TEST Cadillac XT4 Sport 2.0 Turbo – Víc než jen americká alternativa?
Cadillac by opět rád prorazil v Evropě. Zkusí to mimo jiné středně velkým SUV, které jsme na českých silnicích exkluzivně otestovali ještě před oficiálním zahájením prodeje.
Design, interiér
Mimoevropské automobilky nemají na starém kontinentu zrovna na růžích ustláno. Evropský zákazník je nadmíru konzervativní, navíc velice náročný co se týče jízdních vlastností i kvality, což spolu se stále přísnějšími regulemi ohledně bezpečnosti a emisí znamená, že některé značky evropský trh raději opouští, protože se jim zdejší působení nevyplatí. Naposledy takový krok učinilo Infiniti, zatímco třeba Acura ani na trh nakonec nevstoupila a Qoros svoji evropskou expanzi zcela zrušil. Přesto se najdou zaoceánské značky, které to v Evropě zkoušejí.
Jednou takovou je Cadillac, luxusní divize amerického General Motors. Koncern sice po stažení se Chevroletu a prodeji Saabu i Opelu Evropu víceméně opustil, v omezených podmínkách tu ale stále funguje – prodává tu sporťáky Chevroletu (Camaro a Corvette) a najdou se tu i prodejci Cadillacu. Právě americký konkurent pro Audi a Mercedes by rád své aktivity na starém kontinentu oživil a stal se plnohodnotnou alternativou pro v Evropě působící prémiové značky.
Má se tak stát na konci roku, kdy má být představena nová struktura evropského zastoupení. Spolu s tím mají být pro Evropu homologovány i jednotlivé modely. Jak by to mohlo vypadat, jsme zjišťovali prostřednictvím exkluzivního testu Cadillacu XT4.
Do Česka ho dovezla společnost Tucar, která spolu s dalšími firmami prodává na českém trhu vozy amerických značek dovážené ze zámoří. Konkrétně vyzkoušený bílý Cadillac XT4 přivezla z Kanady jako ochutnávku toho, co od americké značky můžeme čekat.
A jak naše týdenní testování ukázalo, Cadillac XT4 by mohl na trhu vzbudit hodně pozornosti. Kdekoliv jsme se s autem objevili, XT4 si chodci i okolní řidiči prohlíželi a řešili, o co se vlastně jedná. A tak si to pojďme detailněji říci.
Originální design
V nabídce Cadillacu jde o úplnou novinku, nejmenší SUV stojící pod XT5, XT6 a Escalade, které se začalo vyrábět v roce 2018. Americkým pohledem je XT4 kompaktní SUV, v evropském měřítku jde ale o „středně velké SUV,“ které velikostně víceméně odpovídá modelům Audi Q5, Alfa Romeo Stelvio, Jaguar F-Type nebo Mercedes-Benz GLC, oproti nimž je však s délkou 4.599 mm a rozvorem 2.779 mm o něco kratší.
*Se sklopenými vnějšími zpětnými zrcátky | |||||||
Cadillac XT4 – srovnání rozměrů s konkurencí | |||||||
Model | Cadillac XT4 | Audi Q5 | Alfa Romeo Stelvio | BMW X3 | Jaguar F-Pace | Mercedes-Benz GLC | Volvo XC60 |
Délka (mm) | 4599 | 4663 | 4687 | 4708 | 4731 | 4669 | 4690 |
Šířka (mm) | 1881 | 1893 | 1903 | 1891 | 2071* | 1890 | 1902 |
Výška (mm) | 1627 | 1659 | 1671 | 1676 | 1666 | 1644 | 1650 |
Rozvor (mm) | 2779 | 2819 | 2818 | 2864 | 2874 | 2873 | 2865 |
Design kráčí v aktuálním směru Cadillacu, což znamená originální, sebejistou příď s masivní maskou chladiče a světlomety protaženými daleko k čelnímu sklu, což je ve výsledku hodně chlapácké vzezření. Je to osobitý výraz, který si s autem jiné značky rozhodně nespletete. Svébytná je i záď s vertikálně orientovanými koncovými světly protaženými do víka kufru. Právě těmi se XT4 odlišuje proti většímu SUV XT5 s obdobně řešenou přídí. Testovaná verze Sport se pak liší černým orámováním oken, originálními koly nebo specifickou maskou inspirovanou sportovním sedanem ATS-V.
Luxusní, ale...
To samé platí také pro interiér, byť třeba grafiku symbolů na tlačítkách známe z modelů Opel. Cadillac přitom razí klasickou cestu. Před řidičem jsou hezky čitelné analogové ukazatele, žádný digitální přístrojový štít, není tu pak ani volně stojící displej multimediálního systému. Místo něj je tu osmipalcová obrazovka zakomponovaná do palubní desky, avšak originálně naklopená. Že je na dnešní poměry nízko, by ani tolik nevadilo, jde spíše to, že se v ní na slunci leskne okolí. Oceňujeme ale zachování mechanických tlačítek pro ovládání některých funkcí.
Chválíme také palubní počítač, který zobrazuje i takové informace, které byste u konkurence hledali marně. V menu se tak dozvíte údaje o teplotě oleje v převodovce, napětí v autobaterii nebo stav vzduchového filtru. Líbí se nám též skvělý obraz parkovací kamery s vysokým rozlišením, který navíc nabízí funkci virtuálního autíčka podobně jako v aktuálních BMW, což pomůže orientaci v prostoru. Zajímavou funkci pak mají masážní sedačky – při parkování vrněním upozorní řidiče na přibližující se překážku.
Přední sedadla jsou „po americku“ pěkně širokánská, lze se v nich pohodlně rozvalit. Vedle dnes už obligátního vyhřívání si navíc lze připlatit i za ventilaci nebo masážní funkci. Palubní deska je v testovaném kusu čalouněná kůží, úroveň použitých materiálů evropské konkurence je ale pořád o krok napřed. Zkrátka to v XT4 vypadá pořád o něco laciněji než třeba v Q5. Všimnete si toho přitom již při nastupování, kdy bouchnutí při zavírání dveří má zkrátka blíže mainstreamovým vozům než prémiovkám.
Na zadních sedadlech je tak akorát místa, v tomto ohledu je znát, že je XT4 kratší než evropská konkurence. Se svými 185 centimetry výšky mám při posazení se „za sebe“ jen minimální rezervu, a to jak před koleny, tak nad hlavou, kvůli hraně panoramatické střechy. Lavice pěkně podpírá stehna, podivný tvar opěradla ale poněkud tlačí do hýždí.
To zavazadelník není příliš velký. Udávaných 637 litrů se sice jeví jako skvělé číslo, jenže po otevření víka zavazadelníku se budete podivovat nad tím, kde se vzaly. Započten je sem patrně i prostor pro náhradní kolo, zaplněný v testovaném kusu právě rezervou a napevno instalovanými schránkami kolem ní. Šířkou mezi podběhy ani délkou auto nevybočuje ze standardů, nápadná je ale nízká výška mezi podlahou a krycí roletkou.
Motor, jízdní vlastnosti
Jediný, ale povedený motor
Nabídka motorů je jednoduchá, Cadillac XT4 je k dispozici výhradně s benzinovým čtyřválcem 2.0 Turbo. V Evropě možná bude zájemcům chybět nějaká naftová alternativa, jenže ono je XT4 i v domovské Americe dostupné s jediným agregátem.
On ale jiný ani vlastně není potřeba. Nově vyvinutý dvoulitr s proměnným zdvihem ventilů a vypínáním poloviny válců (tzv. ventilový rozvod DOHC TriPower), přeplňovaný turbodmychadlem typu twin-scroll a sběrným výfukovým potrubím integrovaným do hlavy válců je totiž povedeným motorem.
Přímovstřikový čtyřválec s hliníkovým blokem i hlavou válců dosahuje výkonu 177 kW a točivého momentu 350 N.m v širokém pásmu 1500 až 4000 otáček, což už je více než dostatečná síla pro slušný odpich. Jednotka se nechává snadno vytáčet, v nízkých otáčkách neprotestuje, v těch vysokých se projeví jadrnějším zvukem, který je však pro benzinové čtyřválce typický. Vypínání válců ale nepostřehnete.
Cadillac XT4 – srovnání benzinového dvoulitru s konkurencí | |||||||
Model | Cadillac XT4 | Audi Q5 | Alfa Romeo Stelvio | BMW X3 | Jaguar F-Pace | Mercedes-Benz GLC | Volvo XC60 |
Motor | 2.0 Turbo AWD | 45 TFSI quattro | 2.0 Benzin Q4 | xDrive30i | 25t | 200 4Matic | T5 AWD |
Zdvihový objem [cm3] | 1998 | 1984 | 1995 | 1998 | 1997 | 1991 | 1969 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 177/5000 | 180/5000-6500 | 148/5250 | 185/5200-6500 | 184/5500 | 145/5500-6100 | 184/5500 |
Točivý moment [N.m/min] | 350/1500-4000 | 370/1600-4300 | 330/1750 | 350/1450-4800 | 365/1300-4500 | 320/1650-4000 | 350/1800-4800 |
Převodovka | 9A | 7DS | 8A | 8A | 8A | 9A | 8A |
Max. rychlost [km/h] | 210 | 237 | 215 | 240 | 217 | 215 | 220 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 7,9 | 6,4 | 7,2 | 6,3 | 7,0 | 7,9 | 6,8 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 8,7 | 7,5 | 7,0 | 7,2 | 7,5 | 7,1 | 7,3 |
Líbí se nám též sladění s devítistupňovým automatem Hydra-Matic 9T50, který je jedinou možností – jak také jinak u vozu americké provenience. Planetová převodovka s měničem se chová přesně tak, jak byste od Američana čekali. Převod mění možná sice poněkud pomalu, avšak naprosto hladce, že změnu ani nepostřehnete. K dispozici tak sice jsou páčky pod volantem pro ruční řazení, k pohodovému charakteru auta se ale vůbec nehodí. Na manuální pokyn navíc převodovka nereaguje zrovna hbitě, ani samotná práce převodovky pak není tolik jemná. A tak jsme raději nechávali změnu převodu plně v režii automatiky.
Spotřeba je pak očekávatelná s ohledem na kombinaci benzinového motoru s automatem a pohonem všech kol ve vysokém SUV – nízká zkrátka není, nejčastěji se pohybuje kolem deseti litrů. Na okreskách se sice můžete dostat k devíti litrům, spíše ale počítejte s 9,5 l/100 km, a to i s lehkou nohou. Svižnější tempo pak zvýší apetit k jedenáctilitrové hranici. Na dálnici si auto řekne o nějakých devět litrů.
Houpavá krabice? Ale kdeže...
Testovaná varianta využívá pohon všech kol s dvojicí spojek, umožňující odpojit pohon zadní nápravy – kardan se odpojí nejen od zadního diferenciálu, ale také od motoru. Cadillac dokonce využívá tři nezvyklé režimy nastavení vozu – výchozí Tour sází výhradně na pohon předních kol, aby šetřil palivo, zbývající módy (AWD a Sport) už využívají pohon obou náprav. Podvozek tvoří vzpěry McPherson vpředu a pětiprvkové zavěšení vzadu, k dispozici jsou za příplatek též adaptivní tlumiče, ty ale zkoušený vůz neměl.
Od amerických aut obvykle očekáváme houpavý charakter a ne příliš jisté chování, to však pro XT4 rozhodně neplatí. Ano, ve výchozím režimu Tour s poháněnou přední nápravou automobil na limitu znejistí a nepůsobí v zatáčce tak odhodlaně jako evropská konkurence, ve čtyřkolkových módech však nabídne až nečekaně agilní chování. A houpání karoserie? Na poměry SUV nijak nevybočuje z průměru.
Naladění je spíše tužšího ražení, nerovnosti českých silnic dá XT4 posádce přece jen občas pocítit. Spíše bychom však ocenili lepší odhlučnění podvozku, občasné tupé rány jsou bližší mainstreamovým vozům než konkurenci z řad prémiových značek. A to testovaný kousek měl 18palcová kola se slušně vysokým profilem (235/60). Také brzdy by mohly být účinnější, právě při zpomalování se nejvíce projeví přece jen vysoká hmotnost 1,7 tuny. V tomto ohledu se tak nedivíme, že třeba Lexus ES speciálně pro evropskou specifikaci dostal silnější brzdový systém.
Na konci roku už snadněji
V tuto chvíli je nákup Cadillacu XT4 na českém trhu omezený, kvůli jeho improvizovanému dovozu. Proto zatím nemáme ani oficiální ceny, zástupci Tucaru pouze uvádějí, že základní cena XT4 se pohybuje kolem milionu.
Z uživatelského hlediska ale není problém. Na automobil se vztahuje tříletá záruka, ukazatele jsou díky dovozu z Kanady v kilometrech za hodinu. Stačí jen nahrát navigační podklady. Negativem tak může být pouze „americké“ zpětné zrcátko s obrazem v poměru 1:1 nebo angličtina v multimediálním systému. Od objednání k převzetí vozu to pak obvykle trvá zhruba tři měsíce.
Před koncem roku by ale tyto problémy měly být vyřešeny a dodávky by se měly urychlit spolu s tím, jak se bude konsolidovat evropské zastoupení Cadillacu.
Závěr
Závěr
Německá prémiová trojka má na evropských trzích neochvějnou pozici, Cadillac XT4 je ale k jejím středně velkým SUV originální alternativou, která si najde své fanoušky. Nesnaží se s německou konkurencí bojovat jejími zbraněmi, místo toho kráčí typicky americkou cestou. Nabízí pohodlné široké sedačky, které ocení řidiči nejen rozvalitých postav, bohatou výbavu, osobitý vzhled a slušný komfort.
Navíc má i nečekaně agilní podvozek, když si sepnete režim s pohonem všech kol. Tohle není žádná uhoupaná americká krabice, jak by někdo možná očekával. Stále má ale auto nejraději pohodový styl, tak typický pro americké automobily.
Takový charakter se v dnešní uspěchané době leckomu zalíbí, a tak věříme, že si svoji klientelu XT4 najde, i bez turbodieselu, který by v dané kategorii Evropany nepochybně zaujal více. Držíme Cadillacu na evropském trhu všechny palce!
Nejlevnější verze modelu | Okolo 1.000.000 Kč (2.0 Turbo/177 kW) |
Plusy
- Slušně silný motor
- Pohodlné sedačky
- Hladce řadící převodovka
- Bohatá výbava
- Originální vzhled
Minusy
- Průměrné brzdy
- Nízký zavazadelník
- Oproti německé konkurenci průměrné materiály
