Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Chevrolet Captiva
Chevrolet Captiva
Chevrolet Captiva
Chevrolet Captiva
72 Fotogalerie

TEST Chevrolet Captiva: První jízdní dojmy

Nová příď, nové nastavení podvozku a kompletně přepracovaná nabídka motorů prodlužuje Captivě životní cyklus. Jaká je po modernizaci?

Chevrolet Captiva se v Koreji vyrábí již pět let a tak přišel čas na rozsáhlejší modernizaci. Výraznou proměnou prošel nejen design přídě, nová je i paleta nabízených motorizací či naladění podvozku.

Design se přibližuje aktuálnímu stylu značky, který známe z Cruze nebo nového Avea, ale není ani zdaleka tak agresivní. Vše se točí kolem nové dominantní masky horizontálně rozdělené lištou s firemním logem. Na horní část masky navazují nové světlomety. Směrovky se nastěhovaly do vnějších zpětných zrcátek a jsou nyní tvořeny světelnými diodami. Kolem lemů blatníků jsou širší pásy ochranných plastů, design dotvářejí nové odstíny barev karoserie a továrnou dodávaná kola s průměrem 17 až 19 palců.

Ke standardu Captivy patří stabilizační systém, brzdový asistent a šestice airbagů. Objednávat bude možno pětimístnou i sedmimístnou verzi. V Captivě najdeme také asistent rozjezdu do kopce (Hill Start Assist) a elektrickou ruční brzdu, která uvolnila další odkládací prostor ve středové konzole pro dva držáky až litrových lahví.

Vylepšený interiér Captivy dostal nové povrchy hlavních plastových dílů, nové potahy sedadel a dekorativních prvků. Designéři využili některé z prvků použitých i v jiných modelech, jako je modré podsvícení nebo modernizovaný design přístrojové desky, přecházející plynule od dveří řidiče až ke dveřím spolujezdce. Audiosystém obsahuje zdířku Aux-in, USB-port a připojení Bluetooth. Zlepšila se akustika interiéru a snížen aerodynamický hluk i hluk přenášený od kol a motoru.

Captiva může být na přání vybavena vestavěným navigačním systémem s dotykovým displejem a zadní couvací kamerou.

Jízda

Byli jsme velmi zvědaví na základní benzinový agregát o objemu 2,4 litru. Ten se totiž pyšní poměrně solidním výkonem 123kW při 5600 min-1 a 230 Nm točivého momentu při 4600 min-1. Také využívá dva vačkové hřídele v hlavě válců v hlavě válců, čtyři ventily na válec a variabilní časování, díky čemuž je možné dosáhnout na vysoký točivý moment v širokém rozsahu otáček a samozřejmě i efektivně omezovat emise.

Papírové dynamické hodnoty vypadaly velice slušně; nejvyšší rychlost 190 km/h a zrychlení z klidu na 100 km/h za 10,5 s jsou pro relativně velké SUV rozhodně přijatelné údaje. V praxi však dynamika není ani se šestistupňovým manuálem nikterak výrazná, což pocítíte zejména na dálnici – pružné zrychlení na pětku či šestku rozhodně není silnou stránkou tohoto agregátu.

V kopcovitějších úsecích je proto nejlepší jezdit na lehce vytočenou čtyřku, která již přeci jen vozu vládne pevnější rukou, ovšem s nízkou spotřebou v tomto případě nepočítejte. Na dálnici je ve voze příjemné ticho, zlepšené odhlučnění zde odvádí velmi dobrou práci. Se zvyšujícím se tempem začne obtékaný vzduch slyšitelněji ševelit kolem velkých (což chválíme) zpětných zrcátek. Spotřeba se při běžné jízdě (nutno dodat že v kopcovitém terénu) pohybovala kolem dvanácti litrů Naturalu.

Ani silnější, šestiválcový benzinový agregát s přímým vstřikováním paliva a variabilním časováním ventilů není právě úsporný, moderně koncipovaný třílitr si na stejné trati řekl o zhruba dva litry více, nutno dodat že jsme jej rádi vytáčeli. Ono to popravdě je opět spíše nutnost, jakkoliv nevypadají papírové hodnoty špatně.

Nejvyšší točivý moment 288 Nm je dostupný až při 5800 min-1, v praxi se výraznějšího zátahu od třílitru dočkáte nad pěti tisíci otáčkami, kde motor o výkonu 190 kW začne s vozem velmi slušně hýbat. Ne že by se nám nelíbil lehce drsný, ševelivý zvuk šestiválce, u benzinové pumpy si ale při tomto jízdním stylu s těžkým SUV budete muset přeci jen výrazněji připlatit.

Chevrolet Captiva - Benzinové motory
Motor2,4 DOHC3,0 V6
Převodovka6M (6A)6A
Zdvihový objem [cm3]24003000
Válce/ventily4/46/4
Největší výkon [kW/min-1]123/5600190/6900
Největší toč. mom. [Nm/min-1]230/4600288/5800
Max. rychlost [km/h]190 (175)198
Zrychlení 0-100 km/h [s]10,5 (11,0)8,6
Komb. spotřeba [l/100 km]8,9 (9,3)10,7

Pozn.: U čtyřválcových motorů jsou uváděny údaje spotřeby spojené s pohonem pouze předních kol.

Velmi příjemné bylo přesednutí do vznětové verze, konkrétně do silnější specifikace čtyřválce o objemu 2,2 litru se 135 kilowatty a se šestistupňovým automatem. Tato kombinace se nám líbila ze všech nejvíce, automat řadil logicky, rychle, hladce a poradil si i s rychlejší jízdou do kopce.

Ve spojení s manuální převodovkou vystoupí na povrch výraznější turbodíra, kterou se elektronika pokouší (velmi dobře) maskovat vhodným řazením převodových stupňů. Dobrý dojem z vozu měla na svědomí také osmnáctipalcová litá kola. Vyzkoušeli jsme i sedmnáctky a devatenáctky, opět se ale potvrdila stará pravda o zlatém středu. Jízda byla o poznání jistější než na kolech menších a naopak ještě velmi komfortní; devatenáctipalcové ráfky se již se špatným povrchem zdaleka tak rády nemají. Vylepšený podvozek nové verze nás však celkově potěšil. Spotřeba se u vznětových verzí držela kolem osmi litrů, sportovnější výjezd k lyžařskému středisku zvládlo SUV za stále sympatických 11 litrů.

A co že jsme dělali vysoko v Alpách? Inu, testovali v reálných podmínkách. Na sněhové trati jsme vyzkoušeli asistent rozjezdu do kopce (Hill Start Assist), pomocníka pro kontrolovaný sjezd v prudkém klesání a samozřejmě také účinnost stabilizace a pohonu všech čtyř kol. Ten je volitelně k dispozici pro všechny čtyřválce, šestiválec jej má standardně. Na ledové trati jsme mezi kužely zkoušeli jízdu bez a se stabilizačním systémem, se zajímavou třešinkou na konec. Chevrolet se chystá na novou sezonu ve WTCC a na místě byl i Robert Huff, jeden z továrních jezdců který by měl značce dopomoci k obhajobě loňského triumfu. Novinářům však Rob dopomohl alespoň ke příjemným chvilkám ve voze, to když „povodil“ Captivu tratí tak, jak to umí jen profíci. Stabilizaci jsme zde samozřejmě nepotřebovali, byť jak jsme si ověřili, elektronika zasahuje až když je opravdu třeba a do řízení jinak zbytečně nemluví ani na sněhu.

Chevrolet Captiva - Naftové motory
Motor2,2 D2,2 D

Převodovka6M (6A)6M (6A)
Zdvihový objem [cm3]22312231
Válce/ventily4/44/4
Největší výkon [kW/min-1]120/3800135/3800
Největší toč. mom. [Nm/min-1]350/2000400/2000
Max. rychlost [km/h]189 (184)200 (192)
Zrychlení 0-100 km/h [s]9,9 (10,8)9,4 (9,8)
Komb. spotřeba [l/100 km]6,4 (7,5)6,4 (7,5)

Chevrolet Captiva je k dispozici s pohonem všech kol ITCC (Intelligent Torque Controlled Coupling) od japonské dodavatelské firmy JTEKT. Tento systém využívá také nejnovější generace vozů Toyota RAV4 i sesterský Opel Antara. Klíčovými prvky systému ITCC jsou dvě spojky – elektromagnetická primární spojka a vícelamelová spojka v olejové lázni. Elektronicky řízený systém reguluje přenos hnací síly na kola přední a zadní nápravy. Výhodami této konstrukce v porovnání s konvenčně řešenými systémy jsou bezúdržbový provoz, kompaktní rozměry a nízká hmotnost. Zařízení reaguje okamžitě a zabraňuje parazitním silám v pohonném systému, ke kterým může dojít například při pevném spojení náprav.

Systém pohonu všech kol komunikuje prostřednictvím vysokorychlostní datové sběrnice CAN s elektronickým řídícím programem a neustále vyhodnocuje důležité informace, např. o otáčkách všech kol, natočení řízení a poloze pedálu plynu. Za normálních okolností jsou poháněna pouze přední kola, což znamená, že lamelová spojka u zadní nápravy je rozepnutá. Pokud ale elektronický systém dá pokyn k připojení pohonu zadních kol, stane se tak během 100 milisekund. Výkon se mezi přední a zadní kola dělí plynule v poměru 100 : 0 až 50 : 50.

Captiva přijde na český trh v květnu 2011. První cena benzinového čtyřválce začíná na 479.900,-Kč, slabší turbodiesel přijde na 524.900,-Kč.