TEST Chevrolet Epica 2,0 diesel - nová epocha
Chevrolet umí zázraky. Nevěříte? Jeho nový model Epica, jenž vznikal s jednoznačným cílem nahradit snad lehce nedoceněnou, ale přesto nijak zvlášť úspěšnou Evandu, a především na starém kontinentu reprezentovat nově uvedenou značku Chevrolet, umí nabídnout něco, co se většině konkurentů nikdy nepodaří. Přestože nový model nevznikal v příznivé konstelaci hvězd, výsledek představuje ve srovnání s Evandou velké zlepšení.
Zlepšilo se všechno, design, vnitřní prostor, výběr a zpracování materiálů, cena přitom zůstala na velmi, ale velmi příznivé úrovni. Stále čekáte na ten zázrak. Tady jej máte. Chevrolet prodává na českém trhu tuhle nafouklou limuzínu na pomezí střední a vyšší střední třídy s rozměry mnohem blíže vyšší střední než střední třídě za sumy, které není problém zaplatit za dobře vybavené auto evropského původu spadají do nižší střední třídy.
Už za 525.900 Kč (akční cena) dostanete kus pořádného auta s královským vnitřním prostorem a zážehovým atmosféricky plněným šestiválcem. Sáhnete-li hlouběji do kapsy a vytáhnete celých 724.900, odvezete si z autosalonu Chevroletu limuzínu s šestiválcem 2,5 litru a nejen královským prostorem, ale také královskou výbavou. Chystáte-li se v tuto chvíli vypnout počítač a uhánět do showroomu Chevroletu, prosím zadržte. Epica není dokonalá.
Evropan zepředu, Korejec zezadu
Jak padlo z úst resp. prstů kolegy v prvním testu (a pod tento výrok se rád a opakovaně podepíši), každý model korejských automobilek znamená obrovský skok kupředu. Například Epica konečně zahodila korejskou potrhlost, na kterou jsou možná v její domovině zvyklí, ale v Evropě pro ní nemají pochopení a tváří se alespoň zepředu jako standardní zástupce střední až vyšší střední třídy. Protažená světla známe z citroenů, mohutný nárazník zase z peugeotů.
Evropa má ráda drobné mlhovky a velká vnější zpětná zrcátka s integrovanými blikači. Korejský původ celkem tradičně odhaluje zadní část s divokými zadními svítilnami, zvláštně tvarovanými nárazníkem a především obrovským zadním převisem. Právě převisy představují jednoznačně pojítko mezi starým a novým, mezi Daewoo a Chevroletem, mezi modely Evanda a Epica.
Na středové konzole shodné s modelem Captiva, osazené koncernovým panelem autorádia, se snadno a rychle zorientujete, škoda špatně čitelného displeje audiosystému. Dle informací našeho čtenáře a majitele modelu Captiva, kterému tímto děkuji za reakci a zajímavé informace, problém s čitelností spolehlivě řeší systém automatické aktivace světel při startu motoru.
Epica neurazí ani hezkým dřevěným dekorem zdobícím palubní desku, madlo ruční brzdy a hlavici voliče automatu, uvítal bych výraznější boční vedení jinak velmi komfortních sedaček a menší průměr věnce volantu. Při otáčení obrovského volantu jsem si připadal jako řidič kamionu. Za více než dostačující považuji počet odkládacích prostor, především potom chválím obrovský vnitřní prostor.
Pasažéři vpředu i vzadu si mohou vychutnávat velkorysou prostorovou rezervu v oblasti kolen, hlavy i ramen, zejména rezerva u kolen na zadních sedadlech působí impozantně. Zavazadelník má rovněž slušný objem 480 litrů, který můžete zvětšit sklopením sedadel.
Levné svezení
Po prvním testu Chevroletu Epica s hladivým zážehovým šestiválcem nastala každodenní realita a s ní výběr pohonné jednotky splňující přísné nároky na příznivou ekonomiku provozu, kultivovaný chod a patřičné dynamické parametry. Základní zážehový šestiválec 2,0 litru s výkonem 105 kW/6400 ot./min. jsme si schovali nakonec a vyzkoušeli Epiku s turbodieselem o zdvihovém objemu 1991 cm3, maximálním výkonem 110 kW/4400 ot./min. a točivým momentem 320 Nm/2000 ot./min.
Jelikož Epica střídala v redakci Chevrolet Captiva s totožným motorem a dokonce i stejnou pětistupňovou automatickou převodovkou, dobře jsem věděl, co mě čeká. Čekala mě relativně svižná a tichá jízda, i když paradoxně v nižším a lehčím autě motor subjektivně působil malinko línějším dojmem (ve vysokém SUV totiž řidič vnímá rychlost odlišně). Vznětový agregát táhne od nízkých otáček, efektivní rozmezí činí nějakých 2500 otáček, neboť za hranici 4500 otáček nemá smysl motor vytáčet.
Zvukový projev se s rostoucími otáčkami mění minimálně, ke cti motoru nutno taktéž připočíst, že neduní a přestože ve vysokých otáčkách hodně zvýší hlas, dá se stále poslouchat. Velmi výrazným argumentem, proč zvolit právě vznětový přeplňovaný čtyřválec, je spotřeba. Kombinovaná spotřeba se v průběhu celého testu pohybovala okolo 7 litrů, pokud překročila hranici osmi litrů, tak jedině vlivem dynamické jízdy a pouze na chvíli.
Bez-stresová jízda
General Motors nechal vystavět novou Epicu na moderním podvozku s víceprvkovým zavěšením zadních kol. Víceprvkové zavěšení většinou znamená, že auto skvěle tlumí nerovností a výborně sedí v zatáčkách, bez problémů vybruslí z krizových situací, dobře zvládá náhlou změnu směru jízdy a nezalekne se ani losích testů. Epica všechno z toho zvládá, ale něco hůře a něco lépe.
Tlumení nerovností není špatné, většina běžných nerovností nedělá sedanu problémy, příčné nerovnosti se ovšem uvnitř ozývají v podobě někdy více a někdy méně tlumených rázů. Zatáčky má Epica ráda, táhlou zatáčku si vychutná, ostré protilehlé zatáčky naopak příliš nemusí a už vůbec si nerozumí s ostrými utahovanými zatáčkami. Pokud v takové situaci navíc přibrzdíte, budete mít možná plné ruce práce.
Chování vozu se změní z neutrálního na silně nedotáčivé s hluboce zanořenou přídí a nadlehčenou zádí. Zkrátka sportovní jízda není doménou Chevroletu Epica, tomuto autu mnohem více sedí poklidný styl. Dobrou práci odvádí pětistupňový automat, jenž řadí rychle a včas, a až na několik výjimek správně volí převodové stupně. Proti komfortnímu charakteru auta kráčel posilovač řízení, se kterým jsem se musel v nízkých rychlostech trochu přetahovat.
Za velmi špatné považuji odhlučnění prahů. I jemný štěrk a malinké kamínky způsobily nepříjemné bubnování, které nemá v automobilech této kategorie co dělat. Přestože Chevrolet Epica není auto napěchované moderní elektronikou, přestože nedisponuje motorovou paletou čítající desítky motorů, přestože nemá oslňující jízdní vlastnosti, má na trhu své místo. Máte-li rádi komfortní a prostorná auta za přijatelnou cenu, bude pro vás Epica trefou do černého.
První cena vozu | 525.900,-Kč (2,0 24V, 105kW, LS) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 555.900,-Kč (2,0 16V, 110 kW, LS) |
Základní cena testovaného vozu | 654.900,-Kč (2,0 16V, 110 kW, LT) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 727.900,-Kč (2,0 16V, 110 kW, LT) |
Plusy
- prostorný interiér
- komfortní sedačky
- kultivovaný a úsporný motor
- komfortně naladěný podvozek
- dobrý poměr výbavy a ceny
Minusy
- ovládání palubního počítače
- slabé podsvícení displeje audiosystému (při zapnutých světlech)
- rázy od kol (na větších nerovnostech)
- absence stabilizačního systému