TEST Dacia Duster 1.3 TCe 150 4x4 Extreme – V plné palbě
Stará známá Dacia Duster se k redakčnímu testu dostavila v nové limitované edici Extreme. Co nabízí a jak se nám s ní jezdilo?
Design, interiér
Rumunské SUV nám rukama prošlo již několikrát, naposledy s přeplňovanou třináctistovkou o výkonu 110 kW (150 k) a točivém momentu 250 Nm, kterou proháněl kolega Stanislav Kolman. Tehdy se daný motor pojil s šestistupňovou dvouspojkovou automatickou převodovkou dostupnou pouze v Dusteru s pohonem předních kol. Tentokrát jsme zkoušeli vůz s totožným motorem, avšak spolupracujícím s šestistupňovým manuálem a roztáčejícím všechna čtyři kola. Dorazil v limitované sérii Extreme.
Není třeba chodit kolem horké kaše, proto hned na úvod prozradím, že uvedená kombinace výbavy a pohonu činí z testovaného vozu nejdražšího Dustera v nabídce značky. Na druhou stranu máte na palubě prakticky vše, co vůbec dokáže model nabídnout. Připlácí se pouze za speciální či metalické laky (14.500 – 15.500 Kč), plnohodnotné rezervní kolo (4.000 Kč), vyhřívané přední sedačky (6.000), případně za rozšířené mapové pokrytí střední a východní Evropy (3.000 Kč). Samozřejmě, pokud byste chtěli u Dacie utratit ještě více, nabídnou vám servisní a asistenční balíčky (v kombinaci momentálně se slevou) a řadu příslušenství.
Stále Duster
Model Duster loni prošel modernizací a od té doby se nám v redakci otočil již několikrát, není proto nutné zas a znovu rozebírat jeho vzhled. V loňském roce se však představila také limitovaná série Extreme, která na náš trh vstoupila až letos, a tu se sluší si představit. Přepracovanou techniku nečekejte, verze Extreme je spíše cvičením s barvami a výbavou. Zvnějšku ji poznáte podle 17“ litých kol Tergan s černým lakováním a oranžových doplňků karoserie.
Oranžové linky lze nalézt v čelní masce a na černě lakovaných vnějších zpětných zrcátkách, zatímco na zádi a na podélných střešních ližinách jsou přítomny oranžové nápisy DUSTER. Specifický pro verzi Extreme je také nemetalický šedý lak Urban, který byl i na námi testovaném Dusteru. Výrobce si za něj účtuje 14.500 Kč, tedy stejnou částku jako za metalické laky, kromě oranžové metalízy Arizona (15.500 Kč).

Oranžový i uvnitř
Pro Duster Extreme bylo připraveno specifické čalounění sedaček, které kombinuje látku s umělou kůží a oranžovým prošíváním. Oranžovou barvu najdeme také na dalších místech v interiéru, například na stehování výplně dveří, na madlech dveří či na výdeších klimatizace. Volant potažený umělou kůží je ve standardu již od druhého výbavového stupně Comfort. Obecně verze Extreme vychází z nejvyšší výbavy Prestige, takže na palubě Dusteru Extreme nalezneme prakticky veškerou dostupnou výbavu.
Příkladem budiž osmipalcová dotyková obrazovka infotainmentu s vestavěnou navigací, rádiem DAB, šesti reproduktory, Bluetooth a schopností bezdrátového zrcadlení chytrého telefonu (Apple CarPlay a Android Auto). Nebo středová konzole s posuvnou loketní opěrkou, úložným prostorem a dvěma USB-A pro zadní cestující či jednozónová automatická klimatizace. Naopak proti výbavě Prestige není ve verzi Extreme nutné připlácet za hands-free kartu pro bezklíčkové odemykání a startování.
Interiér zkrátka zůstává starým známým z ostatních Dusterů, je pouze opepřen jiným čalouněním a barevnými detaily. Stejně jako v ostatních Dusterech tak sedíte poměrně vysoko a vzpřímeně, přičemž přední (vyhřívané) sedačky mají vůli v kolejnicích. To způsobuje, že jejich podélné nastavení nemusí být nejsnazší a při prudké akceleraci či brzdění se s vámi trochu skloní směrem vzad či vpřed.
Tvrdé plasty na všech površích zůstávají, zde se nic neměnilo. V podstatě to není problém, jen mi příčka v oblasti přechodu palubní desky do středového tunelu překážela pravé noze a na delších trasách to bývalo až nepříjemné. Věřím však, že řidiči s útlejší postavou takový problém mít nebudou, pokud jej vůbec zaregistrují. Nepříjemná je taky velmi tvrdá opěrka hlavy předních sedadel.
Obrazovka infotainmentu je umístěna poměrně nízko, ale její ovládání je jednoduché a intuitivní. Zrcadlení chytrého telefonu většinou funguje bez potíží. Líbilo se mi provedení tlačítek a otočných ovladačů pod obrazovkou infotainmentu. Na zadní sedačky se sám za sebe posadím, ale místa na rozdávání zde není. Kufr je v případě pohonu všech kol o něco menší než u předokolky – dle tabulek Dacie se jedná o rozdíl pouze 11 litrů (467 vs. 478 litrů). Je v tom však započítáván prostor pod podlážkou, která je u čtyřkolky umístěna podstatně výše (do roviny s hranou kufru).
Motor, jízdní vlastnosti
Široké možnosti
Verze Extreme je dostupná se všemi motorizacemi, jaké se do modelu Duster instalují. Můžete ji tak mít jak s benzínovým litrovým tříválcem o výkonu 67 kW (91 k) pohánějícím přední kola, tak s naftovou čtyřválcovou patnáctistovkou o výkonu 84 kW (115 k) s pohonem všech kol. Jak jsem zmiňoval výše, my jsme Duster Extreme vyzkoušeli v kombinaci s přeplňovaným čtyřválcem TCe o objemu 1,3 litru poskytujícím 110 kW (150 k), manuální převodovkou a pohonem všech kol.
Do čtyřkolek Dacia instaluje asistent pro sjezd z prudkých svahů, stejně jako otočný ovladač pro volbu jízdního režimu pohonu všech kol. Specifické je také zpřevodování, kdy je jednička krátká a supluje funkci redukční převodovky. Pro pohyb v běžném provozu se prakticky nevyplatí ji používat. Lepší bude si zvyknout a na rovince, nebo klidně i v mírném kopečku, při rozjezdu zařadit rovnou dvojku. Duster se takto rozjíždí bez protestů. Mimo zpevněné silnice pak krátkou jedničku oceníte. Řazení obecně není nejpřesnější, ale jednotlivé stupně na své místo zapadají snadno.
Po týdenním soužití se spotřeba Dusteru Extreme s nejsilnější třináctistovkou ustálila na 7,2 litrech na 100 kilometrů. Vzhledem k aerodynamickému odporu auta a jeho výkonu mi to přijde jako vcelku slušná hodnota, byť samozřejmě rekordmanem úspornosti není. Nutno však podotknout, že jsme dost času strávili ve městě a případných kolonách. Na druhou stranu jsem v autě většinu času jezdil sám bez nákladu. Zkrátka, pokud by vám 7,2 l/100 km přišlo moc a vašemu způsobu používání auta dává smysl diesel, zvážil bych naftového Dustera.
Hlučný i komfortní
Testovaný Duster jezdil na sedmnáctipalcových kolech Tergan s pneumatikami 215/60 R17. Podvozek je do určité míry komfortní s tendencemi se na nerovnostech pohupovat, ale na ostrých zlomech si umí i bouchnout. Nějaké sofistikované jízdní projevy ale u dacií nikdy nebylo na místě očekávat. Na běžnou jízdu nenáročnému uživateli zcela postačí. Počítejte jen s náklony karoserie a přeposilovaným řízením.
Přestože Duster Extreme jezdí slušně a umí být i komfortní, nevyhnete se aerodynamickému hluku, ani hluku od kol. Navíc mi přišlo, že u exempláře s najetými zhruba 2.500 kilometry už sem tam něco zavrzalo v řidičových dveřích. Zřejmě však jde pouze o specifikum testovaného kousku. Motor je v rámci možností dobře odhlučněný. Je to z podstatné části i tím, že jde o zážehovou jednotku.
Silnou stránkou motoru je až překvapivý zátah už od necelých dvou tisíc otáček. Ochotně zrychluje i na dálnici a není ho nutné přehnaně vytáčet. Živost přeplňované třináctistovky je velmi příjemná. Duster si nehraje na sportovní SUV, což je svým způsobem také plus. Jednoduchost auta má zase výhody jinde, například už v tom, že je ve většině provedení dostupné s manuálem, který rychle z nabídek automobilek mizí. Nebo že je v interiéru vše podstatné stále ovládané tlačítky. A k tomu se přidává nekomplikovaná a přehledná přístrojová deska spoléhající na dvojici analogových kruhových ukazatelů a černobílý displej s jednoduchou grafikou uprostřed. Máte přehled o všem zásadním a nejste zahlcování informacemi, které k řízení nepotřebujete.
Při parkování či v terénu oceníte kamerový systém Multiview skládající se ze čtveřice kamer – vpředu, vzadu a po stranách. Mezi nimi je možné v případě potřeby přepínat, díky čemuž máte přehled o odstupu od obrubníku, nebo jak se vlní cesta těsně před čumákem auta. Parkovací kamera se spouští automaticky při zařazení zpátečky a po zařazení jedničky auto přepne na výstup z přední kamery. Po chvíli ustálené jízdy se kamerový systém sám vypne, případně je možné jej vypnout dedikovaným tlačítkem. Mimochodem, parkovací senzory jsou pouze v zadním nárazníku, vepředu vám musí stačit kamera.
Závěr
Závěr
Dacia Duster jako taková je schopným a univerzálním vozem, jehož trumfem je příznivý poměr ceny a výbavy. Není to sofistikované auto, ale ani to není jeho účel, takže to od něj nečekáte. Jezdí se s ním příjemně a místa uvnitř je celkem dostatek, byť by obestavěný prostor mohl být využit ještě o něco lépe. V interiéru se musíte smířit s tvrdými plasty a předními sedačkami, které se v kolejnicích trochu pohybují, ale na druhou stranu jsou ovládací prvky dobře řešené a auto s vámi komunikuje srozumitelně.
Jízdně je znát snaha o kompromis mezi schopnostmi na silnici a mimo ní, v případě čtyřkolky především ve zpřevodování manuálu, ovšem i zde s ohledem na zaměření auta není co zásadního vytýkat. Duster si je sebou a svým místem v automobilovém světě jistý, a nemá za potřebí se někomu podbízet tím. A to je na něm sympatické.
Hovořím teď ale především o modelu Duster obecně. Co však verze Extreme? Její výhodou je prakticky plná výbava a nízká cena zbývajících příplatků. Je už pak na vás, zda potřebujete Dustera „v plné palbě“ a s několika dekorativními prvky navíc. V námi testovaném exempláři byly zaškrtnuté všechny příplatkové položky a cena se vyšplhala na 585.400 Kč, přičemž bez příplatků vůz stojí 557.900 Kč. Je to hodně peněz? Ano. Je to moc peněz? To už záleží na vás.
Plusem je velmi slušná výbava za cenu, za kterou mnozí konkurenti sotva nabídnou základní provedení. Navíc nezapomínejte, že máte relativně velké auto s výkonem 150 koní a pohonem všech kol. Takže i s ohledem na dnešní dobu a s ní související ceny aut se to stále působí jako dobrá koupě.
Já osobně bych se ale asi bez verze Extreme obešel. Podíval bych se po nižší výbavě a pečlivě si rozmyslel příplatky. Například, pokud bych trval na čtyřkolce, nejlevnější je podle ceníku v druhé výbavě Comfort s naftovým motorem Blue dCi 115 a manuálem. Vyjde na 494.900 Kč a nabídne všechny podstatné prvky výbavy, včetně klimatizace (byť manuální) či infotainmentu s dotykovou obrazovkou a zrcadlením chytrého telefonu (bez vestavěné navigace, telefon nutné připojit kabelem). Rázem bych ušetřil 90.500 Kč.
Kdybych trval na kamerovém systému Multiview a systému hlídání mrtvého úhlu, jako jeden balíček přijdou na 10.000 Kč. Loketní opěrka s úložným prostorem, nastavitelná bederní opěrka řidiče a 2x USB-A pro cestující vzadu pak jako druhý balíček přijdou na 4.500 Kč. To bych se dostal na 509.400, což je stále úspora 76.000 Kč. V takové podobě mi Duster dává větší smysl. Na druhou stranu dokážu pochopit i ty, kterým Duster prostě učaroval a chtějí si ho dobře vybavit bez ohledu na to, zda je to racionální či nikoliv.
Nejlevnější verze modelu | 359.900 Kč (1.0 TCe/67 kW Essential) |
Základ s testovaným motorem | 536.900 Kč (1.3 TCe/110 kW EDC Prestige) |
Testovaný vůz bez příplatků | 557.900 Kč (1.3 TCe/110 kW 4x4 Extreme) |
Testovaný vůz s výbavou | 585.400 Kč (1.3 TCe/110 kW 4x4 Extreme) |
Plusy
- Poměr cena/výbava
- Jednoduchost ovládání
- Komfortní jízda
Minusy
- Přeposilované řízení
- Řazení chce zvyk
