TEST Cupra Formentor VZ – Než nastoupí pětiválec
Značka Cupra má v nabídce první svébytný model a rovnou s ním proklouzla do finálové šestky Evropského auta roku (COTY). Teď se konečně zastavil také v naší redakci.
Design, interiér
Mám-li mluvit sám za sebe, příchod Cupry Formentor jsem vnímal jako na houpačce. Nově vzniklá sportovní značka má v nabídce první samostatný model, který není jen přeznačkovaným Seatem. Původně se tedy říkalo, že Formentor dostane i „civilní“ ekvivalent s písmenem S ve znaku, nakonec se ale od tohoto nápadu upustilo. Skvěle, zkrátka půjde o specialitku!
Jenže chvilku na to přišla informace, že tahle nová sportovní značka nasadí do svého zbrusu nového modelu i motory 1.5 TSI či 2.0 TDI… co prosím? Jakkoliv to Cupra vysvětluje analýzami evropských trhů, podle kterých zákazníci i tyto slabší motory chtějí (oh, jak oblíbená formulka), v mých očích to celý Formentor tak nějak shazovalo. Takže se upustilo od běžného Seatu, aby se pak docela obyčejná technika namontovala do „sportovní“ Cupry a mohla stát o balík víc?
Než ale tato výtečná strojovna nastoupí do služby, můžeme Cupru Formentor vyzkoušet s dosavadním vrcholem nabídky. Ten nese označení VZ (španělsky velóz = rychlý) a v útrobách má nám již dobře známou kombinaci motoru 2.0 TSI (tady naladěného na 228 kW, respektive 310 koní), sedmistupňové dvouspojky DSG a pohonu všech kol 4Drive. Stejnou soustavu naladěnou na rovných 300 koní známe z Cupry Ateca či Volkswagenu T-Roc R, 320koňová verze zase dřímá ve zcela novém Golfu R. V případě Formentoru ale přijíždí v balení, které napříč koncernovými modely nemá obdoby.
SUVback
Zatímco o pojmenování modelu podle poloostrova na Mallorce nemusíme vůbec diskutovat, nad karosářským provedením už by se dala vést docela dlouhá debata. Je to SUV, nebo hatchback? Když si auto obcházím kolem dokola, vůbec bych se nestyděl říct, že jde o takový přifouknutý kompakt. Silueta vozu je vcelku nízká a podtrhuje ji i svažující se záď navozující dojem kupé. Na druhou stranu co do délky vůz vyplňuje mezeru mezi Atecou a sedmimístným Tarracem. Sama Cupra říká, že jde o CUV, já bych raději zůstal u crossoveru…
Testovaný kousek přijíždí se speciálním šedým metalickým lakem Graphene (+23.900 Kč) a obouvá příplatková 19“ kola z lehkých slitin Performance Copper (+23.900 Kč), vyznačující se měděným zdobením. Jasně, cuprum = měď, dává to smysl. Osobně bych ale tuto barvu na kolech tak úplně nepotřeboval a ušetřené peníze za příplatková kola (standardem pro VZ jsou pořád devatenáctky) investoval do modrého matného lakování Petrol (+53.900 Kč). Není to sice levná záležitost, ale tahle barva vozu náramně sluší!
Vyjma barevné kombinace ale není mnoho dalších věcí, které bych na exteriéru měnil. Proporce s nízkou siluetou a krátkými převisy působí vyváženě, tvář auta zase dostatečně dravě. Tedy až na ty kulaté mlhovky, které mi ke zbytku tak nějak nesedí. Zajímavé je i to, že spodní část předního nárazníku a zadního difuzoru je v černém klavírním laku a obávám se, jestli nebude náchylná na škrábance. Vzadu najdeme dvě dvojité koncovky výfuku a… světe div se, obě jsou pravé!
Nejdražší příplatek prozrazují brzdové třmeny v měděné barvě. Ty totiž avizují, že jsme investovali do příplatkové soustavy Brembo (+59.900 Kč), ke které se ještě dostaneme. Nezapomnělo se ani na bezdotykové otevírání pátých dveří (+13.900 Kč), naopak bezklíčový přístup a startování jsou součástí standardní výbavy.
Původ nezapře
Formentor je sice prvním svébytným modelem značky, architekturu MQB sdílenou s kompaktními novinkami koncernu (Leon, Golf, Octavia a spol.) však nezapře. Poznávacím znamením je třeba dotyková (a také tady nepodsvícená) lišta pod obrazovkou multimediálního systému, pouze novější typ USB-C či zcela nový a minimalistický volič samočinné převodovky. Volič mi nikterak nevadí, lištu bych ale nechal okamžitě vytrhnout. Ovládání čehokoliv skrz ni je titěrná práce, po západu sluníčka pak nemožná. To ani tak není kritika Cupry jako spíše někoho, kdo tato multimédia v koncernu dával dohromady.
Jinak se ale s 12“ obrazovkou infotainmentu spolupracuje dobře. Ikonky v menu jsou barevně odlišené, vcelku velké a daleko od sebe, takže se na ně dá snadno trefit i za jízdy. Listování multimédii probíhá plynule a bez sekání, stejně tak reakce na dotyk jsou okamžité a není třeba povel vícekrát opakovat. Skrz displej se vypíná systém stop-start a armáda dalších asistentů. Třeba hlídání jízdního pruhu můžete deaktivovat zmáčknutím levé páčky a úkon následně potvrdit na volantu. Zatímco v Golfu tento postup funguje před každou jízdou bezvadně, tady narážím na problém. Digitální přístrojový štít se při vyvolání asistentů skrz páčku přepne do jiného zobrazení, a když hlídání pruhu vypnete a tabulku s asistenty zase shodíte, zůstanou vám budíky v jiném rozpoložení. Protože já na digitálních budících preferoval klasické zobrazení se dvěma kulatými ukazateli, musel jsem pokaždé zase přepnout zpátky na tento vzhled.
Možností zobrazení máte na budících několik, stejně jako si můžete vybrat, která data o jízdě chcete mít v kapličce zobrazena. Kromě tradičních informací je to třeba teplota provozních kapalin, „géčka“ v zatáčkách či stopky pro jízdu na okruhu. Naopak volant si Cupra stále řeší po svém, takže má Formentor klasická tlačítka namísto jakýchsi dotykových ploch v Golfu. To chválíme, neboť se vám nemůže stát, že o některou z těchto ploch v rejdu zavadíte omylem a nedopatřením si tak aktivujete nějakou funkci. Ne že by to byl v Golfu a spol. denní chleba, ale stává se to. Naopak pochvalu si zaslouží elegantní ambientní osvětlení. Svítící linka se táhne pod celým čelním oknem a pokračuje až do výplní dveří. Tady nedělá jen parádu, ale slouží i coby prodloužená ruka sledování slepého úhlu. Pokud vedle sebe máte jiné vozidlo, proužek svítí oranžově.
Místa má dostatek
Proti „krátkému“ Leonu je Formentor s délkou 4450 mm o 82 mm delší, rozvor má však crossover o šest milimetrů kratší. Když si tedy sportovní skořepinovou sedačku řidiče nastavím na svou výšku 178 cm (mimochodem se v ní sedí příjemně a navzdory vyšší stavbě karoserie i překvapivě nízko), nemám vzadu tolik místa jako v Leonu, přesto mi rezerva několika čísel zůstává před koleny i nad hlavou. Lidé vyššího vzrůstu si už vzadu mohou stěžovat, že se hlavou dotýkají stropu, přesto jsem se vzhledem ke svažující se střeše obával, že to s prostorem ve druhé řadě bude ještě o chlup horší.
Motor, jízdní vlastnosti
Rychlý univerzál
Jak už jsme si řekli, aktuální vrchol Formentoru představuje motor 2.0 TSI, tedy dvoulitrový turbobenzin s výkonem 228 kW (310 k) v 5450 až 6600 otáčkách a maximem točivého momentu 400 newtonmetrů v širokém pásmu od 2000 do 5450 ot/min. Kombinace se sedmistupňovou dvouspojkovou a pohon všech kol řešený elektronicky řízenou lamelovou spojkou jsou standardem. Tabulky dále prozrazují zrychlení z klidu na stovku za 4,9 sekundy a maximální rychlost omezenou na 250 km/h.
Naše měřící technika při několika opakovaných pokusech ukazuje, že akcelerace z místa na stovku může být i o jednu až dvě desetinky svižnější. Zpravidla se na displeji racelogicu objevovala hodnota 4,8 s. Formentor je tedy v našem měření rychlejší než Cupra Ateca (5,1 s) i VW T-Roc R (5 s). Ve všech třech případech obouvaly vozy zimní pneumatiky. Formentor má sice o deset koní víc, proti zmiňovaným koncernovým SUV je však s pohotovostní hmotností 1644 kilogramů nepatrně těžší.
Naopak skvělá jsou již zmiňovaná Bremba. Brzdová soustava je bez přehánění k neutahání a z nesmyslných rychlostí stojíte takřka okamžitě. Jasně, pořád mluvím jen o zkušenostech v rámci veřejných silnic. Ale věřím, že ani na mosteckém autodromu by se Formentor nenechal zahanbit a s Machim za volantem by nejednomu spolujezdci pořádně promíchal orgány.
A proč univerzál? Hned prozradím. Když totiž utlumíte veškeré sportovní ambice auta a chcete se prostě jen pohodlně a komfortně přepravit z bodu A do bodu B, Formentor vám vyhoví. Ne že by byl motor nějakým způsobem přiškrcený, naopak na sešlápnutí plynového pedálu reaguje i v komfortním režimu okamžitě a při potřebě předjíždět tak nemusíte počítat s kdovíjakou prodlevou. K rychlé jízdě však vyloženě nevybízí, takže crossover poslouží i jako daily vůz pro přepravu dětí do školky. Převodovka v takovém případě nechává motor pracovat v nižších otáčkách a při městském popojíždění navzdory absenci jakékoliv elektrifikované výpomoci přehnaně necuká ani při rozjezdech.
To jsem vážně čekal…
Zhruba třísetkoňový koncernový balíček s automatem a pohonem všech kol nám v redakci nedělá společnost poprvé a pří vší úctě ke Cupře tu asi ani nebylo co nového vymýšlet. Při popisu jízdních vlastností tedy netřeba předstírat překvapení známé z předávání slavíků. Jen dodám, že verze VZ má standardně adaptivní tlumiče nastavitelné v patnácti úrovních a víceprvkovou nápravu vzadu.
Z principu je podvozek i v komfortních režimech tužší, znovu se ale musím vrátit k myšlence univerzálu. Překvapilo mě totiž, jak bezproblémové je korzování třeba po městských kostkách. Jasně, uvnitř o nich víte, namísto nepříjemných ran se však ozývá jen takové tlumené podupávání, které na komfort posádky nemá zásadní vliv. Devatenáctipalcová kola tu nepředstavují zas až takový problém, jak jsem se zprvu obával. Do kabiny o sobě dají vědět až opravdu velké díry. Když nějakou takovou vymetete v zatáčce, podvozek si bouchne, ale vůz i nadále jistě drží zvolenou stopu a neuskakuje.
Doménou Formentoru jsou pochopitelně hladké silničky. Vyjma skvělých brzd a adaptivního podvozku (kde auto celkově ještě více ztuhne) si vypomáhá také progresivním řízením a elektronickou uzávěrkou diferenciálu (XDS). V praxi to znamená, že auto zvládne projet zatáčku opravdu rychlým tempem, karoserie se výrazně nenaklání a celkový projev vozu je hodně dlouho neutrální. A protože to není čistokrevné SUV, za volantem si připadáte spíše jako v klasickém hatchbacku. Příval endorfinů se ale nekoná. Celkový projev vozu je na suchém asfaltu navzdory všem výše popsaným berličkám spíše sterilní, petrolheadské chvalozpěvy tady zkrátka nečekejte.
Proti T-Rocu R mi však Formentor přišel lépe odhlučněný při delších dálničních přesunech. Motor při 130 km/h točí 2400 otáček a valivý hluk od kol či aerodynamický svist se při takovém tempu projevují jen minimálně. Přepnutím do komfortního režimu se sice nedočkáte plavné a houpavé jízdy, podvozek je pořád spíše tužší, ale rozhodně to není nic, kvůli čemu byste potřebovali co hodinu zastavovat a protáhnout naklepané kosti.
Závěr
Závěr
Ceník Cupry Formentor začíná na částce 774.900 Kč, pokud si tedy vystačíte s motorem 1.5 TSI (110 kW) a šestistupňovým manuálem. To testované provedení VZ už přijde na 1.334.900 Kč, je tedy o rovných 50.000 Kč dražší než sesterská Cupra Ateca. Se všemi našimi příplatkovými položkami jsme na hodnotě 1.486.900 Kč, což… no, není málo. Zcela právem se můžete ptát, proč při hledání sportovních požitků u nově vzniklé značky nesáhnout raději po Cupře Leon za 1.064.900 Kč. Absentujících 10 koníků vás u 154 kg lehčího auta asi trápit nebude. A jistě oželíte i o 40 litrů menší zavazadelník.
Těším se na pětiválec. Jízdní vlastnosti Formentora asi do úplně jiného vesmíru nevystřelí, posunout požitek za volantem na vyšší úroveň by ale zcela jistě mohl. Motor má obrovský charakter a na zkušenosti s ním milerád vzpomínám. A když by se pojil s nějakou líbivou akustikou (zdravíme Igora Akrapoviče), zdaleka nebudeme nic namítat. Otázkou zůstává jen to, jak přidrzlá může být Cupra stran ceny takového auta. Už čtyřválcový Formentor stojí přes 1,3 milionu a Španělé si za pětivál jistě nechají dobře zaplatit. To už se ale nebezpečně přibližujeme do vod Audi, jejíž RS Q3 s pětiválcem dnes přijde na něco přes 1,7 milionu korun.
Nejlevnější verze modelu | 774.900 Kč (1.5 TSI/110 kW Cupra) |
Základ s testovaným motorem | 1.334.900 Kč (2.0 TSI DSG 4Drive/228 kW Cupra VZ) |
Testovaný vůz bez příplatků | 1.334.900 Kč (2.0 TSI DSG 4Drive/228 kW Cupra VZ) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.486.900 Kč (2.0 TSI DSG 4Drive/228 kW Cupra VZ) |
Plusy
- Atraktivní design
- Hezká a vcelku prostorná kabina
- Bohatá standardní výbava
- Všestranné možnosti využití
- Výtečné brzdy
Minusy
- Pořizovací cena
- Absence jízdních emocí
