho ne.
A v superbu jsem potom jezdil. Nic víc. Však on taky nikdo nečeká, že by měl být jen vzdáleně zábavný jako anglická kočka. Od nejluxusnější škodovky bych však čekal větší komfort, resp. hlavně důslednější izolaci rázů na nerovnostech a lepší odhlučnění motoru.
První výtka směřuje už celkem tradičně k adaptivnímu podvozku DCC (u výbav Ambition a Style příplatek 25.700 Kč). Ten je sice v případě superbu až moc houpavý (jezdil jsem nejčastěji ve sportovním módu, pohupoval jsem se ale pořád), na dírách, spárách, kanálech nebo zpomalovacích pruzích si však podvozek rád bouchne. Celkově mi větší z koncernových modulárních platforem přijde méně kultivovaná, než by se slušelo.
Naladění posilovače mi však vyhovuje, tady superb na jaguar moc neztrácí. Zvládne i vyhýbaví manévr, zatáčky samozřejmě také. Ale prostě „jen“ zvládne, jak už jsem napsal. Navíc, v zatáčkovitých pasážích se sportovní režim často stává nezbytným, jinak by mohlo být posádce z pohupování blivno.
HODNOCENÍ JÍZDNÍCH VLASTNOSTÍ | Jaguar XF 20d | Škoda Superb 2.0 TDI |
Ovladatelnost | 10 | 6 |
Komfort odpružení | 9 | 7 |
Odhlučnění podvozku | 8 | 7 |
Řízení | 9 | 8 |
Řazení | 7 | 7 |
Brzdy | 9 | 7 |
Průměr | 8,67 | 7,00 |
Závěr
Byl to Dinar, který v diskuzi pod „zrychlujícím“ videočlánkem napsal, že mu srovnávací test Škody Superb a Jaguaru XF dává smysl jako souboj, v němž by prémiovka měla potvrdit svou prémiovost. Tedy, jestli se náhodou stále sofistikovanější konfekce na prémiový segment už nedotahuje.
Pokud by šlo třeba o luxusní prvky výbavy, zpracování a kvalitu interiéru, zde se už „běžné“ zboží reprezentované superbem může exkluzivnějším značkám opravdu přibližovat. Jaguar XF ve mně ale nakonec zanechal dojem, že je skutečně něco víc. Začíná to už designem, škodovka vypadá skvěle, v jaguaru ale okamžitě poznáte výjimečnou osobnost. Třeba už jen proto, že tyto tvary nejen na českých silnicích často nevidíte. Design je sice zaměnitelný s menším XE a zadní svítilny nevzhledné, anglický sedan však pozornost přitahuje všude.
Podobně specificky sice působí i menší XE, jaguar střední třídy mě ovšem zklamal – laciným interiérem a také průměrnými jízdními vlastnostmi. A o to větší radost teď mám, když můžu napsat, že u XF se ničeho podobného nedočkáte. Interiér mezírky má, ale už ne mezery. A podvozek je jednoduše fenomenální. Abych se culil po svezení s dvoulitrovou naftou, to bych těžko kdy tipoval. Stačí „málo“ – dokonale hravá zadokolka, která pohazuje zadkem, nechá se u toho krásně řídit (i s těmi 430 N.m) a přidává takřka perfektní komfort. Motor, pravda, moc nejede, zase je ale skvěle odhlučněn a nic moc nežere. Zkrátka, úžasné a charismatické auto, navíc přiměřeně praktické… Svoji prémiovost jaguar rozhodně obhájil!
Superb, jako zástupce „masovek“, zabodoval přesně v těch oblastech, kde se náskok takových modelů předpokládá – škodovka je výrazně levnější, prostornější, praktičtější a v porovnávaných dvoulitrových TDI také trochu překvapivě ovládla dynamické disciplíny. Je to bezpochyby výborné auto. Však taky v souhrnu vlastností mladoboleslavský liftback srovnávací test vyhrál. Když ale budete chtít něco víc, co se sice hůř definuje, ale každý dobře ví, o čem je řeč, kupte si Jaguar XF. Aneb ryzí anglickou prémiovku. Jenom tedy možná s větším motorem…
SHRNUTÍ HODNOCENÍ | Jaguar XF 20d | Škoda Superb 2.0 TDI |
POŘIZOVACÍ NÁKLADY | 7,25 | 8,50 |
DESIGN | 8,40 | 8,80 |
INTERIÉR | 7,80 | 9,00 |
MOTOR | 8,20 | 7,80 |
JÍZDNÍ VLASTNOSTI | 8,67 | 7,00 |
CELKOVÝ PRŮMĚR | 8,06 | 8,22 |
CELKEM | **** | **** |
Jaguar XF 20d
Nejlevnější verze modelu | 1.137.158 Kč (E-Performance/120 kW) |
Základ s testovaným motorem | 1.236.136 Kč (20d/132 kW AT Pure) |
Testovaný vůz bez příplatků | 1.359.919 Kč (20d/132 kW AT R-Sport) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.759.714 Kč (20d/132 kW AT R-Sport) |
Plusy
- Famózní jízdní vlastnosti, komfortní podvozek
- Kultivovaný a úsporný motor
- Odhlučnění
Minusy
- Pomalejší reakce převodovky
- Nedostatky v ergonomii
Škoda Superb 2.0 TDI
Nejlevnější verze modelu | 615.900 Kč (1.4 TSI/110 kW ACT Active) |
Základ s testovaným motorem | 832.900 Kč (2.0 TDI/140 kW DSG Ambition) |
Testovaný vůz bez příplatků | 957.900 Kč (2.0 TDI/140 kW DSG L&K) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.125.100 Kč (2.0 TDI/140 kW DSG L&K) |
Plusy
- Prostorný a praktický interiér, obrovský kufr
- Dynamičtější motor
- Nižší cena
Minusy
- Na nerovnostech nervóznější podvozek
- Horší odhlučnění motoru
Děkujeme firmě Pelikán Daniel za zapůjčení dronu na natáčení videa.
Foto: Petr Homolka
Model | Jaguar XF 20d 132 kW AT | Škoda Superb 2.0 TDI 140 kW DSG |
Cena základní sestavy | 1 359 919 Kč | 957 900 Kč |
Cena testované sestavy | 1 759 714 Kč | 1 125 100 Kč |
Motor
| ||
Typ motoru: | přeplňovaný vznětový | přeplňovaný vznětový |
Válce / ventily: | 4 / 4 | 4 / 4 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 1999 | 1968 |
Zdvihový objem (ccm): | 132 / 4000 | 140 / 3500 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 430 / 1750 - 2500 | 400 / 1750 - 3250 |
Nejvyšší toč. moment elektromotoru (Nm / ot/min): | 0 / 0 - 0 | 0 / 0 - 0 |
Nejvyšší výkon elektromotoru (kW / ot/min): | 0 / 0 | 0 / 0 |
Nejvyšší výkon soustavy (kW / ot/min): | 0 | 0 |
Provozní vlastnosti
| ||
Maximální rychlost (km/h): | 229 | 235 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): | 8.1 | 7.7 |
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): | 5.1 / 3.8 / 4.3 | 5.4 / 4 / 4.5 |
Emise CO2: | 112 | 118 |
Rozměry a hmotnosti
| ||
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): | 505 / 0 | 625 / 1760 |
Objem nádrže (l): | 66 | 66 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 1595 / 655 | 155 / 636 |
![]() | ||
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
| ||
a) délka (mm): | 4954 | 4861 |
b) šířka (mm): | 1987 | 1864 |
c) výška (mm): | 1457 | 1468 |
d) rozvor (mm): | 2960 | 2841 |
e) rozchod vpředu (mm): | 1605 | 1584 |
f) rozchod vzadu (mm): | 1594 | 1572 |
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
| ||
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): | 870 / 1120 | 920 / 1120 |
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): | 670 / 890 | 710 / 960 |
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): | 960 | 1000 |
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): | 930 | 970 |
k) šířka vpředu (mm): | 1520 | 1570 |
l) šířka vzadu (mm): | 1460 | 1540 |
Délka sedáku vpředu (mm): | 500 | 500 |
Délka sedáku vzadu (mm): | 490 | 500 |
Výška opěradla vpředu (mm): | 600 | 620 |
Výška opěradla vzadu (mm): | 670 | 680 |
Místo vzadu pod předním sedadlem: | Ano | Ano |