Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Citroën
Citroën
Citroën
Citroën
43 Fotogalerie

TEST Citroën SpaceTourer 2.0 BlueHDI Business – Když MPV nestačí

Existuje určitá skupina lidí, pro které je i velké MPV příliš malé. Je to i můj případ. Pak ovšem nezbývá, než sáhnout po dodávce. Obstojí v tomto ohledu krabice od PSA?

Rodiny se dvěma dětmi ani netuší, jak jednoduchý život vlastně mají. Ve chvíli, kdy přestanou využívat kočárek, vlastně může jako rodinný vůz posloužit i běžný kompakt. Nebo SUV, kombi či MPV nižší střední třídy – cokoli, co má kufr s objemem kolem 450 litrů už takové rodině vyhoví. A když ne, přikoupíte „rakev“. Jenže ve chvíli, kdy máte potomky tři, se dostáváte do úplně jiného světa. Kompakty si můžete klidně škrtnout, tři sedačky se dozadu vejdou do máločeho včetně sedanů, kombi a SUV střední třídy a pokud náhodou ano, je k dispozici malý kufr. A tak už se rázem ocitáte ve sféře plnohodnotných MPV a ani ta nemusí stačit, takže je tu jediná šance – „osobní dodávka“.

Oproti běžnému osobáku už je třeba udělat určité kompromisy, ale odměnou jsou doslova kvanta místa a pár dalších příjemností. Tuhle kategorii přednedávnem obohatila nová generace modelů od PSA a u Citroënu rovnou změnili jméno z notoricky známého Jumpy na SpaceTourer. Jak výstižné!

Design auta vznikl pouze s pomocí pravítka a kružítka, ale i přesto (nebo možná právě proto) vypadá velmi sympaticky a moderně. Když uvážím, že je to jen dodávka a ještě navíc s tmavým lakem, překvapilo mě, kolik pohledů mi okolí věnovalo. Zvenku je to tedy rozhodně huj, ale co uvnitř?

Na velikosti záleží

Nikdy jsem nepatřil k ftalátomilům, takže mi poněkud hardcore (doslova) materiály v interiéru zase tak moc nevadí. Palubní deska je vcelku pohledná, s dobrou ergonomií a šikovnými odkládacími prostory, to se ale nedá říci o volantu a hlavici řadicí páky, ani jedno se nedrží nijak zvlášť dobře, výstupek s pákou pak trošku utlačuje pravou nohu řidiče, ale méně než třeba u traficu a jeho klonů. Naopak přední sedadla jsou velkoryse dimenzovaná, ale nepříliš pohodlná a bez bočního vedení, vysoký posaz je však příjemný a potěší i rozumný sklon sloupku řízení. Osobní auta připomíná „neočesaný“ palubní počítač s obvyklými funkcemi, také infotainment je v pořádku, jen displej poněkud malý.

Pokud jde o zadní sedadla, přístup k nim je díky lehkému otevírání posuvných dveří snadný i pro dítě, byl jsem však poměrně nepříjemně překvapen, jak málo místa je vzadu v příčném směru, tedy minimálně ve srovnání s již zmíněným traficem. Boční pasažéři jsou nalepení na dveřích a přitom i k osobě uprostřed mají trochu moc blízko. Ovšem tři dětské sedačky se sem bez problému vejdou – mise splněna. Před koleny je navíc místa opravdu nadbytek. Třetí řadu sedadel tak můžete kompletně vyjmout (nebo třeba jen její část) a k dispozici je gigantický nákladový prostor, který pojme zavazadla snad na každou dovolenou. Posuvné dveře jsou obrovskou výhodou při parkování, ostatně snadno lze zavřít i obří, vzhůru výklopná pátá… vrata.

citroen testy dodavkycitroen testy dodavky | acz 

Motor, jízdní vlastnosti

Teď bych se měl správně vrhnout na motor, ale je vcelku obyčejný, tak raději zmíním řízení. To mě totiž opravdu nadchlo. SpaceTourer je přesně jedna z těch dodávek, které může závidět kdejaký sporťák. Ostré, přesné, strmé a dobře vyvážené řízení s příjemnou zpětnou vazbou je něco, čím by se třeba takový Golf GTI mohl inspirovat. Jízda s autem je tak překvapivě zábavná. Tedy do chvíle, kdy přijde nějaká ostřejší zatáčka. Tam, kde se trafic prosmýkne s lehkostí a neutralitou, přebírá u citroënu poměrně záhy vládu nedotáčivost a pocit, že je na vnějším předním kole obrovské množství váhy.

Při jízdě však potěší až překvapivě komfortní pérování, auto má daleko do obvyklých užitkových kostitřasů, dokonce lze hovořit o plavnosti, ta se však nesnoubí se schopností tlumit rázy. Na nerovnostech spacetourer tluče. Na poměry osobního auta dost, s dodávkami nemám moc možnost srovnání, ale trafic zvládá hrboly suverénněji.

citroen testy dodavkycitroen testy dodavky | acz 

Svižný a úsporný

Naftový dvoulitr má výkon 110 kW a točivý moment 370 N.m a přestože to na tak velké auto nevypadá jako kdovíjak silná motorizace, faktem je, že dynamika je naprosto bezproblémová. S autem se snadno předjíždí a není nutné příliš řadit, což je dobře, protože kulisa šestikvaltu je kostrbatá a nepříliš přesná. Je otázkou, jak bude vypadat dynamika při plném obsazení, ale dva dospělé, tři děti a příslušná zavazadla zvládne bez problémů.

A co je ještě důležitější – je velmi skromný. Na dálnici točí 2600 otáček a stačí mu 9,2 l nafty, při devadesátce mám na otáčkoměru 1750/min a na palubním počítači 5,3 l. Jeho francouzský rival je o litr žíznivější. Hlučnost motoru se drží v rozumných mezích, je horší, než u osobních aut, ale nedá se říci, že by čtyřválec posádku obtěžoval. Ostatně i hluk od kol a aerodynamický svist se drží v rozumných mezích, dílem jistě i proto, že zpětná zrcátka jsou poněkud malá a výhled směrem vzad tedy není úplně nejlepší.

citroen testy dodavkycitroen testy dodavky | acz 

Závěr

Citroën SpaceTourer je pohledné auto, které rozhodně může být smysluplnou alternativou těm, kterým jsou klasické osobáky příliš malé. Rozdíly mezi nimi a užitkovými modely se zmenšují a není nutné přistupovat na spousty kompromisů.

Vůz není příliš hlučný, je pohodlný, úsporný a prostorný. Může se pochlubit i přesným řízením a palubními systémy srovnatelnými s osobáky. Horší je to s tlumením rázů, jízdními vlastnostmi a řazením a v přímém srovnání s konkurencí by mohlo být více místa v příčném směru. A také cena verze Business je docela vysoká, vždyť testovaný kousek i s příplatkovou výbavou přišel na více než milion.

citroen testy dodavkycitroen testy dodavky | acz 

Nejlevnější verze modelu768.350 Kč (1.6 BlueHDi/85 kW XS Business)
Základ s testovaným motorem822.800 Kč (2.0 BlueHDi/110 kW XS Business)
Testovaný vůz bez příplatků853.050 Kč (2.0 BlueHDi/110 kW M Business)
Testovaný vůz s výbavou1.031.550 Kč (2.0 BlueHDi/110 kW M Business)

Plusy

  • Úsporný motor
  • Přesné a komunikativní řízení
  • Tichý interiér

Minusy

  • Nedotáčivost
  • Horší tlumení rázů
  • Nepřesné řazení

Foto: David Rajdl