Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
BMW X3
BMW X3
BMW X3
BMW X3
40 Fotogalerie

TEST BMW X3: první jízdní dojmy

Úspěšný model bez přímé domácí konkurence, to je sen mnoha výrobců automobilů. Automobilce BMW se tento sen splnil a hned po zahájení výroby v roce 2004 přišla vlna zájmu zákazníků, která dodnes neopadla...Teď je tu inovované provedení.

Momentálně nejúspěšnější německý automobil pro volný čas je na trhu teprve třetím rokem, ale produkce v rakouském Grazu jede stále naplno. Snad proto, aby to zcela nový sourozenec X5 neměl do začátku příliš snadné, přichází na trh inovované provedení s výrazně silnějšími šestiválcovými motory a řadou technických i stylistických změn. Se třílitrovým zážehovým šestiválcem 3.0si (200 kW) jsme se krátce svezli v okolí Mnichova.

Úspěšný model bez přímé domácí konkurence, to je sen mnoha výrobců automobilů. Automobilce BMW se tento sen splnil a hned po zahájení výroby v roce 2004 přišla vlna zájmu zákazníků, která dodnes neopadla. Jeho konkurenty zatím technici u Audi i u Mercedesu pilně testují, takže úspěch X3 povzbuzuje automobilku k dalším vylepšením. Kdyby před lety u BMW tušili, že se za dva a půl roku vyrobí a prodá 260 tisíc vozů, asi by dlouho neváhali a produkci by svěřili vlastním výrobním kapacitám. Nyní na úspěchu vozu profituje rakouská firma Magna Steyr Fahrzeugtechnik AG, která model X3 pro BMW nejen ve třech směnách vyrábí (540 vozů denně), ale model z větší části také vyvinula.

BMW X3 - automobil s karoserií typického SUV - má podvozkové komponenty převzaté z BMW řady 3 (E46), což napovídá, že jízdní vlastnosti na silnici jsou i pro tento německý "Sport Activity Vehicle" prioritou číslo jedna. A skutečně. Ovladatelnost na silnici prakticky v této třídě nemá konkurenci, což je výsledek mnoha konstrukčních opatření. Těmi nejvíce patrnými je velmi přesné řízení, optimální funkce brzdové soustavy a sériová sedmnáctipalcová nebo osmnáctipalcová kola.

Méně "vidět" je pak podvozek s nezávisle zavěšenými koly a práce elektronicky řízeného pohonu všech kol xDrive, který s faceliftem nedoznal změn. Jeho architektura vychází z klasické koncepce - motor podélně uložený vpředu a pohon zadních kol. Za převodovkou umístěná vícelamelová spojka je schopna prostřednictvím sekundárního řetězu posílat část nebo v extrémním případě veškerou hnací sílu vpředu uloženého motoru zpět na přední kola. Po většinu času je zachováván standardní poměr hnacích sil 40:60 (přední:zadní náprava), při parkování je pro ulehčení manévru hnací pouze zadní náprava. Aktivní přerozdělení točivého momentu mezi přední a zadní nápravu má dokonce pomáhat předcházet přetáčivosti na silnici v rychle projížděných zatáčkách. Všechny trakční obtíže řeší za řidiče elektronika, což je v souladu s požadavkem na jednoduchost ovládání.

K dispozici ani tentokrát není ani redukční převodovka, ani mechanické uzávěrka diferenciálů. Po pravdě řečeno, samozřejmost s jakou X3 s prakticky silniční konstrukcí podvozku projížděla polygonem, na kterém Bundeswehr testuje tanky nás utvrdila v přesvědčení, že to co má toto BMW na palubě jej řadí ke špičce segmentu SUV i mimo zpevněné silnice. Minimální zdvihy kol a omezená zkřížitelnost náprav v terénu velmi snadno pošlou jedno kolo do vzduchu, ale elektronická uzávěra (přibrzdění kola) tento problém distribuce hnacích sil spolehlivě řeší. Díky standardnímu asistentu pro sjíždění prudkých terénních sjezdů je i krkolomně vyhlížející trať snadno absolvovatelná bez rizika poškození vozu, či posádky. Integrovaný systém elektronického řízení podvozku, pohonu všech kol a motoru pomáhá také při rozjezdu do kopce.

DTC, neboli Dynamic Traction Control, vedle konvenční funkce zabraňující prokluzu kol na silnici, umí nabídnout také terénní režim, který záměrně povoluje větší skluzy, pro optimální trakci na nezpevněném povrchu. Čím vyšší rychlost, tím více se terénní režim DTC blíží standardnímu nastavení limitů DTC. Aktivaci terénního režimu provádí řidič stiskem tlačítka na středové konzole, dlouhý stisk znamená vyřazení DTC z činnosti.

Nové provedení BMW X3 je od předchůdce snadno odlišitelné novými nárazníky vpředu i vzadu, které jsou nyní z větší části lakované v barvě vozu. Šestioká příď se sdruženými světlomety, které mají poprvé u X3 také kroužky parkovacích světlometů, doznala zvětšení firemní dvojice ledvin. Jejich mřížka je v případě čtyřválcových modelů černá, u šestiválců šedě grafitová a u dieselu 3.0sd pak titanově šedá. Záď nese nyní více dílů lakovaných v barvě karoserie, koncové svítilny mají nové uspořádání a využívají také horizontálně uspořádané prvky LED.

Nové materiály potahů sedadel a použité plasty v interiéru přesvědčí i kritiky předchozích provedení. Tvary jsou jako vždy u BMW funkční a jednoduché, za luxus v podobě obložení dřevem nebo ladění interiéru v barvě slonové kosti se však platí a ne málo. Naopak neplatí se za nový tříramenný volant s mohutným věncem a nové výplně dveří s integrovanými dveřními kapsami.

Testovací silniční okruh jsme absolvovali s nejsilnějším zážehovým provedením 3.0si. Již z označení je zřejmé, že půjde v řadách BMW o něco neobvyklého. Známý řadový šestiválec 2996 cm3 dosahuje v X3 svého výkonového maxima 200 kW při 6650 ot./min., ale ve srovnání s předchozím provedení je zajímavý především tvar křivky a absolutní přírůstek točivého momentu v nízkých a vysokých otáčkách. Momentová křivka, která svou plochostí připomíná přeplňovaný motor, má maximum 315 Nm v 2750 ot./min, ale při jízdě žádný výrazný vrchol běžný řidič nezaznamená. Šestiválcový motor ochotně akceleruje při jakýchkoliv otáčkách. Motoráři BMW nedovolili výkonnému motoru příliš velkolepý zvukový projev, na který jsme si zvykli v případě 130i, takže akcelerace z 0 na 100 km/h v čase 7,2 s probíhá jaksi mimoděk. Snad až mezi 5000 a 6700 ot./min se motor ohlásí trochu výraznější kulisou. Při využívání všech možností motoru, včetně rychlostí přes 200 km/h na německých dálnicích jsme dvousetkilometrový okruh absolvovali se spotřebou 14,2 l/100 km. Mimochodem, tento údaj výrobce udává pro normalizovanou spotřebu této motorizace ve městě. Obdobné spotřeby paliva jsme dosahovali jak s ručně řazenou tak automatickou šestistupňovou převodovkou, která se poprvé představila v modelu 335i. Její předností je především velmi rychlá odezva a časy pro přeřazení, podle výrobce o polovinu nižší než u konkurence.

BMW X3 Zážehové motory
Model2.0i2.5si3.0si
Zdvihový objem [cm3]199524972996
Válce/ventily4/46/46/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]110/6200160/6500200/6650
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]200/3750250/2750-4250315/2750
Max. rychlost [km/h]198221232
Zrychlení 0-100 km/h [s]11,58,57,2
Komb. spotřeba [l/100 km]9,39,910,1
Cena [Kč]1.033.300,-1.241.200,-1.311.500,-

Obhájci naftových motorů mají díky BMW další argument. Novým vrcholem řady se totiž, poprvé v historii BMW, stal vznětový přeplňovaný motor. Druhá generace dvojitě přeplňovaného motoru má již blok motoru z hliníkové slitiny, což představuje snížení hmotnosti o cenných 20 kg. Agregát s hmotností 208 kg dokáže X3 rozjet až na 240 km/h a akcelerace z klidu na 100 km/h trvá jen 6,6 s. To nejdůležitější na konec: kombinovaná spotřeba 8,7 l/100 km.

Žhavá novinka bohužel nebyla během naší návštěvy k dispozici (pouze na terénním polygonu), takže na reálnou spotřebu a srovnání se špičkovými zážehovými agregáty si budeme muset ještě počkat.

BMW X3 Vznětové motory
Model2.0d3.0d3.0sd
Zdvihový objem [cm3]199529932993
Válce/ventily4/46/46/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]110/4000160/4000210/4400
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]330/2000500/1750-2750580/1750-2250
Max. rychlost [km/h]198220240
Zrychlení 0-100 km/h [s]10,27,46,6
Komb. spotřeba [l/100 km]7,27,98,7
Cena [Kč]1.113.700,-1.325.900,-1.485.600,-