Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Fiat Panda
Fiat Panda
Fiat Panda
Fiat Panda
59 Fotogalerie

TEST Fiat Panda 1,2 8v – Vítej, šelmičko!

Nová Panda je o něco větší, hezčí a šikovnější. Její kvality jsme otestovali v redakčním testu.

To, co začalo už v roce 1980, trvá dodnes. Třetí generace Fiatu Panda brzo zaútočí na sedmý milion vyrobených vozů a ani u něho nejspíše nezůstane. Jeho kouzlo totiž zubu času dokáže vzdorovat s neobyčejnou umanutostí.

Nová Panda i nadále spoléhá na osvědčenou platformu sdílenou s Fiatem 500 (rozvor se mezigeneračně zmenšil o 5 mm kvůli upravenému zavěšení), hranaté tvary však ustoupily elegantnějším oblinám. Nová Panda vypadá trochu jako by někdo tu starou chvíli pocumlal; designéři pečlivě obrousili hrany a výsledek vypadá opravdu dobře. Malá auta přece mají být hravá a optimistická. A to Panda je.

Vůz mezigeneračně narostl na 3653 mm, délka je však jediný rozměr, který poskočil výrazněji nahoru. Šířka 1643 mm i výška 1551 zůstává v dimenzích druhé generace. Užitná hodnota se drobně zvýšila, zavazadelník narostl o 10 litrů na 225 l.

Podstatnější je změna v pocitu z jízdy. Malý Fiat je stále tak trochu jankovitý, myšleno v pozitivním smyslu slova. Řidič pod sebou stále cítí nějakou akci a dokáže velmi dobře odhadnout, co se s autem děje. Třetí generace dostala tužší karoserii a přepracovaný podvozek, rozchod kol obou náprav se zvětšil o zhruba pět centimetrů. Rozdíl v chování vozu je znatelný. Panda je dospělejší, jistější v zatáčkách a je méně náchylná k rozvlnění. Působí zkrátka jako větší auto, které navíc s přehledem zvládá nástrahy českých cest.

fiat testy minivozyfiat testy minivozy | acz 

A co srovnání se Škodou Citigo či Renaultem Twingo? Určitě ještě dojde na přímé porovnání těchto modelů, už nyní se však můžeme těšit na lítou řež. Chcete znát můj tip na vítěze? Vsadil bych si na Twingo, byť by to asi bylo velice těsné.

Nevýhodou Fiatu by zřejmě byl základní motor. Osmiventilový čtyřválec se musí vytáčet, avšak potěší poměrně slušným zátahem ve vysokých otáčkách. Tunovou Pandu umí rozhýbat bez problémů, krátce jsem se však svezl i s dieselovou verzí a jízdní dynamika je opravdu nesrovnatelná. Přesto si myslím, že malý benzin sluší Pandě nejvíce. Spotřeba paliva se držela kolem pěti litrů, líbilo se mi vylepšené utlumení motoru a tedy větší klid na palubě. Převodovka funguje dobře, jednotlivé rychlosti jsou poskládány optimálně a zapadají bez velkého drhnutí. Trochu sžívat jsem se musel se zpátečkou, při jejím řazení bylo třeba páku v kulise dorazit na správné místo opravdu pečlivě.

Čtvercokruh

Uvnitř se pandisté budou cítit rychle jako doma. Vzpřímená pozice za volantem umožňuje řidiči mít skvělý přehled o situaci kolem auta i o tom, zda se do té mezírky vejde, či ne. Volant se nechá seřídit pouze výškově, avšak vzhledem k pozici za ním, připomínající dodávku, to vlastně moc nevadí.

Řadička je stále na svém místě, velmi blízko volantu. Její tvar je, stejně jako tvar přístrojů, středu volantu či rámečků ovladačů klimatizace, čtvercový, avšak se zaoblenými rohy. Interiér tak pokračuje ve stejném duchu jako exteriér. Funkčnost ničeho to zásadně neovlivňuje a vypadá to velmi neotřele. Všem se to ale líbit nemusí, zvláště třeba již zmíněné černé plastové rámečky otočných ovladačů klimatizace nevypadají příliš stylově. Podobně je na tom i volant. U něho se mi mimochodem občas stávalo, že jsem si nebyl jistý, zda také není trochu čtvercový. Zajímavý optický klam.

fiat testy minivozyfiat testy minivozy | acz 

Ovladače elektrického stahování oken jsou stále na výběžku z palubní desky, který zahrnuje i řadicí páku. Toto umístění mi nikdy nepřišlo moc praktické, na druhou stranu je rozhodně lepší než natahovačka v Citigo. Zajímavý je tvar páky ruční brzdy, který odkazuje na letectví. Velká otevřená přihrádka před spolujezdcem sice na první pohled vypadá jako nějaké levné řešení, avšak její užitná hodnota je při každodenním užívání velmi vysoká. Můžete si do ní dát například velkou lahev s pitím, kterou v jiných miniautech nemáte kam dát. On je ostatně počet odkládacích ploch v Pandě celkově vysoký, což je jednoznačné plus.

Místa je na poměry miniaut dostatek, vyšší řidiči ale nebudou mít rádi výběžek uprostřed palubky, který snižuje příčný prostor pro kolena. Solidním místem se mohou pochlubit také sedadla zadní. Na šířku jsme zde naměřili dokonce o 6 centimetrů více než u verze předchozí. I vzadu se sedí trochu jako na bidýlku, nevadí proto krátký sedák – stehna jsou podepřena dostatečně. Na závěr kapitolky bych měl ještě jednu výtku k provedení sedadel. Příjemné, typicky „městské“ sedačky totiž mají výrazně tvrdé hlavové opěrky. Pandu budou často řídit slečny a paní, kterým by toto mohlo vadit.

fiat testy minivozyfiat testy minivozy | acz 

Zavazadlový prostor má délku 52 centimetrů, výšku 54 cm a šířku rovný metr. Na minivůz jsou rozměry docela potěšitelné. Nakládací hrana je docela vysoko, 67 centimetrů nad asfaltem, ale v Pandě stejně skříň převážet nebudete. Hrana pátých dveří se při otevření zastaví 187 centimetrů nad zemí.

Zajímavostí je pětiblik, který však ve srovnání trojblikem někdy trvá až zbytečně dlouho. Pravdou je, že občas zase přijde vhod. Hodně zmatený byl palubní počítač, který neustále měnil hodnotu dojezdu (a to i násobně), přitom v nádrži už mnoho paliva nezbývalo a jezdil jsem stále stejným stylem. Nepotěší také jednocestné proklikávání se přes jednotlivé položky, jejich seznam je totiž hodně dlouhý.

Panda je levná. Ale co výbava?

Protože Panda je žhavou novinkou, zastavme se na chvíli u ceníku. Pandu totiž můžete mít i za cenu nižší než 200 tisíc korun, což je u zbrusu nového modelu opravdu lákavé. Za propad cen u minivozů a vlastně i u malých aut na našem trhu vděčíme nejen krizi, ale také Škodě Citigo, na jejíž příchod museli všichni importéři zareagovat. A kdo nezareagoval, ten už toho moc neprodá.

Jak výrazný je cenový propad? Srovnání se starší Pandou je hodně pozitivní: druhá generace s dvanáctistovkou přišla v porovnatelné výbavě na skoro stejné peníze, to už ale její ceníky doslova páraly výrazné slevové akce.

Základní Panda v nižší výbavě Pop (ta je dostupná pouze pro motor 1,2) samozřejmě nenabízí příliš mnoho výbavy. O bezpečnost pasažérů se stará čtveřice airbagů, boční nafukovací vaky jsou za příplatek 5.500 Kč. Za příplatek je bohužel i ESP, v tomto případě se bude jednat o velmi dobře vynaložených 7.900 Kč. Pokud si nepřikoupíte rádio, budete poslouchat jen bzučivý čtyřválec pod kapotou: v ceně základní verze je totiž jen příprava na rádio se čtyřmi reproduktory. Na litá kola musíte zapomenout, ta totiž nejsou ve výbavě ani vyššího stupně Easy. Ptáte se na manuální klimatizaci, dálkové ovládání nebo výškově stavitelné sedadlo řidiče? Zapomeňte, cena přece začíná jedničkou. Musíte si připlatit, konkrétně 15 tisíc za klimatizaci, 4.300,- za dálkové ovládání a 2.200,- za výškově stavitelné sedadlo řidiče. Lakované nárazníky jsou však v základu.

fiat testy minivozyfiat testy minivozy | acz 

Jak je vidět, Panda za dvě stě je skoro dokonalé holátko. I tak se najde spousta zákazníků, kteří potřebují druhé či třetí auto do rodiny a plánují s ním jen dojíždět několik kilometrů do zaměstnání či k nejbližší stanici MHD. Proč ne, získají pěkné auto se zárukou, na kterém není jeho cena na první pohled patrná. I to může hrát svou roli.

Poskočme nyní o patro výš, k prozatím nejvyšší výbavě Easy. Za svých 25 tisíc navíc získáte podélné střešní ližiny, kryty zpětných zrcátek v barvě karoserie, již zmíněné dálkové ovládání centrálu, manuální klimatizaci nebo zadní dělení a sklopné sedadlo (a tedy i 5 míst k sezení). ESP, žel, ve výbavě není.

To je prozatím vše, během září má přijít ještě obsáhlejší výbava Trekking a v ještě letos si budeme moci koupit i čtyřkolku Climbing a to se silnějším TwinAirem či dieselem pod kapotou.

Fanda a jeho Panda

Panda je hodně povedené auto a myslím si, že ji budeme i v české kotlině vídat velmi často. Velmi dobré jízdní vlastnosti tvoří ve spojení se stylovým zevnějškem a zajímavou cenou lákavou kombinaci, zábavu nezkazí ani základní dvanáctistovka. Samozřejmě, s přeplňovaným TwinAirem bude jistě mnohem lepší svezení, ale nebuďme neskromní.

Druhý pohled (Lukáš Vaverka):
Panda je malá, ale milá. A hlavně v rámci možností dospělá! Mnohé automobilky začínají v poslední době brát i segment mini vážně a Fiat zatím zašel nejdál. Začíná to při prvním setkání – Panda je sice malá, ale na rozdíl od většiny miniaut minulosti a mnoha aut současnosti nevypadá ani komicky, ani lacině.
Interiér vsadil na originální a hravé designové prvky, ale jako celek působí také dobře. Panda navíc chytře využívá půdorys, samozřejmě i díky zvýšenému posazu. Těch pár drobných nedostatků jde hlavně na vrub nízké ceně a určité vývojové setrvačnosti Fiatu.
Nové Pandy by se měli bát všichni konkurenti, což je jistě dobrá zpráva pro Fiat. Trochu vrásek v Itálii vyvolá fakt, že bát by se měla i Lancia Ypsilon…

První cena vozu199.900,- Kč (1,2 51 kW, Pop)
První cena vozu s testovanou motorizací199.900,- Kč (1,2 51 kW, Pop)
Základní cena testovaného vozu224.900,- Kč (1,2 51 kW, Easy)
Cena testovaného vozu vč. příplatků236.500,- Kč (1,2 51 kW, Easy)

Plusy

  • nízké provozní náklady
  • kompaktní rozměry
  • posilovač řízení s funkcí City
  • vynikající manévrovatelnost ve městě

Mínusy

  • při delší jízdě nepohodlná pozice za volantem
  • nízká užitečná hmotnost
  • tvrdé hlavové opěrky