TEST Chevrolet Cruze 2,0 VCDi (120 kW) - Více výkonu, méně hluku
Emisní norma Euro 5 si vynutila generační obměnu motorizací pod kapotou Chevroletu Cruze. Turbodiesel 2,0 VCDi se nyní nabízí v jediné výkonové variantě 120 kW, nahrazující dřívější verze (92 a 110 kW). Zároveň dostal šestistupňovou manuální převodovku místo pětistupňové.
Nový agregát využívá vstřikovačů pracujících s tlakem 1800 bar, tedy o 200 barů vyšším než dosud. Zároveň se snížil kompresní poměr a to ze 17,5:1 na 16,5:1, motor byl také osazen modernějším, menším turbodmychadlem zajišťujícím rychlejší a plynulejší nástup síly. Výsledkem je diametrálně lepší projev pohonné jednotky. Na palubě je nyní výrazně tišeji, chod motoru je zbaven dřívějších výrazných vibrací, ba co víc, mírně klesla také kombinovaná spotřeba paliva.
O stupeň lepší
Zatímco zrychlení 8,5 sekundy je jen o dvě desetinky horší než v případě dieselové Octavie RS, nejvyšší rychlost zaostává výrazně. Cruze 2,0 VCDi dosahuje při standardním měření nejvyšší rychlosti jen 205 km/h, Octavia RS s velmi podobně silným dieselem pak sviští rychlostí 226 km/h. Vysvětlení je možno hledat právě v nadprůměrně těžkém (0,62, stálý převod 3,35) posledním stupni, kdy při testu maximální rychlosti vůz vyšší hodnoty zřejmě zkrátka nestihne dosáhnout. Na dálnici totiž nemá Cruze s překročením hranice 200 km/h výraznější potíže.
Zajímavostí je, že hned tři poslední převodové stupně (tedy čtyřka až šestka) jsou do rychla (tedy jsou nižší než 1). Těžké převody jsou dobré pro snižování spotřeby, avšak při popojíždění po městě je žádoucí nechat si daný převodový stupeň zařazený o něco déle; máme na mysli zejména situaci v koloně, která se rozjede na nějakých 20 km/h. Lepší je v tu chvíli neřadit a zůstat při zařazené jedničce.
Svou roli samozřejmě hraje i naladění agregátu, který se nyní sice může pyšnit menším turboefektem než předchozí verze, stále by však reakce na sešlápnutí plynu mohla být rychlejší. Zvláště patrné je to zejména pod 1.800 min-1, kde si řidič na výraznější akceleraci musí zkrátka nějaký čas počkat.
Interiér a jízda
Velmi nás potěšily jízdní vlastnosti vozu. Cruze je i na sedmnáctipalcových kolech příjemně komfortní a zároveň snese i rychlejší jízdu po dálnici bez náznaků nejistoty a to i ve vysokých německých rychlostech. Co je však neméně důležité je fakt, že s rostoucí rychlostí nikterak výrazně nevzrůstá hluk na palubě. Odskakováním na nerovnostech Cruze naštěstí netrpí.
Vůz v zatáčkách sice kvůli těžkému dvoulitru vpředu nemá nikterak sportovní ambice, svižnější jízdu však neodmítne a když už se řidič přiblíží limitům podvozku, chová se Cruze předvídatelně a nezáludně. Pochválit je třeba i řízení. Oproti hatchbacku se zdálo být o něco méně citlivé, stále je však díky svému neuměle působícímu odporu a nepřeposilovanosti na špičce dané třídy.
Uvnitř Chevroletu Cruze se nám líbí použitý, na dotek příjemný tkaninový dekor, kterým jsou potaženy plasty ve výši volantu. Ten je kombinován s lesklým stříbrným obložením. Celkově velmi dobrý dojem z interiéru završuje masivní, leč krátká kůží potažená řadička a taktéž kožený, velmi dobře se držící multifunkční volant.
Při delší jízdě nám však vadily tuhé bočnice sedáků, které se ne a ne podřídit tvaru pozadí nikterak nadměrně prostorově výrazného testéra. Časem by se tvrdá pěna zřejmě podvolila, majitel si však bude muset sedadlo řidiče poctivě osedět. Jinak byla ergonomie posazu i tlačítek bez připomínek. Ti, kdo mají ve zvyku (například při jízdě s tempomatem) pokrčovat pravou nohu, si však budou nechtěně měnit teplotu ve voze svým kolenem – dochází zde totiž ke kontaktu s výrazně tvarovaným otočným ovladačem.
Závěr
Zákazníky pošilhávající po čtyřdveřovém Cruze může těšit nejen silnější agregát s příjemnějším projevem a šestistupňovou převodovkou, ale také velké snížení ceny.
Když jsme totiž minulý rok testovali Cruze 2,0 VCDi, stála základní vznětová verze s 92 kW ve výbavě Base 384.900,- Kč. Dnes za podobné peníze dostanete modernizovaný diesel se 120 kW a to ve třetí výbavě v řadě; LT+. A to je jednoznačné plus.
První cena vozu | 282.900,-Kč (LS, 1.6 16V 91 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 391.400,-Kč (LT+, 2,0 VCDi 120 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 439.200,-Kč (LTZ, 2,0 VCDi 120 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 473.000,-Kč (LTZ, 2,0 VCDi 120 kW) |
Plusy
- Kultivovaný projev
- Originální design interiéru i exteriéru
- Dobré jízdní vlastnosti a komfort
- Rozměry interiéru
- Bohatá bezpečnostní i komfortní výbava
Minusy
- Turboefekt
- Jen 6letá záruka na neprorezivění karoserie
- Nedostupnost luxusnějších prvků výbavy (xenonové světlomety, apod.)
- Sedák s příliš tuhými bočnicemi