Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
BMW X3
BMW X3
BMW X3
BMW X3
39 Fotogalerie

TEST BMW X3 xDrive35d – Stále ve formě

Tři sta koní pod kapotou, to by mohlo značit pořádný sporťák. Nebo jedno z nejrychlejších SUV na trhu.

Druhá generace BMW X3 s interním kódem F25 jezdí po světě již třetí rok a v současné konkurenci středních SUV je jedním z posledních, kdo čeká na modernizaci. Vždyť Mercedes-Benz své GLK loni radikálně přepracoval a Audi k průběžným vylepšením Q5 před půl rokem přidalo omlazení designu.

X3 to proto nemá v poslední době jednoduché. Tedy alespoň letmým pohledem se to může zdát, stačí ale bližší průzkum technických parametrů, abychom si uvědomili, že Mnichovští vlastně mohou být v klidu. Jejich zástupce je znatelně větší než GLK a zároveň výrazně prostornější než zvenku srovnatelná Q5. Navíc má špičkovou osmistupňovou automatickou převodovku od firmy ZF a širokou paletu motorů.

suv bmw testysuv bmw testy | acz 

Spektrum čtyř- a šestiválcových turbodieselů sahá od 105 do 230 kW. K testu jsme zvolili nejsilnější z nich, dobře známý dvojitě přeplňovaný třílitr, který se v X3 označuje xDrive35d. Jedná se o stejný motor, jaký najdeme například v 535d nebo 640d, svých 630 Newtonmetrů dává k dispozici v pásmu 1500 až 2500 min-1 a výkon vrcholí v extrémních 4400 min-1.

Čísla ale nedokážou zprostředkovat způsob, jakým tenhle super motor s X3 hýbe. Nástup síly je okamžitý, doplněný o neuvadající gradaci a dnes nevídanou schopnost hnát se rychle do otáček. Perfektní agregát navíc doplňuje skvělá převodovka – jednotlivé rychlosti jsou poskládány krátce za sebou a automat je dokáže řadit s kadencí, jakou může dvouspojkový S tronic v Audi nebo 7G-Tronic od Mercedes-Benzu jenom závidět. Elektronika přitom dokáže hbitě reagovat na změny jízdního stylu, takže po rychlém předjížděcím manévru mohou během pár chvil spadnout otáčky do režimu zvýšeného volnoběhu.

Turbodiesel má charakteristický zvuk, který je mnohem více šestiválcový než dieselový. Abyste zaslechli typický vznětový klapot, musíte se pořádně zaposlouchat nebo vystoupit. Udávaných 6,1 l na 100 km je tabulkovým mýtem, ovšem i tak na dálnici motor při 130 km/h točí pouhých 1900 min-1 a Evropu umí křižovat s průměrem 8,5 l na 100 km. Na těžké SUV s více než třísetkoňovým motorem to je vpravdě úctyhodný výkon.

Neodmyslitelnou výbavou vozu je pohon všech kol (základní turbodiesel sDrive18d koupíte jako zadokolku), v případě BMW elektronicky řízený xDrive. K aktivnímu rozdělování točivého momentu mezi nápravy se přidává také systém Performance Control, který přibrzďováním kol nahrazuje nápravové diferenciály. Výsledkem je působivá a veskrze efektivní prezentace síly.

suv bmw testysuv bmw testy | acz 

V utažených zatáčkách automobil hledá hranici protočení vnitřního předního kola, zatímco zadní kola vůz postrkují po směru oblouku. Taková jízda je bezpečná, předvídatelná a hlavně zábavná. Svůj podíl na tom má i mimořádně přesné řízení, do kterého se nepřenáší ani náznak hnací síly od předních kol.

X3 se dokáže se vztyčenou hlavou vypořádat i s tou nejzamotanější okreskou, nejvíce toho předvede ale na kvalitním asfaltu. Automobil s chirurgickou přesností sleduje pohyby volantu a mírnými náklony karoserie dává najevo, kde leží limity podvozku. Stačí sledovat rytmus zatáček a vůz se stane perfektním strojem, který zvládne mnohem víc než nudné a pomalé přesouvání z bodu A do bodu B. Naopak na řidičskou chybu zdvořile upozorní, i když elektronika je samozřejmě připravena zachránit téměř jakoukoliv situaci.

Abyste okusili tyto vlastnosti naplno, je potřeba nespecifikovat automobil s M paketem a adaptivními tlumiči. V případě BMW X3 se ale tato investice vyplatí, aspoň pokud stojíte o radost z jízdy. O komfort je přitom postaráno, vůz je sice tužší, ovšem na osmnáctipalcových kolech tlumí stejně vyspěle jako 5 Gran Turismo.

suv bmw testysuv bmw testy | acz 

První cena vozu925.000 Kč (sDrive18d/105 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací1.385.000 Kč (xDrive35d/230 kW)
Základní cena testovaného vozu1.385.000 Kč (xDrive35d/230 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.742.600 Kč (xDrive35d/230 kW)

Plusy

  • Tichý motor s ohromující silou
  • Poměr dynamického potenciálu a reálné spotřeby
  • Fantastický osmistupňový automat
  • Schopnosti podvozku při dynamické jízdě
  • Kvalitně zpracovaný interiér, materiály
  • Poměr vnějších rozměrů a vnitřního prostoru

Minusy

  • Luxusní výbava jenom za vysoké příplatky
  • Extravagantní prvky vnějšího designu
  • Po sklopení zadních opěradel nevzniká rovná plocha
  • Do malé výšky se otevírající víko kufru

Foto: Petr Homolka