TEST Ford Ranger Stormtrak – Stylová rozlučka
Nový Ford Ranger už je téměř za dveřmi, přesto se ještě jednou vrátíme k jeho minulé generaci, která se s trhem rozloučila speciální limitovanou edicí.
Design, interiér
Fanoušci automobilky s modrým oválem ve znaku, případně vozidel typu pick-up, jistě dobře vědí, že Ford Ranger nedávno dorazil v nové generaci. Výraz nedávno je přitom poměrně nadnesený. Automobilka nás totiž na jeho premiéru lákala v loňském roce poměrně dlouho, čtyřiadvacátého listopadu novou generaci odhalila v plné kráse, letošního 22. února představila ostrou verzi Raptor a během letošního května jsme se dočkali jak české premiéry ostrého pick-upu, tak i oficiálního zahájení jeho prodejů.
Ještě před premiérou nové generace rangeru však automobilka dopřála té stávající stylovou rozlučku. Představila totiž jak speciální verzi modelu Ranger Raptor, tak i dvě unikátní limitované edice pro klasický ranger - spíše praktický Wolftrak, vycházející z nižší výbavy XLT, a téměř prémiový Stormtrak, vycházející z nejvyššího výbavového stupně Wildtrak.
Červená mu sluší!
Navzdory představení nových limitovaných edicí již v loňském roce jsme si museli na první osobní setkání nějakou chvíli počkat, nicméně při plánovaných dodávkách nového rangeru až od příštího roku (nebavíme se teď o verzi Raptor, která může dorazit ještě letos) neměla automobilka s výrobou příliš kam spěchat. Jako první nám pak do testu dorazil Ranger Stormtrak, který představuje vrchol nabídky. Tedy alespoň pokud nepočítáme model Raptor, který se ovšem od klasických rangerů liší nespočtem větších i menších detailů – od karoserie, až po podvozek.
Edice Stormtrak vychází z vrcholné výbavy Ranger Wildtrak, takže pod parádním zevnějškem najdeme stále toho drsného pracanta, který uveze tunu a na vleku utáhne dalších 3,5 tuny. Začněme ale od toho zevnějšku trochu důkladněji, neboť se automobilce vcelku povedl.
Nejvýraznějším prvkem testovaného vozu je bezpochyby výrazná metalická barva, automobilkou označovaná jako červená Rapid, která je ovšem příplatkovým prvkem. Standardem je barva bílá, za tuto nádhernou červenou a modrou Lightning se připlácí 20.570 Kč a obě tyto barvy jsou speciálně určeny pouze pro edici Stormtrak.
Další specialitou edice Stormtrak je pak maska chladiče s leskle černým povrchem a speciální výplní. Po stranách masky navíc vidíme červeně lakované detaily, které připomínají masku starší edice Fordu Mustang. Užitkovému Rangeru Stormtrak tak nová maska přidává na výraznosti i sportovnosti.
Červenou karoserii navíc zdobí černé pruhy na kapotě i bocích, v podbězích jsou standardně 18“ litá kola, obutá do terénních pneumatik s rozměrem 265/60 R18, a nechybí ani řada leskle černě lakovaných doplňků, včetně krytů zrcátek, klik, nástavců prahů, střešních nosičů nebo oblouku korby za výhradně čtyřdveřovou kabinou typu Double Cab.

Kromě stylu ale Ranger Stormtrak nabízí i praktičnost. Světla jsou osazena LED technologií, nechybí ochrana podvozku a převoz citlivějšího nákladu usnadňuje standardní rolovací hliníkový kryt korby MountainTop. Ten je přitom poháněn elektřinou a ovládat lze jak z kabiny, tak dálkově. Náklad na korbě lze navíc rozdělit pomocí posuvné přepážky, se kterou se snadno manipuluje. Drobnou nevýhodou rolovacího krytu korby ale zůstává skutečnost, že lehce omezuje její maximální kapacitu. Totéž se pak dá říct o posuvné přepážce, jejíž vyjmutí chvilku trvá.
Pořád příjemný společník
Kabina Fordu Ranger je zaměřena především na praktičnost, už model Ranger Raptor nicméně ukázal, že i tenhle pracant dokáže zapůsobit hodnotně. Po vzoru staršího Raptora si tak Ranger Stormtrak vypůjčil čalounění kombinující kůži a vinyl, přičemž na opěradlech jsou vyšitá loga limitované edice. Čalouněna je také palubní deska, kterou navíc zdobí červené prošívání a ani zde nechybí logo Stromtrak. Za pozornost pak stojí ještě červeně podsvícené prahové lišty s nápisem Ranger, nebo tónovaný grafitový přístrojový panel a stejně upravené obklady dveří.
Ranger Stormtrak se zkrátka snaží působit spíše jako hodnotnější SUV než klasický pick-up. A vcelku se mu to daří. Použité materiály totiž na dotek působí příjemně a ani na pohled se nezdá, že by zde Ford něco zanedbal po stránce zpracování. Ostatně po těch letech výroby Rangeru by to byla ostuda.
Ohledně ergonomie nemám žádných větších výhrad. Navzdory vyšší světlé výšce se do vozu příjemně nastupuje, což je zásluha nejen nášlapů, ale také prakticky rozmístěných madel. Pozice za volantem je příjemná, stejně jako rozmístění ovládacích prvků. U rangeru je přitom stále kladen důraz na tradiční ovladače, což je dnes balzám na duši.
Na grafice displeje přístrojového štítu i infotainmentu už je sice pomalu vidět stáří modelu, přesto oba panely fungují plynule. Infotainment SYNC3 potěší bohatou konektivitou i jednoduchým uspořádáním menu, zatímco dvojice menších obrazovek, které v přístrojovém štítu lemují centrální rychloměr, nabízí dostatek informací i solidní přehlednost.
Po stránce prostoru či pohodlí pak opět nemám větších výhrad. Přední sedadla jsou pohodlná a snadno v nich zvládnete i delší trasy. Sednout si sám za sebe při mých 183 centimetrech nebyl nejmenší problém a zadní lavice ani nepůsobila jakkoliv nepohodlně. Potěší navíc i dostatek úložných a odkládacích prostor, včetně velkých kapes ve dveřích, prostorné loketní opěrky, atd..
Své stáří tak Ford Ranger Stormtrak nezapře, přesto jsem si v něm rozhodně nepřipadal jako v zastaralém voze. Technologická výbava naprosto v pohodě postačuje pro pohodlné cestování, práci i zdolávání terénu. Výhrady pak nemám ani ke zpracování nebo vnitřnímu prostoru – to je však stejná písnička jako u kteréhokoliv jiného zástupce modelové řady Ranger.
Motor, jízdní vlastnosti
Jediná volba
Jak už jsem zmínil v minulé kapitole, limitovaná edice Ford Ranger Stormtrak vychází z Fordu Ranger Wildtrak. Ten je přitom dostupný pouze s vrcholnou motorizací, tedy dvakrát přeplňovaným vznětovým dvoulitrem EcoBlue, nabízejícím nejvyšší výkon 157 kW při 3750 min-1 a nejvyšší točivý moment 500 Nm v rozmezí 1750 až 2000 min-1. O přenos výkonu na systém přiřaditelného pohonu všech kol se pak stará desetistupňová automatická převodovka.
Jde tedy o stejnou motorizaci, jakou nabízí i vrcholný Rager Raptor. Nicméně zatímco u Raptoru se jednalo spíše o drobné zklamání, neboť očekávání jsou u podobného stroje jednoduše mnohem vyšší, pod kapotou Rangeru Stormtrak mi tenhle Bi-Turbo diesel ani v nejmenším nevadil. Za zmínku přitom stojí, že zatímco Ranger Raptor zrychluje z 0 na 100 km/h za 10,5 sekundy, Ranger Stormtrak se stejným motorem potřebuje „jen“ rovných 9 sekund. Nejvyšší rychlost má navíc o 10 km/h vyšší, upaluje totiž až 180 km/h.
Jedním z důvodů může být i skutečnost, že pod kapotou Rangeru Stormtrak si vrcholný vznětový dvoulitr musí poradit s pohotovostní hmotností v rozmezí „pouze“ 2211 až 2251 kilogramů, zatímco hmotnost Rangeru Raptor lehce přesahuje hranici 2,5 tuny. Nižší zátěž přitom motoru evidentně prospívá.
Pořád sice nejde o žádného rychlíka, na poměry velkého pick-upu s pouze čtyřválcovým motorem ale Stormtrak nabízí celkem slušnou dynamiku. Ať už se vydáte na dálnici, nebo chcete předjíždět, motor má dostatek elánu a problém mu nedělá ani dynamické zrychlení. Desetistupňová automatická převodovka sice stále občas předvádí lehká zaškobrtnutí, jako je například občasné zacukání při rozjezdech či zbytečně dlouhé držení nižšího převodu při akceleraci, díky dlouhým posledním dvěma převodům ale Ranger Stormtrak zvládá dálkové cesty při konstantním tempu i s docela slušnou spotřebou.
Automobilkou uváděný kombinovaný průměr v rozmezí 8,6 až 9,2 l/100 km ostatně není zas tak vzdálený realitě. Při klidné jízdě není problém jezdit se spotřebou pohybující se kolem 9 l/100 km, běžné přesuny však obvykle znamenají spotřebu kolem 9,5 l/100 km. O deci vyšší hodnotu pak ukazoval i palubní počítač za posledních několik tisíc kilometrů. Ani svižnější jízdy však spotřebu nevyhnaly nijak výrazně přes 10 l/100 km.
Klasický pracant
Zatímco vzhled exteriéru a interiéru prošel výraznou proměnou, na podvozku se toho zas tak moc nezměnilo. Vůz sice obouvá terénní pneumatiky a citlivou techniku chrání ochranné plechy, přesto se stále jedná o Ford Ranger s tuhou zadní nápravou, který byl na rozdíl od Raptoru stvořen především k práci a zatížení.
Přesto musím uznat, že ani nezatížené auto nepůsobí nijak extra uskákaně či nepohodlně. Jistě, například při jízdě přes zpomalovací prahy (ve vyšších rychlostech) je cítit, že nezatížená zadní náprava nepracuje úplně ideálně. Jakmile jsem však na korbu naložil pár pytlů suti, zhruba o hmotnosti 150-200 kilogramů, záď se krásně uklidnila a podvozek celkově působil komfortněji. Raptor ale zůstává jinde.
Kromě jízdy po silnicích jsem se ale se Stormtrakem vypravil i do lehkého terénu, kde mě tenhle letitý pick-up stále velmi mile překvapoval. Připojitelný pohon všech kol, redukce a uzávěrka zadního diferenciálu je sestava, se kterou se mimo zpevněné silnice dostanete opravdu daleko. Při dlouhém rozvoru se ale dvojnásob hodí mít pod motorem a převodovkou silné plechy, které případně zachytí nějaký ten terénní zlom či kámen.
Nepřekvapí, že řízení není žádným vzorem přesnosti či zpětné vazby, ostatně to by na kolech nesměly být terénní pneumatiky. Má však příjemně tužší chod a k charakteru auta se jeho naladění perfektně hodí. Samozřejmě na stísněnějších místech je potřeba počítat s tím, že si s volantem hezky zatočíte.
Závěr
Závěr
Navzdory svému stáří působí dnes již vlastně minulá generace Fordu Ranger v limitované edici Stormtrak stylově a na silnicích tohohle drobka nejspíš nepřehlédnete. Není sice tak výrazný jako svalnatější Raptor, nová maska v kombinaci s výraznými barvami a rychlými pruhy ale dělá své.
Vrcholný vznětový čtyřválec s Bi-Turbo přeplňováním sice dynamikou neohromí, síly mu však nechybí na dálnici, v terénu ani při práci. Podvozek působí vcelku komfortně, při zatížení korby ale funguje ještě líp. Pracanta v sobě zkrátka Stormtrak nezapře.
Svou cenovkou, která začíná od 1.545.775 Kč, už se ale docela přibližuje vrcholnému Rangeru Raptor – tedy ve své dosluhující generaci. S několika příplatkovými prvky jsme se pak u testovaného vozu dostali na cenu 1.582.680 Kč, přičemž starší Ranger Raptor začíná od 1.625.030 Kč a novější (s benzínovým šestiválcem) od 1.823.310 Kč.
Pokud ale víte, že nepotřebujete vytěžit užitkový potenciál rangeru naplno, osobně bych asi neváhal a šel kvůli specifickému podvozku do Raptoru – klidně do staršího s dieselem. Pokud ale toužíte po stylovém pick-upu, který bude skvěle vypadat a přitom odvede i pořádný kus práce, může dávat Stormtrak smysl.
Nejlevnější verze modelu | 1.045.440 Kč (XL, 2.0 EcoBlue, 170 k, 6st. manuál) |
Základ s testovaným motorem | 1.370.930 Kč (Limited, 2.0 EcoBlue Bi-Turbo, 213 k, 10st. automat) |
Testovaný vůz bez příplatků | 1.545.775 Kč (Stormtrak, 2.0 EcoBlue Bi-Turbo, 213 k, 10st. automat) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.582.680 Kč (Stormtrak, 2.0 EcoBlue Bi-Turbo, 213 k, 10st. automat) |
Plusy
- Příjemná kabina
- Nosnost
- Tažná síla
- Bohatá standardní výbava
- Adekvátní výkon i spotřeba
Minusy
- Vysoká cena
- Zadní tuhá náprava
- Kryt korby omezuje prostor