TEST Chevrolet Epica 2,5 L6 - švihák korejský
Značku Chevrolet předurčil management koncernu General Motors k tomu, aby se stala celosvětovým představitelem aut dostupných pro každého. V Evropě jsme zatím na Chevyho hleděli s podezíravým pohledem, protože kompletní řadu korejských vozů Daewoo výrobce před časem jednoduše převlékl do staronového kabátu s logy Chevroletu, ale vozy se přitom nedočkaly výraznějších technických ani stylistických změn. V roce 2006 se na trh dostávají zcela nové modely, které již vznikaly s cílem reprezentovat GM s veškerou pýchou. Tím největším z nich je sedan střední třídy – Chevrolet Epica.
S bohem Evando
Nepříliš úspěšný model značky Daewoo a později Chevrolet - velká Evanda - nahrazuje právě v těchto dnech nový model s novým názvem. Epica je vozem na rozhraní evropské střední a vyšší střední třídy s velkorysými vnějšími rozměry. Hodnoty 4805 x 1810 x 1450 mm, rozvor 2700 mm a rozchody kol 1550 resp. 1545 mm (vzadu) mohou směle konkurovat oblíbenému Superbu, ale i mnoha dražším vozům. Design nového Chevroletu je vyvážený a zejména s černým odstínem karoserie nadmíru reprezentativní. Široká karoserie je opticky dále rozšiřována velkými a dobře svítícími světlomety vytaženými daleko do stran. Jejich takřka bumerangový tvar připomíná koncernové Saaby 9-5 po faceliftu, ale také aktuální provedení Citroënu C5. Aplikace leštěných detailů na masce je decentní a v kombinaci s nestříbrnými laky vhodně oživuje celkový dojem z tvarů karoserie. Díly s efektem chromování najdeme také na lištách kolem bočních oken a na zadním víku zavazadlového prostoru. Ani v Koreji, která je rodištěm Epiky, nechtějí „být out“, takže směrovky jsou elegantně zapracovány do velkých vnějších zpětných zrcátek. Sympatický dojem v nás zanechal i evropský design sedmnáctipalcových kol dobře vyplňujících prostor jim vymezený v karoserii. Po prvním statickém seznámení s novým vozem vrcholí naše napětí. Bude nás čekat uvnitř interiér stejně vysoké úrovně?
Velký prostor a přiměřený luxus
Přístrojová deska z tmavě šedého až černého měkčeného plastu je stylisticky čistě navržena, dobře vyrobena a pečlivě slícována. V našem provedení interiéru byla černá barva plastových dílů a čalounění doplněna stříbrně lakovanými plastovými dekoračními doplňky a na několika místech se opakovala také povrchová úprava připomínající chromování. Příslušnost k ostatním Chevroletům připomíná přístrojový štít a autorádio s poměrně špatně čitelným displejem. Stejný problém má řidič i s displejem digitálních hodin, který je umístěn na odvrácené straně jinak efektně navržené středové konzoly. Funkční a intuitivní je tlačítko elektrického vyhřívání sedadel umístěné na dveřích.
Detaily rozhodují
V moderním autě nesmí scházet dostatek odkládacích prostor a Epica je z tohoto hlediska konkurenceschopným vozem. Drobnosti lze odkládat do dveřních kapes, do klasické schránky před spolujezdcem, do další uzavíratelné schránky na vrcholu středové konzoly. Mezi sedadla lze bezpečně umístit dva pohárky s nápoji, v loketní opěrce je hluboká schránka s dvojitým dnem. Brýle najdou své místo v připravené stropní schránce.
Pozornost výrobce věnovaná detailům je vidět na mnoha místech. Za všechny uveďme sluneční clony s vysouvatelnou částí, stínící v prostoru za zpětným zrcátkem. Příjemná je také loketní opěrka s úložnými prostory pro zadní řadu sedadel nebo multifunkční kůží obšitý volant (pro všechny verze bez příplatku). Pozastavili jsme se nad smysluplností kompasu, který zabírá místo využitelné pro jiné údaje na displeji palubního počítače.
K dokonalosti schází interiéru mj. péče věnovaná silám vynaloženým ke stlačení tlačítek, změně polohy ovladačů a všemožným nastavením. Že jde o malichernost? Právě těmito detaily se ti nejlepší dostávají mezi tzv. prémiové produkty.
Klasická silueta tříprostorového sedanu je příslibem velkorysé nabídky prostoru pro zavazadla. Ten má objem 480 litrů, což lze označit ze obvyklou hodnotu této třídy. Prostor lze zvětšovat sklopením opěradel zadních sedadel, vzniká však nerovná plocha a navíc je průchod značně omezen lichoběžníkovým tvarem tvořeným výztuhami karoserie.
Víko kufru je možné ovládat dálkově z místa řidiče, tlačítkem na klíči nebo mechanicky klíčem v zámku. Otevírání víka je vyřešeno tak aby úchyty nezasahovaly do zavazadlového prostoru, ale při otevírání brání charakteristika hydraulické vzpěry rychlému zpřístupnění. A propos vzpěry... jednu najdeme i vpředu, kde pomáhá při zvedání přední kapoty.
Takhle jedou páni…
Automatické převodovka s klasickým hydrodynamickým měničem všemi hlasy podporuje komfortní zaměření vozu. Pět stupňů je dnes dobrým standardem a Chevymu to naprosto dostačuje. Převodovka řadí měkce, rozjezdy jsou hladké a při brzdění se s hnacím ústrojím brzdy přetahují jen výjimečně. K dispozici je také možnost volby převodu voličem na středové konzole. Na vyloženě sportovní jízdu s bleskovým podřazováním před zatáčkou ale zapomeňte.
Dobrých výsledků dosáhl ještě syrový motor při měření spotřeby paliva. Na dálnici s ním lze při cestovních rychlostech kolem 120 km/h jezdit za 8 litrů na 100 km, ve městě jsme se dostali na 13 l/100 km, ačkoli výrobce udává ve městě spotřebu dokonce 13,8 l/100 km.
Korea jde kupředu!
Epica je nejlepším Chevroletem, který jsme v posledních měsících testovali. Nabízí opět „hodně auta“ za relativně málo peněz. Má jeden z největších interiérů, který je ve většině nabízených modelů špičkově vybaven, je komfortní a přitom vás jeho provoz příjde na přiměřené peníze. Seznam slabých míst se povážlivě zkrátil a tak již nacházíme jen detaily, které se ale i během životního cyklu Epiky dají vylepšovat. Patří k nim nedokonale nastavený posilovač řízení, absence stabilizačního systému, drobné prohřešky v interiéru a harmoničtější sladění odpružení s charakterem vozu.
První cena vozu | 569.000,-Kč (2.0 L6 DOHC) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 768.000,-Kč (2.5 L6 DOHC) |
Základní cena testovaného vozu | 768.000,-Kč (2.5 L6 DOHC) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 781.000,-Kč (2.5 L6 DOHC) |
Plusy
- prostorný a luxusní interiér
- tichý motor s přiměřenou spotřebou paliva
- dílenské zpracování
- bohatá výbava
- poměr výkon/cena
Minusy
- absence stabilizačního systému
- obtížně čitelné displeje rádia a hodin
- problematické naladění posilovače řízení
- příliš silný účinek plynové vzpěry na víku zavazadlového prostoru
- vzhledem k objemu malý výkon motoru