Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Hyundai Getz
Hyundai Getz
Hyundai Getz
Hyundai Getz
24 Fotogalerie

TEST Hyundai Getz 1.3 Comfort - Kapsička (11/2002)

O tom, že nejnovější model mamutího korejského výrobce má šanci pořádně zahýbat ostře sledovanou třídou malých vozů, nepochyboval nikdo zvláště po zveřejnění prodejních cen. Třetí místo v české novinářské anketě Auto roku 2003 a zájem...

O tom, že nejnovější model mamutího korejského výrobce má šanci pořádně zahýbat ostře sledovanou třídou malých vozů, nepochyboval nikdo zvláště po zveřejnění prodejních cen. Třetí místo v české novinářské anketě Auto roku 2003 a zájem prvních stovek kupujících pak tyto předpoklady jen potvrdily.

Na první pohled je Getz nápadný poevropštělým vzhledem. Přestože se v něm dají rozpoznat některé z rysů menšího a staršího Atosu, je korejská designérská škola výrazně potlačena na úkor rovných linií a účelných tvarů světel, dveří a podobně. Výškou 1490 mm atakuje Getz hranici minivanu, přičemž ale vzhledově zůstává jasně v kategorii malých vozů. Důsledek musíme hledat ve skutečně velmi prostorném interiéru, kde zejména na výšku místo sympaticky přebývá.

Už tak vyvážený design ještě zeštíhlují podélné prolisy a střízlivý tvar přední masky, takže jediným výrazným znakem asijského původu je tvar madla zadních dveří. Tradičně sešikmené světlomety a zadní sdružené svítilny pak zdůrazňují agilnost a praktičnost Getze.

Po otevření širokých dveří (a jejich tichém uzavření) se ocitneme v jednoduchém, ale velmi dobře zpracovaném interiéru. Dominantní černou barvu (od potahů sedadel přes kvalitní plasty po koberce) oživuje imitací karbonu ozvláštněný středový panel. Přístrojová deska je příkladně přehledná, volant s relativně úzkým a na dotek příjemným věncem padne dobře do ruky a potěší i odkládací prostory všude okolo. Přední sedadla mají sice trochu kratší sedáky, potěšila nás ale opěradla s náznaky bočního vedení. I když se s Getzem nedá z pochopitelných důvodů příliš závodit, i robustní tělo řidiče udrží tyhle sedačky bez problémů i v zatáčkách. Celkově působí interiér spořádaně, neodbytě a díky doplňkům typu el. ovládání oken a zrcátek lze mluvit o velmi dobrém pohodlí.

Díky téměř kolmé zadní hraně zadních dveří je nástup spolucestujících bezproblémový. Místa pro kolena je přiměřeně třídě a největší výhodou je již zmíněná výška střechy. Opěradla zadních sedadel se dají navíc v omezeném rozsahu sklápět, takže na úkor mírného zmenšení zavazadlového prostoru lze podstatně zvýšit komfort cestování, zvláště při delších trasách. Samotný zavazadlový prostor o objemu 244 litrů má jedinou nevýhodu - nízko položené dno. Za mírný příplatek je ale možné vybavit jej sklopnou policí (á la Citroen C3). Jednoduchým sklopením částí děleného zadního opěradla nebo i celého sedadla je možno vytvořit prostor o objemu 977 litrů se zcela rovnou podlahou. Zde je potřeba zmínit, že dovozce nabízí přestavbu pětidvéřového Getze na variantu M1 s možností odpočtu DPH.

Jízda s vozem je školou nenáročnosti. Výhodou je přesné řízení, které může při parkování vyžadovat i s posilovačem více síly, ale při běžné jízdě má řidič pocit perfektního kontaktu s vozovkou. Motor 1.3 vyžaduje k solidnímu tempu jízdy poněkud více otáček - k jeho cti se to ale projevuje spíše na mírně zvýšeném hluku než na spotřebě. Pokud ale řidič nemá ambice k trhání rekordů a asfaltu, může v motoru očekávat tichého společníka s nevelkým apetytem. V kombinaci klidné jízdy po městě i mimo něj jsme dosáhli spotřeby 5,8 litru, opačným extrémem pak byla kombinace dálnice a velkoměstských kolon se spotřebou 7,9 litru/100km. Díky slušnému rejdu a velikým zrcátkům je parkování bezproblémové, pochvalu zaslouží i v rámci možností uspokojivý výhled dozadu. Brzdy ani po opakovaném použití neztrácejí na účinku.

Samostatnou kapitolou je výbava vozu. Ve verzi Comfort jsou součástí základní výbavy mimo jiné dva airbagy a el. ovládání předních oken a zrcátek. Za velmi rozumných 26.000 Kč lze pořídit kombinaci ABS a bočních airbagů, za dalších 34.000 Kč pak manuální klimatizaci. V porovnání s konkurencí je to nesporně zajímavá nabídka, zvláště pak v kombinací s tříletou zárukou.

Za klady Hyundai Getz lze považovat především poměr ceny a užitné hodnoty, dále výbavu vozu, prostornost, zpracování interiéru a spotřebu. Mezi zápory pak můžeme počítat menší komfort odpružení, nutnost větších ovládacích sil na volantu při parkovacích manévrech a nutnost vytáčení motoru do vyšších otáček.