Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Chevrolet Aveo
Chevrolet Aveo
Chevrolet Aveo
Chevrolet Aveo
54 Fotogalerie

TEST Chevrolet Aveo 1,4 16V (74 kW) – Free, cool, in

Extrémní poměr ceny a nabízené výbavy dostal nový rozměr. Aveo je navíc kus auta, které zřejmě Čechům sedne. V čem jsme našli háček?

Chevrolet pokračuje v modernizaci své modelové nabídky. Po Cruzi, Sparku a Orlandu přichází řada na auto velikosti Fabie. Jeho význam je velký, má se totiž prodávat v Asii, Evropě i Americe – jde tedy o vskutku globální automobil.

Takové označení nebývá příslibem výjimečnosti, ale už první jízdní dojmy ukázaly, že Avea určená pro Evropu mají zdravé sebevědomí podložené přinejmenším kvalitní stavbou a robustní technikou.

K prvnímu týdennímu testu se dostavilo pětidveřové Aveo se stokoňovým čtyřválcem. Následující řádky by měly dát odpověď na to, kam se malý Chevrolet posunul.

Výbava je na první pohled nadprůměrná, cena lákavá skoro stejně jako svěží design. Jenže co čekat od nových motorů, přepracovaného podvozku, nové platformy a údajně velmi tuhé karoserie? Po tisícovce kilometrů v českých městech, na silnicích a dálnicích máme obrázek, který vám teď chceme předat.

Pohled dravce

4.039 mm dlouhé karoserii nechybí nápad, tvarová dynamika ani designová čistota. Chevrolet se Aveem vrátil mezi značky, které mají v přehuštěném segmentu městských vozidel moderní auto s atraktivním vzhledem, kořeněným mnoha povědomými, ale přesto líbivými detaily.

Přestože zákony aerodynamiky vládnou světu aut už pár desítek let, stylistům Avea prošlo dnes už velmi neobvyklé řešení čtyřoké přídě bez společného krycího skla světlometů. Stejný, byť méně působivý prvek je i na zádi. Tak trochu to vypadá, jakoby se v Koreji už teď připravovali na facelift zadních svítilen. Rádi bychom se mýlili…

chevrolet testy malevozychevrolet testy malevozy | acz 

Ještě o trochu víc vzdorovitěji vypadá integrace vnější kliky do druhých dveří. Tmavá plocha je celkem velká a není proto snadné ji v celkovém vzhledu auta zamaskovat. Okno ve dveřích sice nemuselo dostat příčku, ale stejně jej nelze spustit až dolů. Výhled z místa řidiče skrze silný C-sloupek a nízká boční okna není nic moc.

Celkový dojem z designu Avea je navzdory výše uvedenému velmi dobrý. Stačilo by málo, abyste o něm mohli říct, že je to od pohledu hot-hatch, což je pro levné malé auto samo o sobě pochvala, o kterou marně usilují i někteří prémioví hráči na trhu.

Cool design

Nezávislý, mladistvý a nekonformní přístup aplikovali tvůrci Avea i na interiér. Mladá generace řidičů zajásá, konzervativně laděná klientela v lepších letech bude asi váhat…

Nejvíce překvapuje forma přístrojového štítu, inspirovaná prostorově (a možná i nákladově) úsporným motocyklovým řešením. Všechny informace jsou shromážděny na velmi malém prostoru, analogovou podobu dostal jen otáčkoměr, rychlost se zobrazuje vysokými, ale poměrně úzkými digitálními číslicemi. Kontrolky jsou uspořádány ve dvou řadách po šesti, jakoby je šikovný pistolník vyrobil revolverem…

Jenže designově efektní řešení, nemusí být vždy efektivní. Jednodušší štít se dvěma kruhovými ukazateli by byl asi přehlednější, zásadní výtkou ale jen nemožnost seřízení intenzity podsvícení. Ve dne se s tím jakž takž vyrovnáte, v noci ale zářící panel vysloveně obtěžuje.

chevrolet testy malevozychevrolet testy malevozy | acz 

Mimo nekonvenčního informačního centra nemá řidič mnoho důvodů ke stížnostem. Sedí na velkém sedadle s dobrými seřizovacími rozsahy, kolem má docela dost místa do šířky, do délky i nad sebou. Řešení středové konzoly je funkčně optimální – obsahuje vše potřebné a při tom nepřekáží ani urostlejším postavám.

Odkládacích prostor je dost, do dveří se vejdou i velké lahve, ale třeba dvojice schránek před spolujezdcem je objemově skromnější. Volant připomínající příbuznost s Cruzem má vzhledem k velikosti Avea trochu větší průměr.

chevrolet testy malevozychevrolet testy malevozy | aczVnitřní šířkou ve výši loktů 1.420 mm překonává Aveo většinu konkurentů, dveřní výplně jsou ale obloženy pouze několika druhy plastů, takže nepůsobí příliš útulně. Na přístrojové desce najdete hned několik různých materiálů, z nichž žádný nedostal byť jednoduchou formu měkčení. V zásadě to ale nevadí, nebýt provedení dveří, neměli bychom ke kvalitě interiéru výhrady.

Chevrolet ušetřil na elektrickém stahování oken, které nemá jednodotykové ovládání. Přístrojový štít nemá navzdory pokročilé digitalizaci, vyhrazenou pozici pro alespoň jednoduchou indikaci teploty chladicí kapaliny.

Dobrá atmosféra proti těžkým převodům

Čtyřválec GM, sdílený s Opelovou Corsou, dostal variabilní časování sacích i výfukových ventilů, olejové čerpadlo s variabilním zdvihovým objemem a valivá ložiska vahadel. Vše pochopitelně směřuje k dosažení velmi dobrých výkonových parametrů při současném snížení vnitřních ztrát.

Výrobce slinuje 74 kW v 6000 min-1 a 130 Nm ve 4000 min-1. Ani jedna z hodnot nevybočuje ze standardů, které dnes platí pro podobné atmosférické jednotky konkurence, a tak jsme byli zvědaví, jak se bude projevovat v praxi.

Snaha o minimalizaci kombinované spotřeby bohužel část temperamentu motoru odebrala. Dlouhé převody nutí posílat motor nepřirozenou cestou do vysokých otáček, pokud vašich sto koní opravdu chcete využít. Ve městě a při běžné jízdě motor působí slabším dojmem, než slibuje výrobce. Je to ale hlavně proto, že se pohybujete obvykle mezi 2000 a 3000 min-1, kde křivka točivého momentu pozvolna roste a výkon je ještě nízký.

chevrolet testy malevozychevrolet testy malevozy | acz 

Jestliže od dlouhých převodů očekáváte nízkou spotřebu motoru, jste v tomto případě bohužel vedle. Přestože motor ve 100 km/h pracuje ve 3000 min-1, bere z nádrže každou hodinu 6,2 l/100 km. Na dálnici pak počítejte s odběrem 8,4 l/100 km, což už je opravdu hodně.

S rostoucími nároky na vyšší rychlostní průměry roste taky hluk. Motor je při běžné jízdě tichý a kultivovaný, na dálnici nad 4000 min-1 sice ožívá, ale je i více slyšet. Vhodnost Avea k městským a příměstským jízdám potvrzuje snadno ovladatelná a přesná spojka i nečekaně dobré řazení.

Vzpomínky na jízdní vlastnosti prvních Aveií hoďte za hlavu, nejnovější generace jezdí úplně jinak, přinejmenším velmi dobře!

chevrolet testy malevozychevrolet testy malevozy | aczPoklona první míří k těm, kteří ladili řízení. Hydraulický posilovač na tom má lví podíl, řízení klade přirozený odpor, při parkování se nenadřete, na dálnici optimálně tuhne.

Druhou pochvalu dáváme podvozkářům, kteří se mohli konečně opřít o nadprůměrně tuhou karoserii a robustní platformu. Aveo díky tomu zvládá i na příplatkových 16palcových pneumatikách dobře tlumit české nerovnosti, ale přitom bezpečně a ochotně zatáčet a reagovat na pohyby volantu. Když se Aveo rozjede do série zatáček, pohupuje se jeho karoserie místy trochu nepřirozeně, ale když dojde na nejhorší, je tu standardní stabilizační systém.

Mladistvá image, lidová cena

První cena 214.900,-Kč je sympatická hlavně proto, že obsahuje 6 airbagů, stabilizační systém, asistent pro rozjezd do kopce, tempomat, rádio s CD přehrávačem nebo dálkově ovládané centrální zamykání a to vše korunuje pětiletou zárukou. Je to tedy standard, ke kterému se ani mnoho renomovaných evropských výrobců, včetně Škody, zatím nepropracovalo.

Testovaný exemplář 1,4 LTZ se základní cenou 286.900,-Kč dostal navíc mimo klimatizace ještě kola z lehkých slitin, volant potažený kůží, elektrické ovládání všech okem, přední mlhovky nebo zadní parkovací senzory. Nic víc, nic míň. Chytrou elektroniku, ani pestrou škálu možností individualizace tady nehledejte.

Závěr

Image minulých Chevroletů Aveo nebyla nic moc, výrobce přesto zůstává u původního zavedeného jména. Vlastně se pouze opakuje strategie, kterou jsme viděli u Sparku.

Z jednoduchého auta, které dosud oslovovalo hlavně cenou, se klube plnohodnotný model s dobrým designem, velkým interiérem a s konkurenceschopnou technikou i jízdním projevem.

Háčků jsme našli několik, ale dokážeme si představit zákazníky, pro které nebudou zásadní. Ne každý bude spokojen s motocyklovým přístrojovým štítem, výkonem audiososustavy a místy jednoduše působícím interiérem. Zatímco řazení, řízení i brzdy odpovídají evropskému standardu třídy, projev a spotřeba motoru patří ke slabším stránkám Avea.

chevrolet testy malevozychevrolet testy malevozy | acz 

První cena vozu214.900,- Kč (1,2 , 63 kW LS)
První cena vozu s testovanou motorizací261.900,- Kč (1,4 l, LT, 74 kW)
Základní cena testovaného vozu286.900,- Kč (1,4 l, LTZ, 74 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků295.900,- Kč (1,4 l, LTZ, 74 kW)

Plusy

  • Komfortní odpružení, dobré tlumení nerovností, ovladatelnost
  • Velký interiér
  • Nadprůměrný standard výbavy
  • Rozměrná sedadla, příjemná poloha sedění vpředu i vzadu
  • Citlivé řízení
  • Pětiletá záruka
  • Tuhá karoserie

Minusy

  • Vyšší spotřeba paliva
  • Projev motoru neodpovídá výkonovým parametrům
  • Podsvícení přístrojového štítu bez možnosti seřízení intenzity
  • Absence teploměru chladicí kapaliny
  • Jednoduše působící výplně dveří
  • Pohupování karoserie za jízdy