Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
BMW X6
BMW X6
BMW X6
BMW X6
65 Fotogalerie

TEST BMW X6 M – Střela úctyhodného kalibru

Je záhadou, jak tenhle parník na čtyřech kolech dokáže odolávat fyzikálním zákonům.

Opravdu mě baví pozorovat mnichovskou automobilku a její tříválcové pachtění a pokusy s pohonem předních kol. Vše je efektivní, zelené, čisté a voňavé, jenže pak nám v redakční garáži zastaví obluda X6 M s rudým emisním euroštítkem „G“. Není to trochu paradoxní?

Asi ano, ale na druhou stranu neznám lepší auto na výlet do Bruselu. Bohužel ať chcete nebo ne, za volantem téhle monstrózní mašiny se řidiči dost často mění: z klidných hochů se stávají rebelové a z rebelů totální vypatlanci. Bylo by proto snadné odsoudit šmahem všechny hyperSUV, jenže minimálně ty od BMW si své místo na trhu dovedou docela dobře obhájit. To už ale víte z našeho předchozího testu BMW X5 M.


Auto za to nemůže!


Všechno je to samozřejmě o hlavě, v Monaku jsem byl už několikrát a nikdy jsem tam nenarazil na nikoho s opravdu silným autem (a to tam s AMG jezdí snad i pinglové), kdo by ho machrovsky vytáčel a rušil tak klidný odpočinek pana knížete (jejich knížete). Takže nedívejme se na X6 M jako na hračku pro bezohledné křupany s malým kašpárkem, protože to si opravdu nezaslouží. Tohle auto totiž dokáže velké věci.

První z nich je vyvolání pocitu absolutní bezpečnosti. Pohled na silnici, ubíhající hluboko pode mnou, se přes výrazný Powerdome (to je ten výstupek na kapotě) zdá být až konejšivý. Nic mě nemá šanci ohrozit, prostě si v klidu jedu a z kvalitního audia se line pohodový Cash. Je to do jisté míry poněkud umělý dojem, hlavní ale je, že to prostě funguje. Lidé chtějí být v bezpečí, v dobách krizí a osobních bankrotů to platí dvojnásob.

Interiér působí dotaženým dojmem, je skvěle slícovaný a nabídne i slušný kus luxusu. Asi bychom na trhu našli SUV s filigránštějším vnitřkem, pro mě rozhodující je ale ergonomie a jistá fortelnost. A tu zde najdete. Oproti X5 je auto sice o něco méně praktické, ale pokud je pro vás dynamický vzhled auta přednější, pak není o čem se bavit. Cenový rozdíl 80 tisíc mezi základními verzemi asi nemá moc smysl řešit, protože celková cena se téměř s jistotou přehoupne hodně přes tři miliony korun.

suv bmw testysuv bmw testy | acz 

Popravdě, pokud se vám interiér nepozdává, nemusíte se na něj vůbec dívat. Díky pádlům si můžete dle libosti řadit a nesundat při tom ruce z nadýchaného volantu. Ani na přístroje se nemusíte podívat, protože BMW nabízí (za „mírný příplatek“) skvělý průhledový displej s možností emkového zobrazení: s vyznačenými otáčkami, převodového poměru a rychlostí. Zkrátka, se vším podstatným. Bojový mód HUDu aktivujete také pouze pomocí volantu: stisknutím písmenka M v kroužku. Tím to ale pouze začíná...

M znamená Megavýkon


Jakkoliv nemusíte mít rádi formu, obsah si zamilujete. Přeplňovaný osmiválec o objemu 4,4 litru je naprosto neskutečným zjevením. Představte si nadopovanou gorilu, kterou celé odpoledne čechráte dráždidlem. Máte? Tak a teď skočte za ní do klece – výsledek, tedy naprostá divočina, zhruba odpovídá pocitům, které máte při ostré jízdě s X6 M. Tedy až na ta vnitřní zranění a utrhané končetiny.

Výfuk zlověstně duní, při přeřazení naštvaně zabublá a auto těžké asi jako Queen Mary (ve skutečnosti váží o něco míň, jen 2,3 tuny) vystřelí dopředu způsobem, který dokážou trumfnout jen supersporty. Brzdy se nenechávají zahanbit, modré třmeny neúnavně drtí kotouče o průměru 395 vpředu a 385 milimetrů vzadu, přičemž lehounký náznak vadnutí přichází až při několikanásobném brzdění z velice vysokých rychlostí. Jejich nástup je nekompromisní a dají se docela slušně dávkovat.


Dvacetipalcová kola se širokánskými gumami mají na suchu nekonečný grip, na mokru ale jde auto na výjezdu ze zatáčky poslat bokem. Vlastně – postará se o to elektronika, které stisknutím tlačítka „M“ na volantu řeknete, že pojedete rychle a ona vám zaktivuje převodovku, připraví turba a vůbec celé auto zpevní, přiostří a pomaluje válečnými ornamenty v barvách MDM (M Dynamic Mode). Součástí toho všeho je totiž i sportovnější nastavení stabilizace, ve kterém elektronika posílá víc síly na zadek. Queen Mary umí kroutit boky. Až jsem byl překvapený, jak ochotně.

suv bmw testysuv bmw testy | acz 

Na dálnici vás z levého pruhu jen tak něco nedostane, protože odpověď na podřazení ke třem tisícům a bestiální zátah klidně až k červenému poli začínajícímu u sedmičky dokáže dát jen pár aut. A jen pár aut zní lépe, než tenhle osmiválec. Dneska je moderní poslouchat hlavně výfuk, ale když se ručička otáčkoměru řítí kolem pětky, máte pocit, že pod kapotou právě startuje raketoplán s Pavarottim na palubě. Zvuk je drsný i zpěvný zároveň a při přeřazení u omezovače si motor krásně supersportovně hekne. No prostě paráda!

Okresky se na první pohled zdají být přirozeným nepřítelem X6 M, což je do jisté míry i pravda. Jedete v mašině s vysokým těžištěm, run-flaty (ano, tohle M má tuhé run-flaty) nedokáží silnici žehlit úplně dokonale a tuhý podvozek se v zatáčkách v podstatě nenaklání, takže ani nemáte pocit, že byste mezi stromy letěli nějakým zběsilým tempem. Jenže letíte. Zábavnost začíná daleko za rozumnou rychlostí, kterou byste se po českých okreskách měli pohybovat. Když ale budete spěchat na schůzku, máte dost velkou šanci, že ji stihnete. A to je fajn. Jen pozor na sportovní mód převodovky, protože je opravdu sportovní: když si nedáte pozor, pobavíte okolí školáckým škubáním auta. Ve sportu se prostě plyn zadupává až do podlahy.

Dárce orgánů

Nejlepší by bylo, kdyby to u aut fungovalo jako u lidí. Až by X6 M umřelo, vyndali byste si vzácný orgán (motor) a dali ho do nějaké sportovnější a hlavně lehčí karoserie. A nazvali byste to...nevím...třeba M5?


suv bmw testysuv bmw testy | acz 

První cena vozu1.608.750,- (X6 xDrive30d, 180 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací2.845.000,- (X6 M, 408 kW)
Základní cena testovaného vozu2.845.000,- (X6 M, 408 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků3.095.900,- (X6 M, 408 kW)

Plusy

  • Jízdní dynamika
  • Vynikající přední sedadla a poloha za volantem
  • Rychlá automatická převodovka
  • Schopnosti v zatáčkách

Mínusy

  • Méně místa nad hlavou na zadních sedadlech
  • Vysoko umístěná podlaha zavazadelníku
  • Horší jízdní komfort