TEST Honda CR-V e:PHEV Advance Tech 2WD – Sice do zásuvky, ale pořád skvělé
Nová Honda CR-V se v Česku prodává ve dvou variantách. Spolu se základním full-hybridem je k dispozici i nabíjecí plug-in hybrid, který má pozitiva standardního modelu, vyjma pohonu všech kol, a k tomu umí jezdit i čistě na elektřinu. A reálně i docela daleko.
Design, interiér
Největší SUV japonské značky Honda se letos představilo ve zcela nové šesté generaci přinášející významné novinky. Automobilka jej vyvinula s výraznějším designem, modernějším interiérem a novou elektrifikovanou technikou, která se u nás prodává ve dvou hybridních konfiguracích. V CR-V je nově známý hybrid e:HEV a vůbec poprvé se v Evropě představuje také plug-in hybrid e:PHEV.
S novou šestou generací populární Hondy CR-V jsme vás už seznámili v našem nedávném testu standardního modelu s hybridem e:HEV a teď se v naší redakční garáži objevila i nabíjecí plug-in hybridní motorizace e:PHEV. Základem obou variant je stejný dvoulitrový čtyřválec, ale každý z modelů je zacílený na trochu jinou klientelu. U běžného full-hybridu se o dobíjení nemusíte zajímat, zatímco plug-in hybrid těží z výhod pravidelného nabíjení a nízkoemisní registrační značky EL.
V minulosti Honda CR-V procházela spíše evolučními modernizacemi, ale nejnovější generace je revoluční. Japonská automobilka v minulých letech vsázela na zvláštní kosmické designy, zejména u Civicu, ale u nejnovějších modelů si zakládá na větší eleganci a menší extravaganci. Nejnovější CR-V tak vychází z designu nejmodernějšího Civicu a je jedním z nejlépe vypadajících velkých SUV na evropském trhu.
S předchůdcem má podobnou snad jen boční siluetu, ale celkově je výrazně čistší. Charakteristickým rysem je nová tvář s velkou přední maskou s výrazným emblémem značky a opticky mračícími se světlomety s diodovou technikou. Zejména v bílé barvě je nové „CéeR-Véčko“ vizuálně robustním SUV, a dokonce disponuje aktivní aerodynamikou.
Ve sportovně vypadajícím předním nárazníku najdeme funkční automaticky ovládanou lištu pro regulaci chlazení a aerodynamického odporu vzduchu. I japonské automobilky si evidentně všímají obchodních úspěchů švédského Volva, a tak na zádi nového CR-V najdeme koncová světla s designem ve tvaru písmene L. Automobilka navíc nijak nepřitahuje pozornost k hybridním pohonům, a tak plug-in hybrid poznáte pouze decentního loga e:PHEV na zádi a nabíjecí zásuvky.
Novinka nejen vypadá větší, ale současně je větší – na délku vůz vyrostl o 106 mm na výsledných 4706 mm. Do šířky narostl o 11 mm na 1866 mm, zatímco výška klesla o 6 mm, takže v případě čtyřkolky na 1684 mm. Rozvor náprav testovaného vozu s pohonem předních kol narostl o 39 mm na 2701 mm, k čemuž se váže i technická zajímavost, že rozvor čtyřkolek o 1 mm kratší a ve výsledku má „jen“ 2700 milimetrů. Ve skutečnosti si toho ani nemůžete všimnout. U plug-in hybridu počítejte s menší světlou výškou 159 mm. Klasická předokolka má 190 a čtyřkolka dokonce 200 mm.
Japonci by některým evropským konkurentům měli dávat lekce ergonomie, protože v kabině nejmodernější Hondy CR-V budete okamžitě jako doma. V japonském automobilovém průmyslu se kdysi říkalo, že technická řešení nemusí být designově nejlépe vypadající, ale musí bezchybně fungovat. Honda je však značkou, která nám ukazuje, že dokonale fungující technika může i vypadat k světu.
Moderní architektura interiéru šesté Hondy CR-V zakládá na stylu poprvé uvedeném v dnešním jedenáctém Civicu a nejvýraznějším designovým prvkem je nepochybně horizontální mřížka ukrývající výdechy ventilace, jejichž proudění vzduchu nastavujete lehce vystouplými páčkami. Až ideální ergonomii pomáhá i klasický ovládací panel klimatizace, kterou můžete ovládat bez nutnosti sahání na dotykový displej infotainmentu.
Během týdenního soužití s novou Hondou CR-V jsem byl až příjemně překvapen, jak málo mě nutila ovládat auto skrze 9“ dotykovou obrazovku multimediálního systému. Ten je vizuálně už trochu zastaralý a moc toho neumí, ale pokud nepatříte k geekům obdivujícím až nesmyslnou záplavu zbytečných funkcí, nijak vám to nebude vadit. Ostatně, standardně máte k dispozici i konektivitu Apple CarPlay a Android Auto.
Snad na všechno najdete v kabině vozu ovládací tlačítko, a pokud ne, objevíte to v menu nastavení na 10,2“ obrazovce digitálního přístrojového štítu s vysokým rozlišením a snadno čitelnou grafikou bez výstřelků. Celkové soužití s plug-in hybridem zpříjemňuje i mobilní aplikace My Honda+ pro sledování stavu dobití, použití telefonu coby digitálního klíče a provádění obvyklých akcí – odemykání a zamykání, lokalizaci vozidla nebo sledování jízdních dat.
Plug-in hybridní Honda CR-V se nám navíc dostala do redakce v nejvyšší výbavě Advance Tech, která obsahuje snad všechno, co byste kdy mohli potřebovat – vyhřívaná a ventilovaná přední sedadla, vyhřívaný volant, vyhřívaná zadní sedadla, head-up displej, bezdrátové nabíjení mobilního telefonu se standardem Qi, kamerový systém s více pohledy a parkovacími senzory Honda Parking Pilot, panoramatickou střechu a bezpečnostní technologii Honda Sensing 360 hlídající hrozící nebezpečí ze všech směrů.
A na závěr první části našeho testu jsem si záměrně nechal celkovou prostornost interiéru, protože v tomto velkém SUV je opravdu spousta místa na předních i zadních sedadlech. Zadní lavice s nastavitelným sklonem opěradel je posuvná až o 190 milimetrů a za ní najdeme obrovský zavazadelník. Ten je u plug-in hybridu paradoxně větší než u full-hybridu a disponuje základním objemem 617 litrů, přičemž full-hybrid pojme i tak slušných 596 litrů.
Zavazadlový prostor si současně mezigeneračně polepšil i rychlejším a tišším elektrickým pohonem. A tím se dostáváme k jedné zvláštnosti, kterou jsou zadní dveře na obou stranách, které není jednoduché zabouchnout – působí až příliš lehce a mají lehkou setrvačnost. Ostatně to můžete vidět na přiloženém videu. Musíte je zavírat větším švihem, než jste zvyklí.

Motor, jízdní vlastnosti
Nová Honda CR-V se v Česku prodává výhradně se dvěma elektrifikovanými motorizacemi – full-hybridem e:HEV a plug-in hybridem e:PHEV. Technickým základem obou modelů je stejný dvoulitrový zážehový čtyřválec 2.0 i-MMD s Atkinsonovým cyklem a přímým vstřikováním paliva, který standardně vyvine maximální výkon 109 kW (148 koní) při 6100 ot./min. a nejvyšší točivý moment 189 Nm při 4500 ot./min.
Plug-in hybridní „CéeR-Véčko“ je k tomu vybaveno jedním elektromotorem na přední nápravě s maximálním výkonem 135 kW (184 koní) a okamžitým točivým momentem 335 Nm. Standardem modelu je výhradní pohon předních kol, protože kvůli baterii by se pohon zadních kol do karoserie nevměstnal. Základní full-hybrid dobíjený pouze jízdou pak je k dispozici i s pohonem všech čtyř kol s hnacím hřídelem a novým managementem pro aktivní rozložení hnací síly.
Vraťme se však k modelu do zásuvky. Plug-in hybrid je vybaven větším lithium-iontovým akumulátorem s aktivním vyhříváním i chlazením s kapacitou 17,7 kWh. Elektrickou energii neumí čerpat „vynuceným“ nabíjením při jízdě a dobít jej můžete pouze skrze nabíjecí konektor typu 2 s maximálním nabíjecím výkonem 6,8 kW. Honda CR-V e:PHEV se při výkonu 6,8 kW nabije z 0 na 100 procent za přibližně 2 a půl hodiny, při nižším výkonu 2,3 kW za zhruba 7,7 hodin.
A pojďme se konečně věnovat jízdním vlastnostem. Plug-in hybridní Honda CR-V se pohybuje hlavně na elektřinu a spalovací motor připojuje podle aktuální potřeby a požadavku řidiče na vyšší výkon – třeba při najíždění na dálnici. Při plném nabití slibuje plně elektrický dojezd až 82 kilometrů, a pokud ji budete využívat „rozumně“, zbývající kilometry vám budou ubývat ruku v ruce s ujetou vzdáleností.
Uživatelsky příjemná je i jízda s vybitou trakční baterií, kdy plug-in hybrid e:PHEV chováním připomíná fullhybrid e:HEV.
Systém si za všech okolností ponechává potřebné minimum elektrické energie, aby CR-V mohlo v městských kolonách jet čistě na elektřinu bez nutnosti spalovacího motoru. To současně pomáhá celkové dynamice, která není pocitově mdlá. Výhodou je i fakt, že ve standardním módu D vás „neomezuje“ rekuperací, kterou si svobodně zapnete režimem převodovky B a následně upravujete její sílu pádly pod volantem.
Honda uvádí, že CR-V do zásuvky akceleruje z 0 na 100 km/h za 9,4 sekundy a vyvine maximální rychlosti 195 kilometrů v hodině. Na dálnici umí nabrat slušné cestovní tempo a i s častějšími přesuny vás nijak nesežere. Během testovacího týdne jsem chvíli záměrně jezdil se „úplně vybitou“ baterií a i při častých cestách po dálnicích a v kolonách jsem nepřesáhl kombinovanou spotřebu 6,5 litru na 100 kilometrů.
Když budete vaše CR-V pravidelně nabíjet a využívat všech výhod elektrického pohonu, může se vaše kombinovaná spotřeba propadnout až ke 2 litrům na 100 kilometrů. Plug-in hybrid má menší nádrž než full-hybrid (46,5 vs. 57 litrů) a nemusíte se bát za něj zapřáhnout vlek, protože Honda uvádí, že zvládá maximální hmotnost nebrzděného přívěsu 600 kilogramů a maximální hmotnost brzděného přívěsu 1500 kilogramů.
V dnešním světě módních SUV na velkých kolech s nízkoprofilovými pneumatikami pak CR-V zaujme i standardními „osmnáctkami“. Obě motorizace ve všech výbavách obouvají pouze 18“ kola s pneumatikami o rozměru 235/60 R18, jejichž vysokou bočnici si doslova zamilujete. Nejenže díky balónovému tvaru je při parkování jen těžko odřete o obrubník, ale také významně přispívají k lepšímu jízdnímu komfortu.
Plug-in hybridní CR-V se prodává výhradně s adaptivním odpružením, a ačkoli v jednotlivých jízdních režimech najdete jen minimální rozdíly, za všech okolností mu zůstávají vynikající jízdní vlastnosti. I takto obrovské SUV může být překvapivě agilní a čitelné, takže se nemusíte bát ani rychlejšího tempa na okreskách. V kombinaci s velkými pneumatikami na osmnáctipalcových kolech pak skvěle filtruje nerovnosti a pluje městskými ulicemi i krajinou.
A pokud stále váháte, zda sáhnout po standardním full-hybridu e:HEV, nebo plug-in hybridu e:PHEV, rozhodující může být i dynamika. Full-hybrid je při sprintu na stovku o desetinu sekundy pomalejší a má nejvyšší rychlost pouze 187 kilometrů v hodině. Jaká z variant by ale nakonec skončila v mojí garáži? Akcelerace a rychlost totiž nejsou u rodinných SUV rozhodující.
Závěr
Nová Honda CR-V aktuálně bojuje o titul českého Auta roku 2024, a pokud vyhraje, naváže na loňský úspěch nejmodernějšího Civicu. Je však natolik inovativní a fantastická, aby na letošní vítězství dosáhla? O tom musí rozhodnout komise vybraných českých motoristických novinářů. Osobně si myslím, že naději má, zejména při zohlednění pro CR-V nového plug-in hybridu.
Ten je příjemným každodenní společníkem, a když jej budete pravidelně nabíjet z externího zdroje elektrické energie, odvděčí se vám solidním čistě elektrickým dojezdem i reálnou spotřebou paliva. Pro majitele žijící ve městech je zajímavým lákadlem i nárok na nízkoemisní registrační značku ve formátu EL. Honda CR-V e:PHEV papírově produkuje pouze 18 gramů CO2 na kilometr.
Když se na to však podívám z hlediska mých zájmů, osobně bych si vystačil se standardním full-hybridem e:HEV. Ten si žije vlastním životem, automaticky se dobíjí při jízdě a rekuperaci a nepotřebuje nabíjení z externího zdroje. Rozdíl v dynamice obou modelů je pak pouze minimální, a navíc si u full-hybridu můžete připlatit 50.000 Kč za pohon všech kol. A ten je u velkých SUV snad až potřebným standardem.
Plug-in hybrid je navíc dostupný pouze s nejvyšší výbavou Advance Tech a jedinými volitelnými příplatky jsou barvy, metalický/perleťový lak za 17.900 Kč a prémiový lak za 22.900 Kč, a jiné designy kol – CR1802 za 32.360 Kč a CR1801 za 35.961 Kč. To nepochybně prodražuje jeho cenovou dostupnost.
Nejlevnější verze modelu | 1.119.900 Kč (CR-V e:HEV Elegance 2WD) |
Základ s testovaným motorem | 1.394.900 Kč (CR-V e:PHEV Advance Tech 2WD) |
Testovaný vůz bez příplatků | 1.394.900 Kč (CR-V e:PHEV Advance Tech 2WD) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.417.800 Kč (CR-V e:PHEV Advance Tech 2WD) |
Plusy
- Prostornost kabiny
- Elektrický dojezd 82 kilometrů
- Velký zavazadlový prostor
- Příjemný jízdní komfort
- Tažná kapacita plug-in hybridu
Minusy
- Absence pohonu všech kol
- Nutnost pravidelného nabíjení pro co nejlepší spotřebu
- Pro někoho pouze 18“ kola
