TEST Chevrolet Cruze 1,8 (104 kW) – Časy se mění
Hyundai a Kia už nejsou zdaleka jedinými asijskými tygry na českém automobilovém trhu. Chevrolet, který se cítí být spíše globální než jakoukoliv jinou značkou, byl sice donedávna trochu v ústraní, ale s novými modely jako je Captiva, Cruze, Spark nebo nové Aveo, bude usilovat o stejné zákazníky jako dvě jmenované značky z Koreje.
První test sedanu Cruze jsme zveřejnili v červnu 2009 a nutno říci, že výsledek testu byl hodně pozitivní. Pokrok, který Chevrolet udělal v oblasti jízdních vlastností, designu, provedení interiéru i celkové kvality, zasluhuje uznání. Technika GM integrovaná do moderního kabátu může směle konkurovat evropské produkci a s trochou fantazie snad dokonce i nové Astře.
Dosud byla řeč o lidové motorizaci za lidovou cenu. Co když ale chcete něco lepšího? Živější benzinový motor, nebo luxusnější výbavu? Stojí vrcholná verze 1,8 LT s ceníkovou cenou 415.900,- Kč za to?
Stejná hmotnost, vyšší výkon, nižší spotřeba
Na trhu v poslední době nepřibylo mnoho zážehových čtyřválců s objemem 1,8 l, které by neměly nějákou formu přeplňování. Snad kvůli globálnímu nasazení Cruze zatím Chevrolet zůstává u osvědčeného atmosférického plnění. Motor 1,8 s nápisem Ecotec na ventilovém víku není zbrusu nový. Jde o blízkého příbuzného jednotek, které se objevují v Opelech. Výroba probíhá v Koreji, ale stejně jako jeho příbuzný, známý z evropských modelů GM, je vybaven plynule proměnným časováním sacích i výfukových ventilů. V Cruzi je usazen na novém pomocném rámu, který má významnou zásluhu na izolaci nežádoucích projevů motoru od zbytku karoserie – nic takového předchozí Lacetti nemělo.
Z objemu 1796 cm3 dává motor s litinovým blokem 104 kW při 6200 min-1. Pro běžnou jízdu podstatnější točivý moment vrcholí hodnotou 176 Nm ve 3800 min-1. To nejlepší ale příjde nyní. Cruze 1,8 je totiž podle údajů výrobce jen o 5 kg těžší než jeho slabší varianta s motorem 1,6 (83 kW), a tak výkonový zisk jde plně ku prospěchu jízdní dynamiky. Ano, tu výrazně brzdí těžce zpřevodovaná a bohužel jen pětistupňová převodovka, ale když motor necháte pracovat alespoň ve středních otáčkách, odmění se velmi dobrou pružností a ochotou k vytrvalému i když ne právě raketovému zrychlování.
Na pětku lze absolvovat dálniční trasy se spotřebou kolem 8 l/100 km, což znamená, že budete jezdit dokonce úsporněji než s menším motorem 1,6 (83 kW). Osmnáctistovka v tomto režimu pracuje jen asi s 3500 min-1 a zůstává přijatelně klidná a tichá. Projev tohoto motoru je obecně velkým plusem našeho auta. Postrádá sice velkou ochotu k rychlé akceleraci do otáček, jakoby jej brzdily vyvažovací hřídele, ale nic takového ve skutečnosti nemá. Přesto patří interiér Cruze k nejtišším a nejlépe izolovaným od okolních ruchů v rámci nižší střední třídy a směle by se mohl postavit i některým modelům ve střední třídě. Zásluhu na tom má především dobré uložení hnacího agregátu v karoserii, které motor spolehlivě izoluje od posádky.
Momentová rezerva, kterou máte při běžné jízdě i v nízkých otáčkách (kolem 2000 min-1), dovoluje běžnou jízdu absolvovat v poklidu a s nízkou spotřebou a kdykoliv přitom mít slušný potenciál k nutné akceleraci. Když nespěcháte, lze na silnicích mimo město srazit spotřebu i na 5,5 l/100 km.
Samotné řazení patří k průměru, se kterým se dnes setkáte v nižší střední třídě. Je celkem přesné, řadicí páka má mohutnou hlavici, ale pohyb v drahách kulisy by mohl být hladší.
Asi nejsilnější stránkou ovládání Cruze je řízení. V kategorii levných sedanů na něj nemá snad vůbec nikdo a potykat by si mohlo i s mnoha modely nad 500 tisíc Kč, které se tváří sportovně. Volant s dobrým tvarováním věnce, optimálním nastavení převodu řízení a slušnou zpětnou vazbou ve středních rychlostech deklasují konkurenční Renault Fluence, Fiat Linea, ale i původní Opel Astra Sedan (H).
Za motor a jízdní vlastnosti tedy dáváme 1-, Cruze s touto motorizací vřele doporučujeme.
Drobné nedokonalosti…
… najdete i v kandidátovi na titul World Car of the Year 2010.
Nejvyšší výbava LT je standardně dodávána s automaticky regulovanou klimatizací, jejíž výkon v testu nebyl příliš přesvědčivý. Během zimních cest se v automatickém režimu detekujícím kvalitu nasávaného vzduchu s oblibou přepínala do stavu, ve kterém došlo k zamlžení všech oken. Čekání v té chvíli nepomáhá a řidič tak musí v autě s automatickou klimatizací přibližně každou hodinu přejít do manuálně zvoleného režimu odmlžování oken.
Slabší stránkou Cruze jsou i standardní halogenové světlomety a zejména úroveň osvětlení vozovky dálkovými světlomety. S přepnutím potkávacích na dálková světla ztrácíte osvětlení oblasti v blízkém okolí vozidla, což bychom ještě před několika lety akceptovali, ale aktuální technické možnosti jsou už podstatně dál.
Nevelkou rezervu nad hlavami cestujících vzadu, kontakt řidičova kolena s ovladačem teploty klimatizace a jednoduché uchycení víka zavazadelníku, které omezuje jeho užitečný objem, jsme kritizovali už v prvním testu. Zvláštní je v dnešní době pouze šestiletá záruka na neprorezivění karoserie.
Nové vymoženosti
Příjemným překvapením Cruze je úroveň, s jakou je zařízen jeho interiér. Měkčené plasty tady nenajdete, ale vrcholná výbava LT má látkou čalouněnou přístrojovou desku, která dodává interiéru francouzský šarm. O skvěle tvarovaném věnci volantu už byla řeč, ale vyzdvihnout musíme i druh na dotyk sametové kůže, kterou je věnec obšitý. Přední sedadla mají dospělé rozměry a dobré boční vedení.
Pochvala směřuje k intuitivnímu ovládání rádia, velkému a dobře čitelnému displeji i umístnění ovládání tempomatu na levém rameni volantu.
Zapomenout by se nemělo na excelentní výsledek Cruze v hodnocení Euro NCAP. Kdo by to byl řekl, že výrobce rizikového sedanu Aveo bude už po třech letech schopen přivést do sériové výroby dostupný sedan s maximálním bodovým ziskem v historii Euro NCAP.
Závěr
Cruze je jiným Chevroletem, než jaké jsme donedávna znali. Snad by se dalo hovořit o štice v lowcostovém rybníku. Doslova to platí o svěže působícím interiéru, o jízdních vlastnostech a mimořádně příjemném motoru 1,8 Ecotec (104 kW). Některé detaily vyžadují pořád ještě mhouření očí, ale tento Chevy má ke špičce třídy už jen kousek. Cena vrcholné verze přesahující 400 tisíc korun vypadá vedle cen Renaultu Fluence nesmyslně, ale definitivní rozhodnutí v tomto případě dělejte až po zkušební jízdě…
První cena vozu | 325.900,- Kč (Base, 1.6 16V 83 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 371.900,- Kč (LS, 1.8 16V 104 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 415.900,- Kč (LT, 1.8 16V 104 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 427.400,- Kč (LT, 1.8 16V 104 kW) |
Plusy
- Výkonný a tichý motor
- Reálná spotřeba nižší než u motoru 1,6 16V
- Jízdní vlastnosti
- Vzhled a provedení interiéru
- Přímé řízení
- Rozměry interiéru
- Bohatá bezpečnostní i komfortní výbava
Minusy
- Funkce automatické klimatizace
- Horší výkon světlometů
- Jednoduché uchycení víka zavazadelníku omezuje jeho užitečný objem
- Kontakt kolen s ovladačem klimatizace
- Jen 6letá záruka na neprorezivění karoserie
- One-touch ovládání oken pouze při spouštění