TEST Ford Kuga 2.5 Duratec Hybrid AWD Graphite Tech – Poslední čtyřkolka v nabídce
Sympatické SUV Ford Kuga už má sice nejvyšší čas na facelift, přesto jsme nemohli odolat nabídce se s ním znovu svézt. V této motorizaci se totiž jedná o poslední model s pohonem všech kol v nabídce, výbava Graphite Tech navíc přináší celkem bohatou standardní výbavu.
Design, interiér
Ford Kuga třetí generace, představený v první polovině roku 2019 a na český trh uvedený s ročním odstupem, už pomalu vyhlíží modernizaci, jež by měla dorazit pravděpodobně na jaře příštího roku. Než k tomu ale dojde, podíváme se znovu na jeho stávající verzi, která nám do redakční garáže dorazila v poměrně zajímavé specifikaci: s hybridním pohonem všech kol a specifickou výbavou Graphite Tech.
S ohledem na stáří modelu asi není třeba znovu rozebírat jeho design, můžeme však připomenout, že elegantně tvarovaný crossover s rozměrnou maskou a výraznými světlomety měří na délku 4626 mm a jeho rozvor má hodnotu 2710 mm.
Testovaná výbava Graphite Tech, která je podle ceníku druhá nejvyšší (pod modelem Vignale), sází na sportovní styl v kombinaci s bohatou výbavou. Sportovnost zdůrazňují specificky tvarované nárazníky, převzaté z výbavy ST-Line X, ze které si vůz vypůjčil i akustické fólie na předních sklech, elektricky ovládané páté dveře a mnoho dalšího. Specialitou výbavy Graphite Tech je pak sada Technology s bohatým baličkem asistenčních systémů nebo Sada Vision s adaptivními LED světlomety a head-up displejem.
Karoserii zdobí speciální nemetalický lak šedá Matter a podběhy vyplňují černě lakovaná 19palcová litá kola, zpoza kterých prosvítají červeně lakované brzdové třmeny. Ty jsou částí paketu ST-Line Plus, který navíc obsahuje i lakovaný spoiler karoserie nebo hliníkové pedály.

Sportovní i praktický
I z kabiny je cítit lehce sportovní styl, který umocňuje černá stropnice, čalounění sportovně tvarovaných sedadel v kombinaci vinyl/premium velur s červeným prošíváním, atd. Patrný je však i důraz na prémiový dojem, což je zásluha například 10 reproduktorů a subwooferu značky B&O, nechybí Head-Up průhledový štít, zadní zatmavená skla a opomenout nelze ani sadu Technology, obsahující například adaptivní tempomat, hlídání mrtvého úhlu, couvací kameru, atd…
Osobně se mi však u Fordu Kuga líbí především ergonomie. Vůz nabízí příjemnou pozici za volantem, jehož věnec příjemně padne do rukou. Head-up displej je sice řešen jednodušším výklopným sklíčkem, bohatě to ale stačí, stejně jako jednodušší podání digitálního přístrojového štítu s úhlopříčkou 12,3 palce. Jeho grafika je sice jednodušší, je však přehledná, svižná a nabízí dostatek informací.
Z palubní desky pak vystupuje 8” displej multimediálního systému SYNC 3, na jehož grafice už je sice poznat stáří, pořád ale funguje spolehlivě a vcelku svižně. Potěší také přehlednost a celková snadnost ovládání. Nechybí otočný volič hlasitosti a fyzická tlačítka pro přehrávání médií. Čistě fyzické ovládání navíc nabízí i panel dvouzónové klimatizace.
Nemohu popřít, že jsem velkým fanouškem ergonomie Fordu Kuga a trochu se obávám, jak bude interiér vypadat po očekávané modernizaci, která se velmi pravděpodobně bude nést v duchu modernizovaného Fordu Focus. A to by mohlo znamenat větší obrazovku infotainmentu a důraz především na dotykové ovládání. Nechme se ale překvapit.
Po stránce prostoru pak není Fordu Kuga příliš co vyčítat. Vpředu je dostatek místa a sportovně tvarovaná sedadla lze snadno nastavit k ideální pozici za volantem. Vpředu navíc potěší i dostatek úložných a odkládacích prostor. Dostatek prostoru je však i v zadní řadě, kdy jsem se při výšce 183 centimetrů posadil sám za sebe s dostatečnou rezervou nad hlavou i před koleny.
Dostatečně prostorně působí i zavazadelník, nabízející standardní objem 581 litrů. Je to ovšem o 64 litrů méně, než kolik nabízí kuga s konvenčními spalovacími motory. Rozdíl je však pouze v prostoru pod dnem zavazadelníku. I hybridní kuga přitom nabízí možnost připlatit si za minirezervu a především umí nabídnout i systém pohonu všech kol. Po sklopení zadních opěradel pak Ford Kuga nabízí maximální objem 1.530 litrů.
Motor, jízdní vlastnosti
Pořádný motor s příjemnou spotřebou
Základem hybridní motorizace Fordu Kuga je 2,5litrový atmosférický zážehový čtyřválec Duratec, pracující v Atkinsonově cyklu. Spalovací motor využívaný hybridem i plug-in hybridem nabízí nejvyšší výkon 112 kW a až 200 Nm točivého momentu.
Spalovacímu motoru asistuje elektromotor o výkonu 92 kW s nejvyšším točivým momentem 230 Nm, napájený z kompaktní lithium-iontové baterie s kapacitou 1,1 kWh a kapalinovým chlazením.
Kombinovaný výkon hybridního pohonného ústrojí dosahuje 140 kW (190 k), což by v případě testované čtyřkolky mělo znamenat zrychlení z 0 na 100 km/h v čase 9,5 sekundy, zatímco nejvyšší rychlost by měla být 195 km/h. Nejde tedy o žádné extrémní parametry, rozhodně však nezklamou. O přenos výkonu na systém pohonu všech kol, který primárně pohání přední nápravu a podle potřeby (i preventivně) posílá výkon na zadní kola, zajišťuje eCVT převodovka. Sluší se přitom zmínit, že hybrid je dnes jedinou motorizací, ve které umí kuga nabídnout pohon všech kol.
Jak lze podle parametrů očekávat, hybridní kuga s pohonem všech kol není zrovna sportovcem, perfektně však plní roli příjemného univerzálního společníka na každodenní cesty. Díky asistenci elektromotoru totiž SUV s pohotovostní hmotností přes 1,7 tuny nabírá tempo docela sympatickým způsobem. Díky kvalitnímu odhlučnění přitom vnímáte vytočený motor až ve vyšších otáčkách a pochvalu si zaslouží i práce převodovky s plynule měnitelným převodovým poměrem.
Navzdory baterii s kapacitou pouze 1,1 kWh zvládá vůz i jízdu v čistě elektrickém režimu, avšak pouze na omezeném prostoru a pouze v nižších rychlostech. To je typické například pro popojíždění v koloně, parkování či couvání. Naopak při sundání nohy z plynu začne vůz energii rekuperovat, což lze umocnit ještě jízdním režimem se zesílenou rekuperací.
A jaká byla spotřeba hybridního Fordu Kuga s pohonem všech kol? Ačkoliv jsem automobilkou udávaný kombinovaný průměr v rozmezí 5,4 až 5,8 l/100 km považoval za nedosažitelný, opak byl pravdou. Po několika jízdách se na palubním počítači objevovaly hodnoty kolem 5,6 až 5,9 l/100 km. Dlouhodobý kombinovaný průměr po celém týdnu pak dosahoval 6,1 l/100 km, což stále považuji za skvělý výsledek. Obzvlášť při mém občas svižnějším jízdním stylu, ke kterému mě kuga sváděla velmi příjemně naladěným podvozkem.
Jistě komfortní
Ford Kuga totiž patří mezi mé oblíbence v tomto segmentu, neboť nabízí velmi příjemné jízdní vlastnosti, které nemají daleko k nafouklejším hatchbackům. Podvozek je tužší, díky čemuž se karoserie příliš nenaklání a vůz působí dobře ovladatelně, rozhodně se však není potřeba bát nepříjemného poskakování na různých výmolech ani zvýšené hlučnosti.
Navíc mě bavilo sledovat zásahy pohonu všech kol, který hybridní kuga využívá nejen při rozjezdech z místa, ale také při důraznější pružné akceleraci - a to klidně i při rychlostech okolo 100 km/h.
K tomu navíc přičtěte vcelku příjemnou zpětnou vazbu od řízení a hezky dávkovatelné brzdy, které u hybridu nejsou vždy standardem. Kuga zkrátka funguje jako velmi příjemný společník, se kterým se dá pohodlně cestovat do kalendáře i vyrazit na hory, kam vás odveze pohodlně a ještě vám na té správné silnici nabídne možnost si cestu užít.
Závěr
Závěr
Ford Kuga patří dlouhodobě mezi mé nejoblíbenější modely v neustále rostoucím a populárním segmentu SUV. Svou zásluhu na tom má jak design, tak především jízdní vlastnosti, které jsou na vůz s vyšší světlou výškou nesmírně příjemné. K tomu přičtěte bezproblémově fungující hybridní systém, solidní odhlučnění a zatím stále ještě sympatickou koncepci ovládání v kabině.
Při pohledu na totemy čerpacích stanic je však stále důležitým tématem i spotřeba, přičem i ta mi v případě hybridní kugy přišla naprosto akceptovatelná. Ostatně, jedná se o 1,7 tuny vážící SUV, do kterého se pohodlně poskládá i běžná rodina.
A co cena? Zatímco základní čistě zážehový motor 1.5 EcoBoost v nejnižší výbavě Titanium pořídíte od 622.900 Kč, 2,5litrový hybrid s pohonem pouze předních kol začíná s vyšší výbavou ST-Line od 800.900 Kč, čtyřkolka přijde minimálně na 850.900 Kč a náš testovaný kousek startoval na ceně 940.900 Kč. To sice není nejméně, přesto mi kuga dává největší smysl právě s testovanou hybridní čtyřkolkou.
Výbava ST-Line X Graphite Tech je navíc druhou nejvyšší a standardně tak nabízí řadu komfortních i bezpečnostních vychytávek, ke kterým už není potřeba mnoho připlácet. V našem případě vůz dostal navíc už jen sadu Winter Plus (21.000 Kč), která s vyhřívaným volantem, čelním sklem a sedadly vpředu i vzadu výrazně zpříjemní nadcházející zimu.
Nejlevnější verze modelu | 622.900 Kč (1.5 EcoBoost, Titanium) |
Základ s testovaným motorem | 809.900 Kč (2.5 Duratec Hybrid, ST-Line) |
Testovaný vůz bez příplatků | 940.900 Kč (2.5 Duratec Hybrid AWD, ST-Line Graphite X) |
Testovaný vůz s výbavou | 961.900 Kč (2.5 Duratec Hybrid AWD, ST-Line Graphite X) |
Plusy
- Elegantní design
- Ergonomicky zdařilá kabina
- Dostatek prostoru
- Nízká spotřeba
- Systém pohonu všech kol
- Přijatelné ceny
Minusy
- Čtyřkolka pouze s hybridem
- Již starší technologická výbava
