TEST Citroën Berlingo a Peugeot Rifter 1.5 BlueHDi 130 – Návrat ztracených synů
Ve Francii se chytili za nos a svůj nepochopitelný krok v podobě konce spalovacích motorů u osobních dodávek vzali zpět. S diesely totiž dávají největší smysl.
Design, interiér
Po konci klasických velkoprostorových aut nemají (nejen) rodiny moc na výběr. Crossovery a SUV jsou sice módní a atraktivní, v prostornosti a praktičnosti vozům MPV mnohdy nesahají ani po ventilky. O to více si osobních dodávek, prakticky jediných alternativ, zákazníci váží.
Proto rozhodnutí bývalého koncernu PSA (Citroën, DS, Opel a Peugeot), kterým z nabídky svých osobních dodávek vyškrtli spalovací motory, vzbudilo rozpaky. Kvůli emisím značky přešly výhradně na elektrický pohon, který dává smysl u městského a příměstského provozu. Jenže kvůli omezenému dojezdu a vysoké ceně zákazníci nejen v Česku o taková auta ve větším množství nestojí.
Ostatně v roce 2022, kdy už v nabídce byl především lokálně bezemisní pohon a kdy prodeje ve srovnání s rokem 2021 klesly, bylo v Česku zaregistrováno 403 nových Citroënů Berlingo a 565 Peugeotů Rifter. Loni to přitom bylo pouze 91, respektive 198 exemplářů obou modelů. A to ještě statistiku vylepšily na poslední chvíli uvedené užitkové verze N1 se spalovacími motory. Bez nich by registrace byly tragické (40 a 39 kusů zmíněných francouzských dodávek).
Sesterská Toyota Proace City Verso, která si spalovací agregáty zachovala (vděčí za to hybridům s nižšími emisemi v nabídce japonské značky), si přitom za rok 2023 připsala 1178 registrací.
A nejinak tomu bylo na dalších evropských trzích, kde elektrické variantě z mnoha rozumných důvodů zkrátka benzin s dieselem nahradit nedokážou.
S modernizací se naštěstí nabídka konvenčních pohonů vrátila do nabídky. To je za mě osobně největší přínos faceliftu. Ale rozhodně ne jediný.
Co se změnilo?
Na první dobrou si u Citroënu Berlingo a Peugeotu Rifter všimnete nových přídí. Berlingo místo úzkých horizontálních světlometů dostalo reflektory klasičtějších tvarů se spodní linkou mířící od nové masky chladiče ven. Jiný je také přední nárazník a další drobnosti.
Velmi podobných retuší se dočkal také sesterský Peugeot Rifter. Ten v minulosti nepůsobil moc atraktivně, díky novým reflektorům s trojicí světelných „drápů“ a odlišnou maskou vypadá elegantněji a prémiověji.
Uvnitř na vás čeká menší množství novinek. Citroën potěší klasickým umístěním (výhradně digitálních) palubních přístrojů. U peugeotu se musíte smířit s tím, že je kaplička nadále vyvýšena, což nemusí každému vyhovovat. Ne všichni řidiči totiž na údaje přes věnec volantu dobře vidí, byť musím uznat, že koncept i-Cockpit v rifteru funguje lépe než v klasických osobních peugeotech.
Na rozvržení palubní desky se prakticky nic nezměnilo. Velmi cením zachování fyzických ovladačů ventilace a otočného kolečka regulace hlasitosti audia.
Dalším znakem modernizace jsou multimedia. Systém se desetipalcovou obrazovkou má výrazně svěžejší prostředí, ostřejší grafiku a rychlejší reakce. Pomalejší je pouze po náběhu, což zamrzí zejména kvůli tomu, že právě na centrálním monitoru deaktivujete otravné udržování v jízdním pruhu a upozornění na překročení povolené rychlosti, což jsou „pomocníci“, kteří jsou v rámci nařízení GSR II od 7. července letošního roku povinní pro všechna nová auta prodávaná v Evropské unii. V praxi jsou ovšem to první, co po startu deaktivuji.
Nové jsou také volanty se subtilnějšími tlačítky, která se i tak stále dobře ovládají. Naopak spíše tvrdší plasty zůstaly. U osobních aut s užitkovým původem ovšem měkčené materiály ani luxusní povrchy stejně nečekáte. Důležitější jsou jiné aspekty.
Jako třeba praktičnost. S tou facelift nijak nehýbal. Stále proto máte na výběr mezi krátkou (4403 mm) a dlouhou verzí se 4753 milimetry s rozvory 2785, respektive 2975 milimetrů. Nadále si můžete zaplatit za sedmimístné provedení. U obou modelů příplatek dosahuje 28.000 Kč. Osobní dodávky jsou skvělé nejen vynikajícím využitím půdorysu, ale také posuvnými bočními dveřmi. Ty jsou k nezaplacení zejména v úzkých prostorech. Jejich další výhodou je bezkonkurenční šířka, díky níž dovnitř bez problémů procpete i rozměrnou dětskou autosedačku.
Citroën Berlingo a Peugeot Rifter vs. Konkurence | ||||
Citroën Berlingo XL | Peugeot Rifter XL | Ford Grand Tourneo Connect | Volkswagen Caddy Maxi | |
Zdvihový objem [cm3] | 1499 | 1499 | 1968 | 1968 |
Výkon [kW] | 96 | 96 | 90 | 90 |
Točivý moment [N.m] | 300 | 300 | 320 | 320 |
Převodovka | 8 AT | 8 AT | 7 DSG | 7 DSG |
Max. rychlost [km/h] | 184 | 184 | 186 | 186 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 10,4 | 10,4 | 11,8 | 11,8 |
Kombinovaná spotřeba dle WLTP [l/100 km] | 5,5 | 5,8 | 5,3 | 4,6 |
Vnější rozměry [mm] | 4753 x 1848 x 1812-1847 | 4755 x 1848 x 1818-1837 | 4853 x 1855 x 1833 | 4853 x 1855 x 1800-1835 |
Rozvor [mm] | 2975 | 2975 | 2970 | 2970 |
Zavazadlový prostor [l] | 1050-1672 | 1050-1672 | 1720-3105 (po střechu) | 1057-3105 |
Základní cena [Kč] | 765.000 | 760.000 | 925.650 | 895.257 |
Potěší také dostatek prostoru v druhé řadě, kam se pohodlně posadí i trojice dospělých. Zavazadelník o délce 135 centimetrů (k zadním sedadlům) má díky vysoké a hranaté karoserie skvělou využitelnost. Pokud potřebujete převážet větší náklad, jsou pro vás obě francouzské dodávky v testované delší verzi (a jejich sesterské modely) naprosto ideální.
Motor, jízdní vlastnosti
Jediná správná volba
Zatímco berlingo můžete mít v krátké variantě i s přeplňovaným zážehovým tříválcem 1.2 PureTech s 81 kilowatty, rifter je k dispozici pouze se vznětovým čtyřválcem 1.5 BlueHDi se 75 a 96 kilowatty.
Diesel je ostatně nejlepší volbou. Díky točivému momentu 250, respektive 300 newtonmetrů v 1750 otáčkách je ideálním společníkem pro aerodynamicky ne zrovna přívětivou karoserii, u které navíc lze očekávat, že její přepravní kapacitu budou uživatelé využívat velmi často.
Zejména výkonnější patnáctistovka v kombinaci s osmistupňovým automatem Aisin za příplatek 50 tisíc u berlinga a 100.000 Kč u rifteru (v jeho případě jde ovšem částka na vrub vyšší linii GT, která manuál ani nenabízí) se jeví naprosto optimálně. Šestistupňová manuál, který byl v berlingu, totiž nepatří k nejpřesnějším. Má také delší dráhy a v každodenním životě není tak příjemný, proto bych si příplatek pro klid duše ospravedlnil.
Zrychlení z 0 na 100 km/h má citroën za 10,3 sekundy, peugeot s automatem je o desetinu horší, což není vůbec špatné. Citroën s peugeotem nejsou dělané na sprinty, průměrnou dynamiku jim proto odpustíte. Jízdně nejsou oba francouzi ničím výjimeční. Na jednu stranu nedokážou úplně zakrýt svůj pracovní původ, na straně druhé se nemají zač stydět.
Dostatečně komfortní podvozky a velmi slušný jízdní projev patří k hlavním atributům, kterými se vás vozy budou snažit potěšit. Výška minimálně 1812 milimetrů je větší než u většiny rozměrově srovnatelných SUV, což se trochu projevuje na chování aut v zatáčkách, kde zkrátka vyšší těžiště nezakryjí. Nejedná se ovšem o nic zásadního. Berlingu s rifterem tohle ale velmi rádi odpustíte. Ta vzdušnost nad hlavou je totiž velmi příjemná. Řidiče potěší také o něco vyšší poloha za volantem.
Kvůli většímu podílu městských kilometrů se spotřeba Citroënu Berlingo nakonec ustálila na 7,3 l na 100 kilometrů, Peugeot Rifter byl i díky delším cestám po dálnici a okreskách o půl litru úspornější. Jestliže dovnitř naskládáte čtyřčlennou rodinu a zavazadla na týdenní dovolenou u moře, budete se pohybovat v rozmezí 6,5-7,0 litru, samozřejmě v závislosti na zatížení a jízdním stylu. S padesátilitrovou nádrží tak zvládnete cestu z Česka až k Jadranu bez tankování.
Elektrickou alternativu se špičkovým výkonem 100 kW a trakčním akumulátorem s využitelnou kapacitou 45 kWh byste na srovnatelné trase museli dobíjet minimálně třikrát. Dojezd tohoto provedení se totiž pohybuje okolo 200 kilometrů. S obsazenou kabinou to bude o několik desítek kilometrů méně.

Závěr
Facelift přinesl především návrat spalovacích motorů v čele dieselem 1.5 BlueHDi, který považuji za nejlepší pohon pro oba testované vozy, jejich německého sourozence v podobě Opelu Combo i japonskou Toyotu Proace City Verso. Lobbuji také za osmistupňový automat, který dodává na uživatelském i cestovním komfortu.
Příjemným osvěžením jsou nová, byť ne bezchybná multimédia. Kaňkou na kráse jsou povinné asistenty, které jsem již zmínil výše. Těm se ovšem nevyhnou žádná nová auta v EU.
Velmi hezky vybavený exemplář s automatem vyjde v obou případech zhruba na 800 tisíc korun, což je v dnešní době vlastně docela málo. Zvlášť když dostanete poctivé, prostorné a praktické auto, které si na nic nehraje. Berlingo s rifterem vás navíc neobtěžují příliš utilitárním charakterem. Jedná se vlastně o rodinná auta, v kterých budete rádi trávit čas.
A takové vozy mi jsou stále sympatičtější. Díkybohu za ně!
Nejlevnější verze modelu | 580.000 Kč (1.2 PureTech 110 6 MT Plus Berlingo M) |
605.000 (1.5 BlueHDi 100 6 MT Allure Rifter) | |
Základ s testovaným motorem | 700.000 Kč (1.5 BlueHDi 130 6 MT Max Berlingo M) |
735.000 (1.5 BlueHDi 130 6 MT GT Rifter) | |
Testovaný vůz bez příplatků | 715.000 Kč (1.5 BlueHDi 130 6 AT Max Berlingo XL) |
760.000 Kč (1.5 BlueHDi 130 8 AT GT Rifter Long) | |
Testovaný vůz s výbavou | 771.000 Kč (1.5 BlueHDi 130 6 AT Max Berlingo XL) |
813.000 Kč (1.5 BlueHDi 130 8 AT GT Rifter Long) |
Plusy
Minusy
Model | Citroën Berlingo 1.5 BlueHDi 130 | Peugeot Rifter 1.5 BlueHDi 130 |
Cena základní sestavy | 715 000 Kč | 760 000 Kč |
Cena testované sestavy | 771 000 Kč | 813 000 Kč |
Motor
| ||
Typ motoru: | přeplňovaný vznětový | přeplňovaný vznětový |
Válce / ventily: | 4 / 4 | 4 / 4 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 1499 | 1499 |
Zdvihový objem (ccm): | 96 / 3750 | 96 / 3750 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 300 / 1750 - 0 | 300 / 1750 - 0 |
Nejvyšší toč. moment elektromotoru (Nm / ot/min): | 0 / 0 - 0 | 0 / 0 - 0 |
Nejvyšší výkon elektromotoru (kW / ot/min): | 0 / 0 | 0 / 0 |
Nejvyšší výkon soustavy (kW / ot/min): | 0 | 0 |
Provozní vlastnosti
| ||
Maximální rychlost (km/h): | 184 | 184 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): | 10.3 | 10.4 |
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): | 0 / 0 / 5.5 | 0 / 0 / 5.7 |
Emise CO2: | 145 | 150 |
Rozměry a hmotnosti
| ||
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): | 1050 / 3500 | 1050 / 3500 |
Objem nádrže (l): | 50 | 50 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 1535 / 540 | 1576 / 525 |
![]() | ||
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
| ||
a) délka (mm): | 4753 | 4755 |
b) šířka (mm): | 1848 | 1848 |
c) výška (mm): | 1812 | 1818 |
d) rozvor (mm): | 2975 | 2975 |
e) rozchod vpředu (mm): | 1553 | 1553 |
f) rozchod vzadu (mm): | 1567 | 1567 |
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
| ||
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): | 1020 / 1230 | 1020 / 1230 |
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): | 590 / 850 | 590 / 850 |
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): | 1090 | 1090 |
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): | 1070 | 1070 |
k) šířka vpředu (mm): | 1610 | 1610 |
l) šířka vzadu (mm): | 1580 | 1580 |
Délka sedáku vpředu (mm): | 480 | 480 |
Délka sedáku vzadu (mm): | 430 | 430 |
Výška opěradla vpředu (mm): | 630 | 630 |
Výška opěradla vzadu (mm): | 580 | 580 |
Místo vzadu pod předním sedadlem: | Ano | Ano |