Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Ford Focus
Ford Focus
Ford Focus
Ford Focus
16 Fotogalerie

TEST Ford Focus RS - Rázný soutěžák

Focus RS se k nám dostával obtížně, jednotlivé redakce jej často testovali až na hranici možností, jenže zpravidla byly dříve překročeny limity kolegů než schopnosti vozu a tak jsme čekali a čekali. Nakonec se i k nám uprostřed loňského podzimu dostal...

Focus RS se k nám dostával obtížně, jednotlivé redakce jej často testovali až na hranici možností, jenže zpravidla byly dříve překročeny limity kolegů než schopnosti vozu a tak jsme čekali a čekali. Nakonec se i k nám uprostřed loňského podzimu dostal krasavec v tmavě modré metalíze. Naše poznatky z toho setkání se pokusím vylíčit objektivně, i když emoce hrají u tohoto automobilu velmi významnou roli.

Automobil jsme podrobně představili v rubrice Tuning/Supersport, kde je popsána technika, ale přesto si neodpustím trochu teorie. Na Focus RS se poměrně dost dlouho čekalo. V době kdy se již Focusy proháněly po světových rallyových kolbištích civilní závoďák scházel a nejsilnějším Focusem byla verze ST170 s vylepšeným atmosférickým dvoulitrem. Svižné svezení slibovala už esté-stosedmdesátka (najdete u nás podrobné představení i test), ale ta se vyrábí ve 3 i 5dveřovém provedení, takže jde vlastně spíše o rychlejší rodinný automobil, s velkými koly a několika dalšími „detaily , které z něj mají udělat sportovní verzi. Tím pravým kolegou Focusů WRC se ale měl stát až Focus RS.

Sportovnímu oddělení firmy Ford to trvalo trochu déle, ale výsledek vskutku stojí za to. V propagačních materiálech Focusu RS je automobil srovnáván se slabším kolegou ST170 a ryzím soutěžním Focusem WRC. RS je hierarchicky mezi nimi, i když vzhled je jednoznačně inspirován soutěžním speciálem. Automobilka aplikovala u Focusu RS podobnou strategii jako kdysi její zakladatel Henry Ford, který nabízel „auta jakékoli barvy, pokud to bude černá . Dnes se však ze smutně decentní černé přešlo na temně modrou metalízu Ford Racing Blue, ve které budou vyvedeny všechny vozy ze série čítající 4500 kusů.

Na první pohled zaujmou výrazné díly rozšířené karosérie. Tvar předního nárazníku se spoilerem vychází z téhož kusu pro Focus WRC. Výrazné lemy blatníků jsou povedeně zakomponovány a odpovídají stylu New Edge, ve kterém byly Focusy navrženy. Přehlédnout nelze mohutný zadní spoiler na konci střechy. Osmnáctipalcová kola s pěti štíhlými paprsky odhalují komponenty brzd Brembo. Přední kotouče mají průměr 325 mm a čtyřpístkové třmeny, zadní brzdy mají skromnější parametry (průměr kotoučů 280 mm a dvoupístkové třmeny). Celek působí velmi dynamicky, aniž by se eresko rozjelo.

Focus RS si na nic nehraje. Záď zdobí pouze jediná koncovka výfuku a přestože je motor přeplňován turbodmychadlem, na kapotě nehledejte žádné přídavné otvory pro vstup vzduchu…

Otevíráme široké dveře a usedáme do výborných sedaček Sparco. Ty jsou sice seřiditelné v menším rozsahu, ale o to větší oporu poskytují cestujícím standardních rozměrů. Integrovaná opěrka hlavy má připraveny otvory pro montáž čtyřbodových pásů, ty ale nejsou v nabídce Fordu ani za příplatek. Přístrojová deska nese staré známé tvary, které k Focusu neodmyslitelně patří. Bohužel zůstal zachován také čtyřramenný volant, který se však k RS příliš nehodí - konkurence je v tomto směru dále. Věnec je alespoň opatřen soutěžním „prstýnkem informujícím o aktuální poloze volantu. Přístrojový štít s podbarvenými budíky nabízí informace o rychlosti (cejchování do 260 km/h), otáčkách motoru (omezovač zasahuje při 6750 ot./min), stavu paliva v nádrži (ručička tohoto přístroje se pohybuje velmi rychle) a teploměr chladící kapaliny vystřídal ukazatel plnícího tlaku turbodmychadla. Důležitá informace o teplotě motoru a teplotě oleje zůstává řidiči utajena. Podrobnější informace by mohly být zprostředkovány také palubním počítačem. Své tradiční místo našla řadící páka, kterou lze přesně volit žádaný převodový stupeň. Její efektní hliníková hlavice i rukojeť ruční brzdy však za nízkých teplot neustále zebe do dlaně. Prostor mezi předními sedadly je obložen dílem s imitací uhlíkového kompozitu. V něm je zasazeno zelené tlačítko startování motoru a číselný štítek s pořadovým číslem konkrétního vozu.

Náš vůz s pořadovým číslem 3860 je jedním ze sedmi obdobných vozů v České republice. Jeden z nich používá jako tréninkový automobil také posádka Pech/Uhel. Už jsme zmínili, že Focus má hnanou pouze přední nápravu, ale z tohoto uspořádání vyzískali technici Special Vehicle Engineering maximum.

Podvozek vychází ze standardního Focusu, jehož jízdní vlastnosti patří mezi velmi dobré. Hlavní změnou je rozšíření rozchodu kol o 65 mm na úroveň asfaltového speciálu WRC. Dále se pracovalo na spodních ramenech přední nápravy, osazením nižších a tužších pružin a tlumičů Sachs. Bojovný a přikrčený výraz Focusu RSje výsledkem nastavení geometrie kol s výrazným příklonem. Příčný zkrutný stabilizátor má průměr 18 mm. 2,9 otáčky volantu mezi oběma úvratěmi nezní moc sportovně, ale pocity z řízení jsou dokonalé… Specialitou Focusu RS je diferenciál Quaife ATB (Automatic Biasing Differential), který účinně a bez elektroniky rozděluje hnací sílu na kola tak, aby byla efektivně využita. Pravda, občas to volantem škubne, když kolo zabere, ale je to taky varování před blížící se ztrátou adheze. Zkrátka, všechno bylo uděláno pro perfektní a okamžitou odezvu auta na pohyb volantu a pedálu plynu.

To vše je spolehlivě ovladatelné běžným smrtelníkem na suchém a rovném asfaltu. Řidič postoupně zkouší více rychlosti, bočního zrychlení a razantnější zpomalení. Přijde-li série nerovností, písek, bláto nebo jiné překvapení v nevhodnou chvíli, vše se rázem mění a řidiči často nezbude ani čas na modlení. Za to však Focus RS nemůže. Jízda na mokrém povrchu či na sněhu je pro nezkušeného pilota zrádná. I snížený točivý moment motoru (240 Nm), který motor pouští na kola na první a druhý rychlostní stupeň se jen obtížně „chytá . Na vyšší převody je „elektronicky povoleno využít celý momentový potenciál: 310 Nm při 3500 ot./min.

Vzhledem k „tvrdosti auta je překonávání „městských nerovností až nečekaně plynulé, i když bráno měřítkem řadového Focuse, je to hrůza. Jediným elektronickým pomocníkem na podvozku Focusu RS je ABS, které je vhodně nastaveno a tak funguje až když je skutečně třeba. Dle údaje výrobce umí RS zastavit z rychlosti 100 km/h na 36 metrech, ze 160 km/h pak na 94 metrech v čase 4,1 s. Focus RS je vůz plný emocí a řidič sám si s ním užije mnoho euforických chvil.

Nejvyšší rychlost je „pouze 232 km/h, ale pro dobré auto této třídy není podstatná absolutní rychlost, nýbrž zrychlení. Stovku zvládne Focus RS za méně než 7 sekund. Pružné zrychlování jde eresku také skvěle. Vodou chlazené turbodmychadlo Garrett a jeho přepouštěcí ventil, dělá vše pro omezení typické prodlevy, a jedině tak když se vám daří udržovat otáčky motoru mezi třemi a pěti tisíci otáčkami, ten nejenže radostně burácí, ale ukazuje i svou velkou sílu a chuť kdykoli zrychlovat.

Každá legrace něco stojí. Focus RS přijde na 1.145.000,- Kč a k tomu do něj budete muset běžně dolít alespoň 12 litrů 98 oktanového benzínu každých 100 kilometrů. Když se rozjedete poněkud více, může se spotřeba snadno vyšplhat přes 20 l/100 km, ale pak ta jízda stojí za to. Na trhu má Focus poměrně málo přímých konkurentů. Focus RS má zřejmě mezi dvoukolkami nejlepší podvozek a ukázkově neutrální chování. Golf R32 i Alfa 147 GTA mají více síly ze šestiválců, ale tolik jako s Focusem si s nimi neužijete. Na druhou stranu Alfa se u nás prodává za podstatně nižší cenu (kolem 1 miliónu Kč).

Kdyby byla cena Fordu Focus RS posazena níže, soud by se vynášel snáze. 1,145 miliónu korun je částka za kterou lze koupit leccos, co řidiči připraví ojedinělé zážitky. Nabízí se třeba některá vrcholná verze Subaru Impreza, která má navíc výhodu pohonu všech kol, zmíněná Alfa 147 GTA, Golf R32 a několik dalších. Do značné míry bude rozhodnutí záviset na tom, co vás chytí nejvíce za srdce, který z charakterů je vám nejbližší. Tedy opět emoce, které při rozhodování zřejmě způsobí, že peníze půjdou stranou.