Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Jaguar F-Type Coupé P450 RWD
Jaguar F-Type Coupé P450 RWD
Jaguar F-Type Coupé P450 RWD
Jaguar F-Type Coupé P450 RWD
50 Fotogalerie

TEST Jaguar F-Type Coupé P450 RWD – Tohle je pecka!

Jsem zpátky ve městě. Za sebou mám povedenou půldenní projížďku, mířím už jen do garáže a v hlavě si rovnám všechny věci, které mi auto o sobě prozradilo. Míjím obchodní centrum, když si všimnu, že k silnici běží dvě mladičké, řekl bych dokonce náctileté, dívky.

Zatímco jedna mi nadšeně mává a možná i naznačuje, ať zastavím, druhá si suverénně zvedá tričko a ukazuje mi, co pod ním jinak schovává. Zvláštní výjev podtrhne neuvěřitelně přímočarý výkřik: "Chceš p...t?"

"Vítej v Mostě," říkám si pobaveně. Jako člověka, který v tomhle svérázném městě vyrostl a pořád v něm napůl žije, by mě sice už jen tak něco překvapit nemělo, holkám se to ale povedlo. Důvod jejich výrazného zájmu je mi hned jasný. O mě samozřejmě nejde. Děvčata zaujalo auto, v němž zrovna sedím. Jaguar F-Type Coupé totiž vypadá zajímavě. A draze…

Nic s tím neudělal ani nedávný, v pořadí už druhý facelift. Ten britskou kočku, která je s námi sedm let, přitom výrazně změnil. Jaguar totiž vůz vybavil přimhouřenými, horizontálně orientovaný LED světlomety s denním svícením ve tvaru písmene J a dynamickými směrovkami, větší maskou chladiče a novým nárazníkem.

Výsledkem je úplně nový výraz. Abych řekl pravdu, nejsem si jistý, co si o téhle změně myslet, stále nejsem přesvědčený, že designu prospěla. Co myslíte vy?

Jaguar lehce upravil také zadní světla, ale ve srovnání s novým, dravějším kukučem jde o drobnou změnu. Celkově F-Type zůstává nesmírně přitažlivým kupátkem (nebo roadsterem) s dlouhou kapotou, dozadu posazenou kabinou, úzkými okny, širokými zadními blatníky a ladným profilem.

Několik novinek najdeme i v interiéru, kde se ale výrobce soustředil především na technologie, aby F-Type zapadl do digitální doby. V přístrojovém štítu se usadil 12,3“ displej, který nahrazuje dřívější analogové budíky. Jak už to u takového řešení bývá, můžete si vybírat z několika různých možností zobrazení, včetně například navigační mapy. Nejvíc se mi líbí výchozí uspořádání s velkým, centrálně umístěným otáčkoměrem. 

Jaguar svůj nejsportovnější model vybavil také novou verzí multimediálního systému s 10palcovou dotykovou obrazovkou a integrací rozhraní Android Auto a Apple CarPlay. Infotainment by sice mohl být svižnější, jeho prostředí a způsob ovládání mi ale naprosto sedí. Digitální novinky jsou součástí standardní výbavy.

Celkově je kokpit útulný a vyzařuje z něj moc příjemná kombinace luxusu a sportovnosti. O prémiovost se starají kvalitní materiály a příkladné zpracování, o souznění s řidičem pak skvělá poloha za hezky tvarovaným a kulatým volantem (sedí se nejen nízko, ale také kousek před zadní nápravou), logické rozmístění ovládacích prvků, které jsou vždy pěkně po ruce, nebo povedená a příjemně tvarovaná sedadla.

Jaguar F-Type Coupé P450 RWDJaguar F-Type Coupé P450 RWD | David Rajdl/Auto.cz

Dvoumístný interiér je pochopitelně celkově menší, ale myslím, že za volant se v pohodě posadí i lidé vyšší postavy. A také v něm vlastně nic nechybí - jsou tu držáky na pití, slušná přihrádka před spolujezdcem, schránka pod loketní opěrkou i kapsy ve dveřích, i když zrovna ty jsou docela malé. Hodí se také háčky za sedačkami. Kufr má objem 299 litrů, po vyjmutí krytu zavazadlového prostoru je k dispozici dokonce 509 litrů.

Nový střed

Další zásadní novinka se týká motorizací, jejichž nabídku pro evropské trhy automobilka výrazně překopala. Základem zůstává turbodmychadlem přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec o výkonu 221 kW (300 k) pro verzi P300, vrcholem pak pětilitrový osmiválec s kompresorem pro P575, který dává 423 kW (575 k), a vlastně tak nahrazuje jak předchozí o něco méně výkonný F-Type R, tak ostré SVR. 

Mezi tyto dvě varianty se vešlo ještě nové provedení P450 - s tím samým kompresorovým pětilitrem jako u P575, jen podladěným na 331 kW (450 k). A to je všechno.

Jak vidíte, z nabídky zmizel kompresorem přeplňovaný třílitrový šestiválec, který býval k dispozici s výkony 340, 380 a 400 koní. Vidlicová šestka totiž nesplňuje nové emisní předpisy, třeba i proto, že na rozdíl od V8 nemá filtr pevných částic. A Jaguar Land Rover už nechce utrácet peníze za jeho úpravy, zvlášť když si nedávno vyvinul nový řadový šestiválec. S ním však automobilka už pro stárnoucí a z pohledu prodejů přece jen spíše okrajový F-Type nepočítá.

Tak Jaguar raději zvolil cestu podladěné V8.

Musím přiznat, že mě mrzí, jak to šestiválec odnesl. V silnějším provedení s ním byl F-Type úžasný, měl dost výkonu, ale přitom nebyl strašidelný, díky lehčímu motoru zase při srovnání s V8 také v zatáčkách působil živěji a předvídatelněji. Navíc mě bavil jeho chuligánský zvuk.

Současně mi ale připadá vtipné, že Jaguar vyřešil problém s emisní normou tak, že třílitrovou V6 nahradil větším a výkonnějším osmiválcem. Je to sympaticky poťouchlé. Zvláštní také je, že si při myšlence na toto netradiční řešení vždycky vybavím obličej Grety Thunberg…

Já sám jsem navíc měl vždycky raději F-Type s V8. Jasně, není tak vyvážený, ale zato je správně praštěný a s pohonem zadních kol, který byl k dispozici pro verzi R, maluje napínavé scénky na požádání. Prostě umí kousnout, když ho provokujete. Rámusit také dovede pořádně.

Ocenit musíme, že si Jaguar uvědomuje obrovský cenový rozdíl mezi základním čtyřválcem a vrcholným P575, takže nové provedení P450 nacenil docela rozumně - kupé startuje na 2.463.681 Kč. Na podobné peníze vyšel i F-Type s V6 o výkonu 380 koní. Současně tahle cena dělá z anglické šelmy jeden z nejdostupnějších osmiválcových sporťáků na českém trhu. 

Jaguar F-Type Coupé P450 RWDJaguar F-Type Coupé P450 RWD | David Rajdl/Auto.cz

A ještě dvě poměrně důležité věci. Zaprvé, nový F-Type P450 lze vybavit pohonem zadních kol, jako v případě testovaného auta, nebo jako čtyřkolku. Zadruhé, motor vždy spolupracuje s upravenou osmistupňovou automatickou převodovkou.

Kde je zvuk?

Takže abych to ještě shrnul: máme tu dvoumístné kupé s kompresorovým osmiválcem o výkonu 450 koní a s pohonem zadních kol. Takže určitě chápete moje natěšení, když sahám po startovacím tlačítku.

Začátek vypadá nadějně. Jag "nakopnutí" motoru doprovodí rošťáckým štěknutím, které následuje typické hutné bublání studeného osmiválce. I dál je všechno v pořádku. F-Type v pražských ulicích ukazuje, že dovede fungovat jako městský "cruiser". Je samozřejmě celkově tužší, ale úroveň komfortu je velice dobrá.

Motor slibně ožívá po každém lehkém přidání plynu a naznačuje, že dokáže velké věci. Přesto mi něco chybí. Kontroluji nastavení jízdních režimů a zdá se, že všechno mám správně: dynamický mód doplňuje měkčí nastavení adaptivních tlumičů a nezapomněl jsem ani otevřít klapky v zadním tlumiči výfuku.

Co si pamatuji, tak podobný setup v šestiválcovém i osmiválcovém F-Typu vždycky znamenal mimořádně zábavnou a hlučnou zvukovou kulisu. Stačilo kdykoli sundat nohu z plynu a z výfuku se snad vždy ozvalo mohutné zabublání okořeněné opakovaným zapráskáním. Podobný hluk se také často ožíval při podřazování.

V nové P450 se ale neděje nic z toho. Jen občas po uvolnění pravého pedálu slyším velice decentní "bublačku", sotva postřehnutelnou. Čekal jsem víc.

Mistrovský kus

Tohle zklamání mi naštěstí nevydrželo dlouho. Stačilo opustit Prahu a dát kočce šanci předvést, co skutečně dovede. Nebudu to zdržovat. Motor je jednoduše mistrovské dílo. Kompresorem přeplňovaný pětilitr ohromí bezprostředním odezvou a okamžitým nástupem. Má také obdivuhodnou výdrž v celém spektru otáček, ve vyšších dokonce jeho zápal graduje a "nakládá" ještě víc.

Že je motor nějak podladěný, na to jsem si za volantem ani jednou nevzpomněl. 450 koní a 580 newtonmetrů zaručuje, že ovládáte rychlé auto, hodně rychlé. Z klidu na stovku ostatně Jag akceleruje za 4,6 sekundy. Osmiválec přitom sílu servíruje takovým způsobem, že vás to nevyděsí. Není důvod se bát razantnější práce s plynem.

A konečně se dostavuje i zvuk! S rostoucími otáčkami se zvedá hlasitost chrčení výfuku, sem tam doplněné o agresivní odfrknutí při řazení - které je mimochodem vždy bleskové. S radostí navíc zjišťuji, že si F-Type P450 přece jen ponechal něco z raubířského charakteru svých hlučných předchůdců. Našel jsem ho okolo 3500 otáček, kde se nachází poměrně úzké pásmo, v němž výfuk reaguje na odstavení plynu starou dobrou kanonádou.

Jaguar F-Type Coupé P450 RWDJaguar F-Type Coupé P450 RWD | David Rajdl/Auto.cz

I když je P450 ve srovnání s šestiválcovým F-Typem o nějakých 140 kilogramů těžší, jsem si jistý, že je ve všech situacích rychlejší, nejen při zrychlení v přímce. Auto se totiž přesvědčivě vrhá do zatáček a ani trochu nepůsobí těžkopádně. Pokud byste si do nové verze přesedli z té šestiválcové, určitě byste si kil navíc všimli, ale za chvíli na ně zapomenete. Věřte mi.

Jag nádherně poslouchá strmé a přesné řízení, na každý jeho povel okamžitě zareaguje pohotovou změnou směru. V zatáčkách objevíte spoustu gripu, minimální náklony a úžasnou schopnost držet stopu.

Britskému sporťáku pomáhá i elektronický aktivní zadní diferenciál, který podle potřeby rozděluje točivý moment mezi zadní kola. Jeho přítomnost je cítit v každém oblouku, na vjezdu i při výjezdu. Sympatické na tom je, že elektronika F-Typu umožní také pohybovat se na čitelné, ale velice zábavné hranici přetáčivosti.

To vlastně dokonale vystihuje podstatu tohoto auta. Jaguar v novém provedení je hravým až rošťáckým parťákem, s nímž si užijete spoustu legrace, ale nepřehání to, je tak akorát ostrý. Je to auto jednoznačně zacílené na řidiče, které chce, abyste si jízdu především užili.

Zvládne ale i chladné a rychlé přesuny z místa na místo, navíc v příjemném pohodlí. F-Type má totiž ještě jednou hezkou vlastnost, totiž tu, že se dokáže změnit v pohodlné gétéčko. Stačí vůz přepnout do komfortního režimu a zavřít klapky. Podvozek změkne, řízení se uvolní, hladce řadící převodovka  nechává motor převalovat se v nízkých otáčkách a auto celkově ztichne. 

I proto mi F-Type v nové verzi P450 dává dokonalý smysl. Projevem je to jiný vůz, než býval šestiválcový F-Type S, je sice rychlejší, stále velice zábavný, ale současně dovede být civilizovanější a dospělejší, čímž hezky vyvažuje divokost vrcholného 575koňového F-Typu.

Vlastně si umím velice dobře představit, že v něm jezdím každý den, hodí se k tomu. Navíc ani cena není špatná, samozřejmě relativně, s přihlédnutím k tomu, co F-Type nabízí. Sakra, fakt se mi tohle auto moc líbí.

Jo a spotřeba? To záleží... Osmiválec dovede 70litrovou nádrž vysát poměrně rychle, není těžké jezdit za víc než 15 l/100 km. Ale když se budete ovládat, dá se cestovat i za méně než 10 l/100 km. Můj průměr po 712 km činil 14,3 l/100 km.

Jaguar F-Type Coupé P450 RWDJaguar F-Type Coupé P450 RWD | David Rajdl/Auto.cz

Nejlevnější verze modelu1.706.826 (Jaguar F-Type Coupé P300)
Základ s testovaným motorem2.463.681 Kč (Jaguar F-Type Coupé P450 RWD)
Testovaný vůz bez příplatků2.463.681 Kč (Jaguar F-Type Coupé P450 RWD)
Testovaný vůz s výbavou2.874.865 Kč (Jaguar F-Type Coupé P450 RWD)