TEST Chevrolet HHR LT – Řiďte jej s nadhledem
Světová premiéra vozu, který je na domácí půdě označován jako kompaktní retro kombi, se odehrála na autosalonu v Los Angeles v roce 2005. General Motors tímto vozem poněkud opožděně reagovalo na úspěch konkurenčního Chrysleru PT Cruiser. Za vzhled Chevroletu HHR je zodpovědný designér Bryan Nesbitt, který do General Motors přišel od Chrysleru, kde stvořil právě PT Cruiser. Při návrhu HHR dostal poněkud volnější ruku a také více modelářské hlíny. HHR je ve srovnání s PT Cruiserem větší a jeho tvary se ještě odvážněji přibližují klasickým americkým vozům čtyřicátých let. Automobilka ve svých tiskových materiálech při uvedení HHR na domácím i evropském trhu významně zdůrazňovala, že hlavní inspirací při návrhu designu byl Chevrolet Suburban z roku 1949, a že zkratka HHR znamená „Heritage High Roof“, což může být volně přeloženo jako Dědictví vysoké střechy.
V USA si zákazníci Chevroletu mohou vybírat ze tří stupňů výbavy, tří motorizací a také se rozhodnout mezi osobní pětimístnou prosklenou verzí nebo dodávkovým provedením bez druhé řady sedadel a plechovými boky. HHR pro severoamerický trh je k dispozici s výbavami LS, LT a SS a zážehovými čtyřválcovými motory o objemech 2,2 litru (104 kW/140 k), 2,4 litru (125 kW/170 k) a třetí pohonnou jednotku znají například majitelé Opelu GT, protože se jedná o přeplňovaný čtyřválec 2,0 l (194 kW/260 k), který je určen pro verzi SS. V Evropě se zájemce o HHR příliš dlouho rozmýšlet nemusí, protože zde je nabízena pouze osobní verze LT s motorem o objemu 2,4 l (125 kW/170 k), který je standardně kombinován s manuální pětistupňovou převodovkou nebo za příplatek dodávanou čtyřstupňovou automatickou převodovkou. Vzhledem k tomu, že s automatickou převodovkou HHR již naším testem prošel, přichází na řadu standardní verze s manuální převodovkou.
Návrat do čtyřicátých let
Design Chevroletu HHR má rozhodně největší úspěch u dětí a všech v nichž ještě kousek dítěte zůstal. Díky vybouleným blatníkům a zaoblené kapotě s výraznou chromovanou maskou jednoduše nemůže zapadnout mezi současnou konfekci a u ostatních účastníků silničního i chodníkového provozu způsobuje známý syndrom automaticky se otáčejících hlav a u méně informovaných jedinců i vyřknutí otázky „Co to bylo?“ . Speciálně českou reakcí na Chevrolet HHR je vzpomínka na televizní seriál „Sanitka“ a vozy Škoda 1200/1201/1202 STW, které americké kombi silně připomíná svými zaoblenými tvary.
Exteriér Chevroletu, ale nepřináší pouze radosti z nadšených reakcí okolí nebo zálibného sledování křivek karoserie, a tak například po opuštění myčky je zcela jasné, že její konstruktéři nepočítali s tím, že by mezi její kartáče někdy zavítal automobil s designem odpovídajícím módě čtyřicátých let, s tím výsledkem, že auto je ne zcela dokonale umyto třeba za předními blatníky. Malá okna ve spojení s blatníky trčícími na všechny strany pak mohou ze začátku způsobit, že ne vždy zaparkujete úplně podle svých představ, ale v tomto případě jde hlavně o zvyk.
Hlavně v pohodě
Další chybou při porovnání s konkurencí se může stát postavení HHR čelem evropským a asijským MPV. V takové konkurenčním prostředí může Američan jedině zmizet, jinak bude utlučen variabilitou konkurenčních interiérů. Pokud se na HHR podíváte jako na kombi, pak zjistíte, že až tak moc nepraktický není.
Jak se v tom tedy vlastně sedí a cestuje? Díky vysoké střeše a sice krátkým, ale v dostatečném úhlu otevíraným dveřím, se na přední i zadní sedadla spíše vstupuje. Sedadla se sice chlubí koženým čalouněním, ale nemají žádné boční vedení. Jenže to stejně nakonec nebudete postrádat! Dokonce i při delších cestách se vám bude sedět pohodlně. Sedadlo řidiče má elektricky stavitelný posuv směrem vpřed a vzad, stavitelnou výšku a bederní podpěru, pouze sklon opěradla se nastavuje manuálně.
Volant, který znají dokonce i řidiči Corvetty, je stavitelný pouze výškově, ale najít v HHR tu správnou polohu pro řízení není problém. Výhled z vozu omezují masivní sloupky karoserie a řidiči zvyklí na současné automobily budou mít pocit, že zasklená plocha je malá. Palubní deska je skutečným královstvím černého plastu. Před řidičem z ní nesměle vystupují přístroje, mezi nimiž má dominantní postavení rychloměr, kterému sekunduje otáčkoměr, tuto dvojici po stranách doplňují teploměr s palivoměrem a ve spodním řádku je displej palubního počítače.
Na středové konzole je umístěno koncernově rozšířené autorádio s CD i MP3 přehrávačem a pod ním je ovládání manuální klimatizace. Ještě níže je umístěno ovládání stahování všech čtyř oken, jehož piktogram připomíná kuchyňský sporák.
Velké plus si HHR zaslouží za skutečně funkční vyhřívání předních sedadel, která hřejí nejen prostřednictvím sedáků, ale i v bederní oblasti opěradel. Na zadním sedadle jsou sice tři bezpečnostní pásy, ale již počet hlavových opěrek jasně signalizuje, že pohodlně si zde posedí jen dva cestující. Zadní sedadlo je rovněž důkazem tvrzení, že HHR není MPV ale jen vysoké kombi, protože je děleno v poměru 60:40 a není ani posubné ani vyjímatelné.
Zavazadlový prostor by mohl udělat svým základním objemem 638 litrů radost nejednomu českému chalupáři a usměv na jeho tváři rozhodně vykouzlí hodnota 1634 litrů, jíž je docíleno po sklopení zadních sedadel. Po jednoduchém zatáhnutí za pojistku v opěradle a jeho překlopením na sedák vznikne zcela rovná i když poněkud výše umístěná podlaha zavazadlového prostoru. Přímo za zadními sedadly jsou v podlaze dvě schránky na drobnosti a pod plastovou podlahou je ještě jeden úložný prostor. Falešná podlaha může být z vozu úplně vyjmuta nebo může posloužit jako tuhý kryt zavazadelníku. Prostor pro zavazadla je v HHR při obsazení všech sedadel dlouhý 980 mm, po sklopení druhé řady sedadel nabídne na délku 1900 mm, jeho šířka je 1050 mm, výška po spodní linii oken je 420 mm a po strop 860 mm. Po otevření pátých dveří je zavazadelník přístupný otvorem vysokým 760 mm a širokým 1000 mm. Nákladová hrana je 700 mm nad zemí a vyjímatelná podlaha zavazadlového prostoru je ve stejné úrovni. Nejnižší bod pátých dveří je po jejich otevření 1830 mm nad zemí.
Pouze na benzín
Jak už bylo zmíněno výše, zájemce o HHR má v Evropě výrazně usnadněn výběr a pod kapotou vždy objeví napříč uložený atmosférický zážehový čtyřválec o objemu 2,4 litru. Tato pohonná jednotka disponuje výkonem 125 kW (170 k) při 6200 min-1 a točivým momentem 222 Nm při 4800 min-1. Síla motoru byla u testovaného vozu na kola přední nápravy přenášena prostřednictvím pětistupňové manuální převodovky, s níž podle výrobce HHR dosahuje maximální rychlosti 180 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,1 s. Spotřeba je podle firemních materiálů ve městě 11,7 l, mimo město 6,8 l a v průměru 8,6 l na 100 km.
Během testu jsme s HHR ujeli přes 400 km a například na trase kdy jsme z Turnova do Mladé Boleslavi jeli rychlostí okolo 120 km/h a potom z Mladé Boleslavi přes Mělník na okraj Prahy po okresních silnicích rychlostí do 90 km/h dosáhli spotřeby 6,8 litru benzinu na 100 km. Při pohybu v centru Prahy se spotřeba pohybovala od 8,0 do 9,0 litrů benzinu na 100 km. Při jízdě po dálnici ustálenou rychlostí 100 km/h na pátý rychlostní stupeň hlásí otáčkoměr 2400 ot./min. a při rychlosti 130 km/h točí motor 3500 ot./min. Při těchto rychlostech si HHR řekne o 6,9 l benzinu na 100 km, resp. o 11 l na 100 km.
Kolik to stojí?
Závěr
Chevrolet HHR se rozhodně nestane masovou záležitostí českých silnic, což ani není záměrem dovozce, který má tento model ve své nabídce spíše pro posílení mezinárodní image značky. Zákazníci, kteří se pro tento model rozhodnou, si jej vyberou především pro jeho vzhled, ale nakonec je nezklame ani jeho užitná hodnota, protože interiér pohodlně odveze čtyři dospělé cestující i s jejich zavazadly. HHR navíc nabídne i přijatelně dynamickou jízdu s přijatelnou spotřebou paliva.
Související články:
- Test: Chevrolet HHR – Normalizované retro
- Chevrolet zlevnil HHR: Nové ceny začínají na 464.900,-Kč
- Chevrolet HHR: první jízdní dojmy
První cena vozu | 464.900,- Kč (HHR LT, 2,4 16V, 125 kW ) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 464.900,- Kč (HHR LT, 2,4 16V, 125 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 464.900,- Kč (HHR LT, 2,4 16V, 125 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 477.900,- Kč (HHR LT, 2,4 16V, 125 kW) |
Plusy
- Design karoserie
- Jízdní komfort
- Pohodlná sedadla
- Odezva motoru na sešlápnutí plynového pedálu
- Zvuk motoru
- Objem zavazadlového prostoru
Minusy
- Omezený výhled
- Plasty v interiéru
- Nízko výklopné páté dveře