TEST Dacia Duster 1.0 TCe LPG – Levná, pěkná, úsporná
Říká se, že pro Dacii jsou hlavními soupeři několikaleté ojetiny. Na trhu nových vozů nemá s aktuální cenovou politikou konkurenci. A co teprve v případě modelu, který jezdí za korunu na kilometr?
Design, interiér
Řekli byste, že od představení druhé generace Dacie Duster brzy uplynou tři roky? Klíčový model v Rumunsku sídlící automobilky patřící pod křídla Renaultu se kompletně odhalil na frankfurtském autosalonu 2017 a není žádným tajemstvím, že šlo o důslednou evoluci generace první. Když jste předchůdce postavili vedle novinky, nejeden člověk měl problém je od sebe rozeznat.
Byť už od debutu uplynul nějaký čas, kolem Dusteru – nejprodávanějšího modelu této značky u nás – je pořád rušno. Velkým tématem byl konec opěvované atmosférické šestnáctistovky, jejíž náhradou se stal litrový tříválec. Aby Dacia zákazníky ke koupi takového auta motivovala, připravila atraktivní ceník, kdy za nový vůz se základní výbavou Access požadovala těžko uvěřitelných 219.900 Kč. Akce už je minulostí, i se standardními cenami však Duster v poměru cena/výkon marně vyhlíží obdobnou konkurenci mezi SUV. A vzhledem k nastupující elektrifikaci a zdražování vozů se jí nejspíš ani nedočká.

Dacia si totiž stále ještě vystačí bez hybridů a elektrifikovaných pohonů, kterými automobilky zbrojí na zpřísňující se emisní normy. To ale neznamená, že by na alternativní pohony zcela zanevřela. Jako jedna z mála totiž nabízí tovární přestavbu na LPG, jež vychází z již zmíněného litrového tříválce TCe o výkonu 74 kW. Proti němu se připlácí symbolických 10.000 Kč a ještě nabídne lepší parametry.
Styl za hubičku
Z fotografií přiložených v galerii už jste asi pochopili, že jsme úplné holátko netestovali. Jednou z výhod verze na LPG je fakt, že se nabízí ve všech výbavových stupních. Nejlevněji dnes „plynovku“ pořídíte za 289.900 Kč ve výbavě Essential. To máme LED denní svícení, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektrické ovládání oken, výškově a podélně nastavitelný volant či rádio s bluetooth. Zkrátka auto pro nenáročné řidiče.
Náš kousek je z opačného spektra ceníku. Verze Prestige dostává 17“ litá kola, manuální klimatizaci, tempomat s omezovačem rychlosti, multimediální systém s navigací, sledování slepého úhlu, zadní parkovací kameru a tak dále. Přitom je to stále auto za solidní peníze. S aktuálním zvýhodněním 40.000 Kč na skladové vozy stojí velice sympatických 346.900 Kč. A to je prosím pěkně auto, u kterého už není moc za co připlácet.
Testovaný Duster dostal ještě červený metalický lak za 13.900 Kč, odemykání hands-free kartou a startování tlačítkem (6.000 Kč) a automatickou klimatizaci za osm tisíc. S aktuální slevou jsme stále hluboko pod 400 tisíci, navíc dostáváme auto, které na první pohled rozhodně nepůsobí nikterak vylevněně. Nevím, jak to Dacia dělá, ale za cenovou politiku má u mě obrovské uznání.
Vše při starém
Dusterů druhé generace už se nám v redakční garáži zastavilo nespočet, pojďme si tedy interiér připomenout jen tak letem světem. Slabším místem rumunského SUV je poměrně malý nástupní prostor způsobený výrazně skloněnými předními sloupky. S výškou 178 cm tedy s nasednutím nemám problém, kolegové vyššího vzrůstu už si však stěžují na jistý diskomfort.
Když se pak za volantem usadíte, zjistíte, že si tu jako v typickém SUV nepřipadáte. Auto je sice vyšší než klasické hatchbacky, nahání to ale především na světlé výšce (210 mm je pro LPG shodných s konvenčními verzemi). Sedáky jsou poměrně nízko a nemají kdovíjaké boční vedení, místa pro nohy a nad hlavou tu nicméně zůstává dostatek. Vyšším motoristům může vadit střecha protažená hodně dopředu, takže nemusí úplně ideálně vidět na světelné křižovatce. Naopak výhled skrz úzké přední sloupky je skvělý, tady se vám žádný motorkář neschová.
V interiéru sice přetrvávají tvrdé plasty a laciné materiály, v kontextu s cenou mně to ale nijak nevadí. A vybrané věci bych klidně vzal a našrouboval do některých modernějších esúvéček. Například otočné ovladače pro nastavování teploty, které jsou tu hezky při ruce, stejně jako snadno ovladatelné výdechy topení. Obrazovka multimediálního systému je sice hodně nízko a nemá kdovíjakou kvalitu, umí však zrcadlit aplikace z chytrého telefonu.
Sezení vzadu na první pohled připomíná lavici, rozhodně to ale neznamená, že by bylo nepohodlné. Naopak se tu sedí příjemně a vydržet se tu dají i dlouhé cesty. Ani vyšší parťáci z redakce si nestěžují. Před koleny je stále dost prostoru a rezerva zůstává i nad hlavou. Hlavové opěrky jsou zatažené hodně nízko, takže neomezují výhled vzad a nechybí ani čtveřice madel, což už dnes také není samozřejmost.
Zavazadelník pojme 455 litrů, což na papíře možná neoslní, v praxi je to ale kufr plně dostačující. Má pravidelné tvary, snadný přístup do všech koutů a jako bonus prostor pod podlahou, který se do zmiňovaného objemu nepočítá. Sklopením zadních sedaček dostanete 1478 litrů, plynovka tedy nabízí do puntíku shodné parametry jako klasická verze. Jen musíte oželet rezervní dojezdové kolo, které se u předokolek montuje pod vůz. Tam se však kvůli nádržím na LPG nevejde.
Motor, jízdní vlastnosti
Za malý příplatek mnoho změn
Jak už jsem nakousnul v úvodu, za tovární LPG zástavbu si Dacia účtuje rovných deset tisíc korun. Plynovka má technický základ v motoru 1.0 TCe, jenž disponuje silou 74 kW a 160 newtonmetry točivého momentu. Tento přeplňovaný litr je na rozdíl od silnější verze (85 kW) vybaven nepřímým vstřikováním, takže se nemusíte z dlouhodobého hlediska obávat ani krátkého popojíždění po městě. Na rozdíl od přímovstřiků totiž myje sací ventily a netvoří se tu karbon z recirkulovaných výfukových plynů. To stejné platí pro klasický litr i provedení LPG s 34litrovou nádrží navíc.

Tím se dostáváme k důležitým číselným rozdílům. Předně plynovka „umí“ o 10 newtonmetrů vyšší točivý moment v nižším spektru otáček. Zatímco 160 N.m z klasického turbobenzinu dostáváme od 2750 do 4000 otáček, 170 newtonmetrů má LPG verze k dispozici již od dvou tisíc. Zástavba LPG přitom na provozní hmotnosti přidala pouze 30 kilogramů. Plynovka zvládne o 30 kg těžší nebrzděný (660 kg) a 200 kg těžší (1300 kg) brzděný přívěs. To všechno při zachování shodné světlé výšky, ale i nájezdových úhlů, díky kterým se Duster neztratí ani na nezpevněných cestách. Záměrně nepíšu v terénu, protože plynovka dostává výhradně pohon předních kol. Jako bonus Dacia zachovala stejně velkou padesátilitrovou benzinovou nádrž a pro zástavbu LPG využívá kvalitní italské komponenty Landi Renzo.
Motor startuje vždy na benzin, ale pokud není nádrž na LPG prázdná, přepne se pohon na plyn do několika sekund. V obou režimech zůstává tříválec na volnoběh dobře odhlučněný, o svém původu dá akustikou vědět až ve vyšších patrech otáčkoměru. Celkově je to pro tříválec Dusteru příjemnější prostředí. Při zvedání se z nízkých otáček duní, což je způsobeno jednoduchou (a levnější) spojkou bez dvouhmotového setrvačníku. Ve středním pásmu ale ožívá a nedělá mu problém rozpohybovat ani takto velké auto. Při jízdě na plyn jste na stovce za 13,8 sekundy, v benzinovém režimu potřebuje tříválec o šest desetin více. Zase se ale „plynová“ jízda musí spokojit s maximální rychlostí 168 km/h, tedy o 4 km/h méně než zvládne benzin.
Za korunu na kilometr. Jde to?
Slabším místem jsou pak nekonzistentní reakce na sešlápnutí plynového pedálu, což je způsobeno klasickým sáním se vzduchovým mezichladičem. Vždy tedy záleží, jestli je sání zrovna natlakované. Druhou výtku máme k manuální pětistupňové převodovce, což je pro LPG jediná možná volba. Ani při klidné jízdě není řazení zrovna přesné a potřeba svižnějšího tempa převodovce rozhodně nepřidá. K samotnému převodování ale nelze mít – vzhledem k zaměření auta – velké výhrady. Při dálničních 130 km/h motor točí nějakých 3500 otáček.
Při plném doplnění máme k dispozici 34 litrů LPG, které vystačí na vzdálenost asi 400 kilometrů… tedy v týdnu, kdy jsem namísto dálnice cestoval spíše ve městě a po okreskách. Průměrná spotřeba tedy činí nějakých 8,5 litru, což při průměrné ceně 12,60 Kč za litr LPG znamená náklady 1,07 Kč na kilometr. Pozor, spotřebu LPG i benzinu musíte pečlivě sledovat, neboť palubní počítač průměry z nějakého důvodu neukazuje. O zbývajícím plynu vás informují jen světelné diody vlevo od volantu, prostým stiskem tlačítka pak přepínáte mezi plynovým a benzinovým režimem. Měnit jej můžete klidně za jízdy a změnu ani nepostřehnete.
Pokud už jste se s druhou generací Dusteru někdy svezli, nemusíte se bát, že by vás LPG provedení mělo nějak zaskočit. Na sedmnáctipalcových kolech je to stále houpavé (v dobrém slova smyslu) a měkce odpružené SUV, které na strupaté okresce jede pohodlně, zdárně tlumí větší nerovnosti a do kabiny posílá tupé rány až na opravdu velkých výmolech. To všechno s vlečkou vzadu a pneumatikami 215/60 R17.
Snad ještě větším překvapením je chování v zatáčkách. Ne, vlastnosti sportovního crossoveru tady opravdu nečekejte, na to se musíte porozhlédnout v jiné cenové relaci. Duster vyniká ochotou zatáčet, když s volantem zacházíte plynule. Jakmile začnete zběsile měnit směr a prahnout po ostřejším svezení, rychle se dostaví projevy nedotáčivosti. Pokud ale budete s Dusterem jezdit tak, jak se u SUV s litrovým tříválcem předpokládá, může vás překvapit nanejvýš mile.
Závěr
Závěr
V titulku jsem napsal, že je tato Dacia Duster levná, pěkná a úsporná. O prvním a posledním asi nemusíme vést spory. Pořizovací cena auta nemá na českém trhu konkurenci, takže mu snadno odpustíte i nějaké ty levné nedostatky v interiéru. Na druhou stranu… kapotou Dusteru zvedají plynové vzpěry, u nejnovějšího Golfu (!) osmé generace si musíte vypomoci ručně.
Úsměvně tak pro někoho může působit maximálně slovíčko pěkná. Je to samozřejmě mé subjektivní hodnocení, ale takto nakonfigurovaný Duster se mně opravdu líbí. A znovu je potřeba připomenout, že ani slušně vybavený kousek vás nemusí stát veškeré životní úspory.
Plynovka za symbolický příplatek 10.000 Kč je pak takovou třešničkou na dortu. Jezdí za málo, zároveň poskytuje lepší parametry a kupec není ošizen o nic ze schopností standardního benzinového tříválce. Jen na sladění s pětistupňovým manuálem by se dalo ještě ledacos zlepšit. Ani podvozkově na tom Duster není špatně – je to pohodlné a ochotně zatáčející SUV, které začne mít námitky až při svižnějším tempu. Jestli ale u vás hraje prim poměr cena/výkon, těžko budete hledat lepší adresu než nejbližší dealerství Dacie.
Nejlevnější verze modelu | 269.900 Kč (1.0 TCe/74 kW Access) |
Základ s testovaným motorem | 289.900 Kč (1.0 TCe/74 kW LPG Essential) |
Testovaný vůz bez příplatků | 346.900 Kč (1.0 TCe/74 kW LPG Prestige) |
Testovaný vůz s výbavou | 374.800 Kč (1.0 TCe/74 kW LPG Prestige) |
Plusy
- Pořizovací cena
- Náklady na provoz
- Příplatek za LPG jen 10.000 Kč
- Solidní jízdní vlastnosti
Minusy
- Horší nastupování za volant a výhled na semafory
- Nepřesná manuální převodovka
