Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
BMW X3
BMW X3
BMW X3
BMW X3
34 Fotogalerie

TEST BMW X3 2.5si - Sametový poklid

Zkuste si představit, že se vám z naftového motoru v SUV dělá vyrážka a nejste právě typ, který musí být všude první. Přidejte touhu po prémiové příchuti a máme pro vás služebníka.

Udělejte si malou anketu mezi majiteli BMW X3 a většina z nich se vesměs shodne na několika věcech. Nemají velikou rodinu, takže nepotřebují převážet více vzduchu v X5. Občas remcají na prkenný podvozek, ale jsou ochotni vyměnit ho za stabilitu ve vyšších rychlostech na dálnici a jisté jízdní vlastnosti na náročnějších silnicích.

Jejich názor na design není vyhraněný, uznávají ovšem, že facelift tomuto vozu prospěl. A mohli by si dovolit Touring řady 3 nebo 5, ale na pocitu jistoty z vyšší pozice při řízení a pohonu xDrive (i když ten koupíte i do obou kombi) si zakládají více, než na potřebě bavit se s poháněnou zadní nápravou. Zapadá nějak do jejich vzorce benzinový šestiválec 2,5 l?

suv bmw crossover testysuv bmw crossover testy | acz
 

Problémem zážehových motorů je, že do kompaktních SUV je moc lidí nechce. Můžete namítat, že mezi zákazníky se najde stále dost takových, jež upřednostní kultivovanost a plynulý zátah benzinového atmosférického agregátu před spotřebou, ale zrovna u BMW tyhle argumenty moc neplatí. Jejich „šestiválce v naftě“ nepostrádají jemný chod, drtivý tah a při tankování dokážou vyvolat spokojený úsměv.

Argumenty, v jejichž světle ztrácí 2.5si na významu? Logicky ano, ale otočte klíčkem ve spínací skřínce a začne vás dráždit koncertní ekvilibristika útočící na vše, co nelze zdůvodňovat žádnými pravidly. Nemusíte vědět nic o setrvačných silách a vibracích vznikajících v čtyřtaktní jednotce, ale zvuk tohoto motoru a nenucenost, se kterou letí do otáček, vás prostě dostane. Po pár kilometrech se budete zlobit, že se do kabiny nedostane více tónů v nízkých nebo středních otáčkách, takže jedinou možnost, jak zaslechnout to nejlepší, představuje akcelerace s cihlou na plynu.

suv bmw crossover testysuv bmw crossover testy | acz
 

Přestože se z 2,5litrového motoru povedlo BMW vyždímat 160 kW (218 k) a 250 Nm máte díky systému Double Vanos již v 2750 ot./min., k razantnímu rozpohybování X3 budete muset používat stejnou techniku hrubé síly. S dvojící cestujících se hmotnost přehoupne přes dvě tuny a v kombinaci s 5stupňovou automatickou převodovkou budete potřebovat nijak oslnivých 9 sekund, než se ručka rychloměru prožene kolem stovky. Drážděte své bubínky zvukem (a přetížením vnitřní ucho) příliš často a 67litrovou nádrž vyprázdníte rychlostí 16 l/100 km. Zpomalte a dostanete se přibližně o 5 litrů níž, ale s dietnějšími stravovacími návyky nepočítejte.

Příplatková 18palcová kola odebírají tomuto vozu i ty nejmenší ambice ukázat schopnosti systému xDrive v terénu, ale na rovinu, X3 je ve své kůži na silnici. A cítí se tam moc dobře nejenom kvůli nezávislému zavěšení všech kol. Řízení je dobře vyvážené, reaguje ostře a velice rychle vám dá důvěru i na zatočeném asfaltu. Pomalá jízda odhalí občasné protivné poskakování, ale není to nic vážného, nebo co by (aspoň trochu) neřešily sériové sedmnáctky.

suv bmw crossover testysuv bmw crossover testy | acz
 

BMW X3 pochází z generace modelů, které nás nenutily studovat několika set stranovou příručku ovládání systému iDrive. A i když je středová konzole poseta 33 tlačítky, zorientujete se v nich určitě snadno. Zabydlení se v prostorné a kvalitně sestavené kabině bude tak rychlé, že vlastně žádný čas na seznamování ani nepotřebujete.

Tolerantní (vlastně celkem dost shovívavý) však budete muset být k faktu, že většina věcí, kterých se v interiéru dotýkáte, je za vysoké příplatky. Automatická klimatizace místo manuální – 15 675 Kč, kůží čalouněný volant – 5415 Kč, jeho 7 tlačítek multifunkčního ovládání – 13 110 Kč, vyhřívání předních sedadel – 10 545 Kč… Je toho dost, abyste přemýšleli o alternativním voze, nebo si nechali přestavět BMW X3 na vůz kategorie N1 tak, jako v případě tohoto modelu. Po odpočtu DPH se pak dá na fakturu koukat i bez nadměrného zatěžování nadledvinek.

Závěr

Šestiválec 2.5si je skvělý, ale v těžké karoserii X3 musíte často sáhnout až na jeho vrchol, když nechcete zažít zklamáni. Pak máte ještě dvě možnosti, jak zůstat věrný tomuto modelu – připlatit si za větší motor 3.0si nebo začít s léčením alergie na naftu.

První cena vozu1.032.400,- (2.0i 110 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací1.241.900,- (2.5si 160 kW)
Základní cena testovaného vozu1.076.386,-* (2.5si N1 160 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.289.777,-* (2.5si N1 160 kW)
Cena přestavby, paket N132 773,-* (je součástí základní ceny modelu N1)

* - cena uvedena bez DPH

Plusy:

  • kultivovaný motor
  • jemně řadicí automat
  • jízdní vlastnosti
  • prostorný interiér

Minusy:

  • pro někoho tvrdý podvozek
  • lepší dynamika vykoupena spotřebou
  • ceny příplatkové výbavy