TEST BMW X3 2.0d - luxusní low-end
Představením kompaktního SUV X3 v roce 2003 BMW dokázalo, že dokáže myslet dopředu a nebojí se riskovat. V době, kdy Audi teprve připravovalo konkurenta X5, bavorská automobilka vstoupila do segmentu, který v podstatě neexistoval a začala hledat zákazníky tam, kde neměli rivalové z „velké trojky“ přístup (spíše o něm neměli ani ponětí). Po dvou letech získala X3 poměrně silnou pozici na trhu a stala se běžnou součástí provozu na evropských silnicích.
S takovým úspěchem konkurenti zřejmě nepočítali, neboť na příchod novinky reagovali vlažně, a přestože podle zákulisních informací usilovně pracují na „zmenšeninách“ Q7 a třídy M, nelze vážného protivníka X3 očekávat dříve než v roce 2007. BMW má proto spoustu času na zvýraznění svého náskoku a samozřejmě přípravu nástupce X3. Ve chvíli, kdy Audi nebo Mercedes vypustí do světa svá želízka v ohni, BMW bude moci zákazníkům nabídnout druhou generaci vozu.
Staří známí
Přestože se náš vztah s BMW X3 přesunul z kategorie poznávání do kategorie staří známí, bylo další setkání s „ixtrojkou“ stejně příjemné jako v předchozích případech. U automobilu, jehož základní cena startuje na hranici 1 121 700 Kč se pochopitelně nelze pozastavovat nad kvalitními měkčenými materiály, z nichž bavorští vytesali palubní desku, či precizní slícování, ale mohu pochválit výbornou ergonomickou stránku a třeba také přehledný přístrojový štít.
Stejně tak se ovšem musím pozastavit nad nepohodlným nastupováním, které s sebou téměř nevyhnutelně přináší kontakt s plastovým prahem a z toho plynoucí znečištění kalhot nebo například umělým povrchem střední části sedadel (snad to má být imitace kůže), jenž vyvolává pocení, ale přitom málo saje pot. Přední sedačky nicméně zaslouží i pochvalu, a to za možnost bohatého nastavení, například délky nebo sklonu sedáku (byť manuálního) a výrazné boční vedení, které udrží tělo i v ostrých zatáčkách.
Důstojný základ
Dvoulitrový přeplňovaný vznětový čtyřválec s výkonem 110 kW při 4000 otáčkách a točivým momentem 330 Nm při 2000 otáčkách úspěšně prošel zkouškou v nové trojce, kde je naladěn na 120 kW a 340 Nm a zabodoval kultivovaností a dostatečnou silou. S napětím jsem proto očekával, co provede s těžší a vyšší X3. Jednotka se ohlásila výborně tlumeným zvukem, který jednoznačně odlišuje bavorský diesel od ostatních agregátů.
Nechci a ani nemohu tvrdit, že projev motoru se podobá projevu benzínové jednotky, ale v rámci prémiových značek nenacházejí agregáty mnichovského výrobce téměř konkurenci. Asi není potřeba připomínat, že kultivovanost přetrvává v celém rozpětí otáček, i když musím říci, že ve srovnání s novou trojkou proniká z motorového prostoru do kabiny více rušivých zvuků.
Nízko položený točivý moment způsobuje, že jednotka zabírá pěkně odspodu, už od 1800 otáček můžete počítat se slušným zátahem, který nepolevuje do 4000 otáček. Ani za hranicí maximální výkonu nicméně motor okamžitě neuvadá, ztráta výkonu se projevuje pozvolna. To znamená, že pracujete s dostatečným rozsahem efektních otáček, jenž oceníte na okreskách, ve městě i na dálnici.
Převody - měření redakce Auto.cz | |||||
Pružnost | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
50 -> 90 km/h | 6,2 s | 7,8 s | |||
80 -> 120 km/h | 8,2 s | 9,7 s | |||
120 -> 160 km/h | 14 s | ||||
Otáčky motoru při rychlosti | |||||
50 km/h | 2220 | 1500 | |||
70 km/h | 3000 | 2100 | |||
90 km/h | 2600 | 2000 | 1700 | ||
110 km/h | 2600 | 2200 | |||
130 km/h | 3000 | 2500 | |||
160 km/h | 3700 | 3100 | |||
Max. rychlosti | 70 km/h | 110 km/h | 150 km/h |
Sportovní idol
BMW X3 fascinuje jízdními vlastnostmi (v rámci kategorie SUV), budeme-li považovat za ideál výborné držení stopy, minimální citlivost na boční vítr, neznatelné náklony v zatáčkách a obecně chování osobního vozu. Přijde-li řeč na komfort cestování, tedy nastavení podvozku, nebude hodnocení takto jednoznačné. Jistota podpořená sportovním paketem si totiž vybírá daň v podobě velmi tvrdého odpružení, které znatelně snižuje cestovní komfort.
Jakmile opustíte vozovku s hladkým asfaltovým povrchem, přejde sametová jízda v nervózní poskakování, které není příjemné. Jízda v mírném terénu nečiní X3 problémy, ale pokud natrefíte na hrbol nebo větší díru, ozve se uvnitř tlumený ráz. Řazení šestistupňového manuálu pracuje bezchybně, rychlosti zapadají hladce, páka jde přesně tam, kam ji pošlete, mezi stupni nicméně překonáváte mírný „gumový“ odpor.
Dobrá volba
Za X3 poháněnou základním vznětovým dvoulitrem si BMW účtuje 1.121.700 Kč (včetně DPH). Za tuto částku získáte luxusní kompaktní SUV se suverénním jízdním projevem a motorem, který dokáže poměrně těžkému vozu udělit slušnou dynamiku. Můžeme proto hovořit o ideální základní kombinaci.