Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
BMW X4
BMW X4
BMW X4
BMW X4
34 Fotogalerie

TEST BMW X4 xDrive30d – X6 v menším balení

BMW X4 se snaží vypadat a jezdit jako sporťák. Přestože mu to jde obstojně, sporťák to není.

Když BMW představilo první generaci X6, mnozí fanoušci značky si klepali na čelo a tvrdili, že kombinace kupé a SUV nebude fungovat. Kontroverzní vzhled si ale našel více než dostatek zákazníků, a tak Mnichovští nejenže přišli s druhou generací X6, ale navíc postavili i její menší verzi X4. U ní přitom použili stejné ingredience jako u většího modelu.

X4 je stejným tahem jako byla X6 v roce 2007, BMW tímto vozem míří do segmentu, ve kterém konkurence zatím není zastoupena. Mercedes-Benz teprve nedávno představil GLE Coupé (konkurenta X6) a menší GLC Coupé (soupeře pro X4) letos teprve prezentoval jako koncept. Audi je na tom podobně, sportovně laděné SUV prezentovalo pouze ve formě konceptu TT Offroad. Nejblíže X4 tak má v současnosti Porsche Macan.

Vzhled? Rozporuplný

Stejně jako X6, také X4 vyvolává svými tvary rozporuplné reakce. Pravdou je, že zkombinovat elegantním způsobem vysoké SUV s nízkým kupé je pro designéry těžký oříšek, což ostatně potvrdil i Mercedes-Benz v případě GLE Coupe. Výsledek je v případě X4 poněkud neforemný – z profilu auto vypadá krátké a vysoké. Silueta kupé si ale našla dostatek zákazníků v případě X6, a tak není důvod se obávat, že by to nemělo platit také u menšího modelu.

Palubní deska je shodná s praktičtějším modelem X3, od nějž je X4 technicky odvozena. Řidič se tu ale cítí skoro jako ve sportovním voze – výhled z auta je horší kvůli tlustým sloupkům A nebo malému zadnímu oknu. Na poměry SUV se sedí nízko, sportovní sedadla s výrazným bočním vedením perfektně obejmou tělo a podrží i v nejprudších obloucích. Příplatkový volant s logem M má velice tlustý věnec, který skvěle padne do ruky, částečně ale zakrývá horní část přístrojového panelu.

BMW X4 – srovnání s dalšími modely značky
ModelX43 Gran Turismo4 Gran CoupéX3X6
MotorxDrive30d330d xDrive430d xDrivexDrive30dxDrive30d
Zdvihový objem [cm3]29932993299329932993
Válce/ventily6/46/46/46/46/4
Největší výkon [kW/min]190/4000190/4000190/4000190/4000190/4000
Točivý moment [N.m/min]560/1500–3000560/1500–3000560/1500–3000560/1500–3000560/1500–3000
Převodovka8A8A8A8A8A
Max. rychlost [km/h]234250250232230
Zrychlení 0-100 km/h [s]5,85,45,35,96,7
Komb. spotřeba [l/100 km]5,75,45,35,76,0
Základní cena [Kč]1.505.4001.380.6001.414.4001.385.8001.783.600

Kvalita dílenského zpracování je na nejvyšší úrovni, jak by jeden od vozu luxusní značky čekal. Ovládání je intuitivní, potěší touchpad na středové konzoli, díky němuž je možné třeba snadno zadávat cílovou destinaci do navigace. Ta reaguje na pokyny velice hbitě a trasu vyhledá naprosto spolehlivě.

Jeden charakter sporťáků ale X4 chybí - do auta se kvůli vyšší stavbě snadno nastupuje. V případě zadních sedadel je nástup úzkými dveřmi o něco krkolomnější, stále se ale dozadu nastoupí snadněji než do nějakého kupé. Prostor na zadní lavici navíc příjemně překvapí, v oblasti hlavy je tu samozřejmě méně místa kvůli prudce se svažující střeše, místa pro nohy je ale dostatek. Posaz nicméně není příliš pohodlný, lavice je umístěna nízko nad podlahou. Prostřední sedadlo je pak ryze nouzová záležitost.

suv bmw testysuv bmw testy | acz 

Má smysl v případě sportovně laděného vozu hovořit o zavazadelníku? V případě X4 určitě ano, protože překvapí svojí praktičností. Základní objem 500 l je vcelku slušný, proti X3 je jenom o 50 litrů menší. Nechybí ani dvojitá podlážka, praktické háčky na nákupní tašky, oka na uchycení rozměrnějšího nákladu nebo sklopná zadní sedadla v poměru 2:1:2. Standardem je pak elektricky ovládané víko zavazadelníku.

Motor? Nadmíru silný

Z dnešního označení motorů BMW se objem nebo výkon již nedá vyčíst. X4 xDrive30d je v tomto ohledu výjimkou, v jeho útrobách totiž pracuje třílitrový (30) vznětový (d) šestiválec. Naladěn je na velice zajímavých 190 kW a 560 N.m, točivý moment je tak shodný s desetiválcem supersportu Lamborghini Huracán.

Přímovstřikový motor přeplňovaný turbodmychadlem s proměnnou geometrií lopatek díky svým parametrům slibuje, že umí X4 opravdu obstojně rozpohybovat. To je sice pravda, záleží ale na právě sepnutém režimu, jednotlivá nastavení se totiž na rozdíl od mnoha jiných vozů výrazně liší svým charakterem.

Při sepnutí módu Eco Pro se jeden diví, kam ty newtonmetry a koně třílitrového šestiválce utekly. Automobil reaguje jenom velice vláčně na pokyny řidiče, převodovka řadí co nejvyšší stupeň, a tak vůz působí velice líně. Režim je určen pro úspornou jízdu, se šetřením paliva pomáhá i rekuperace brzdné energie, systém start/stop nebo možnost jízdy na neutrál.

Stačí však tlačítky na středovém panelu překliknout do módu Sport (odvážlivci mohou zkusit i Sport+ s omezenými funkcemi kontroly stabilizace), kdy X4 ožije a z andílka se stane bavorský ďábel. Reakce motoru se přiostří, převodovka nechává jednotku vytočit do vyšších otáček a z výfuků se ozve burácivější řev.

BMW X4 – srovnání s konkurencí
ModelBMW X4Porsche Macan
MotorxDrive30dDiesel S
Zdvihový objem [cm3]29932967
Válce/ventily6/46/4
Největší výkon [kW/min]190/4000190/4000-4250
Točivý moment [N.m/min]560/1500–3000580/1750-2500
Převodovka8A7DS
Max. rychlost [km/h]234230
Zrychlení 0-100 km/h [s]5,86,3
Komb. spotřeba [l/100 km]5,76,1
Základní cena [Kč]1.505.4001.693.000

Sportovní režim ukazuje, co se v X4 skutečně skrývá. Zátah z klidu posádku prudce zatlačí do sedačky stejně jako v pravém sporťáku - automobil zvládne zrychlit na stovku za 5,8 sekundy. Testovaný šestiválec přitom není nejsilnějším nabízeným turbodieselem pro X4, k dispozici je ještě vyspělejší verze xDrive35d s 230 kW a 630 N.m.

Silný motor ale není vždycky užitečný, při manévrování ve městě je nutné opravdu jemně pracovat s plynem. X4 se díky mamutímu zátahu od nulových otáček umí až nepříjemně rychle rozpohybovat v místě, kde se to ani trochu nehodí.

suv bmw testysuv bmw testy | acz 

Zkoušený šestiválec je standardně spárován s osmistupňovou automatickou převodovkou. Ta patří mezi nejlepší automaty na trhu, zbytečně nepodřazuje, pokud to není třeba, a raději dá vyniknout motoru. Změna převodů je navíc sametově hladká. O přeřazení řidič ví jenom při dynamické jízdě nebo při popojíždění v koloně, i v tomto případě však změna převodů není nepříjemná, převodovka pouze naznačí, že se zařazený stupeň skutečně změnil. K dispozici je také řazení páčkami pod volantem, které v mžiku reaguje na pokyn.

Spotřeba se významně odráží od stylu řidiče. Při sportovní jízdě využívající všechny schopnosti motoru se dá snadno dostat nad 14 litrů na 100 kilometrů. Stačí však zklidnit a spotřeba rázem výrazně klesne, týdenní průměr se v našem případě nakonec zastavil na slušné hodnotě 8 l na 100 km. Na dálnici si vůz řekne o 7,2 litru.

Jízda? Jednoduše skvělá

X4 se snaží být sportovním modelem nejen svými tvary, ale také jízdními schopnostmi. A ty jsou na poměry SUV (SAC – Sports Activity Coupé, pokud skočíte na trik marketingového oddělení BMW) opravdu jedinečné. Jezdit s X4 je prostě paráda, jen málokterý vůz z této kategorie umí nabídnout to samé. Stále je však třeba počítat s tím, že sportovní auto nebo obecně nižší automobil nabídne zkrátka více.

Jízdní vlastnosti X4 podporuje standardně dodávaný pohon všech kol, který napomáhá se stočením automobilu do toho správného směru. Díky systému xDrive automobil krásně sedí a i při jízdě na limitu je neutrální. Obstojně funguje rovněž posilovač řízení s proměnným převodem, v X4 na rozdíl od jiných aut s tímto konstrukčním provedením nemusí řidič tolik řešit, nakolik má volantem zatočit.

suv bmw testysuv bmw testy | acz 

Výtečný je též podvozek, který si umí skvěle poradit i s českými rozbitými silnicemi. Naladění je tužší, jak se na sportovní model sluší a patří, nerovnosti ale automobil stále tlumí jemně. Jedině snad větší příčné nerovnosti dělají vozu trable, na nich se od kol občas ozve až nepříjemně hlasitý ráz. Hluk od kol je sice patrný, s ohledem na použité 18” ráfky a pneumatiky typu runflat je ale stále v mezích.

X4 je sériově dodávána s asistentem pro jízdu z kopce, pohled na nárazníky ale jasně naznačuje, že tohle je městský sportovec a ne milovník bahna a kamení. Světlá výška přitom dosahuje solidních 204 milimetrů, což je prakticky stejně jako u mnohem drsnější Dacie Duster (205 mm), a tak třeba polní cesty X4 snadno projede. Vyšší světlost má nicméně vliv na to, že X4 na dálnici není tak tichým vozem, jak by se s ohledem na nízkou siluetu mohlo zdát.

Závěr

BMW X6 prorokovali mnozí fanoušci mnichovské značky neúspěch, kombinace sportovního auta a SUV nedává smysl, říkali. Ona ale tato kombinace smysl dává - X6 i X4 je vlastně racionální volbou. Jestli chcete sportovní auto, ale bojíte se vysoké spotřeby a nepraktické kabiny, je X4 xDrive30d volbou pro vás – nákup dieselového SUV manželce jistě vysvětlíte snáze než koupi sporťáku. V X4 se sice nebudete tak bavit jako třeba v kupé 435i, automobil vám ale nebude tolik „žrát“, kvůli vysokému podvozku se nebudete bát rozbitých silnic a doma budete mít klid. Tedy jenom do té doby, než manželce ukážete mohutný zátah třílitrového šestiválce na cestě z nákupu a prozradíte jí, že za cenu X4 jste si ten sporťák mohli klidně pořídit…

suv bmw testysuv bmw testy | acz 

Nejlevnější verze modelu1.255.800 Kč (xDrive20d/140 kW)
Základ s testovaným motorem1.505.400 Kč (xDrive30d/190 kW)
Testovaný vůz s výbavou1.797.796 (xDrive30d/190 kW)

Plusy

  • Silný a úsporný motor
  • Skvělý podvozek
  • Sametově hladké řazení
  • Intuitivní ovládání rozhraní iDrive

Minusy

  • Horší výhled z auta
  • Prostornost nad hlavou vzadu
  • Neforemné tvary karoserie

Foto: Petr Homolka