Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
BMW X4
BMW X4
BMW X4
BMW X4
37 Fotogalerie

TEST BMW X4 xDrive35i – Může být SUV sportovní?

BMW obohatilo paletu o sportovně střižené SUV střední třídy X4. Má zaujmout ty, jimž se zdá výchozí X3 málo atraktivní a na větší X6 pojatou v obdobném duchu finančně nedosáhnou.

Automobilka BMW v roce 2008 uvedla na trh novou řadu X6 (E71). Po technické stránce vůz vycházel z druhé generace X5 (E70) z roku 2007, přičemž značka ho prezentovala jako kupé pro volný čas. U zákazníků “iks-šestka” slavila úspěch, takže loni v Paříži předvedli Mnichovští druhou generaci F16 postavenou na základě třetího vydání X5 (F15).

Testovaná X4 s interním označením F26 je na trhu od loňského roku. BMW v jejím případě udělalo to stejné, co s výše zmíněnou X6 - prostě vzalo techniku stávající řady X3 (F25) a obléklo ji do sportovně střižené karoserie.

Na první pohled si jsou X4 s původní X6 hodně podobné. Právě tady je dobře znát vliv většího a staršího vozu na bavorskou novinku. Na druhou stranu je to ale pochopitelné - když něco funguje ve vyšší třídě, tak proč to nezkusit také v nižším segmentu. Rozdíly jsou samozřejmě v rozměrech a v použité technice. V zásadě tak jediným přímým konkurentem X4 je řada GLE od Mercedes-Benzu. Je až s podivem, že takový automobil dosud nenabídlo třeba Audi.

To je ale výbava

Zkoušená X4 s motorem 35i je se základní cenou 1.521.000 korun druhou nejdražší v nabídce. O dalších 57.200 korun ji překonává verze 35d s přeplňovaným řadovým vznětovým šestiválcem. Je rovněž výkonnější, a to o zanedbatelných pět kilowattů.

Vozy BMW nemívají kdovíjak bohatou standardní výbavu, za spoustu prvků se draze připlácí. Nicméně pohled do ceníku odhalí, že nová X4 na tom není v tomto směru zase tak špatně. Standardem je například dvouzonová klimatizace, stejně jako bixenonové světlomety.

Zkoušený vůz byl oděný v oblíbeném sportovním paketu M. Zajímavé je, že zatímco v případě verzí 35i a 35d vyjde na 93.444 Kč, v kombinaci s ostatními motory stojí o dost více, konkrétně 117.494 korun. Tímto se BMW zřejmě snaží motivovat kupující vrcholných variant k jeho pořízení.

A co v rámci sportovního paketu M získáte? Tak třeba sportovní přední sedadla, která nabízejí senzační boční vedení a k tomu možnost prodloužit si sedák. V případě, že nejsou součástí paketu M, znamenají příplatek vcelku rozumných 14.690 korun.

suv bmw testysuv bmw testy | acz 

V testovaném voze byly navíc elektricky seřiditelné s pamětí, což znamená připlatit si navíc 29.380 Kč. Za dalších 8.268 korun lze měnit tuhost bederní opěrky a také nastavovat profil opěradla, přičemž všechno se děje elektricky. K druhému jmenovanému slouží tlačítko umístěné zcela vpředu na boku sedáku. Díky tomu si lze opěradlo doslova vytvarovat podle vaší postavy. V praxi tak bude sedadlo poskytovat dobré boční vedení útlým postavám, aniž by tlačilo ty korpulentnější.

V rámci popisovaného paketu dále získáte ozdobné prvky s logem divize BMW Motorsport. Najdete jej třeba na prazích, či opěrce pro levou nohu řidiče. Čistě pocitově si tak opravdu připadáte jak ve stroji s označením M na karoserii.

Aby byly vjemy oproti X3 sportovnější, jsou přední sedadla usazena o 20 mm níže, pozice zadních je pak snížena dokonce o 28 milimetrů. Je to nutné i z důvodu celkové výšky vozu, který je s 1624 mm nižší o 36 milimetrů v porovnání s X3. X4 se oproti X3 také lehce prodloužila, a to o vcelku zanedbatelných 14 milimetrů.

Co trochu vadilo, byl omezený výhled na horní část přístrojového štítu. A to jsem měl sedadlo v nejnižší poloze a měřím ani ne 170 cm. Hned se mi vybavila vzpomínka na doby dávno minulé, kdy jsem k soukromým účelům užíval BMW 525i řady E34 - u něj jsem tehdy pozoroval to stejné. I tak je ale pozice za sportovním volantem skvělá. Byť do pocitu, jaký známe ze sportovních aut má přirozeně daleko. Pořád je to SUV, takže „na zemi“ nesedíte…

suv bmw testysuv bmw testy | acz 

Oproti sportovním vozům ovšem X4 nabízí odpovídající užitnou hodnotu. Zavazadelník pojme v základu slušných 500 a po zvětšení dokonce 1400 litrů. Opěradlo zadní lavice je dělené v poměru 40:20:40 a víko má standardně elektromotorické ovládání, navíc nejen tlačítkem, nýbrž i nohou pod nárazníkem, jak to kdysi uvedl Volkswagen Passat B7.

Jako klidná vodní hladina

Označení 35i napovídá, že pohon testovaného BMW obstarává přeplňovaný zážehový řadový šestiválec objemu 3,0 litru. Jedná se o konstrukční řadu N55, která v hierarchii motorů značky nahradila starší N54. Hlavní rozdíl mezi nimi tkví v přeplňování - ke shodnému výkonu, k němuž N54 potřebovala dvě turbodmychadla, stačí N55 pouze jediné. Stejný je také vrchol točivého momentu úřadující na hodnotě 400 N.m. Ale zatímco u staršího motoru byl dostupný od 1300 do 5000 otáček za minutu, u nového se rozsah zvětšil o 100 otáček směrem dolů. Horní hranice se nezměnila.

Rychlou reakci turbodmychadla i v nízkých otáčkách zaručuje zdvojený kanál turbíny (tzv. TwinScroll). Do jednoho ústí větve výfukových svodů z prvního až třetího válce, do druhé ze čtvrtého až šestého. Dlouhou životnost by mělo zaručit vodní chlazení ložisek turbodmychadla, jakož i funkce dochlazování po vypnutí motoru za pomoci elektrické vodní pumpy. Obvyklé vodní čerpadlo hnané řemenem tento motor vůbec nepoužívá, což je zajímavé.

suv bmw testysuv bmw testy | acz 

Motor N55 nabízí nejmodernější techniku, jaké je dnes k dispozici. Vzhledem k tomu trochu překvapuje použití konvenčních litinových suchých vložek zalisovaných do hliníkového bloku. Na druhou stranu, vzhledem k minulosti BMW jistě ví, proč toto řešení používá. Nechybí přímé vstřikování benzinu s centrálně umístěným vstřikovačem či známý Valvetronic údajně již ve třetí generaci suplující funkci škrticí klapky.

Drtivý tah

Zapomeňte na typické vlastnosti starších řadových šestiválců BMW s atmosférickým plněním. Opojná gradace výkonu s otáčkami tady sice jakoby je, nicméně jde jenom o pocit, nepodpořený skutečným nárůstem síly s otáčkami. Jak už víte z předchozího odstavce, křivka točivého momentu je hladká jako hladina klidného rybníka. Přesto ta suverenita, s jakou turbomotor servíruje svůj výkon, je vážně opojná. Bez ohledu na otáčky prostě stačí trochu přišlápnout plyn, abyste začali zrychlovat. Pokud pohnete málo, převodovka zběsile nepodřazuje a raději nechá vyniknout dostupným newtonmetrům. Výraznější pohyb pravé nohy ji ale donutí podřadit, přičemž nechybí ani funkce kick down. Jenže to už musíte na plynu stát jako na rýči…

V duchu doby je i tady přítomen systém Start/stop. Pokud zvolíte jízdní režim Eco Pro, samočinně se zapne. Naopak v jízdních profilech Comfort, Sport a Sport+ jej lze deaktivovat.

Smyky? Na to zapomeňte

Pokud navolíte zmíněný režim Sport+, přejde stabilizační systém DSC do režimu Sport, v němž je omezena jeho funkce, respektive jsou posunuty hranice jeho zásahu. Aktivovat jej ale lze v jakémkoliv jízdním profilu krátkým stisknutím příslušného spínače vedle voliče samočinné převodovky impulzního typu. Pokud tlačítko stabilizace podržíte několik sekund, dojde k její úplné deaktivaci, a pak už je to jenom na vás...

Pohon všech kol xDrive nabízí tolik přilnavosti, že utrhnout vůz do přetáčivého smyku se na suché silnici patrně nepodaří. X4 si totiž i v limitních situacích zachovává bezpečnou lehkou nedotáčivost. Dobře stabilizuje jízdu, aniž by působila rušivě.

suv bmw testysuv bmw testy | acz 

Základem stálého pohonu všech kol xDrive je transfer označený ATC450. V jeho útrobách hraje hlavní roli třecí lamelová spojka, ovládaná elektromotoricky. Pokud je zcela rozpojena, je na zadní kola přenášeno 100 procent hnací síly. Je-li naopak plně uzavřena (sevřena), je rozdělení točivého momentu mezi přední a zadní nápravu v poměru 40:60. Z toho vyplývá, že zadek je tady vždycky preferován. Přední diferenciál je poháněný kombinací řetězového převodu a paralelního hřídele vedeného po levé straně převodovky.

S turbomotorem 35i se pojí výhradně osmistupňový měničový automat původem od ZF s rozsahem převodů 7,07:1. Nejvyšší převod 0,667:1 v kombinaci s koncovým 3,385:1 znamená, že agregát točí při 130 km/h na osmičku pouhých asi 2000 otáček za minutu. Přímým záběrem je tady šestka.

Data se šíří rychle

Za příplatek 29.380 korun získáte další prvek vylepšující jízdní dynamiku. Tím jsou adaptivní tlumiče DDC (Dynamic Damping Control). Mezi jednotlivými režimy přepínáte tlačítky jízdních profilů. Tlumiče ale pracují také zcela samočinně podle údajů z mnoha snímačů, zejména podvozku a jednotky kontroly pohybů vozidla obsahující gyroskopy.

Rozdíl mezi měkkým a tvrdým nastavením je docela výrazný. V prvně jmenovaném se vůz příjemně pohupuje, aniž by to bylo v rozporu s jízdní jistotou. V tvrdém režimu již tlumiče nerovnosti nepohlcují, nýbrž kopírují. Rychlá jízda po rozbitých vozovkách tak připomíná onen pocit letu nízko nad silnicí známý z ultimativních sportovních vozů.

Podvozek BMW X4 pracuje neobvykle rychle. Všechno co souvisí s jízdní dynamikou je napojeno na datovou sběrnici FlexRay, původní produkt firem Motorola a Johnson controls. Rychlost přenosu dat je v tomto případě o řád vyšší než obvyklou sběrnicí CAN.

BMW používá FlexRay od roku 2007 na modelu X5 druhé generace. Ten byl zároveň prvním vozem světové produkce, který toto nabízel a to konkrétně na řízení adaptivních tlumičů.

Přes FlexRay komunikuje rovněž elektromechanický posilovač řízení typu Paraxial. V X4 je standardem takzvané variabilní sportovní řízení - jde o řešení s proměnným převodem v závislosti na úhlu natočení kol. Kolem střední polohy je řízení méně strmé, což dokládá převod 16,4:1. Směrem ke krajním dorazům se převod zmenšuje, takže se řízení stává strmější a tedy přesnější. Mezi plnými rejdy vyžaduje zhruba 2,2 otáčky volantem.

suv bmw testysuv bmw testy | acz 

Je to v zásadě totéž, co známe z jiných automobilů, kupříkladu Volkswagenu Golf GTI, Seatu Leon Cupra či Fordu Focus ST. Nabízí skvělou přesnost a ani citlivost nepřišla zkrátka. Na tom má zásluhu také zavěšení předních kol na dvojici spodních příčných ramen a vzpěrách McPherson, vzadu je použita pětiprvková náprava.

Zbývá dodat, za kolik jsme v testu jezdili. U takto výkonného agregátu nelze očekávat spotřebu tříválcových malých automobilů, nicméně praxe ukázala, že tak vzdálená zase není. Při klidné jízdě se ji podařilo mimo město stlačit pod 9 litrů na 100 km. Krátké cesty městem a časté studené starty ale znamenají úbytek cca 12 až 13 l každých 100 km. Kdo však má prostředky na takový vůz, jakým je X4 35i, na nějaký ten litr paliva jistě nehledí?

Anebo ano? No soudě podle toho, jaká auta občas tankují na jedné z nejlevnějších čerpacích stanic v Praze poblíž Uhříněvsi se zdá, že toto zažité pravidlo pomalu přestává platit. Zbývá odpovědět na otázku z úvodu: Je BMW X4 sportovním SUV? Ano je, sportovním vozem však není.

Video placeholder
BMW X4 xDrive35i – Může být SUV sportovní? • auto.cz

Nejlevnější verze modelu1.240.200 Kč (X4 xDrive20d)
Základ s testovaným motorem1.521.000 Kč (X4 xDrive35i)
Testovaný vůz s výbavou1.884.148 Kč (X4 xDrive35i)

Plusy

  • V rámci SUV skvělé jízdní vlastnosti
  • I na velkých kolech solidní komfort odpružení
  • Pružný a tichý turbomotor, sladění s převodovkou
  • Moderní prvky výbavy, překvapivě úsporný provoz
  • Ovládání rozhraní iDrive

Minusy

  • Hodí se víc na silnici než mimo ni
  • Prostornost nad hlavou cestujících vzadu
  • Hodně výbavy pouze za příplatek
  • Vyžaduje kvalifikovaný servis
  • Vyvolává rozporuplné reakce

Foto: Petr Homolka