TEST BMW X6 xDrive50i – Otázka prestiže
Pohled do statistiky prodeje velkých sportovně-užitkových vozů hovoří jasně – tuto kategorii u nás s přehledem vede BMW X6, což rozhodně překvapilo nejen nás. Jenže ono je jen velmi málo důvodů, proč toto auto nemít rád.
Když pomineme diskutabilní smysl jeho existence a estetickou stránku věci, jejímž zpochybněním už jsem se asi dokázal před časem u příznivců mnichovské automobilky spolehlivě odstřelit, máme tu poněkud stísněnější interiér (zejména pak vzadu) a navíc výhled z vozu, který není na tuto kategorii nijak úchvatný. Vzhledem k proporcím nelze očekávat ani kdovíjak emotivní zážitky za volantem. Ale jsou to dostatečné důvody, proč X6 nechtít?
Řeč těla
Nemalé množství zákazníků určitě láká touha odlišit se od ostatních, což se s X6 rozhodně daří. Bude v tom určitě i něco exhibicionizmu, protože X6 se nedá na silnici přehlédnout nejen kvůli tvarům, ale i díky velikosti. Pokud by na velikosti nezáleželo, proč by se majitelé neproháněli raději v šestkovém kupé?
Pozornost okolí je ovšem dvousečná zbraň, a tak jsme krom zvídavých pohledů registrovali i neskrývané projevy antipatií, vyvolané sebevědomým vzezřením tohoto BMW. Prostě a jednoduše – majitel tohoto SUV-kupé musí být trochu extrovert, a pokud potřebujete působit na své okolí nekonfliktně, doporučujeme poohlédnout se po úplně jiném autě.
Téměř kupé
Kabina potvrzuje to, co naznačuje karoserie – uvnitř se budete opravdu cítit jako v kupé. Jen sedět tak o metr níž ... Oproti výchozímu X5 nabídne mnichovský crossover o poznání nižší posaz, jenž by ale klidně mohl být ještě blíže podlaze; SUV koncepce vozu se prostě nazapře. Palubní deska ale už posádku docela příjemně obklopuje a místa je vpředu tak akorát, aby vás vůz sportovně „svíral“. Expanzi masy palubní desky jako by odnesl přístrojový štít, jenž se velikostně od nejmenších bavoráků moc neliší. Rozsah elektricky seřizovatelného volantu s famózně tlustým věncem by mohl být větší, neškodila by možnost přitáhnout si jej blíže k tělu.
Naopak příplatková elektricky nastavitelná sedadla si lze přizpůsobit tělu naprosto dokonale – délku a sklon sedáku, bederní opěrku, boční vedení opěradla s polohovatelnou horní částí i výšku hlavové opěrky, to vše vám smečka elektromotorků dokáže přizpůsobit. A to ještě zbývá místo na elektrické vyhřívání i odvětrávání – krátce a jednoduše, sedadlo snů.
Na zadních sedadlech nejspíš nebudete mít problémy s místem pro kolena, ale pokud měříte více než 180 cm, mohli byste už mít hlavu v kontaktu s čalouněním svažující se střechy. Nelíbily se nám ozdobné plasty, oddělující od sebe obě sedadla. Na romantiku v autě můžete rovnou zapomenout... Zato zavazadelník s velikostí XXL (570 litrů) zřejmě bez problému vyhoví nejen každodennímu využití X6, tedy obsazení výhradně řidičem, případně řidičem a pohlednou blondýnkou, ale zvládne určitě i nároky posádky plně obsazené kabiny.
Mr. Muscle
Benzinový osmiválec 4,4 l přeplňovaný dvěma turby by nejspíš dynamikou zklamal jedině v důlním caterpillaru. Fantasticky cvičil už se sedmičkovým BMW, a přestože je X6 o nějaký ten metrák (bez řidiče váží 2265 kg) těžší, i zde odvádí svou práci tak, že dokáže zesměšnit většinu běžných sportovních aut. Na rozdíl od zmíněné sedmičky dá také více na efekt, a tak si posádka i okolí mohou v mnohem větší míře užívat nazlobeně hučivého zvuku, jenž dokáže zejména při rozjezdu z nízkých otáček vyvolat příjemné mrazení v zádech.
O dynamice se netřeba příliš rozepisovat, X6 je prostě připravena kdykoli, kdekoli a na libovolný rychlostní stupeň vyrazit vpřed s obrovskou razancí. K tomu jí dopomáhá i rychle fungující šestistupňový automat. Bavorácký systém řazení páčkou pod a nad volantem ale stále nepatří k našim oblíbencům. X6 uchvátila ovšem nejen dynamikou, umocněnou vysokou pozicí nad vozovkou, budící dojem, že jde spíš o nízký průlet než o jízdu po silnici. Naprosto spolehlivě fungují i brzdy, které dokáží zpomalit dvě a půl tuny hmoty opravdu působivě.
Překvapivá agilita
Oblast jízdních vlastností, jako poslední kapitola tohoto článku, doplňuje skládačku, na jejímž konci je obliba auta, které u nás prodejně zadupává do země vlajkový model mnichovské automobilky. Ne, s bezmála 2,3 tunami hmotnosti a výškou skoro 170 cm nelze od X6 čekat chování sporťáku, kterým by chtělo být. Do ostřejších zatáček vůz zahýbá s neskrývanou nechutí a rychlý průjezd táhlým obloukem odhalí choutky podvozku po tečně opustit zatáčku. Ovšem na druhou stranu celkově sportovnější orientace vozu způsobuje, že nijak zvlášť nezaostává za sedmičkou. Může za to zřejmě především pohon všech kol, jenž umožňuje přerozdělovat točivý moment mezi pravým a levým kolem zadní nápravy, čímž pomáhá vozu v zatáčkách. Na poměry kategorie velkých (a těžkých) SUV tedy na silnici obstojí jízdně X6 nepochybně na výbornou.
Je tu ale ještě jeden aspekt chování podvozku německého SUV-kupé, jenž může při zvažování, které z drahých BMW postavit do garáže, zlomit sedmičce vaz, a to je jízdní komfort. X6 totiž nejen výrazně lépe tlumí přejezdy nerovností a minimalizuje rázy, ale má také lépe odhlučněné podběhy kol a překvapivě i zdařileji potlačený aerodynamický hluk. Pouze pokud máte v oblibě jízdu se staženými bočními okny a úplně nemilujete klimatizace, X6 vám v tomto ohledu nevyhoví. Do kabiny pronikají při jakékoli kombinaci otevření nebo pootevření oken výrazné turbulence.
Testovaný vůz byl dalším v plejádě těch, které byly vybaveny aktivním řízením. Vzhledem k celkovému zaměření X6 si asi netřeba stěžovat na jeho poněkud specifickou a nepříliš sportovní charakteristiku.
Okázalý luxus
Popularitu X6 nakonec nebylo až tak těžké rozklíčovat. Velká luxusní auta kdovíjakou radost z jízdy nepřinášejí a je jedno, do jaké kategorie patří. Musí ale nabídnout silný motor, pohodlný podvozek, okázalý vzhled a přiměřeně dlouhou cenovku. A to všechno splňuje X6 více než dobře. Nedivíme se, že jde na dračku, i když bychom asi podobnout sumu peněz utratili za úplně jiný typ auta. A že takových v portfoliu BMW je...
První cena vozu | 1.606.500,- Kč (X6 xDrive30d, 173 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 2.092.500,- Kč (X6 xDrive50i, 300 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 1.751.597,- Kč (X6 xDrive50i N1, 300 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 2.370.829,- Kč (X6 xDrive50i N1, 300 kW) |
Plusy
- vynikající přední sedadla
- rychlá automatická převodovka
- velmi dobrý jízdní komfort
- výkonný motor
- účinné brzdy
Mínusy
- méně místa nad hlavou na zadních sedadlech
- vysoká spotřeba benzinu
- pocit stísněnosti interiéru