TEST Chevrolet Cruze 1,6 (83 kW) – Cruze Control
Leccos už naznačily první jízdní dojmy, ale několik dalších dní za volantem nového Cruze na domácí půdě bylo po delší době milým překvapením z dílen Chevroletu. Na autě této velikosti se slušnou výbavou a základní cenou 319.900,-Kč se hledají jen těžko nedostatky. Místa, která by zasloužila zlepšení, zde jistě jsou, ale není jich mnoho.
Design, co se líbí
Skutečnost, že obal prodává, platí v automobilové branži velmi dobře. Místo experimentů vsadili v Koreji na moderní, ale designově čistý a do značné míry tvarově úsporný styl, který se jen vzdáleně podobá jiným vozům. Vpředu dostal nový Chevrolet nižší střední třídy vtipně členěnou dvoudílnou masku a asijsky tvarované světlomety, které se bohužel musí obejít jak bez xenonových, tak bez projektorových světelných prvků. Boční profil je tvořen velkoryse dimenzovaným obloukem, který vytváří objemný interiér. Relativně vysoký ponton karoserie opticky snižují vkusné prolisy na bocích, které logicky navazují na příď i na záď. Když zůstanete u první nebo druhé výbavy, dostanete karoserii prostou chromovaných nebo postříbřených dekorů, což podporuje čistotu designu i provedení karoserie, které vypadá alespoň podle naší zkušenosti poctivě a dostatečně robustně.
Interiér, jako další překvapení
Běžné české rodině přiměřený interiér je druhým milým překvapením Cruze. Vnitřek tohoto sedanu je totiž dostatečně prostorný, ale na danou (cenovou) kategorii i mimořádně vkusný. Jen pro úplnost předané informace dodáváme, že sedíme v modelu se střední výbavou LS (základní cena 345.900,-Kč).
Přední sedadla mají dobré a celkem výrazné tvarování. Bočnice, které vedou tělo, mají citelně tužší výplně než měkčí polštář na sedáku. Vnitřní šířka vpředu (1450 mm) plně odpovídá nižší střední třídě, vzadu je to s místem do šířky (1410 mm) ale i do výšky (920 mm) horší. Podélně schází místo jen nadprůměrným dlouhánům, rozvor 2,7 m i dobře vyřešený interiér odpovídají tomu lepšímu, co se dnes v této kategorii dá pořídit.
Přední sedadla lze spustit i velmi nízko nad podlahu, což vyhoví sportovněji založené části řidičů, naopak kdo má raději vyšší posaz, třeba kvůli výhledu, docílí i takového nastavení. Výškově lze seřizovat obě přední sedadla (už od základní výbavy!), výškové a podélné nastavení volantu je dodáváno od našeho stupně LS (verze Base jen výškově). Zadní sedadla jsou celkem nízko nad podlahou (od sedáku k podlaze jen 34 cm), ale i středně rostlý muž (výška 178 cm) se v nich snadno uvelebí.
Zatím jen jako sedan
Prakticky založeného řidiče-chalupáře, který by snad chtěl místo Fabie Combi za svých 350 tisíc Chevrolet Cruze, musíme trochu zklamat. Příchod nového Chevroletu nižší střední třídy s výklopně vyřešenou zádí je zatím v nedohlednu, ale nakonec se jej prý dočkáme. Chcete-li i tak Cruze, musíte překousnout chalupářsky i volnočasově neatraktivní záď a zkusit ji využít na maximum. Základní objem zavazadelníku činí jen mírně podprůměrných 450 l, mezi podběhy jsme naměřili 1020 mm, na délku u dna má 980 mm a na výšku nejméně 460 mm. Přístupnost omezuje práh 770 mm nad zemí, využitelnost uvedeného objemu zase pevné panty, zasahující po uzavření výrazně do prostoru pro zavazadla. Sklopením opěradel získáte celkem velký průchozí otvor (výška 450 mm) a podlahu s jen malým schodem a mírným zlomem.
Základ s 83 kW
V Evropě není stále ještě obvyklé, že by nižší střední třída začínala na více než 110koňové motorizaci. Chevrolet si touto cestou chce získat pozornost a časem i klienty. Technicky je základní motor 1,6 16V (83 kW) zajímavý nejen maximálními parametry, ale také proměnným časováním sacích a výfukových ventilů.
V praxi se optimisticky vyhlížející údaje schovávají za těžším zpřevodováním a 1,3 t pohotovostní hmotnosti Cruze. Posuzováno subjektivně, motor příliš ochotně nezrychluje zejména v nízkých a středních otáčkách. Když přeci jen chcete využít slíbených 83 kW, musíte se vydat až do 6400 min-1, kde už motor dávno není ani tichý, ani úsporný. Vůbec zvuk této jedna-šestky nepatří k silným stránkám nového Chevroletu, není ani jednoznačně tichý, ani sportovně vyzývavý. Pří jízdě konstantní rychlostí navíc ručka otáčkoměru i rychloměru podivně osciluje, což je snad jediné viditelné dědictví po technicky méně vyspělých modelech z minulosti.
Řadicí páka je jedním z řady detailů, které vzhledem a provedením připomínají vozy značky Opel. Řadička má v kulise delší dráhy zakončené měkčím dorazem, ale po několika kilometrech vám to jistě vadit nebude. Zpřevodování umožňuje udržet při dálničních 130 km/h jen 3700 min-1 což v praxi přispívá k nižším odběrům paliva v nádrže. Říct, že je tento motor úsporný by bylo odvážné, ale 8,3 l/100 km při rychlostním průměru 130 km/h a 6,7 l/100 km při konstantní rychlosti 100 km/h, lze u nezajetého vozu (s délkou 4,6 m!) akceptovat jako jen mírně nadměrné hodnoty.
Ceně přiměřené schopnosti podvozku
Jestliže karoserie i interiér působí nadprůměrně dobře a motor tvoří spíše zlatý střed očekávání od vozu nižší střední třídy, podvozek představuje zvláštní směsici dojmů. Srovnáním s původní kvalitou jízdních dojmů Chevroletu Lacetti se asi nemá smysl dlouze zabývat…
Cruze, jehož platforma má blízko k příštímu Opelu Astra, je o generaci až dvě dále. V čem se tedy vlastně bude Cruze od Astry lišit? Zatím to není oficiálně potvrzená informace, ale zatímco Astra má konečně dostat víceprvkovou zadní nápravu, Cruze zůstává u klasické vlečené konstrukce spojené torzně poddajnou příčkou. A to že má být problém? Ani náhodou. Přinejmenším u provedení, které jsme měli k dispozici.
Na 17palcových kolech s pneumatikami Kumho Solus KH17 působil podvozek proti předchůdcům výrazně tužším dojmem, ale na současné poměry ve třídě přitom zůstává stále ještě dostatečně měkce naladěný. Na dlouhých vlnách se to projevuje pohupováním, na krátkých nerovnostech ve městě i na dálnici pak špatně tlumenými rázy, které ruší pohodu v interiéru. V rychle projížděných zatáčkách se doširoka rozkročený podvozek s velkým rozvorem náprav dlouho drží poloměru, který mu předepíšete, ale z velké rychlosti nebudete mít příliš velkou radost. Přesné a přímé řízení sice na dálnici tuhne jak má, ale při dravějším jízdním stylu na okreskách pracuje posilovač až příliš. Měkčí nastavení stabilizátorů a sladění tlumičů s pružinami způsobuje, že kontakt řidiče s autem není příliš bezprostřední, a tedy ani jízdní zážitky z jeho řízení nejsou právě intenzivní. Jenže čekal snad někdo od Chevroletu naprosto dokonalé auto? My tedy ne.
Vzhledem navnaděný sportovně založený řidič bude jízdou se základním Cruzem trochu zklamán, ale to ještě neznamená, že jde o špatné auto. Klidnější řidiči, otcové od rodin nebo starší šoféři najdou v tomto autě zalíbení.
Malý krok pro lidstvo, velký pro Chevrolet
Chevrolet nastupuje jako poslední velkovýrobce korejských aut na českém trhu proti dominantní značce. Cruze se pouští do cenového souboje s Fabií, ale jeho rozměry odpovídají spíše mírám Octavie.
Interiér, vnější design i stavba karoserie snesou srovnání s lepším třídním průměrem, základní motor zcela splňuje to, co od něj lze reálně očekávat. Dává autu průměrnou dynamiku, má rozměrům auta odpovídající spotřebu, ale nepatří k nejlépe odhlučněným ani k nejživějším jedna-šestkám na trhu. Podvozkově se Chevrolet posunul o velký kus k evropským standardům. Komfortní překonávání dlouhých vln ale kontrastuje se slabou kulturou přejezdu malých děr a krátkých nerovností. Jeho velkorysé rozměry mu pomáhají udržovat stabilitu ve vysokých rychlostech na dálnici, zvládá i rychlou jízdu zatáčkami, ale tu si už moc užívat nebudete.
Česká rodina, která se smíří s horší variabilitou sedanu, má rozhodování o autě za 350 tisíc zase o něco složitější. Už testovaný Chevrolet Cruze má totiž výbavu, která s rezervou splňuje obvyklé nároky na rodinný dostavník. Výtky, které jsme se snažili shrnout výše, nejsou vlastně vůbec zásadní. Jestli budou překážkou ke konečnému ANO, zjistíte hned při první zkušební jízdě. Doporučujeme trasu s horším povrchem, kde se obvykle láme chleba…
Už teď se těšíme na silnější zážehový čtyřválec, ale hlavně na turbodiesel, který by se mohl některé výše popsané nectnosti eliminovat. Má se totiž podle Chevroletu stát silnou zbraní i na trhu firemních aut.
První cena vozu | 319.900,- (Base, 1.6 16V 83 kW) |
První cena vozus testovanou motorizací | 319.900,- (LS, 1.6 16V 83 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 345.900,- (LS, 1.6 16V 83 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 368.900,- (LS, 1.6 16V 83 kW) |
Plusy
- Design
- Vzhled a provedení interiéru
- Přímé řízení
- Rozměry interiéru
- Pětiletá záruka
- Cena
- Bohatá bezpečnostní i komfortní výbava
Minusy
- Sladění prvků odpružení vozidla
- One-touch ovládání oken pouze při spouštění
- Jednoduché uchycení víka zavazadelníku omezuje jeho užitečný objem
- Neochota motoru ke spolupráci do 3000 min-1
- Kontakt kolen s ovladačem klimatizace
- Jen 6letá záruka na neprorezivění karoserie