Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
BMW X3
BMW X3
BMW X3
BMW X3
40 Fotogalerie

TEST BMW X3 3.0 sd - Silový Doping

X3 prošel po tříletém úspěšném prodeji lehkým faceliftem, nás ale více zajímá naftový třílitr s dvojím přeplňováním. Vystřelit z nuly na 100 km/h za 6,6 vteřin není ve třídě úplně obvyklé…

Méně plastu, více laku – tak vypadá ve stručnosti vnější inovace. Pozměnené jsou i světlomety, koncové svítilny jsou nyní osazeny efektními trubicemi. Výsledek vypadá svižněji a méně offroadově, což zvláště ve spojení s námi testovanou motorizací považujeme za plus.

V interiéru je vše téměř při starém – 193 cm vysoký řidič se cítí poněkud stísněně a zoufalý je i nedostatek odkládacích prostor. Nové materiály a barevné kombinace jsou sice příjemné, ovladače na přeširokém středovém panelu ale už působí poněkud anachronicky. Velkou pochvalu si naopak zaslouží X3 za prostor na zadních sedadlech a špatný není ani základní objem zavazadlového prostoru 480 litrů – jen jeho víko by mohlo být trochu lehčí.

Pod kapotou najdeme třílitrový turbodiesel vyladěný na neuvěřitelný výkon 210 kW a točivý moment 580 Nm. Agregát využívá technologii postupného přeplňování VTT (Variable Twin Turbo) použitou i v BMW 535d, v X3 je ale výkon ještě o 10 kW vyšší. Řadový šestiválec se projevuje relativně kultivovaným zvukem, který ve vyšších otáčkách nemá daleko k benzínovým sourozencům, jeho intenzita je ale na vrcholu otáček už méně příjemná. Vysokotlaké malé turbodmychadlo zajišťuje plynulý nárůst točivého momentu už v nízkých otáčkách. Kolem 1500 otáček se pak připojí druhé, velké turbodmychadlo, které udržuje sílu motoru v horní poloveně otáček.

Po šlápnutí na plyn auto akceleruje bez trhavých pohybů, otáčky vždy letí ke 4500 a je hladce přeřazeno. Odstupňování převodovky přitom dovoluje razantně zrychlovat i ve 180 km/h a maximální hodnota 240 není přehnaná… V zatáčkách se při vyšších rychlostech auto pochopitelně naklání, stopu ale drží a ani z vysokých rychlostí nemá problém s razantním bržděním. Řízení je přesné a komunikativní, na náš vkus ale přece jen až moc offroadové – málo strmý převod nám k tomuto autu prostě nesedí.

Podvozek je naladěn spíše tvrdě a vzhledem k charakteru vozu a jeho motorizaci asi moc jiných možností není. Osmnáctipalcová kola nás sice citelně protáhla kdejakým výtlukem, ovšem jejich přínos pro stabilitu jízdy se nám zdá u vrcholného šestiválce podstatnější.

Za celou tuhle nádheru si motor kupodivu nepočítá mnoho: ve městě se spokojí s desetilitrovou spotřebou, při jízdě v rámci českých dálničních limitů pak spotřeba ještě o něco poklesne. Ani týrání plynového pedálu na letišti či na německé dálnici ale hodnotu spotřeby nezvýšilo dál než za třináctilitrovou hranici.

Inovovaný systém pohonu všech kol x-drive má nyní „rychlejší“ elektroniku a kromě základního rozdělení krouticího momentu na přední a zadní nápravu 40:60 nabízí samozřejmě i extrémní hodnoty. Vše ale lze využít opravdu spíše jen na silnici. Vůz se sice označuje jako SUV, ale jinam než na polní cestu bychom si s ním asi netroufli. Což není špatně, jen to ukazuje na odstředivé tendence v SUV, kdy na jedné straně stojí extrémně silniční vozy typu X3 a druhou stranu ovládají vozy na hranici offroadových schopností, například nový Land Rover Freelander. Ale abychom BMW nekřivdili – X3 disponuje například systémem Hill Descent Kontrol pro řízeně pomalé sjíždění prudkých svahů.

X3 s extrémním turbodieselem není určeno k tahání majitele z větší závěje – doménou tohoto vozu jsou silnice a zatáčky na nich. Tam může s tímto vozem soupeřit v podstatě jen Subaru Foerster s přeplňovaným dvouapůllitrem, který dosud v disciplíně pekelně rychlých SUV téměř kraloval.

BMW vymetá kouty trhu a pokud existuje dost lidí, kteří potřebují sportovní zrychlení zkombinovat s karoserií SUV, není jim proč X3 3.0sd nedoporučit.

První cena vozu1.024.800,- (2.0i 110 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací1.485.000,- (3.0sd 210 kW)
Základní cena testovaného vozu1.485.000,- (3.0sd 210 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.508.113,- (3.0sd 210 kW)

Plusy:

  • pružný a výkonný motor
  • plynule řadicí automat
  • excelentní stabilita
  • vnitřní prostor vzadu
  • přesné řízení
  • spotřeba

Minusy

  • nedostatek odkládacích prostor
  • těžké víko zavazadelníku
  • hlučný motor
  • málo strmé řízení