TEST Dacia Duster 1.5 dCi: Jízdní dojmy z těžkého terénu
První jízdní dojmy jsme za volantem modernizované Dacie Duster absolvovali ve Francii začátkem listopadu. V rámci národní prezentace k uvedení vozu na český trh jsme se však okresním silnicím vyhnuli velkým obloukem a vydali se do Hummer Centra v Horních Počernicích. Místo, které dokáže zatopit i daleko větším offroadům, byla pro Dacii výzva. Nutno podotknout, že jsme si odváželi skutečně pozitivní dojmy.

Dacii Duster můžete pořídit s pohonem předních kol i jako čtyřkolku. Druhé variantě jsou vyhrazeny zážehový čtyrválec 1.6 16V (77 kW) a vznětová patnáctistovka dCi o výkonu 81 kW. Naftový agregát byl vzhledem k vyššímu točivému momentu pro jízdy v Hummer Centru příhodnější, většina zákazníků se pro něj pravděpodobně rozhodne i přes nutnost příplatku 50.000 korun. Automobil je ve všech motorizacích dostupný pouze s manuální převodovkou, verze s pohonem 4x4 mají vždy šestistupňovou.
Přeplňovaný vznětový čtyřválec je vybaven dvouventilovou technikou a přímým vstřikováním paliva. Maximálního výkonu 81 kW dosahuje ve 4000 otáčkách za minutu, točivý moment 240 N.m je k dispozici již od 1750 min-1. Agregát má po nastartování hrubý chod a přenáší vibrace do interiéru. Po rozjezdu se však uklidní a nechává o sobě znát až ve vyšších otáčkách. Kladné ovace putují na stranu převodovky. Ta má totiž první a druhý rychlostní stupeň velmi krátký, což v terénu částečně nahrazuje redukční převodovku. Auto se navíc dokáže na dvojku rozjet bez většího zaváhání.
Žádné změny v technice
Pohon čtyř kol využívá elektromagnetickou mezinápravovou spojku. Jedná se o naprosto totožný systém, který automobilka použila v předfaceliftové verze. Dle vyjádření zástupců značky nebyl z hlediska funkčnosti důvod systém měnit, což se později v praxi potvrdilo. Standardně jsou poháněna přední kola, zadní se připojují v případě nutnosti. Vše se ovládá jednoduchým voličem na středové konzole. My jsme před vjezdem na polygon automaticky přepnuli do režimu 4x4 Lock, který zajistí rovnoměrné otáčky pro přední a zadní nápravu, což se v terénu samozřejmě hodí.

Po prvním stoupání, které přišlo bezprostředně po vyjetí z parkoviště, jsme ocenili práci naftového agregátu. Výkon dostupný v nízkých otáčkách si s vozem o hmotnosti 1325 kilogramů (oproti verzi s pohonem předních kol je o 90 kg těžší) poradí s přehledem, ani v nejprudších stoupáních Duster nezaváhal. Za vynikající průchodnost terénem vděčí světlé výšce 210 milimetrů a především velkým nájezdovým úhlům (vpředu 29,3°, vzadu 23°). Z pohledu řidiče jsme měli několikrát pocit, že už musí vůz předním nárazníkem o něco zavadit, strach však ve většině případů nebyl na místě. Podařilo se nám sice utržit pár ran do podvozku, Duster se ale nenechal vyvést z míry a pokračoval směle dál. V reálných podmínkách může nastat problém vinou rozvoru náprav o délce 2674 milimetrů. Když si nedáte pozor, můžete při ostrých přejezdech skončit „na břiše“. Dobrou zprávou je, že jsme při zkoušce zkřížitelnosti náprav nezaznamenali výraznější kroucení karoserie.
Modernizovaný interiér zpříjemňuje cestování
Modernizace Dacie Duster se nedotkla pouze vzhledu přední a zadní části, ale v radikálním měřítku také interiéru. Ten dostal zcela novou přístrojovou desku a kapličku přístrojů, středová konzola má pozměněné ovládání klimatizace. Zmíněné díly jsou sice z tvrdých plastů, kvalitou výroby však nezaostávají za konkurenčními vozy. Sedadla by mohla mít delší sedáky a boční vedení, které lépe podrží tělo v ideální poloze. Elektrické ovládání zrcátek, které je umístěno pod ruční brzdou, také radost nepřinese.
Závěr
Modernizovaná Dacia Duster v terénu předčila naše očekávání. Po technické stránce se vůz sice nezměnil, nakonec ale ani nebyla potřeba. Chválíme silný a kultivovaný motor, skvěle odstupňovanou manuální převodovku a nevídané vlastnosti při průjezdech krkolomným terénem. Velkým plusem je přijatelná základní cena, která se oproti předfaceliftované verzi nezměnila a doplnění výbavy, což ocení většina zákazníků. Rozhodně by nám však nevadilo, kdyby se daly motory kombinovat s automatickou převodovkou. Vzhledem k udržení nízkých cen je ale toto rozhodnutí pochopitelné.

Dacia Duster - ceny na českém trhu | |||||||
Motor | 1.6 16v | 1.6 16v LPG | 1.2 TCe | 1.6 16v 4x4 | 1.5 dCi | 1.5 dCi | 1.5 dCi 4x4 |
Převodovka | 5M | 5M | 6M | 6M 4x4 | 6M | 6M | 6M 4x4 |
Zdvihový objem [cm3] | 1598 | 1598 | 1198 | 1598 | 1461 | 1461 | 1461 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/2 | 4/2 | 4/2 |
Největší výkon [kW/min-1] | 77/5750 | 75/5750 | 92/5250 | 77/5750 | 66/3750 | 80/4000 | 81/4000 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 148/3750 | 144/3750 | 205/2000 | 148/3750 | 200/1750 | 240/1750 | 240/1750 |
Max. rychlost [km/h] | 165 | 162 | 175 | 160 | 156 | 169 | 168 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 11,8 | 12,8 | 10,4 | 13,5 | 14,2 | 12,2 | 12,9 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 7,1 | 9,0 | 6,2 | 8,0 | 5,2 | 5,5 | 5,7 |
Cena Access [Kč] | 249.900,- | - | - | - | - | - | - |
Cena Cool [Kč] | 264.900,- | 284.900,- | - | 314.900,- | 299.900,- | - | - |
Cena Arctica [Kč] | 279.900,- | 299.900,- | 314.900,- | 334.900,- | - | 329.900,- | 384.900,- |
Cena Exception [Kč] | - | - | 334.900,- | - | - | - | 404.900,- |