TEST Dacia Sandero Stepway 1.0 TCe (67 kW) CVT – Levné auto, levný automat
Aktuální Dacia Sandero prošla redakčním testem už několikrát, zatím jsme však čekali na vyzkoušení odvozeného Sandera Stepway. Na jeho recenzi dochází právě nyní, a to s nově nabízenou převodovkou CVT.
Design, interiér
Dacia Sandero se v aktuální třetí generaci stala neskutečným hitem. V období leden až srpen 2021 je podle statistik JATO Dynamics pátým nejžádanějším autem v Evropě, v červenci a srpnu byla dokonce nejprodávanějším automobilem na starém kontinentu vůbec. Úspěšnému tažení opět pomáhá také odvozené Sandero Stepway, zvýšená varianta s oplastovanou karoserií, která je předmětem dnešního redakčního testu.
Provedení Stepway je součástí nabídky Sandera už od jeho první generace. V aktuální třetí generaci však sama Dacia automobil přizpůsobený jízdě v lehkém terénu prezentuje jako samostatně stojící model. Vedle zvýšeného podvozku a odhalených plastů se totiž od výchozího Sandera více odlišil i svým designem, díky čemuž pro mnohé najednou hraje roli zajímavé alternativy k městským SUV.
Ještě větší krasavec
Nutno podotknout, že se mi aktuální Sandero hodně líbí. Není primárně líbivé, jednoduchý design však působí nadčasově a hlavně originálně. Sandero Stepway se přitom od výchozího hatchbacku dále odlišuje. Odhalené plasty totiž doplňuje i originálně pojatá příď se zvýrazněným okolím mlhovek a maskou s nápisem Stepway. Díky tomu tak Stepway zaujme i v bílém laku, ve němž běžné Sandero vypadá přece jen trochu obyčejně.
Jiné nárazníky přitom znamenají, že je Sandero Stepway s délkou 4.099 mm o 11 mm delší než Sandero. Upravený podvozek a standardně dodávané střešní ližiny pak zvýšily auto o 88 mm na výsledných 1.587 mm. Světlá výška mimochodem činí 201 mm, o 39 mm více než u Sandera, na což mají primárně vliv pneumatiky s vyšším profilovým číslem.
Svébytné detaily pak najdeme také uvnitř. Sandero Stepway má originální čalounění s nápisem verze, stejně jako oranžové lemování panelů dveří a palubní desky, oživující jinak tmavý interiér.
Jako celek však platí to samé co pro běžné Sandero. Interiér tak i přes některá lacinější řešení skvěle maskuje nízkou cenu auta, a to hlavně oživujícím textilním dekorem na palubní desce, stejně jako panelem příplatkové automatické klimatizace s opticky zajímavými otočnými voliči z Dusteru. Volant je konečně výškově i podélně nastavitelný, a tak si snáze najdete optimální řidičskou pozici. Plusem je též dostatečný prostor na zadních sedadlech.
Zásadní výhradu nemám ani k multimediálnímu systému, jehož osmipalcová obrazovka je pěkně na očích. S ohledem na cenu - navigace v kombinaci s bezdrátovým zrcadlením funkcí chytrých telefonů stojí jen 5.000 Kč, slušně funguje, byť občas s pomalejšími reakcemi.
Špatný není ani zavazadelník s objemem 328 litrů, což je v rámci segmentu solidní hodnota. Jeho výhodou jsou pravidelné tvary, nevýhodou vyšší nakládací hrana.
Motor, jízdní vlastnosti
Vystačil bych si s manuálem
Sandero Stepway se však od výchozího hatchbacku liší také nabídkou motorů. Základní atmosféra 1.0 SCe pro něj nabízená není, a tak je pro Stepway základem 1.0 TCe, dostupné i ve verzi na LPG.
V případě zážehové varianty přeplňovaný litr poskytuje výkon 67 kW. Za příplatek 35.000 korun pak výchozí šestistupňový manuál může nahradit automatická převodovka CVT, která je pro Sandero novinkou. V minulosti byl vůz nabízen maximálně s robotizovaným manuálem. CVT však podle Dacie nabízí hladší řazení, hlavně ale nižší emise oxidu uhličitého, které jsou dnes pro výrobce klíčové. Pořád je však výhodou i nízká cena, a tak Sandero, potažmo Sandero Stepway, patří mezi nejdostupnější vozy s automatem na trhu.
Po týdenním soužití však mám jasno, klidně bych si vystačil s výchozím šestistupňovým manuálem. Automat totiž dokazuje, že pro cenově dostupné auto muselo být nabídnuto levnější řešení. Nemožnost manuálního řazení kvůli chybějícím páčkám pod volantem by tolik nevadilo, mezery v naladění však už ano. Hlavně rozjezdy jsou mnohdy trhavé, což bych od CVT nečekal. Variátor se totiž snaží chovat jako běžný automat, vytáčí motor a simuluje řazení, což se však ne vždy povede hladce. Naštěstí však chybí typický nešvar bezstupňových převodovek v podobě „vysavačového“ vytí při akceleraci. Stejně tak automat drží motor s nepřímým vstřikováním v optimálních otáčkách, a tak nikdy neklesne do pásma, v němž by byl motor bez síly.
Nevyhnete se však průměrné dynamice, kterou už naznačuje pohled do technických údajů. V kombinaci s variátorovou převodovkou totiž točivý moment 1.0 TCe klesl ze 160 na 142 N.m, což se podepisuje i na zhoršení schopností. Z 0-100 km/h Sandero Stepway s automatem zrychlí za dlouhých 14,2 sekundy, o 2,2 sekundy pomaleji než verze s manuálem. Maximální rychlost pak klesla ze 172 na 163 km/h.
Proti modelu s manuálem pak musíte počítat i s o něco vyšší spotřebou, na níž má proti běžnému hatchbacku vliv i vyšší stavba karoserie. Ve městě jsem v závislosti na provozu jezdil za šest až osm litrů, na okresních silnicích za sedm. Na dálnici, kde motor točí zhruba 2500 otáček podle aktuálního profilu trati, pak Sandero Stepway jezdilo s osmilitrovým průměrem.
Pohodář za rozumnou cenu
Už výchozí Sandero během redakčních testů projevilo svůj komfortní charakter, což platí také pro zvýšenou verzi. Ta komfortu vedle houpavějšího charakteru pomáhá i pneumatikami s vyšším profilovým číslem (205/60 R16 místo 195/55 R16), které se podílejí také na světlé výšce 201 mm, která je už na úrovni klasických SUV. Jízdě v terénu je pak přizpůsobena také automatická převodovka, CVT můžete přepnout i do režimu L (Low) usnadňující jízdu na kluzkém povrchu. Převodovka v tomto případě při rychlosti do 50 km/h zajišťuje lineárnější nástup síly, pomáhá i s výjezdy do prudkých svahů nebo sjížděním z kopců, kdy brzdí motorem.
Při jízdě se však přece jen projevuje lacinější původ vozu. Na větších nerovnostech se tak od zadní nápravy občas ozve tupá rána. Motor se občas projeví tříválcovým rykem a na dálnici je znát šum vzduchu vanoucího kolem karoserie.
Zkrátka, Renaulty Clio a Captur využívající tu samou platformu jsou bez diskuze vyspělejšími vozy. Na druhou stranu Dacia Sandero Stepway udělala až neskutečný mezigenerační skok, proti předchůdci je totiž snad ve všech směrech lepší. A co víc, uchovala si stále dostupnou cenovku.
Stepway s automatem pořídíte až ve druhém výbavovém stupni Comfort, a to za 377.900 korun. Výbava přitom již zahrnuje osmipalcový infotainment, manuální klimatizaci, volant potažený umělou kůží nebo diodové světlomety.
Dostupné příplatky pak znamenají, že bohatě vybavený kousek na fotkách, s parkovacími senzory, hlídáním mrtvého úhlu nebo navigací vyšel na 410.400 korun. A za takovou cenu jen tak nějakého konkurenta nenajdete. Zvlášť, když Sandero Stepway budeme vzhledem ke zvýšené stavbě považovat za alternativu k městským SUV. Pokud byste jej však viděli jako alternativu ke Cliu, vězte, že francouzský hatchback v té samé kombinaci startuje na 375.000 Kč. Captur kombinaci 1.0 TCe a CVT nenabízí.
Závěr
Závěr
Dacia Sandero, potažmo odvozená zvýšená verze Stepway, se v nové generaci snaží dokázat, že už není jen autem za co nejnižší cenu, ale že dokáže oslovit i širší klientelu. Nabízí tak vyspělejší chování nebo bohatší výbavu než kdysi. Platí to také pro automat, nově nabídnuté CVT funguje rozhodně lépe než poněkud rozpačitý „robot“ nabízený pro Sandero v minulosti. Na druhou stranu je nutné zdůraznit, že na trhu jsou vyspělejší automaty. CVT neposkytuje zrovna hladké rozjezdy, navíc tupí dynamiku motoru. Ve výsledku bych si tak automat v Sanderu klidně odpustil. Zároveň ale chápu každého, kdo si ho kvůli dostupnému příplatku 35.000 Kč objedná, protože se mu nechce ručně řadit.
Samotné Sandero Stepway je však v nové generaci povedeným autem. Je až neskutečné, jaký mezigenerační skok udělalo. Hodně se mi líbí vnější design, zdůrazněný u Stepwaye odhalenými plasty. Ani interiér už není laciný, v testované verzi jej oživuje textilní dekor. Podvozek pak hraje na komfortní notu, od zadních kol se ale občas ozve rána. Stejně tak odhlučnění je spíše průměrné.
Právě v tomto směru se ukazuje, že Sandero přece jen nadále zůstává hlavně cenově dostupným automobilem. Mnohé dnešní malé vozy jsou dnes vyspělejší nebo nabízejí výkonnější motory, a to včetně Renaultů Clio a Captur využívajících shodný základ. Na druhou stranu Dacia dělá mnohem méně kompromisů než kdysi, a tak je dnes otevřená mnohem širší klientele. A tak se vlastně nedivím popularitě vozu, vzhledem k ceně je to i přes některé chybky až neskutečná nabídka.
Nejlevnější verze modelu | 312.900 Kč (1.0 TCe/67 kW Essential) |
Základ s testovaným motorem | 377.900 Kč (1.0 TCe/67 kW CVT Comfort) |
Testovaný vůz bez příplatků | 377.900 Kč (1.0 TCe/67 kW CVT Comfort) |
Testovaný vůz s výbavou | 410.400 Kč (1.0 TCe/67 kW CVT Comfort) |
Plusy
- Stále slušná cenovka
- Dostupná příplatková výbava
- Povedený vzhled
- Slušný vnitřní prostor
Minusy
- Průměrná dynamika
- Mezery v chování automatu
- Rány od zadní nápravy
