Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Citroën C3 Pluriel
Citroën C3 Pluriel
Citroën C3 Pluriel
Citroën C3 Pluriel
31 Fotogalerie

TEST Citroen C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive - Letní románek (07/2003)

V roce 1999 byla na frankfurtském autosalónu představena studie Citroen Pluriel, která se nyní dostává do výroby pod označením C3 Pluriel.

Právě tento model francouzské automobilky ukazuje, jak jednoduchá myšlenka zvýší několikrát užitnou hodnotu automobilu a to bez potřeby zavádět do výroby složitá a drahá technická řešení.

Tímto testem doplňujeme dříve zveřejněný podrobný popisprvní jízdní dojmy o naše praktické zkušenosti s tímto unikátním automobilem.

Už v konfiguraci s instalovanými oblouky a nataženou střechou jde o atraktivní automobil, který je plně srovnatelný s většinou malých třídveřových hatchbacků na trhu. Zářivá oranžová metalíza bije do očí a přitahuje pohledy nejen té něžnější poloviny lidstva. Tmavší oblouky a plastové díly v okolí oken odlehčují vysokou stavbu karosérie a naznačují, že Pluriel může být i otevřeným vozem. V krásném letním dni jde ale plátěná střecha i boční okna velmi rychle dolů. Bezrámová elektricky stahovaná okna a absence prostředního B-sloupku umožňují výborný výhled do stran a pocit volnosti všem cestujícím. Ovládání zadního páru trojúhelníkových bočních skel je umístěno mezi předními sedadly, takže na ně pohodlně dosáhne jak řidič, tak obě vzadu sedící osoby. Plátěná vícevrstvá střecha je otevírána také elektricky a to kruhovým otočným ovladačem u horní hrany rozměrného a klenutého čelního skla. Mezi úplně zavřenou a zcela otevřenou střechou je celkem 8 poloh. Skleněné zadní okno je při nejvíce otevřené střeše zcela zakryto srolovanou plátěnou střechou a pokud nejste líní, může proměna pokračovat dále. Dosud vše probíhalo z místa řidiče, nyní už ale musíte vstát a několika dvojhmaty složit plátěnou střechu spolu se skleněným zadním oknem pod dno zavazadlového prostoru. Důmyslný mechanismus i pak umožňuje využít prostor pro zavazadla. To zpravidla kabriolety s plátěnou nebo pevnou skládací střechou nedovolují nebo vám v tom lepším případě zůstane symbolických několik desítek litrů místa. V Plurielu zůstává dostatečný a tvarově pravidelný prostor pro zavazadla, který navíc není shora omezen sklopenou střechou (tak tomu bývá právě u konkurenčních klasických kabrioletů). Toto řešení se stalo základním kamenem variability a velmi dobré využitelnosti Plurielu - auta pro radost.

Pokračovat můžeme sejmutím obou 12 kg těžkých oblouků. Tím se z kabrioletu stává spider, který má zajímavou a designérsky čistou siluetu, kterou mu může závidět i legendární Volkswagen Brouk nebo nyní New Beetle. Sejmutí oblouků je však malá loterijní sázka, protože je musíte nechat doma v garáži a bez nich nelze automobil uzavřít třeba proti náhlé letní bouřce.

Výhodou je, že madlo pro cestující vzadu můžete použít k přenášení oblouků, na druhou stranu jsou ale poměrně neskladné a nemáte-li garáž, v bytě budou dost překážet. Posledním evolučním stádiem Plurielu jsou sklopená zadní sedadla, která se stávají dnem rozměrného zavazadlového prostoru. Otevřený automobil se pak krátkodobě může stát malým stěhovákem. Ložná délka 1180 mm a přes 1000 litrů zavazadlového prostoru v této konfiguraci jsou unikátní hodnoty. Potřebujete-li vézt něco delšího, není žádný problém. Dolů sklápěné víko zavazadlového prostoru necháte otevřené a tak vznikne 1750 mm dlouhý ložný prostor. Víko lze zatížit hmotností až 100 kg, což pomůže při nakládání těžšího zavazadla nebo může posloužit jako sedátko při zastávce na cestách s Plurielem.

Se zcela otevřeným Citroenem lze pohodlně cestovat ve dvou, rychlostmi do cca 100 km/h. Rychleji už to dlouhodobě není příjemné díky turbulencím. Větrná ochrana čelního skla přirozeně chybí dvěma vzadu sedícím cestujícím, kteří si začnou stěžovat už při rychlostech kolem 50-60 km/h. Při jízdě po běžných silnicích nás překvapila poměrně tuhá karosérie (oproti C3 vozíme 130 kg dodatečných ocelových výztuh karosérie). Plurielu nesvědčí jen příčné nerovnosti, což je pochopitelné vzhledem k velikosti automobilu. Při jízdě s nataženou střechou se rozdíl v jízdních vlastnostech oproti běžnému C3 téměř nedá postřehnout, o trochu vyšší je pochopitelně aerodynamický hluk.

Když vás otevřená verze omrzí a rozhodnete se pro zpětnou přestavbu, může se vám stát, že složitý mechanismus sklápěcí střechy v zádi bude vítězit nad vaší technickou představivostí, vynalézavostí a pamětí. Budete si podobně jako my napoprvé klást otázku: Jak jsme to jen do toho kufru složili, když to teď nejde zpět. Řešení je jednoduché. Musíte pečlivě zajistit jednotlivé díly v koncových polohách a když nevíte kterou kliku nebo páčku stisknout a jak zatáhnout, nebát se podívat do podrobného návodu výrobce (k tomu jsme nakonec dospěli i my).

Náš oranžový Pluriel měl pod kapotou čtyřválec 1.6 16Vo výkonu 80 kW (110 k) a největším točivém momentu 147 Nm/4750 ot./min. Pro jízdu s tímto otevřeným automobilem naprosto dostatečná pohonná jednotka je standardně dodávána s automatizovanou mechanickou převodovkou Sensodrive, která buď za vás sama řadí, nebo jí pohybem voliče resp. páčkami pod volantem naznačujete, který z pěti převodových stupňů by se vám právě v danou chvíli hodil. Řazení probíhá o něco pomaleji, než kdybyste měnili rychlosti u klasické manuální převodovky, ale více obtěžuje znatelné trhnutí při elektrickém spínání spojky. První jízdní seznámení s touto kombinací motoru a převodovky jsme přinesli zde.

Náš lépe vybavený Pluriel má téměř vše, na co si majitel v této třídě vzpomene. K úplné výbavě je třeba přikoupit ještě metalízu a například CD měnič, naopak ESP není k dispozici vůbec.

Jsme přesvědčeni, že i výrazně levnější varianta s motorem 1.4 (55 kW) s klasickou manuální 5 stupňovou převodovkou za 459.900,- Kč udělá majiteli podobnou službu a radost jako výkonnější a lépe vybavená jedna šestka. Pluriel díky své variabilitě vlastně nemá konkurenci a tak toužíte-li po otevřeném automobilu, bude praktický a svým způsobem krásný Pluriel vaším horkým favoritem nejen pro současné horké letní dny.