TEST Ford Kuga 1.5 EcoBoost ST-Line X – Dostupný a ve sportovním
Nová kuga už se v našich testech představila s nejsilnější naftou i plug-in hybridem, nyní však dorazila s jednou z nejdostupnějších motorizací, která zanechala velice slušný dojem.
Design, interiér
Třetí generace SUV Ford Kuga, jednoho z nejprodávanějších modelů značky Ford nejen na českém trhu, není žádným nováčkem na našich silnicích ani v našich testech. Přímo v redakci už jsme měli vrcholný 2,5litrový benzínový plug-in hybrid, zatímco naši kolegové ze Světa Motorů dlouhodobě testují nejsilnější 2,0litrový diesel s pohonem všech kol.
Tentokrát ale přišla na řadu jedna z nejzákladnějších a tím pádem i nejdostupnějších verzí. O úplný základ nabídky ale nejde. Tím je totiž kuga s benzínovým motorem 1.5 EcoBoost o výkonu 88 kW ve výbavě Trend, jejíž cena začíná od 579.900 Kč. Tato kombinace motoru a výbavy je však skutečně naprostý základ, pravděpodobně cílený spíše na fleetové zákazníky, u něhož se nejspíš ani nepočítá s příliš velkými prodeji.
Za základ pro běžné zákazníky tak můžeme považovat spíše dvojici motorizací 1.5 EcoBoost 110 kW a vznětový 1.5 EcoBlue 88 kW v kombinaci s manuálními šestistupňovými převodovkami, jejichž ceny začínají shodně na částce 629.900 Kč ve výbavovém stupni Titanium. Shodné jsou navíc i ve vyšších výbavách ST-Line a ST-Line X.
A právě na kombinaci motoru 1.5 EcoBoost 110 kW v nejvyšším dostupném stupni výbavy, což je pro tuto motorizaci ST-Line X, se dnes v testu podíváme. A samozřejmě začneme klasicky od designových změn.
Sportovnost mu sluší
Hlavním poznávacím znamením verzí ST-Line a lépe vybavené verze ST-Line X jsou přepracované nárazníky, které dostaly sportovnější tvarování. Při pohledu na přední nárazník je rozdíl dobře patrný především v okolí menších mlhovek s LED technologií, kolem nichž Ford vytvořil stylovou linku. Odlišná je ovšem i mřížka chladiče, respektive její výplň.
K dalším poznávacím znamením modelů ST-Line a ST-Line X patří také střešní ližiny s černou povrchovou úpravou, ztmavené chromované linky (například kolem masky a oken), lakované spodní části karoserie (lemy blatníků či prahových lišt) a v neposlední řadě 18“ kola z lehkých slitin v provedení Rock Metallic, na kterých jsou obuty pneumatiky s rozměrem 225/60 R18.
Drobné estetické úpravy přitom fordu rozhodně prospěly a vůz s nimi vypadá celkově dynamičtěji, potěší však i praktičtější úpravy, jako například změna světlometů. Zatímco verze ST-Line nabídne LED potkávací a halogenová dálková světla, verze ST-Line X již disponuje LED potkávacími i dálkovými světlomety s automatickým přepínáním. Testovaný vůz však díky příplatkovému paketu Vision (+17.900 Kč) dostal LED světlomety s prediktivním svícením a velice slušným výkonem.
Příjemný a prostorný
Změny uvnitř kabiny zahrnují například sedadla čalouněná v kombinaci vinyl/premium velur s elektricky nastavitelným sedadlem řidiče, která jsou navíc prošívaná červenou nití. Ta se objevuje také na volantu, řadicí páce, loketní opěrce a koberečcích. Dojem sportovnosti by navíc měla umocnit i černě čalouněná střecha.
Samotná sedadla, která Ford prakticky ve všech výbavových stupních označuje jako sportovní, potěší celkem příjemným bočním vedením, osobně bych si ale dokázal představit i delší sedák, nebo alespoň možnost prodloužení sedáku. Sedadlo řidiče, v této výbavě s elektrickým nastavením, je navíc i v nejnižší poloze poměrně vysoko, což trochu komplikuje hledání ideální pozice za volantem. Na druhou stranu musím uznat, že jsem ani po delších cestách nevystupoval z auta rozlámaný.
Po technologické stránce, s výjimkou základní verze Trend, je standardem digitální přístrojový štít s úhlopříčkou 12,3“, který doplňuje infotainment SYNC 3 s dotykovým displejem o úhlopříčce 8“, podporou konektivity Android Auto/Apple Car Play, navigací s 3D vykreslováním budov a čtyřmi USB konektory (z toho 2x USB-C). Díky výbavě ST-Line X se pak o poslechový zážitek stará audio-systém B&O s 10 reproduktory (včetně subwooferu) o celkovém výkonu 575 W, který má velice solidní podání zvuku. Díky již zmiňovanému paketu Vision se navíc na kapličce přístrojů objevil průhledový head-up display, který je užitečným společníkem.
Ergonomie pracoviště řidiče je pak jako u většiny moderních fordů na tradičně vysoké úrovni. Osobně se mi líbí důraz na zachování jednoduchého tlačítkového ovládání většiny funkcí, rozmístění tlačítek je přehledné a hlavně intuitivní. Nechybí ovšem ani dostatek odkládacích přihrádek a držáků nápojů – a to jak vpředu, tak vzadu.
Zadní lavice, dělená v poměru 60/40 a vybavená posuvem sedáku, je totiž vybavena centrální loketní opěrkou s držáky nápojů. Jen škoda, že se za loketní opěrku nepodařilo vtěsnat otvor, který by usnadnil například převoz lyží či jiných delších předmětů. Kuga však bohužel nenabízí ani sedadla dělená v lepším poměru 40:20:40, což po praktické stránce zamrzí. Místa na zadních sedačkách je ovšem víc než dost a sednout si při mých 183 centimetrech sám za sebe nebyl nejmenší problém.
Díky výbavě ST-Line X je vůz vybaven systémem KeyFree Plus pro bezdotykový přístup a elektronicky ovládanými pátými dveřmi. Po jejich otevření by měl zavazadelník nabídnout standardní objem 645 litrů, respektive až 1530 litrů po sklopení zadních opěradel (téměř do roviny). Kvůli příplatkové ocelové minirezervě (+2.700 Kč) se však objem zavazadelníku u testovaného vozu smrskl o 55 litrů. Potěší však systém sklápění zadních opěradel z prostoru kufru Easy Fold, který je dostupný až od výbavy ST-Line X.
Motor, jízdní vlastnosti
Tři válce stačí
Jak už jsem v úvodu zmiňoval, pod kapotou testovaného vozu byla umístěna jedna z nejdostupnějších pohonných jednotek – 1,5litrový tříválec EcoBoost s nejvyšším výkonem 110 kW. Mnozí se možná zhrozí nad absencí jednoho válce, ostatně minulá generace kugy 1.5 EcoBoost (kterou jsme dokonce i testovali) měla čtyřválec, ovšem v nové generaci si absence jednoho válce možná ani nevšimnete.
Stejně jako ve focusu, kde jsem měl možnost 1,5litrový tříválcový EcoBoost poprvé vyzkoušet s ještě nepatrně vyšším výkonem, i tentokrát na mě tříválcová jedna-pětka udělala skvělý dojem. A to jak svými výkony, tak projevem.
Upřímně si nejsem jist, jak velkou roli sehrála akustická fólie na předních sklech, většinu času však o motoru téměř nevíte. Dokonce ani v nižších otáčkách, kde se některé maloobjemové EcoBoosty projevují duněním a vibracemi. Pro nejvyšší výkon - již zmiňovaných 110 kW (150 k), si sice řidič musí zajít až do 6.000 otáček, kdy už o sobě motor dává vědět decentním chraplákem, nejvyšší točivý moment 240 N.m je však dostupný již v rozmezí 1600 až 4000 otáček za minutu. Na dálnici přitom motor na šestku točí necelé 3.000 otáček za minutu a jeho hluk vás nijak neobtěžuje.
Akcelerace z 0 na 100 km/h za 9,7 sekundy sice není zrovna oslnivé číslo, jenže při práci s manuální šestistupňovou převodovkou na něj člověk docela rychle zapomene. Hlavice řadicí páky totiž příjemně padne do ruky, dráhy jsou jasně vymezené a převody zapadají rychle a hladce. Kuga tak po řidičské stránce přináší velice příjemný zážitek a její výkon bohatě stačí na svižné přesuny i bezpečné předjíždění.
Spotřeba benzínového tříválce, spojeného výhradně s šestistupňovým manuálem, přitom není vůbec špatná. Automobilkou slibovaného kombinovaného průměru v rozmezí 6,6 až 6,8 l/100 km (dle WLTP) jsem sice nedosáhl, běžně jsem však s kugou cestoval za nějakých 7,5 až 7,7 l/100 km. Svižnější přesuny, během nichž jsem nechal motor volněji dýchat ve sportovním režimu a řadil až ve vyšších otáčkách, pak vyhnaly spotřebu na nějakých devět litrů.
Především komfortní
Jak už jsme zvyklí od jiných modelů značky Ford, i v případě modelu Kuga znamená výbava ST Line nebo ST Line X, instalaci sportovního odpružení. Rozhodně ale neočekávejte přehnaně sportovní jízdní zážitek. Vůz je sice stabilní, agilně reaguje na povely volantem a v zatáčkách se příliš nenaklání, přesto nabídne spíše komfortní svezení. Tomu hraje do karet jak nízká hmotnost - v případě benzínového tříválce nejnižší ze všech motorizací, tak použití pneumatik s vyšším profilem. Kuga si tak ve výsledku elegantně poradí i s většími nerovnostmi.
Osobně mě však celkem mrzí dosti omezená nabídka inteligentního pohonu všech kol, který kuga nabízí pouze v kombinaci se vznětovou motorizací 2.0 EcoBlue nebo zážehovým 2,5litrem Duratec Hybrid. A cena dostupnějšího dieselu startuje od 799.900 Kč.
Závěr
Závěr
I s jednou z nejdostupnějších motorizací je Ford Kuga velice příjemným vozem, který mě mile potěšil kultivovaností pohonné jednotky, řidičskými zážitky, prostorností kabiny i ergonomií ovládacích prvků. Osobně bych si však dokázal představit i lepší pozici za volantem, ideálně nepatrně nižší a s delším sedákem, ale to je možná jen otázkou zvyku.
Celkově tradičním problémem Fordu však bývají ceny, které jsou ve srovnání s konkurencí často nepatrně vyšší. Absolutní základ, tedy EcoBoost s 88 kW, je skutečně okrajovou záležitostí. Testovaný 1,5 litr se 110 kW začíná od 629.900 Kč a testovaná verze ST-Line X přijde na 679.000 Kč. S příplatkovou výbavou, zahrnující metalízu, několik praktických technologických paketů a přípravu pro tažné, se však cena vyšplhala až na 734.900 Kč. A to už se dostáváme do výšin, kde někteří konkurenti přihodí i pohon všech kol.
Nejlevnější verze modelu | 579.900 Kč (Kuga 1.5 EcoBoost 88 kW, 6st. man., Trend) |
Základ s testovaným motorem | 629.900 Kč (Kuga 1.5 EcoBoost 110 kW, 6st. man., Titanium) |
Testovaný vůz bez příplatků | 679.900 Kč (Kuga 1.5 EcoBoost 110 kW, 6st. man., ST-Line X) |
Testovaný vůz s výbavou | 734.900 Kč (Kuga 1.5 EcoBoost 110 kW, 6st. man., ST-Line X) |
Plusy
- Prostorná kabina
- Ergonomie
- Komfortní a jistý podvozek
- Kultivovaný motor
- Převodovka
- Slušná dynamika
Minusy
- Omezená nabídka 4x4
- Pozice za volantem
- Celkově vyšší ceny
