Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Chevrolet Spark
Chevrolet Spark
Chevrolet Spark
Chevrolet Spark
47 Fotogalerie

TEST Chevrolet Spark 1,2 16V – Městský švihák

Spark si na našem trhu vybudoval pověst nenáročného vozu, který zákazníky získával díky nízkým cenám a nízkým provozním nákladům. V nové generaci se vydává lovit budoucí majitele do nových vod. Místo na cenovku láká na styl.

Skutečnost, že se nová generace Chevroletu Spark vzdaluje filozofii svých předchůdců, přiznává samotný výrobce a staví na ní i svou prodejní politiku.

V případě nejvyššího stupně výbavy s označením LT za 274.900,- Kč by bylo prakticky čirým šílenstvím ze strany Chevroletu chtít nalákat zákazníka na nízkou cenu. Za stejné peníze je dnes možné získat u řady značek automobil o dvě třídy větší. Americká značka tak svůj korejský výrobek označuje za stylový malý automobil pro mladé a vyzdvihuje především jeho design a výbavu.

Potomek vítězného konceptu

Za atraktivní design Chevroletu Spark si do jisté míry můžeme sami. V roce 2007 přivezl Chevrolet na autosalon do New Yorku trojici konceptů s názvy Beat, Groove a Trax. První z nich měl třídveřovou karoserii a tvářil se jako malý sportovec, druhý se pokoušel o lehké retro a třetí měl výraz off-roadu pro městskou džungli. Z této trojice měl vzejít nový sériový model. Rozhodovala o něm veřejnost v on-line hlasování, kterého se zúčastnilo téměř 1,9 milionu účastníků.

chevrolet testy minivozychevrolet testy minivozy | acz
 

S drtivou převahou zvítězil Beat, který tovární designéři pod vedením Taewana Kima upravili do podoby sériového Sparku. Ten vyměnil sportovně působící třídveřovou karoserii za praktičtější pětidveřovou, která si naštěstí zachovala dostatečně velkou porci přitažlivosti. Asi nikoho nepřekvapí, že nejatraktivnější zevnějšek má nejvyšší stupeň výbavy LT. Ten se od svých levnějších sourozenců odlišuje sportovně tvarovanými nárazníky a standardně montovanými 14palcovými litými koly.

Inspirace světem dvou kol

V případě interiéru se designéři sériového Sparku odklonili od výchozího konceptu Beat ještě více, než u karoserie. Zachovány zůstaly jen hlavní linie palubní desky a přístrojový panel inspirovaný motocykly. Ten je namontován na sloupku řízení a stejně jako na jednostopých strojích i zde najdeme kombinaci analogových a digitálních ukazatelů.

Při zkoumání interiéru Sparku LT můžeme začít právě u přístrojů. O rychlosti, jíž se malý Chevrolet pohybuje, informuje ručička analogového přístroje. Displej digitálního ukazatele má funkci otáčkoměru, palivoměru, počítadla ujetých kilometrů, hodin a zobrazuje také informace palubního počítače. Ten ale ani v nejvyšším stupni výbavy neobsahuje funkce zobrazující okamžitou a průměrnou spotřebu paliva.

Palubní deska s díly v barvě karoserie se může pochlubit příjemnou strukturou použitých plastů i jejich dílenským zpracováním, které je na velmi slušné úrovni. Na jejím vrcholu je umístěn displej informující o zapnutí nebo vypnutí airbagů a bezpečnostních pásech. Pod výdechy ventilace má své místo displej autorádia, jehož čitelnost není za slunečných dnů nejlepší.

chevrolet testy minivozychevrolet testy minivozy | aczVe spodní části středové konzoly je umístěno ovládání automatické klimatizace. Ta si zaslouží pochvalu za své výkony při extrémních teplotách, kdy zvládla bez potíží vychladit interiér Sparku, a plus má i za jednoduchost svého ovládání. Nedostatkem pro dlouhonohé řidiče, kteří jsou zvyklí opřít si pravé koleno o středový tunel, bude umístění ovladače rychlosti ventilátoru, jímž si mohou nechtíc vypnout automatický režim klimatizace.

Výhled z nového Sparku je z místa řidiče směrem dopředu a do stran velmi dobrý. Na první pohled se totiž může zdát, že široké základny A-sloupků budou bránit ve výhledu šikmo vpřed a na křižovatkách se za ně budou schovávat i nákladní auta, ale ve skutečnosti výhledu prakticky nijak dramaticky nepřekáží. Trochu horší je situace s výhledem šikmo vzad, který zmenšuje vysoko umístěná spodní hrana zadních bočních oken a C-sloupek společně s plastovým krytem na druhém páru dveří. Výhled přímo vzad je poměrně slušný a parkování se Sparkem LT navíc ulehčuje standardně montovaný zadní parkovací asistent.

Cestující na předních sedadlech mají k dispozici dostatek prostoru ve všech směrech. Řidiči ulehčí nalezení ideální polohy za výškově stavitelným volantem i sedadlo, jehož sedák je možné naklápět, tak aby podpíral stehna.

chevrolet testy minivozychevrolet testy minivozy | acz
 

Chevrolet prezentuje Spark jako plnohodnotný pětimístný automobil, ale pohodlně se budou na zadním sedadle, jehož sedák je 340 mm nad podlahou, cítit jen dva dospělí. Při plném obsazení zadního sedadla je s komfortem, díky vnitřní šířce jen 1310 mm, konec. Děti a dospělé drobnějších postav určitě nenadchne vysoká linie zadních bočních oken a plastový kryt, který je zkracuje a výrazně omezuje výhled ze zadních sedadel do stran.

Vzpomínka na předky

Zatímco design i prostorové poměry v interiéru jsou ve zcela jiné dimenzi než u předchozí verze, zavazadlový prostor zůstává její připomínkou. Základní objem zůstal na hodnotě 170 litrů. Po sklopení zadního sedadla, děleného v poměru 60:40, se objem zavazadelníku zvětší na 568 litrů.

V základním uspořádání nabízí kufr Sparku na délku 520 mm, na šířku 990 mm a na výšku po krycí plato 475 mm. Po sklopení sedadel se prodlouží na 1300 mm a od podlahy po strop nabídne 830 mm. Schod mezi podlahou a nákladovou hranou je 175 mm. Vstupní otvor do zavazadelníku je vysoký 700 mm, ve spodní polovině je široký 820 mm a v horní 900 mm. Nákladová hrana je 740 mm nad zemí.

Největší a nejvýkonnější

V kombinaci s vrcholnou výbavou LT je k dispozici pouze šestnáctiventilová čtyřválcová dvanáctistovka, která představuje v historii Sparku, a jeho přímého předka Daewoo Matiz, motor s největším objemem i výkonem. Papírové údaje o nejvyšším výkonu 60 kW a točivém momentu 111 Nm ve spojení s pětistupňovou manuální převodovkou a pohotovostní hmotnosti 983 kg slibují slušné jízdní výkony.

chevrolet testy minivozychevrolet testy minivozy | aczRealita je ovšem taková, že Spark je i ve své nejlépe vybavené a nejvýkonnější verzi stále automobilem vhodným pro převážně městský provoz, v němž se umí pohybovat jako štika v potoce. Zde je možné profitovat z nízké hmotnosti a schopnosti Sparku svižně akcelerovat z klidu na rychlosti okolo 50 km/h. Obavy nevzbuzují ani krátké vyjížďky za město, na úzkých okreskách totiž vynikne obratnost malého Chevroletu.

Nebezpečí číhá prakticky jen na dálnici, což ovšem platí prakticky pro všechna městská mini. Zde Spark rozhodně není ve své kůži. Při pokusu o předjetí kamionu se nemůžete jednoduše zařadit do mezery mezi rychleji jedoucími vozy, ale musíte si počkat, až za vámi nikdo nebude, a pak teprve jít na věc. V delších nebo strmých stoupáních je potřeba počítat s tím, že malému Chevroletu dojde dech a je nezbytné podřazovat až na trojku.

Při jízdě po dálnici je sice možné dlouhodobě udržet rychlost 130 km/h, při níž motor točí 3500 min-1, ale to zvládnou nejspíš jen otrlejší jedinci, jímž nevadí hluk od motoru, od kol a proudění vzduchu kolem karoserie. A navíc i díky malým 14palcovým kolům působí Spark při takto vysoké rychlosti poměrně nestabilním dojmem. Mnohem příjemnější je cestování s tímto vozem při rychlosti okolo 100 km/h, kdy je motor přeci jen tišší a jízda klidnější. V této rychlosti se z malého Chevroletu opět stane pohodlný automobil, který nabízeným komfortem předčí řadu svých podobně velkých konkurentů.

Kola obutá do vysokoprofilových pneumatik a celková výška 1552 mm přispívají k tomu, že se Chevrolet začne při rychlejších nájezdech do zatáčky hrnout ven přes vnější přední kolo. U městského mini ovšem jen málokoho budou zajímat jeho sportovní ambice a raději se zaměří na schopnost odolat nástrahám silnic českých měst s úseky posetými kočičími hlavami a propadlými nebo naopak drze vykukujícími víky kanálů. Zde se Spark osvědčil na jedničku, při jízdě po dlažebních kostkách v interiéru nic nevrže ani neskřípe a ani není nutné ukončit rázně konverzaci.

chevrolet testy minivozychevrolet testy minivozy | acz
 

Pro městský provoz je vedle odpružení kol dobře naladěno i řízení, kdy účinek posilovače není přehnaně velký a reakce vozu na pohyby volantem jsou poměrně svižné a přesné. Převodovka, k jejímuž ovládání slouží dlouhá řadicí páka, by mohla být přesnější. I nejvýkonnější Spark má, stejně jako jeho sourozenci s litrovým motorem, na přední nápravě kotoučové a na zadní bubnové brzdy, které plně dostačují ke zkrocení tohoto malého vozu.

Vzácný exemplář

Chevrolet Spark s výbavou LT nabízí atraktivní design a bohatou výbavu, která mimo jiné obsahuje šestici airbagů, ABS, autorádio s CD a MP3 přehrávačem, automatickou klimatizaci, elektrické ovládání všech oken i vnějších zpětných zrcátek, mlhová světla a zadní parkovací asistent.

Pohonná jednotka o objemu 1,2 litru společně s komfortně naladěným podvozkem umožňuje poměrně pohodlné cestování i mimo městskou zástavbu. Vzhledem ke specifickému českému trhu ale bude Spark LT, jehož základní cena je 274.900,- Kč, na našich cestách nejspíš podobnou raritou jako Chevrolet Corvette ZR-1, který trůní na zcela opačném konci nabídky koncernu General Motors.

První cena vozu194.900,- Kč (1,0 16V, Spark, 50 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací254.900,- Kč (1,2 16V, LS Plus, 60 kW)
Základní cena testovaného vozu274.900,- Kč (1,2 16V, LT, 60 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků283.900,- Kč (1,2 16V, LT, 60 kW)

Plusy

  • Přijatelný komfort na palubě
  • V rámci kategorie prostorný interiér
  • Originální a funkční design
  • Kultivovaný motor
  • 6 airbagů v základní výbavě, nízký příplatek za stabilizační systém

Minusy

  • Palubní počítač neměří spotřebu paliva ani u nejvyšší verze LT
  • Otevírání víka kufru jen klíčem nebo z místa řidiče
  • Dlouhé převody, motor se jen neochotně vytáčí
  • Vyšší ceny