Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
BMW X5
BMW X5
BMW X5
BMW X5
16 Fotogalerie

TEST BMW X5 4.4i

Občas se povede otestovat některou novinku velmi brzy. Tentokrát se nám podařilo krátce seznámit s významnou novinku z "chovu" BMW a to se SUV (Sport Utility Vehicle) modelem X5, pro který si u BMW vymysleli "novou" kategorii tzv. SAV (Sport Activity Vehicle). Toto označení by mělo více akcentovat zaměření X5 na sportovní vyžití a dynamiku než nepřekonatelné terénní vlastnosti.

Jak se již v poslední době stalo zvykem, každá větší automobilka, která se chce udržet na špici, musí investovat do vývoje a výroby terénního modelu. A to nehledě na to, zda půjde o skutečný "terénní" vůz, nebo o automobil, který má spíše ambice takto jen vypadat, popřípadě mít schopnost překonat lehčí terén.

BMW X5 je totiž spíše automobilem pro rychlé, bezpečné a komfortní cestování než "tvrďákem" do terénu. Tomu napovídají i standardně použité široké pneumatiky Michelin MXV4 rozměru 235/65 R17 s označením Energy a velmi jemným vzorkem, které by s odvodem bahna v terénu měly jistě nemalé problémy. Také podvozek s nezávislým zavěšením všech kol, samonosná karoserie či nepřítomnost redukce, předurčuje X5 do role velmi rychlého "vyššího" vozu na dálnice... Je to však chyba? Je známo, že většina terénních vozů vybavených žebřinovým rámem, tuhými nápravami a redukcí tyto výhody využijí jen v minimu případů, někdy vůbec. Navíc podvozek s tuhými nápravami je při jízdě na běžných silnicích nepohodlný a jízdní vlastnosti se s X5 také těžko dají srovnávat.

Testovaný model byl osazen zážehovým osmiválcem o objemu 4,4 litru, který je navíc vybaven proměnným časováním ventilů VANOS, které zajišťuje ideální průběh točivého momentu a snižuje emisní hodnoty (X5 splňuje normy EU3 i velmi přísné emisní hodnoty pro stát Kalifornie). Nejvyšší výkon tohoto motoru je slušných 210 kW (286 k), které dosahuje při 5400 ot/min. Ještě důležitější je však u modelu s automatickou převodovkou hodnota nejvyššího točivého momentu, který se zastaví na úctyhodné hodnotě při 3600 ot/min. Motor s těmito parametry si s těžkým X5 dokáže přímo pohrávat a přestože je osazen automatickou (pětistupňovou) převodovkou, dá sejezdit i hodně rychle.

Zrychlení z křižovatky, po naskočení zelené, je opravdu obdivuhodné. Je to pravý opak některých starších povětšinou dieselových off-roadů, které bývají spíše překážkou v plynulosti provozu. Bohužel však výkonu motoru plně odpovídá spotřeba paliva (cca 12 l/100 km). Naštěstí je bohatě dimenzována palivová nádrž, takže dojezd na jedno natankování je dostatečný. Ani při "běžné" jízdě se o mnoho níž nedostanete. Jezdit s tímto vozem pod 13 litrů nebude snadné. Ovšem vzhledem k ceně testovaného vozu, která se pohybuje okolo tří (!) milionů korun, je cena za benzín poměrně malou položkou v celkových nákladech. Zvuk motoru se těžko popisuje, ale naladění výfuků u X5 připomíná spíše supersport M5. Žádné ševelení, ale dravý zvuk. Ten však při častějším vytáčení motoru poměrně dost proniká i do interiéru, což by nemuselo každému vyhovovat...

Pětistupňová automatická převodovka s funkcí manuálního řazení Steptronic téměř ideálně spolupracuje se silným motorem. Bohužel řazení v manuálním režimu příliš nepřipomíná klasické řazení u manuální převodovky. Pokud totiž manuálně pohybem páky (vpřed či vzad) zvolíte jiný rychlostní stupeň, elektronika převodovky v některých případech jakoby "přemýšlí" zda přeřadit (a někdy to vůbec neudělá). Přitom je jasné, že například k přetočení motoru by v té chvíli nemohlo dojít.

Pokud se mluví o BMW musí se mluvit i o podvozku. Zde měli konstruktéři BMW těžký úkol skloubit vlastnosti podvozku pro jízdu až přes 200 km/h a zároveň se schopností překonat středně těžký terén. Rychlá jízda po kvalitní silnici podvozku evidentně svědčí. Náklony v zatáčkách jsou sice větší než u BMW trojkové či pětkové řady, ale pořád jde o náklon velmi malý. Trakce je samozřejmě výborná díky stálému pohonu všech kol, kdy je rozděleno 62 % točivého momentu na zadní kola a zbytek na přední.

Bohužel terénní schopnosti nebylo možné s tímto vozem otestovat - snad později. Za zmínku však stojí alespoň systém HDC (Hill Descent Control), který po zapnutí samočinně udržuje maximální rychlost jízdy na 5 km/h. Využití této funkce je jasné, pokud se v terénu dostanete k prudkému klesání, kde by hrozilo nekontrolované rozjetí vozu, aktivuje se tento systém tlačítkem na přístrojové desce.

Zavazadlový prostor o objemu 465 litrů (1550 při sklopených sedadlech) plně vyhovuje běžným potřebám. Páté dveře jsou rozděleny na dvě části. Spodní se odklápí dolů a horní pochopitelně nahoru. Ovšem nic zajímavého na tomto uspořádání neshledávám. Klasické jednodílné dveře jsou určitě praktičtější. Výhodné je, že se podařilo plnohodnotné náhradní kolo umístit pod zavazadlový prostor, takže nehyzdí elegantní zadní část vozu.

Interiér je kvalitně zpracován, veškeré použité materiály jsou špičkové kvality odpovídající prestiži značky. Zdá se, že kvalita zpracování interiéru předstihuje i konkurenční Mercedes M. Ovládání vozu je velmi snadné, a zvládla by to i jemná ženská ručka. Další uznání zaslouží prostornost X5, jak v oblasti ramen, tak v podélném směru. Na zadních sedadlech je pro nohy cestujících opravdu hodně místa.

Výbava vozu je samozřejmě i vzhledem k ceně velmi bohatá, přesto se najde ještě řada prvků výbavy o které je možné toto BMW vylepšit. Nutno však podotknout, že některé prvky příplatkové výbavy jsou k mání přímo za astronomický příplatek.

Vypadá to, že u BMW nenechali nic náhodě a model X5 prestiž značky asi jen vylepší. Škoda jen, že vzhledem k vysoké pořizovací ceně jej na našich silnicích často nepotkáme.