Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
BMW X3 20d xDrive
BMW X3 20d xDrive
BMW X3 20d xDrive
BMW X3 20d xDrive
50 Fotogalerie

TEST BMW X3 20d xDrive – Zamračenec s parádním podvozkem

Roman Šitner

Bavoráky jsou poslední dobou trochu bachraté. Technickou laťku ale drží stále vysoko. Ukazují, že nafta má stále své místo. Umí tahat stovky kilometrů s příznivou spotřebou.

Design, interiér

BMW X3 zase o něco nakynulo. Proti předchůdci je o tři centimetry delší i širší. Výška se o 2,5 centimetru snížila a auto hned vypadá méně jako krabice. Vynikne to hlavně při přímém porovnání. Objektivně lze říct, že se BMW dost odlišuje a vypadá výrazněji než němečtí konkurenti. Není ale problém poznat, že jde o BMW a rozeznat i jednotlivé generace X3.

Je tohle BMW hezké, nebo není? Tuhle otázku si kladu u řady nových modelů BMW a obvykle se mi svým způsobem líbí, ale nikdy si tím nejsem 100% jistý. Čím více ale auto obcházím, tím víc si myslím, že tento design. Ovšem kdo chce auto, ze kterého sálá radost, vlídnost a optimismus, bude muset hledat jinde - na to se X3 opravdu hodně mračí.

I když někteří kolegové měli výtky, že interiér působí lacině, osobně tento dojem nemám. V interiéru navíc pomáhají příplatky za luxusnější provedení palubní desky. Ano, kdyby člověk zkoumal všechny materiály a osahával různá místa, našlo by se pár výtek. Jenže do auta si lidé sednou a jedou. Z toho, co je běžně vidět a na co se opravdu sahá, je jasné, že jde o prémiový vůz a není tu nic laciného nebo pouťového.

Jako celek vnitřek působí dobře a zvlášť bych ocenil ambientní osvětlení, na které šli v Mnichově trochu jinak než konkurence. Vše, co je na fotografiích dohněda, může mít libovolnou barvu a různou míru podsvětlení. Je to pěkný malý detail. Některým lidem ale může tato forma osvětlení vadit.

Výborná jsou sportovní sedadla, ve kterých se skvěle sedí. Auto je ve všech směrech prostorné, jen možná v zavazadelníku umí konkurence vykřesat větší objemy. Z pohledu ergonomie je tradiční výtkou poměrně nepřehledné hlavní menu, kde je těžší hledat tu správnou aplikaci. Škoda je i dalšího úbytku fyzických tlačítek a nutnosti spoustu věcí řešit přes centrální obrazovku, ovladače před loketní opěrkou s řadou věci nepomohou. S vyhříváním sedadel nebo nastavením teploty je třeba na displej.

BMW X3 20d xDriveBMW X3 20d xDrive | auto.cz/Michal Kollert

Zaskočilo mě i ovládání jednotlivých výdechů klimatizace, na kterých jsou dotykové plošky s čísly 0 a 1. Protože tam není žádná jiná ikonka, při prvním setkání jsem nemohl přijít na to, o co jde. Hledal jsem proto v aplikaci, kterou lze konkrétní auto na dálku ovládat a sledovat. Při kliknutí na položku návod ale žádala instalaci další aplikace, kde bylo třeba opět zadat VIN vozu. A po nepřehledném hledání jsem zjistil, že je to ovládání ventilace s krajními hodnotami vypnuto a zapnuto. Kdyby k tomu nakreslili malý ventilátorek, pochopil bych to hned. Působí to sice originálně a jistě i luxusně, nevím moc, co je špatného na klasických ovladačích, které se navíc jen těžko rozbijí.

Potěší maličkosti, jako to, když vypnete zvuk rádia při vjezdu do tunelu, tak se na výjezdu zase zapne. To umí například i u podzemních garáží. Zkrátka když se vrátí signál, vrátí se i zvuk. Auto předpokládá, že řidič vše vypnul kvůli šumu.

Plus si auto zaslouží i za místa k bezdrátovému nabíjení či zkrátka jen uložení dvou telefonů. Ty jsou stále na očích a v případě potřeby na nich může například běžet další navigace, která bude stále viditelná.

Video placeholder
BMW X3 20 xDrive (2024) • BMW

Motor, jízdní vlastnosti

Pod kapotou je nafťák. Sice jenom čtyřválec, s autem ale hýbe důstojně. Navíc odměnou za „chybějící“ válce je výborná spotřeba, kterou lze udržet i kolem šesti litrů. Jde o mild hybrid, kde dvoulitrovému dieselu pomáhá startér-generátor s osmi kilowatty a 25 Nm točivého momentu. Taková drobná pomoc přijde často vhod. Výkon 145 kW a točivý moment 400 N.m odpovídají konkurenčním modelům, stran dynamiky je tato X3 spíše průměr segmentu.

Vůz překvapil svou kultivovaností. Všemu pomáhá i osmistupňová převodovka s měničem, která řadí neznatelně a vždy, když má. Jen pod plynem trochu cukne, zřejmě pro efekt sportovnosti a pocit síly pohonu. Jak se říká, není to bug, ale feature, čili není to chyba, ale funkce.

Vše je také výborně odhlučněno. To vynikne hlavně, když se přesedne do obyčejného nafťáku. BMW zkrátka hluk i vibrace tlumit umí. Při běžné jízdě jsem o motoru skoro nevěděl, a to jak stran hlučnosti, tak apetitu. Kombinovaná spotřeba se totiž ustálila na 6,4 l/100 km, což v kombinaci s 60litrovou nádrží zaručí dojezd přes 900 km na jedno natankování.

Jako příznivce elektrického pohonu jsem negativně vnímal jen chvíle při předjíždění, kdy jde motor do otáček a vše je v tom okamžiku trochu hlučnější a zmíněná převodovka škubavější. Ale to je jen tím, že v elektrickém voze se neděje stran hluku nic. Běžné naftové vozy jsou na tom v tomto ohledu výrazně hůře. Tady je ta prémiovost a péče při odhlučňování opravdu znát.

Testovaný vůz měl sportovní podvozek, což znamenalo velmi jistou jízdu zatáčkami. Drobným kompromisem byl o něco snížený komfort, který bude zřejmě pro řadu zákazníků klíčový. Zkoušené BMW X3 se v zatáčkách moc nenaklání a nemusíte se s ním prát, už s ohledem na naftový dvoulitr bychom však upřednostnili více jízdního komfortu.

Konkurence X3 20d
 BMW X3 20d xDriveAudi Q5 TDI 150kW quattroMercedes-Benz GLC 220d 4MaticŠkoda Kodiaq 2.0 TDI 4x4
Délka (mm)4755471747164758
Šířka (mm)1920190018901864
Výška (mm)1660162516401659
Motormild hybrid dieselmild hybrid dieselmild hybrid dieseldiesel
Výkon (kW)145/4000150/3800-4200145/3600142/3500-4200
Točivý moment (Nm)400/1500 - 2750400/1750-3250440/1800-2800400/1750-3250
Zavazadelník (l)570520620910
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s)7,77,48,17,8
Spotřeba paliva (l/100 km)5,8-6,55,9-6,85,1-5,86,0-6,6
Cena verze od (Kč)1.518.4001.499.9001.499.1901.195.000

 

Závěr

BMW X3 je jedním z mála aut, které vlastně nemají zásadnější nevýhody. U testovaného provedení hezky vyniklo, že podvozek by zvládl i mnohem silnější pohony. Tahle kombinace je rozhodně lepší než ta opačná, tedy kdyby podvozek nestíhal potenciálu motoru.

Testovaná verze učaruje hlavně velmi efektní šedou barvou. Tedy do chvíle, než pohled do ceníku prozradí, že je za 80 tisíc korun. Zajímavý je i design, který pomůže vybočit z davu. A je to hlavně nafta, jak má být. Úsporný polykač kilometrů s dlouhým dojezdem.

Kdo jezdí dálky a potřebuje vysoké výkony, tady nešlápne vedle. Když si odpustí sportovní podvozek, obří kola, nejdražší barvy a pár zbytečných drobností, může mít tohle auto i za rozumnou cenu.

Plusy

  • Neotřelý a výrazný design
  • Dynamický a úsporný motor
  • Jízdní vlastnosti
  • Prostornost
  • Příkladné odhlučnění

Minusy

  • Zavazadelník by mohl být větší
  • Dotykové ovládání výfuků ventilace

Nejlevnější verze modelu1.472.900 Kč (x3 20 xDrive AT)
Základ s testovaným motorem1.518.400 Kč (X3 20d xDrive AT)
Testovaný vůz bez příplatků1.518.400 Kč (X3 20d xDrive AT)
Testovaný vůz s výbavou1.880.506 Kč (X3 20d xDrive AT)

BMW X3 20d xDrive
Cena základní sestavy
1 518 400 Kč
Výbava základní sestavy
Mild hybridní technologie, automatická převodovka s pádly pod volantem, bezklíčové ovládání, elektrické ovládání sedadla řidiče, sportovní sedadla, vyhřívání sedadel, ambientní osvětlení, automatická klimatizace, bezdrátové nabíjení
Cena testované sestavy
1 880 506 Kč
Výbava testované sestavy
metalíza Frozen Pure Grey (+79.404 Kč), 20” kola M Bicolour (+33.878 Kč), M sportovní paket včetně sportovního podvozku (+100.256 Kč), exteriérový paket Iconic Glow (+12.454 Kč), palubní deska Luxury (+13.546 Kč), Paket Innovation (+69.108 Kč), Paket Premium (+44.460 Kč).
Motor
Typ motoru:
přeplňovaný vznětový
Válce / ventily:
4 / 4
Zdvihový objem (ccm):
1995
Nejvyšší výkon (kW / ot/min):
145 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min):
400 / 1500 - 2750
Nejvyšší toč. moment elektromotoru (Nm / ot/min):
0 / 0 - 0
Nejvyšší výkon elektromotoru (kW / ot/min):
0 / 0
Nejvyšší výkon soustavy (kW / ot/min):
0
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h):
215
Zrychlení 0 - 100 km/h (s):
7.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km):
0 / 0 / 5.8
Emise CO2:
151
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l):
570 / 1700
Objem nádrže (l):
60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg):
1965 / 645
BMW X3 20d xDrive schema
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm):
4755
b) šířka (mm):
1920
c) výška (mm):
1660
d) rozvor (mm):
2865
e) rozchod vpředu (mm):
1636
f) rozchod vzadu (mm):
1681
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm):
880 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm):
610 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm):
1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):
960
k) šířka vpředu (mm):
1510
l) šířka vzadu (mm):
1460
délka sedáku vpředu (mm):
510
délka sedáku vzadu (mm):
460
výška opěradla vpředu (mm):
670
výška opěradla vzadu (mm):
680
místo vzadu pod předním sedadlem:
Ano