TEST Hyundai i20 1,6 CVVT – Výkon pro lid
Hyundai i20 jsme tento rok vyzkoušeli už se třemi různými motorizacemi a začínali jsme si myslet, že nás tento model už nedokáže ničím překvapit. Vrcholná motorizace přesto překvapila mile!
Díky příjemně nízké pohotovostní hmotnosti 1042 kilogramů uděluje motor vozu velmi dobrou dynamiku. Zrychlení z klidu na 100 km/h za 9,5 sekundy je sice na papíře jasně definovaný údaj, jen těžko ale popíše způsob, s jakým si motor o výkonu 92 kW a točivém momentu 157 Nm s autem pohrává.
Ano, to je to správné slovo – pohrává. Pokud totiž držíte ručičku otáčkoměru nad čtyřmi tisíci odvděčí se motor zarputilým zátahem až k červenému poli, začínajícímu u 6500 min-1. Výborné souznění motoru s vozem samotným vzdáleně připomíná Twingo RS, které se také spoléhá na benzinový atmosférický motor o podobném zdvihovém objemu. Nechceme a ani nebudeme srovnávat tyto dva vozy, pro nastínění pocitů, které z auta máme, to ale myslím stačí. Twingo RS totiž bylo jedno z nejzábavnějších aut, které naší redakcí za poslední měsíce prošlo.
Už při testu nejsilnějšího dieselu v nabídce, modelu s agregátem 1,6 CRDi o výkonu 94 kW, jsme jeho sympatický dynamický projev chválili, a tak asi nebylo velkým překvapením to, že s podobně výkonným, zato o poznání sportovnějším benzinovým motorem pod kapotou, dokáže i20 vykouzlit úsměv na rtech i náročnějšímu řidiči.
Díky zástavbě atmosférické benzinové jednašestky se sice z Hyundaie sportovní vůz ani teď nestal, ale má v sobě něco, co nám u malých korejských vozů chybělo – jiskru.
Řízení není přeposilované (což je častý neduh malých automobilů), nabízí dostatek jistoty a i když jej nemůžeme označit za příliš komunikativní, určitě patří k silnějším stránkám testovaného vozu. Podvozek je stále naladěn komfortně, a tak ve vyšších dálničních rychlostech začíná být malé lehké auto poměrně hodně neklidné – to ale už hovoříme o německém dálničním tempu, v našich končinách bude i20 vyvádět z míry jen boční vítr, na který je vůz náchylnější.
Když už jsme se dotkli podvozku, zastavme se ještě na moment u jeho nastavení. Testovaný model stál na patnáctipalcových litých kolech, a tak nikdo nemohl v zatáčkách očekávat velké zázraky. I přesto se kola jen nerada pouštěla asfaltu a i při poměrně výrazných náklonech karoserie dlouho držela zvolenou stopu. Ano, tak má vypadat dobře nastavený podvozek malého vozu – komfortní, ale přitom bezpečný. A také zábavný, protože lehká záď reaguje na své prudké odlehčení v zatáčce rošťáckým předbíháním přídě.
Malou i20 si člověk nekupuje pro zážitky za volantem, příjemná dávka emocí je pouhým doplňkem. Hodně důležitá je spotřeba. Pokud přistoupíte na hru, ke které vás vyzívá černo-červený interiér a nerozpakujete se motor vytáčet, zaplatíte za to spotřebou okolo devíti litrů Naturalu na 100 kilometrů. Při klidné jízdě se agregát spokojí s litry sedmi. Úsporná jízda stokilometrovou rychlostí i přesto znamenala spotřebu potěšitelných 5,4 litru benzinu na 100 ujetých kilometrů. Takže peněženka nijak výrazně trpět nebude.
Ano, můžete nevěřícně kroutit hlavou a dělat si legraci z jeho karbonové střechy, která je ve skutečnosti obyčejnou nálepkou. My si ale stojíme pevně za svým. Hyundai i20 s tímto motorem je zkrátka povedené a zábavné auto, dokonce tak zábavné, že abyste dokázali sehnat na trhu něco lepšího, museli byste v dané třídě sáhnout po vysloveně sportovních modelech, které ne každá automobilka umí nabídnout. A to je vzhledem k ceně 324.900,- Kč lákavé, nemyslíte?
První cena vozu | 219 900,- Kč (1,2 Classic 3D,57 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 324 900,- Kč (1,6 CVVT Style 3D,92 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 324 900,- Kč (1,6 CVVT Style 3D,92 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 343 424,- Kč (1,6 CVVT Style 3D,92 kW) |
Plusy
- Výkonný motor
- Dobré jízdní vlastnosti
- Přijatelný jízdní komfort
- Velký kufr
- Příjemná sedadla
Mínusy
- Málo místa na zadních sedadlech
- Vyšší posaz
- Výraznější náklony v zatáčkách
- Neklidný podvozek při brzdění